ביקורת ספרותית על ספינת הגורל - סוחרי הספינות החיות #3 מאת רובין הוב
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 7 בפברואר, 2023
ע"י רויטל ק.


שמעתי הרבה על הספרים של רובין הוב ושמחתי מאוד כשהגיעו לספרייה בבת אחת שישה ספרים שלה, שתי הטרילוגיות הראשונות.
אבל הטרילוגיה הראשונה, טרילוגיית הרואים למרחוק, אכזבה אותי. כן, רובין הוב טוותה עולם מורכב ועשיר. היא כותבת סבלנית עם אורך נשימה, מתכוננת למירוץ למרחקים ארוכים, לקצוות הכי רחוקים של העולם. העלילה טווה קסם מורכב ופוליטיקה מורכבת לא פחות לכדי עולם שלם שאפשר לשקוע בו. אי אפשר שלא להעריץ אותה על הדמיון העשיר והמורכבות של הפנטזיה. אבל לא הצלחתי להתחבר לדמויות. לא חיבבתי אף אחת מהן, לא אהבתי את הבחירות שלהן ואת האופן בו הגורל שיחק בהן באכזריות. סיימתי את הטרילוגיה בקושי, קרובה להישבר במהלך קריאת שלושת הכרכים עבי הכרס.
התלבטתי אם להמשיך לטרילוגיה השניה, סוחרי הספינות החיות. החלטתי לחיוב משלוש סיבות: קודם כל, היא בכל זאת טרחה והגיעה עד אלי לספרייה ולי נשאר רק לנסות לקרוא אותה. בנוסף, הבנתי שהיא קשורה בקשר רופף מאוד לטרילוגיה הקודמת כך שהיתה פה התחלה חדשה והסיבה השלישית היא הביקורת של אתל על הספר. הניסיון מלמד שאפשר לסמוך על ההמלצות שלה או לכל הפחות - לתת להן צ'אנס.
ואכן לא התאכזבתי.
גם בטרילוגייה הזאת רובין הוב מרשימה באופן בו היא משלבת פוליטיקה וקסם שנטווים במקביל ובסבלנות בסיפור סוחף והפעם - גם בדמויות סוחפות ומורכבות שמיטלטלות על גלי העלילה הסוערת והלב יוצא אליהן.
רק כשסיימתי (ספוילרים מכאן והלאה) חשבתי פתאום שאולי, מאחורי כל גלי הפוליטיקה והפנטזיה מסתתר סיפור אחר. שהטרילוגיה לכל אורכה בעצם עוסקת בנושא של פגיעות מיניות, אונס, טראומה והחלמה ממנה. שני סוגים של אונס מציגה העלילה: אונס מתוך החפצה מוחלטת, תפיסה של נשים כאובייקטים תוך הפשטה טוטאלית של אנושיות. כך נוהגים הצ'לסדים לאורך הספר וכך בעצם נוצרות הספינות החיות עצמן: בני הגשם הפראי לוקחים את גופם של הדרקונים ומשתמשים בו לתועלתם בלי כל חשיבה על היצור החי בו הם פוגעים לצורך כך. הם מסרבים להאמין בקיומו.
הסוג השני מגולם על ידי קניט: מי שנפגע בילדות מונע מפגיעתו בבגרות ומעביר את הפגיעה הזו הלאה. מי שהפגיעה בו דוחפת אותו לחפש שליטה מחודשת על חייו והשליטה הזו מושגת על ידי שליטה באנשים אחרים ופגיעה בהם.
על הספינות החיות ועל גיבורי הספר להתמודד עם הפגיעות בהם. איך? זה נתון לבחירתם ולכוחות הנפש שלהם:

"לו היית עוברת את מה שאני עברתי, היית יודעת שיש אירועים שאין לכבשם. ישנן חוויות שמשנות אותך לנצח, מעבר לכל משאלה קטנה ועליזה להתעלם מהן."
רוניקה הישירה אליה מבט. "זה נכון רק אם החלטת שזה נכון. המאורע הנורא הזה - מה שזה לא היה - היה ונגמר. אם תדבקי בו ותתני לו לעצב אותך נגזר עליך לחיות אותו לנצח."

קניט מניח לאירועים שעברו עליו לעצב אותו. הוא משוכנע שהוא שולט בחייו ומעצב אותם כרצונו מבלי להבין שהבריחה מאהבה ומרגש, החשדנות הבלתי פוסקת בכל מי שסביבו למעשה שולטים בו ומעצבים את גורלו. הוא מנסה להרוג את הספינה החיה פאראגון כדי להימלט מהפגיעות שעבר ואינו מבין שחלקים מנשמתו מתים בכל ניסיון כזה, שמקרב אותו עצמו אל מותו. אלתיאה לעומתו מוכנה לקבל עזרה מפאראגון כדי להצליח להרפות מעט מהכאב ולהתקדם הלאה, לחיים. עזרה חיצונית נדרשת לה כדי להחלים מהטראומה והיא מוכנה להרפות מעט את השליטה כדי לקבל את העזרה שהיא זקוקה לה.
קניט מבלה את חייו בבריחה מפאראגון ואילו אלתיאה - צפויה לבלות את חייה על סיפונו.

למרבה הצער נראה שהספרים לא זכו לעריכה והגהה שהם ראויים להן והשגיאות לאורך כל הקריאה צורמות מאוד. הפער בין רוחב היריעה והמורכבות של הספרים לבין הטעויות שכל פעם שנתקלים בהן יוצרות מצג של טקסט נחות ועילג מפריע לקריאה. זה ממש לא מגיע לספרים האלו ולא לנו, הקוראים.
14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-8 חודשים)
תודה יעל
ממליצה לתת עוד צ'אנס לטרילוגיה הספציפית הזאת. היא עומדת בפני עצמה ואין צורך לקרוא או לזכור אם כבר קראת שום דבר שבא לפניה או אחריה.
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-8 חודשים)
כיף שבאת אתל!
לא קישרתי את העבדות אבל את צודקת, זאת אותה החפצה שהספר עוסק בה.
נכון, העיסוק בגורל וביכולת שלנו לשנות אותו או להשפיע עליו גם מאוד נוכח בספר, לא היה לי שום דבר להגיד על זה אז לא הכנסתי לביקורת:) אבל זאת בהחלט תמה מרכזית בספר.
קצת מתלבטת אם להמשיך הלאה לאיש הזהוב ואם יש לי סבלנות לחזור לפיץ ועלילותיו, הוא דמות שדי לא סבלתי ומצד שני - אולי הטרילוגיה הראשונה עוד לא הביאה לידי ביטוי את כלל היכולת של הוב כסופרת ושווה לתת לה ולפיץ עוד צ'אנס.
הבעיה המרכזית היא שאין אותו בספרייה שלנו אז להחליט לקרוא = להחליט לקנות וזה קצת חתול בשק.
(ותיקון קטנוני: אלתיאה לא מוותרת על הזכרון שלה לפאראגון אלא על הכאב. הזכרון חייב להישאר, הוא שלה. הכאב הוא כאב שנוצר ממעגל הפגיעה ועובר מאחד לשני. הויתור עליו הוא בחירה לא להעביר אותו הלאה)
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-8 חודשים)
תודה אברש אמירי! בעיני פנטזיה טובה תמיד עוסקת באיזשהו אופן בעולם שלנו ובבני אדם. משוכללת ככל שתהיה מערכת הקסם, אם היא לב הפנטזיה ולא בני האדם - הספר פחות ידבר אלי. כמובן שזה עניין של טעם.
רובין הוב מצליחה לשלב בין שני הדברים וזה מרשים.
רק מבהירה (אזהרת טריגר אם תרצה) שהספר לא עושה הזרה לנושא של אונס ופגיעות מיניות זה מאוד נוכח בו גם ברובד הגלוי של הספר
yaelhar (לפני שנתיים ו-8 חודשים)
ביקורת טובה מאד.
קראתי טרילוגיה אחת שלה - לא זוכרת איזו. התרשמתי מאד מבניית העולם, בניית הדמויות וטוויית הסיפור. אבל למרות שהטרילוגייה הבאה היתה בידי - דחיתי את קריאתה עוד ועוד ומסרתי אותה לא קרואה, כנראה מאותן סיבות שציינת.
אתל (לפני שנתיים ו-8 חודשים)
קודם כל, ריגשת אותי. לא האמנתי שאצליח לגרום למישהו להתחיל לקרוא את הספרים האלו, וגרמת לי אושר אמיתי :)
והכי חשוב - אני שמחה שלא התאכזבת.

הפרשנות שלך מעניינת ואני מאוד מזדהה איתה. אלו מחשבות שעברו גם אצלי במהלך הקריאה. המוטיב הזה של פגיעה חוזרת - של קניט בעיקר - מופיע גם בסדרת האיש הזהוב (שאגב בעיני היא איכותית יותר מהרואים למרחק), וגם שם רובין הוב מטילה את הבחירה על הדמות עצמה: האם לעצור את הגלגל, או להיות עוד חוליה בשרשרת הסבל ולהעביר אותו הלאה לדור חדש. יש שם סיטואציה ממש מהפנטת שבה פיץ מבין שהוא עומד להפוך לבריון שהוא עצמו תמיד פחד ממנו... כמה אומץ דרוש כדי להיות זה שקוטע את מעגל הסבל. הויתור של אלתיאה על הזיכרון שלה לפאראגון צמרר אותי בכל פעם מחדש. הצורה שבה הוב מעבירה את הרעיון של המשכיות הפגיעה, גם בסדרת הספינות החיות וגם באיש הזהוב, היא כל כך עוצמתית.

גם ההחפצה בספר ערערה אותי. אנשי הגשם הפראי לא רק בזזו את אוצרות קודמיהם, אלא ממש התייחסו ליצור חי כאל... חפץ. כמה מפחיד לחשוב שזה יכול לקרות. כמה מפחיד לשאול את עצמך "מה אני הייתי עושה לו ההישרדות שלי הייתה תלויה בזה". האם הייתי ממשיך "לחטוב עצים", או מרשה לעצמי לראות את היצור החי שמסתתר מתחת?
ההקבלה אל הצ'לסדים ואל הלגיטיציה שהם נותנים לעבדות נכונה ומעוררת חלחלה, כי כלפי חוץ הם מאוד שונים: הוב מציגה את הצ'לסדים כפראיים יותר מאנשי הגשם, אולי אפילו "דמוניים" יותר: הם מאוד מתאימים לתדמית "האיש הרע" בסיפור בגלל התפישות שלהם לגבי עבדות ומעמדן של נשים. ואז אתה מגלה שאותן תפישות בדיוק עומדות בבסיס התרבות של אנשי הגשם והן אלו שמבטיחות את הישרדותה, ומקבל סטירה נוספת. לא כל הנוצץ זהב והרוע לובש צורות רבות.

אני חושבת שמלבד הדברים שציינת, יש בסדרה הזו גם התייחסות רבה לגורל, לאופן שבו אדם שולט בגורלו. אצל קניט במיוחד יש לפעמים תחושה של "הכל כתוב והרשות נתונה". ברגע שהוא פוגש את אלתיאה אנחנו יודעים מה עומד לקרות, כאילו הגורל חתם את העניין ולקניט עצמו לא הייתה ברירה אלא ללכת בנתיב שנסלל עבורו מראש, נתיב של הרס ופגיעה. ובכל זאת, כשהדבר נעשה... את אומרת לעצמך שהוא היה יכול למנוע את זה. אני לא בטוחה שאני יודעת להסביר את זה כמו שצריך.

בנוגע לעריכת הספר, שוחחתי על זה כאן עם הצעדן. בהתחלה זה הפריע לי, אבל בקריאה נוספת (ואחריה עוד אחת ועוד אחת) למדתי לראות בהן משהו חינני. אני מניחה שיש אלמנט נוסטלגי בעניין - אני כבר ממש זוכרת את המקומות שבהם "הוא" הוחלף ב"היא" וזה משעשע אותי. אבל את צודקת, אני לא מכירה אדם שקרא את הספרים האלה ולא התלונן על רמת העריכה. מצד אחד מברכים את הוצאת אסטרולוג על שהגישו לנו את הספרים הללו, מצד שני מתרגזים על האיכות של המגש.

סליחה על האורך. אני יכולה לדבר על הספרים האלה במשך שעות, ואין לי ממש עם מי :)
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני שנתיים ו-8 חודשים)
סקירה מעולה. לא קראתי את הסדרה עדיין, שמסיבה כלשהי נדחקה לטובת אחרות מהסוגה, אבל מאד התרשמתי מהפרשנות שהצעת לכתוב.

גם אני מוצא בספרי פנטזיה שאהבתי כנער ושבתי לקרוא בהם כבוגר שהרובד הפרשני, הסובייקטיבי תמיד, הוא משמעותי לחוויית הקריאה. הרי הרע (והטוב) על שלל צורותיו השונות כפי שמופיע בספרי פנטזיה הוא לעתים קרובות ייצוג בדיוני של רוע מוכר יותר מהמציאות. אני מניח שלכל הפחות במובן הזה, העלילה הפנטסטית היא מקרה פרטי של הזרה, ניסיון לתת למוכר לבוש שונה שמרחיק אותו מעולמו של הקורא. כאן אפשר שהוא גם נוטל ממנו את המאיים שבו ומאפשר התמודדות מרוחקת ונוחה יותר עם תכנים מודחקים וקשים. מאמין שיש מי שהקדישו את חייהם לנושא, לעומתם אני בסך הכל מציין רשמים שהתחדדו בי בחלוף השנים.

לא בטוח שיש במחשבה הזו הרבה נחמה עבור מי שמעדיף לחשוב על קריאת ספר פנטזיה כחוויה אסקפיסטית.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ