הפוך הותיר אותי הספר הזה. מבולבל ומבוהל. לועס ובולע, אך לא מעכל. לפחות לא בינתיים. נראה בעוד כמה ימים. מצד אחד, מובן שמדובר בספר "שונה"; סגנון הכתיבה המיוחד (עוד אנדרסטייטמנט, הפעם מהגיהנום) של קורט וונגוט זה משהו כל כך ישיר ובוטה, כמעט אינפנטילי, שלפעמים אתה נאלץ לחשוב לעצמך, תוך כדי קריאה, איך הוא בכלל הרשה לעצמו לכתוב ככה ? כמו יומן-זכרונות של ילד; לכאורה לא מובנה, לעיתים לא קוהרנטי, הבזקים-הבזקים של מחשבות, תובנות, מצבים מעורפלים בזמנים משתנים, הלוך ושוב, עם התבהרות מסויימת בסביבות עמוד 100, כלומר אחרי שני-שליש מהספר. חיפשת תיאורי נוף וטבע טבולים בפיוטיות משובבת ? הצחקת בגדול; חשבת למצוא קינה כואבת על עתידה של האנושות, מנוסחת בליריות מתפרצת ? פחחח כפול שלוש... אין, הכל בבום-טראח לפנים ותגיד תודה, הקורא, שריחמתי עליך עם תיאורי הזוועות בדרזדן, למה אם הייתי כותב באמת הכל (אבל ה-כ-ל), היו מטיסים את הספר שלי סופית למדף "הסנאף", אי שם באגף המוסתרים, מאחורי הדלפק למטה...
מצד שני, איך נקרא אחד מתקליטיו המוצלחים של אלביס פרסלי זצ"ל ? "100 מיליון מעריצים אינם טועים"... וזהו הדין גם לגבי הספר "בית מטבחיים 5", שחורך כבר למעלה מארבעה עשורים את צמרת מכירות הספרים בעולם כולו ושמצוטט דרך קבע בכל רשימות "100 הטובים ביותר" המוערכות, למי שאוהב הוכחות סטטיסטיות, או טוען שאפשר ללמוד מהן משהו. אם כבר מסקנות ראשוניות, הרי שניתן לומר כי קהל קוראי הספרים בעולם הוא כנראה פחות מטומטם ממה שעשויים היינו לחשוב, למשל, עקב מציאת שמם של ספרים מסויימים-אחרים בצמרות הרשימות הללו. מסתבר שגם מקום לתחכום ואף לאנינות יש ויש. אושר גדול.
מצד שלישי, ברור שוונגוט עובד עלינו. הוא כאילו מנסה לבלבל אותנו עם תיאורי יום הדין שלו, עם האדישות של גיבוריו למוות ולהשלכותיו, עם מסקנת הסאב-טקסט שלו, שבאה להצביע על אפסיותם של החיים נוכח טירוף המלחמה, אבל אפילו קורא הדיוט במיוחד יוכל להבחין "בתרמית" ולא יזדקק לויקיפדיה שתספר לו על דעותיו ההומניסטיות של וונגוט, שבשמן הטיף מעל דוכני נואמים בכל פינות הגלובוס, עד שמצא את מותו בדרך מטומטמת במיוחד. ככה זה. רק שהבחירה שלו להעברת המסר היא, כאמור, טיפול בהלם. מכות חשמל בעצמות מהסרטים ומקלחות קרות בסיוע זרנוקים של כיבוי אש מיד אח"כ.
מצד רביעי, אפשר להבין, כבר מקריאת רבעו הראשון של הספר, כיצד בדיוק הצליח וונגוט לקומם עליו ועל ספרו מאות אלפי קוראים בעולם, שעה שהוא לוקח את איצטלת ההומניות שלו צעד אחד רחוק מדיי ושוכח את אחד העקרונות החשובים בדוקרטינת המלחמה של ארץ מוצאו (אף כי לא תמיד יושמה, יש להודות : הירושימה ונגסקי, יש צורך להזכיר ?) -המידתיות- ועורך הקבלה בין הפצצת דרזדן על 25,000 הרוגיה, עם זוועות השואה, לרבות פס הייצור הנאצי שהפיק סבונים ונרות משומן קורבנותיו... הלו, גם אני הומניסט, אבל יש לי גבולות...
לסיכום : ספר טוב, בנוי בצורה מרתקת, הזכיר לי בעיקר, משום-מה, את ספרו הנודע של האנתר תומפסון "פחד ותיעוב בלאס וגאס" (נושאי כתיבה שונים בתכלית, אך דמיון רב בסגנון המטורף/סכיזופרני) וגם קצת את -אהמ- המערכון הגדול "קרקר נגד קרקר" של הגשש החיוור ("חייזרים, אמייט, מה יש לי, מה אין לי..."), כך שיש למה לצפות.
