|
1.
|
|
היכן צמחה המחשבה המדינית החותרת להחלשת החלוקה המעמדית ולהעצמת האדם הפשוט? האם במחשבת יוון העתיקה או שמא דווקא בתורה שקדמה לה?
אם יש אמִתה אחת שהקדמונים ראוה כמובנת מאליה, הרי זו המחשבה שכל בני האדם לא נבראו שווים. ואם כיום אנו מאמינים שהבורא חנן את כל בני האדם בזכויות שאינן ניתנות להכחשה, הרי זה מפני שבמורשתנו התרבותית נמצאים עקרונות של שוויון החרותים בעומק פסוקיה הקדומים של התורה.
נבראו שווים מציע לקרוא את ספרי התורה בדרך חדשה: כמסמך של תיאוריה מדינית וחברתית. בכתיבה קולחת ובהירה הספר צולל אל יסודות המחשבה של המזרח הקדום ומספק לנו תמונה חדשנית על האופן שבו המקרא, על מנת לפתח את יסודותיו של סדר חדש, ביקש לנַכס לעצמו מושגים, חוקים ומבנים שהיו מוכרים בנוף הפוליטי והחברתי של תקופתו. עיקרו של סדר זה היה לא פחות ממהפכה: החלשת ההיררכיה החברתית והעלאת האדם הפשוט למעמד שלא היה לו בשום תרבות קדומה אחרת. מרתקת במיוחד היא גישתו של המקרא למה שהיתה אז הטכנולוגיה החדשה של התקשורת: הטקסט האלפבתי, שאותו הוא מביא לשיאים חדשים. הספר מתובל בעשרות השוואות לעולמנו המודרני והופך בכך את העבר למבוא מצוין להווה שלנו, שבו שאלות של שוויון זכויות טרם נפתרו במלואן....
|
2.
|
|
זה למעלה ממאתיים שנה מעמיד החקר האקדמי של המקרא את היהודי המאמין בפני השאלות המאתגרות ביותר:האם סיפורי התנ"ך מדויקים מבחינה היסטורית? האם יציאת מצרים אכן התרחשה? מדוע התורה מביאה גרסאות שונות של מצוותיה וסיפוריה? מה הן ההצדקות לאמונה שהתורה היא מן השמיים? האם יהודי המבקש יושר אינטלקטואלי יכול לשמור על נאמנות לכל י"ג עיקרי האמונה?
בחיבור פורץ דרך זה, הרב פרופ' יהושע ברמן, חוקר בעל שם עולמי, סופר ומרצה, בוחן במבט רענן וביקורתי את השאלות הללו. בהשתמשו בבקיאותו בנושאי המזרח התיכון הקדום ובמקורות חז"ל, הוא מעז להגדיר מחדש את המונחים הנתונים לדיון. אני מאמין הוא ספר חלוצי המציע ליהודי המאמין גישה המיוסדת על אדני המסורת ועל ידע אקדמי, מתוך יושרה אינטלקטואלית ורוחנית.
הרב יונתן זקס: "כתב הגנה נועז ומבריק על שלמותה של התורה ועל האמונה בהתגלות, מאת אחד מחוקרי המקרא המקוריים ביותר של זמננו."
יהושע ברמן, רב, פרופסור חבר במחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן ובוגר ישיבת הר עציון ואוניברסיטת פרינסטון. מספריו הקודמים: נבראו שווים: כיצד פרץ המקרא את החשיבה המדינית הקדומה, תל אביב תשע"ג ו־ Inconsistency in the Torah: Ancient Literary Convention and the Limits of Source Criticism, Oxford, 2017....
|
|