סיפורה של חבורת נערים יוצאי מעברות מעירק, רומניה, מרוקו ופולין המתחנכת בקיבוץ בראשית שנות החמישים. המפגש המהמם והחריף ההופך לעימות בין שתי תרבויות - הקיבוץ והמעברה. סיפור אהבתם של נילי מהמעברה לצביקה בן הקיבוץ, וסיפורם של בוזגלו המחפש את אלוהים ושל נורי הנקרע בין שני העולמות. לכאורה, לא יותר מסיפור, אבל מתחת לני השטח כבר רוחשים ה
אהבה וחושך הם שניים מן הכוחות הפועלים בספרו זה של עמוס עוז, אוטוביוגרפיה הכתובה כרומן משוכלל, מעשה ספרותי צרוף ומזוקק שנפרשים בו שורשי משפחתו של עוז, קורות ילדותו ונעוריו בירושלים ובקיבוץ חולדה, חייהם הטרגיים של הוריו, וכן תיאורים אפיים נרחבים של ירושלים, תל אביב וחיי הקיבוץ בשנות השלושים, הארבעים והחמישים. העולם הספרותי והעולם
היריון, לידה ובואו של התינוק לעולם יוצרים שינוי עמוק בחייהם של ההורים הצעירים, הסב והסבתא וזוג חברים של ההורים. כל דמות מתמודדת עם הלידה מנקודת מבט שונה, וחושפת היבטים שונים של הולדת הילד: הבדלים בין נשים לגברים, שינוי בתפיסה העצמית של ההורים, קונפליקט בין עבודה להורות. אולם לא רק ההורים מושפעים מהלידה. חייהם של הסב והסבתא משתנים ל
השנה היא 1926 .
מלחמת־העולם הראשונה הסתיימה אבל לא העוני הגדול.
כריסטינה, צעירה ששכלה את אחיה במלחמה והתייתמה גם מאביה,מתגוררת בעליית גג עלובה עם אמה החולה.
השתיים מתפרנסות בדוחק ממשכורתה הצנועה של כריסטינה, העובדת כ"סייעת דואר" באחד הסניפים הכפריים שבאוסטריה.
יום אחד היא מקבלת מברק.
כריסטינה מופתעת לגלות בו הזמנה לבלות עם דוד
מארי־לוֹר ל‘בלאן, גדלה בפריז עם אביה, המנעולן הראשי של מוזיאון הטבע. מיום שהיא מתעוורת מבלה מארי־לור את כל זמנה עם אביה במוזיאון כשהיא חוקרת באצבעותיה, באוזניה ובאפה את עשרות אלפי המוצגים המדעיים. כדי שתוכל להתמצא בסביבתה אביה בונה עבורה דגם של שכונת מגוריה, ששינון קפדני שלו מאפשר לה להגיע בכוחות עצמה למוזיאון. עם כיבוש פריז על י
רומן היסטורי סוחף על רקע תקופה מרתקת בתולדות הולנד: תור הזהב שבו המסחר, המדע והאמנות החלו לפרוח.
לאחר מות בעלה של קתרין, משפחת ואן נולנט שוכרת אותה לתפקיד מנהלת משק הבית. היא מרגישה בנוח שם, ואף מניחים לה להילוות לגברת הבית בשיעורי הציור שלה. אך כשהעבר של קתרין רודף אותה, היא נאלצת לעזוב ומוצאת את עצמה עובדת עבור אייברט ואן נולנט ב