ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 2 במרץ, 2021
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
דמיון ומציאות בוראים עולמות חדשים.
ריקארדו רֵיש חוזר למולדת באוניה אנגלית אחרי שש - עשרה שנים בגלות מרצון בברזיל. גלות יחסית מאוד, שכן מדובר בארץ דוברת פורטוגלית. את סיבת בואו אפילו הוא עצמו לא יודע לומר בוודאות. הוא שמע על מותו של המשורר הנערץ עליו פרננדו פֵסואה, מה שעורר בו את הצורך אולי לכבד את זכרונו, אולי נתקף נוסטלגיה בלתי מוסברת וייתכן שחרד לעבור מן העולם הזה הרחק מהעיר הזאת. ליסְבון, ליסַאבון, ליסְבואָה, לישבואָה... לא משנה איך תקראו לה בשפה המועדפת עליכם.
ריקארדו ריש מזמין מונית שלוקחת אותו להתאכסן במלון 'בראגאנסה'. הוא עסק ברפואה בברזיל – מקצוע מכניס בהחלט. הוא עודנו רווק בן 47, שהוצאותיו סבירות, ללא משפחה וילדים, על כן הצליח לצבור הון עתק במונחים של מדינה כמו פורטוגל. פטור מדאגות כלכליות, ימיו עוברים עליו בלאות מנחמת. הוא מטייל ברובעיה וסמטאותיה של הבירה הפורטוגלית להנאתו, סועד בה, קורא מודעות ופרסומות ודרכו גם אנחנו, הקוראים מתוודעים לקסמה, מגלים את פינות החמד שבה.
שנת 35' מתחלפת לה ב-36', חייו מתנהלים לאטם, הוא קורא ספר ומתקשה להתקדם בו. ריש ממעט במגע עם בני האדם, יש לו אינטראקציה בעיקר עם סלוודור המנהל, פימֶנטָה הסבל – שרת, כמה מלצרים ולידיה החדרנית. לידיה היא בחורה פשוטה, כמעט אנאלפביתית, שמסתכלת על "אדון דוקטור" בעיניים מעריצות. עד מהרה נופלת לידיה בזרועותיו של הדוקטור – משורר שלה. במקום כמו בית מלון הדבר לא יכול להישאר בסוד לאורך זמן, סלוודור ופימנטה שולחים לעברו מבטים של הבנה, קורטוב בוז ותקווה לתשר גדול יותר...
הקשר הפיזי והארצי עם לידיה – אין בו די עבור ריקרדו. עד מהרה הוא מבחין במארסֶנדה, בתו של נוטריון מקוימברה, צעירה משכילה ומיוסרת המגיעה לחפש מזור בליסבון לשיתוק לא מוסבר בידה השמאלית. מארסנדה הופכת עד מהרה למוזה שלו, לאישה שעבורה הוא מוכן לבגוד באמונותיו, אפילו אם זה אומר לערוך מסע צליינות כאתאיסט. גם מארסנדה מפתחת רגשות כלפיו, אולם היא בחורה מהוגנת ולא תמהר לקפוץ למיטתו בדומה ללידיה. הוא עובר לדירה משלו ברחוב סנטה קתרינה היוקרתי והצופה לים פחות עבור עצמו ויותר עבור מרסנדה. חוזר לעבוד קצת כרופא אפילו. ואמנם יחסיו עם מרסנדה מקבלים תפנית, אבל שונה מזו שקיווה לה.
ברקע, אירופה של 1936 כמרקחה. פורטוגל נתונה לשלטונו של אנטוניו דה אוליביירה סלאזר, בספרד השכנה (ונראה שאף היא אהובה על סאראמגו) משתוללת מלחמת אזרחים עקובה מדם שכל הגדולים לוקחים בה חלק. למלון 'בראגאנסה' מתנקזים פליטים ספרדים עשירים רבים ונרקמת אינטראקציה מעניינת בינם לבין המקומיים. הפשיזם האיטלקי והנאציזם הגרמני מאבדים כל רסן והשפעתם הנלוזה ניכרת מאוד בפורטוגל של סלאזר. ריש שלנו הוא אמנם ימני בדעותיו, אך מן הסוג הישן, הוא מונרכיסט, וכל הרעיון של Estado Novo לא מוצא חן בעיניו, בלשון המעטה, במיוחד לאחר שהוא נחקר על ידי הבולשת .
מיהו בעצם ריקרדו ריש? הוא אחת מזהויותיו המומצאות של פרננדו פסואה, המשורר הפורטוגלי המודרני הגדול ביותר. להבדיל משם עט פשוט – פסאודונים, לפסואה היו זהויות מומצאות של ממש, להם ביוגרפיה וסיפור חיים שלם. הוא אף תבע מושג חדש על מנת לתארם – הֶטרונים. תחת הטרונימים אלה פרסם פסואה רבים משיריו המופלאים. הספר שזור בקטעים רבים מיצירותיו המובאים בפרוזה כחלק מסיפור המעשה ולא בנפרד. לדעתי היה נכון שהספר יכלול מוסף, בו מובאים כמה משיריו של פסואה. ברומן הומאז'ים רבים גם ליוצרים פורטוגלים אחרים ובראשם קאמואֶנְש.
רוחו של פרננדו פסואה המת מבקר לעיתים את ריש ברומן והם משוחחים על המצב בעולם, על משמעות זהותו של אדם, על רגשותיו של ריש בנוגע לשתי הנשים בחייו .
לידיה ומארסנדה שתיהן צעירות בהרבה מריש. לידיה, היא נגישה, מעשית, חיה, גשמית, נאמנה (משמשת כאנטיתזה ללידיה המיתולוגית הנשגבת שהופיעה בשיריו של ריש) ויש ביכולתה להאיר את חייו הבודדים. אולם ריש גבה – הלב והרוח לא מוכן לשאתה, מעמדה נמוך מדי בעיניו. לילה אחד מתרחשת רעידת אדמה בליסבון ולידיה השוכבת בזרועותיו גם אומרת לו דבר – מה מטלטל, לו לא ציפה.
סאראמגו כותב בדרכו המיוחדת, שמבקשת מהקורא לאפשר להתרגל אליה, לאמץ אותה. או אז, הופכת הקריאה בספר לנפלאה באמת, מדיטטיבית, המשרה שלווה גם כשאינה עוסקת בנושאים פשוטים. הוא מספר בהומור המהול בציניות וחשיפת חולשות אנוש אך גם בחיבה ניכרת לבני האדם ולמולדתו פורטוגל. יש בכתיבתו הבחנות פילוסופיות מיוחדות במינן. ניתן לחוש גם פן ילדותי – נערי מעט בכתיבתו, הוא שואל את אותן השאלות שעברו בראש כולנו בהיותנו צעירים מאוד, אך נשכחו מבלי שנקבל עליהן מענה.
בין אם אוהבים את ייחודו של סאראמאגו ובין אם לאו, זו כתיבה ששווה פרס נובל. הספר, בגינו הוא הכי מוכר במחוזותינו הוא 'על העיוורון'. זהי ללא ספק יצירה חזקה, אולם מספריו האחרים שקראתי נהניתי הרבה יותר.
ולאחר חוויה על חושית מרהיבה זו נשאר לי רק לומר
Obrigado, Saramago!
25 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, רץ
אני יכול להבין את זה. לרבים לא קל לקרוא אותו, אז אתה בחברה טובה. בשפות האירופאיות לפחות יש את האותיות הגדולות בתחילת משפט, מה שאולי מקל במשהו, בעברית אין אפילו את זה . באשר לי, אז אני מתקשה להתנתק ממנו.
|
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מופתית - על עיר נפלאה, על משורר נערץ, על תקופה סוערת, רק חבל שלסאראמאגו אני לא מליח להתחבר.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה לך, עמיחי.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אהוד, תודה לך.
אני מסכים שיש ספרים, כמו זה, שבקריאה שנייה יכולים להיות אף יותר מענגים.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
דן סתיו תודה רבה.
אני מבין למה לפעמים קשה לקרוא אותו.
הספר הזה זרם לי במרבית הקטעים. היו ספרים שנטשתי וכשחזרתי אליהם התבררו כנפלאים. אבל אני תמיד אומר שאם זה לא הולך בכלל, לא נורא יש הרבה ספרים טובים אחרים. |
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
נשמע מעניין.
כתבת נהדר. תודה רבה. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה לך, סנטו.
על העיוורון הוא לא הספר הטוב ביותר שלו לטעמי. אם אתה אוהב את פסואה הספר הזה בשבילך.
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אחחחח איזה ספר ...
מהספרים של ז'וזה סאראמאגו ששווים יותר מקריאה של
פעם אחת. זו כתיבה שהיתה חייבת להיכתב. הדמויות שפסואה המציא דורשות שמישהו יתעסק איתן ואני כמובן לא מתכוון במובן הסקסיזם רחמנא ליצלן. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
חני, תודה רבה.
גיליתי הרבה דברים שלא הכרתי על פסואה ועל פורטוגל בכלל ברומן.
|
|
|
דן סתיו
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
PULP FICTION
סקירה משובחת ומרתקת, נהניתי מאד לקראה. קראתי כמעט את כל ספריו של סראמאגו בעברית. באשר לריקרדו ריש -כתבת עליו, בין השאר, ש"הוא קורא ספר ומתקשה להתקדם בו" - זה הולם להפליא את מה שהרגשתי כשקראתי את הספר הזה - הספר היחיד מספריו של סראמאגו שנטשתי באמצע.
|
|
|
משה
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מצויינת, נשמע ספר כלבבי. את פסואה אני מאוד אוהב כך שמאמין שאהנה מסאראמגו שכותב על פסואה (למרות שמעל העיוורון לא התלהבתי במיוחד).
|
|
|
חני
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה על סקירה מרתקת.
אוהבת לקרוא את פסואה שיריו והגיגיו.
מדהים הקטע שלסופר יש כמה דמויות שהוא משתמש בהם. כמו לדבר עם כמה דמויות בתוך עצמך או דמויות מומצאות כדי לבטא צדדים שונים באישיות של עצמך שלא באה לידי ביטוי. מרתק. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אלזה , תודה רבה.
אני רואה שאת 'סראמאגואית' מתקדמת:).
את דברי ימי מנזר אני מתכנן לעתיד הלא רחוק ולך הייתי ממליץ גם על 'תולדות המצור על ליסבון' הנהדר. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
Yaelhar, תודה רבה.
בעיניי סאראמגו הוא פנומן,יחיד במינו, אבל אני יכול להבין למה אנשים נוטשים את ספריו.
אני מקווה מאוד שבכל זאת תצליחי לקרוא משהו משלו, כדי שאקרא את הסקירה המרהיבה שתכתבי עליו. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
פרפר, תודה לך. מצטרף למורי להמלצה על
"על העיוורון" אם כי אני אישית אהבתי את האחרים שלו לא פחות ואף יותר.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
לי, תודה.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אלעד, תודה
בזכות הספר הזה הכרתי את פסואה. קשה למצוא את יצירותיו בעברית אבל את הספר נהדר בעיניי.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מורי, כרץ למרחקים ארוכים
בספרות, אני מצפה ממך לסקירה מופתית.
תודה לך. |
|
|
אלזה
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
סקירה נהדרת, אני מוסיפה את הספר הזה לרשימה. אהבתי מאד את "דברי ימי מינזר". על העיוורון צימרר
|
|
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
יפה ומעניין כתבת.
אני צריכה מצב-רוח מיוחד לקרוא את סאראמאגו. את "מסע הפיל" אהבתי מאד, ספרים אחרים שנסיתי לא צלחתי. |
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
על העיוורון ספר מופלא באמת.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
פאלפ, תודה על סקירה מצויינת.
עדיין לא קראתי מספריו של סאראמאגו. "על העיוורון" לא נשמע לי אטרקטיבי, כמו גם ספרים אחרים שלו. אולי "מסע הפיל" יכול לבוא בחשבון, למרות הביקורות הסותרות. |
|
|
לי יניני
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מושקעת
|
|
|
אלעד
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת יפה!
נשמע כמו מחווה יצירתית לפסואה. |
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
נשמע משהו בשבילי. יופי של סקירה משכנעת.
|
25 הקוראים שאהבו את הביקורת
