ביקורת ספרותית על כחש (2021) משפט - מהדורה שלישית מאת בן הכט
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 25 באפריל, 2023
ע"י וויליאם מאני


כחש / בן הכט

מתוך גב הספר:

"זה שלוש שנים אני מחכה לרגע זה כדי להביא לדין ולשפוך את ביזיון הציבור על רודף קריירה זה, הנהנה ממעשי השוד והרצח של היטלר. על יסוד תחבולותיו הפליליות ובגלל שיתוף פעולה עם הנאצים, אני רואה אותו כרוצח בעקיפין של אחיי היקרים."
האשמה זו, אשר פורסמה ע"י יהודי זקן ואלמוני בעלון מס' 51, הציתו את המשפט הדרמטי בתולדות מדינת ישראל. זהו סיפור שהחל בתביעת דיבה של מדינת ישראל נגד מלכיאל גרינוולד - קשיש שאיבד את משפחתו בשואה - והפכה, בזכות סניגור אמיץ אחד, לכתב אישום כואב וחותך נגד ההנהגה הציונית בארץ ובעולם, שהעדיפה לשמור על מעמדה ועל קשריה הטובים עם הבריטים על פני הצלת היהודים המובלים למשרפות.
זהו סיפורו המדהים של ישראל רודולף קסטנר, מנהיג ציוני שנשבה בקסמו של אייכמן והפך לחוליה מרכזית בהשמדת שמונה מאות אלף יהודי הונגריה ולסניגורם של מנהיגי הנאצים. ביצירה קלאסית זו, מחזיר אותנו הכט בזמן לעלילה הנשכחת שהסעירה את המדינה הצעירה, הפילה את ממשלתו של בן גוריון וחוללה מחלוקת שלא נפתרה עד עצם היום הזה על אחריותנו לגורל העם היהודי. בלהט מוסרי ובכשרון סיפורי נדיר מחזיר אותנו בן הכט למשפט דרך קטעים מתוך הפרוטוקול, נאומים ועדויות מטלטלות וקשות מנשוא, עדויות אשר משרטטות דיוקן מזוויע של דמותם של קסטנר - ושולחיו.
ועכשיו אלי:
בתקופה לא פשוטה זו מבין השורות נשקפות התובנות: "עטוף את הרשע במילים צדקניות ומי יטרח לבחון את הצרור העטוף מקרוב?" (עמ' 30) " האמונה בשררה היא עמוד השדרה של כל ציווליזציה…אם מחר יעלה עולמנו בעשן, לא יפחת מעמדה של השררה…בטוחני כי מאה המיליונים האחרונים בבני האנוש שינפחו את נשמתם…יעשו כן תוך אמונה בלתי מעורערת בצדקת מנהיגיהם".
כשם שהשתמשו בטרמינולוגיה של "ועד ההצלה" ובפועל סייעו להשמדה, כך נשמעות לי הקריאות "דמוקרטיה" שבשמם מאיימים להחריב את הארץ היום. משסים את מעמד העבדים אלו באלו, באמונה בצדקת דרכם, יותירו אדמה חרוכה.
"הם יודעים היטב מה הדבר הטוב ביותר עבור העם-המשך השררה שלהם. הם יודעים נאמנה מה צודק - התחבולות והתעלולים העוזרים לקיים את השלטון בידיהם. והם יודעים מהו הרע - כל דבר המסכן את שלטונם." (עמ' 31)
"לא לעצמם הם דואגים…לעתיד הציונות הם חרדים. הם אינם נאחזים בכסאותיהם, בשולחנותיהם, בשמם ובתואר שעל הדלת כהיאחז בקרנות המזבח. לא. את הציונות הם מבקשים להציל" (עמ' 43)
ואולי כאן התחיל השבר במערכת המשפט.
ב"חרות" כתב ניצול השואה חיים לזר-ליטאי:
והנה בא יהודי עממי פשוט, אחד ממיליונים, והכואב את כאב עמו, ובעזרת שופט בישראל אמיץ לב, בהיר מחשבה ובעל אבחנה למופת, ובעזרת פרקליט עז נפש אשר אש האמת לוהטת בליבו – הסירו את ערמות אבק השכחה שהערימו בזדון על השואה הגדולה... אכן, לא בכדי גדול הרעש וגדולה המהומה במחנה שלהם, כי על כן לא העריכו כראוי את כוחה של אמת עתיקת יומין זו המונחת ביסודו של המוסר היהודי: "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה!"


ובמקום להמשיך במגמת הצדק בחרו להכשיר את השרץ, כי אנשי שלומך מעל הצדק, ולזכות את קסטנר למרות שהאמת ברורה. אך אשמתו היא אשמתם.
10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מושמוש (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
למה יהודי פולין? פולין זו דוגמא בולטת לסבל חמור מאוד של היהודים מאנטישמיות ואפליה. אילו רק היה להם לאן לצאת. כאמור בוועידת אוויאן השתתפו נציגים של מדינות מערביות רבות בשאלה: איזו מדינה מוכנה לקבל יהודים כי הנאצים טוענים שהם מעונינים לגרשם. התברר שאף מדינה אינה מוכנה לקבל מספר משמעותי של יהודים, ו'פלסטינה' סגורה בפניהם. וועידת אוויאן נחשבת לתמרור שכוון את הנאצים להחליט על ההשמדה הטוטלית של היהודים כי גורלם לא מעניין את העולם. למה דווקא יהודי פולין לדעתך, שכול כך סבלו שם, 'סירבו לעזוב את פולין'? לא היה להם לאן. לא נכון בעיניי להאשים את קורבנות השואה בכך שנרצחו. פרופ' מאונ' חיפה מלמד שהיהודים מעולם לא רצו לחזור לישראל, טענה אופיינית שבעבר לפחות הייתה בה נימה צינית, והיום הפרופסור אומר את זה בתמימות לא מעושה. תחשבי כמה קשה לאנשים שרובם במילא בקושי מתפרנסים לקום ולנסוע למקום לא מוכר ואיך יחיו שם ואיך יפרנסו את משפחתם.
בת-יה (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
מושמוש, יהודי פולין לא רצו לברוח לשום מקום לפני ספטמבר 1939. לא רק שלא רצו.
ב 1938 היו יהודים בארץ שהחליטו לנסוע לפולין, עשרות מהם, אולי מאות, לא יודעת את המספר המדוייק, מתו שם ישר עם הפלישה הנאצית. אספו אותם ראשונים כי לא היתה להם כתובת. בארץ התארגנו מייד להציל אותם, בטענה שהם אזרחי בריטניה, אבל את הנאצים זה לא עניין. הם פשוט נעלמו.
היהודים בגרמניה שבאמת רצו לברוח - ברחו למזרח הרחוק. סין ויפן. עם ספינות ששטו צפונה. רוב העניים נמלטו עוד קודם לאן שיכלו. והיו עשירים שחשבו שהכסף יעזור להם ונשארו. בסופו של דבר לא נשארו הרבה מאוד יהודים בגרמניה.

מושמוש (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
בת-יה וועידת אוויאן התכנסה ב 1938 הנאצים טענו אז שהם רוצים שייקחו אותם. זה היה לפני ההחלטה שלהם על רצח טוטלי. בדקו איזה מדינות מוכנות לקבל יהודים. התברר שלא ממש מוכנות והבריטים הודיעו שלפלסטינה בטח שלא יסכימו שיבואו יהודים. היהודים מגרמניה רק רצו לברוח משם ובטח יהודי פולין שמאוד סבלו ובכלל האנטישמיות היתה חריפה מאד בכול מקום אבל לא היה להם לאן.
בת-יה (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
במשפט אייכמן אמר יחיאל די נור שהשואה היתה 'פלנטה אחרת'.
כך שחושבת שיש הרבה פנים למה שקרה שם.
אפילו בתקופה רגועה אנשים שונים רואים אחרת את פני הדברים -
ומכאן שראייה אובייקטיבית בתקופת מלחמה והשמדה היא מצרך נדיר.
ממה שאני יודעת - כשהיה עוד אפשר להציל את היהודים - הם עצמם לא רצו לעזוב את 'המולדת' שלהם.
אחרי שהנאצים השתלטו כבר אי אפשר היה לעשות הרבה.
וויליאם מאני (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
תקרא, תקבל זווית אחרת.
מושמוש (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
לא מסכים. לבנות על הוא הוקסם מהנאצים מראה שאיך שהוא הציג את עצמו לנאצים בשביל להוציא מהצפרניים שלהם (אבקש סליחה מהצפרניים) יהודים, אנשים לא מבינים שהוא תימרן בכול דרך בשביל להציל ובאמת הציל. אז אתה אומר שלא הציל זה סתם יצא לו שהציל? ובשביל זה התמודד עם הנאצים בהצגות ויכלו לרוצחו כול רגע ולא וויתר. אז זה פשע. בלי להכיר את המציאות, את האנטישמיות החזקה מאוד שהייתה אז, אתה מצפה שההנהגה היהודית תפנה ומישהו יתייחס אליה. האמריקאים סירבו אפילו להפציץ את מחנות ההשמדה מי היהודים האלה הסוכנות בכלל. אז להכיר את המציאות לפני שמטיחים האשמות. ובעניין בית המשפט - לא מאמין לו? בשנים ההם לא כמו היום היו ערכים ונורמות משותפים לשופטים ולציבור, כולם היו שבורים מהשואה ואף בית משפט לא יקל או 'יבין'. אתה רוצה להגיד שהנהגת מפא"י חייבה אותם לשקר בגלל שהיא הייתה בעצמה 'פושעת' או מה? לאן הגעתם. האנשים שנרצחו היו משפחותיהם מדרגה ראשונה אחים הורים, אבל הם סירבו להציל אותם למרות שיכלו.
וויליאם מאני (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
מושמוש, תקראי את הספר, הוא מפריך את כל טענותיך, ומזעזע את כל מה שהאמנו בו. כמו שכתבתי, זה שבית המשפט זיכה אותו, לא אומר שהוא זכאי. יש אינטרסים חזקים יותר מצדק. לא מסכים עם האמירה שאי אפשר לשפוט אותו. אנשי ציבור יש לשפוט ולהעמיד אותם אחראים למעשיהם, שידעו כי יש השלכות למעשיהם. מוסדות הציונות לא יכלו להשאיר אותו אשם מכיוון שזהו כתב אישום גם נגדם. זהוא כתם גדול בתולדות הציונות. וניחא "לא ניתן לשפוט", אבל מכאן ועד להפוך אותו לחסיד אומות עולם וגיבור מעונה המרחק רחוק כמרחק שנות אור. הבושה מתה.
דן סתיו (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
וויליאם סקירה מעניינת.
AYELTJON - הצדק עימך. ספרים רבים בתנ''ך מאששים נקודה זאת. מי ששולט בנראטיב חורץ לשבט או לחסד את זכרון המנהיגים הקדומים.
מושמוש (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
"נשבה בקיסמו של אייכמן". בית המשפט זיכה את קסטנר 3 חדשים לאחר שנרצח. תגיד שזה היה סתם? קסטנר נאבק להציל יהודים בתנאים שלא יאומנו ומי אתה ואני שנשפוט, כול רגע הנאצים יכלו לרצוח אותו והוא המשיך להציג להם, הם לא הבינו או כלל, כדי להציל. לא הוא עשה את השואה הנאצים עשו אותה הוא הצליח להציל מעט מאוד יחסית, תאשים אותו בזה? ההאשמות כלפי הסוכנות היהודית ההנהגה בארץ הכוונה, זה תסכול נורא שמוציאים אותו שוב, על האנשים הלא נכונים. הנאצים עשו את זה לא הסוכנות היהודית. בין שתי מלחמות העולם הייתה אנטישמיות מאוד חזקה במערב, גם בארצות הברית. זה לא שהם יכלו לעשות ולא עשו.
Ayeletjon (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
גם אני קראתי ונחרדתי וחשבתי שהכתיבה שלו מרשימה מאוד. אין ספק שההיסטוריה כפי שאנו מכירים אותה מושפעת מכותבי ההיסטוריה ובידי מי יש את הכוח.
טנא (לפני שנתיים ו-5 חודשים)
כתיבה מעניינת.
דברים להגות בהם מראשית הפוסט אודות הספר,
עד לסיום האישי.
שניהם מורכבים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ