|
1.
|
|
בשדות אז אולי עוסק בשירתו האוטוביוגרפיים של נתן זך. מחקרה של סיגל נאור פרלמן נשען על הדוקטורט שלה (2008) שהפך עם השנים לחיבור ממצה על המימד האוטוביוגרפי בשירת זך. היה זה המחקר הראשון שהתמודד עם "שירת זך המאוחרת", והראה את יופייה וגדולתה.
כידוע, מאז שב זך משהות ממושכת בלונדון, ובעיקר עקב מות אמו, השתנתה שירתו כאשר ספגה לתוכה את היסודות האוטוביוגרפיים, יסודות שהגיעו לשיאם בקובץ החמישי שלו 'כיוון שאני בסביבה' (1996). ביקורת הספרות סימנה עד אז את שיאה של שירת זך במה שכונה "נוסח זך", נוסח שהתבסס על שיריו המוקדמים, והשפיע באורח מכריע על השירה העברית בעשורים האחרונים.
את שירתו המאוחרת של נתן זך מכנה נאור פרלמן "שירה פואטוביוגרפית", ומציעה להשתמש במונח מפתח זה כדי לעיין בכל שירה שהקשריה הם אוטוביוגרפיים. בפרישה רחבה ובלשון בהירה וחדת התבוננות מעמיק הספר לבחון את הפואטוביוגרפית של זך.
נאור-פרלמן מצביעה על אירועים בחיי המשורר ובחיים הציבוריים, שאותם משכיל זך להפוך לחלק משירתו המתרחבת: התאבלותו על מות אמו, והאופן שבו נכרך דיוקנה בדיוקן האישה-אהובה; הפחד מפני המוות, והאופן שבו מוכן האני-המשורר לאמץ לעצמו זהויות שונות, ואף לדבר בקולן; נכונותו של זך לכתוב שירה פוליטית, אחרי שהתנגד באופן נחרץ לפוליטי בשירתו המוקדמת; הניסיון המפתיע להתקרב אל נתן אלתרמן המת, בשיר "עם אלתרמן בחולות", אחרי שתקף את שירתו בחריפות – בכל אלה ועוד עוסק ספר רב תובנות ומרתק זה.
ד"ר סיגל נאור פרלמן היא חוקרת ומבקרת ספרות. מייסדת ארגון "דרך רוח" הפועל לקידום מדעי הרוח בישראל. בין השנים 2007 – 2011 פעלה נאור פרלמן כעורכת השירה של מטעם, כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית. ...
|
2.
|
|
"ובאמת, הספרות היא בגידה ונקמה בכל מה שאנחנו יודעים או בכל מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים; הספרות היא בגידה ונקמה בתרבות ובהנחות היסוד השגויות שלה שרק נדמות לנו כאקסיומות; הספרות היא בגידה באהובינו שאותם אנו מעלים על מזבחה"
לפלוש דרך הקיר הוא ספרה החמישי של סיגל נאור והוא מאגד מסות שנכתבו בשני העשורים האחרונים: על ספרות וקריאת ספרות, על פוליטיקה, על פרוזה ועל שירה. כל מסה בספר מתחילה משאלה קיומית מטרידה שאינה מניחה לכותבת והיא מנסה להשיב עליה בכנות ובאומץ. בשתיים מן המסות היא מפנה את השאלה החוצה והתוצאה היא שיחה רבת משתתפים....
|
4.
|
|
וְלֹא נוֹתַר עוֹד גּוּף שָׁלֵם לְהַאֲכִיללְהַרְהֵר אוֹ לְחַשֵּׁב, לִשְׁקֹלוּלְבָרֵר בְּכֹבֶד רֹאשׁלְהִזָּהֵרוְלֹא הֶחְזִיק עוֹד מַיִם הַשֶּׁקֶר הָעַצְמִישֶׁמָּה שֶׁזֶּה בְּסַךְ הַכֹּל הוּא הִטָּמְעוּתמִטַּעַם הַהִתְאַהֲבוּת בְּשֵׁםהַהִתְרַגְּשׁוּת וְשֶׁזֶּה רַקזְמַנִּי (מתוך השיר 'היה בזה הכל', עמ' 63)
בוא נמציא אירוע הוא ספר השירים השני של סיגל נאור. ספר שיריה הראשון, מחלוטה, שאף הוא ראה אור בסדרת טקסטורה, הופיע תחת השם סיגל נאור פרלמן. נדמה שהשמטת שם הנישואין מכותרת הספר הזה מספרת את הסיפור כולו ומצמצמת את המרחק בין הבדיון הפואטי לבין המציאות: פרידה מחיים שלמים של אהבה והתאבלות עליהם, בד בבד עם מהלך חיים של אהבה אחרת ושל בערה פוליטית שאינה שוככת גם עכשיו.
סיגל נאור היא משוררת, עורכת, חוקרת ומייסדת ארגון "דרך רוח" לקידום מדעי הרוח בישראל. ספרה הראשון – מחלוטה – זכה בפרס שר התרבות לספר ביכורים....
|
|