פורומים » יהדות
גמרא, שולחן ערוך, אגלי טל, ראשונים ואחרונים וכל מה שביניהם.
כתיבת הודעה חדשה בפורום יהדות
» נצפה 5835 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים מה הקשר בין פרשת "דברים" לחורבן הבית?
שקדנית
מה בפרשה?
ספר "דברים" הוא האחרון בחמשת ספרי (חומשי) התורה. הספר עוסק ברובו בדברי משה אל בני ישראל לפני כניסתם לארץ ישראל. את פרשת "דברים", שהיא הראשונה בספר, קוראים תמיד לפני ט' באב, והשבת שבה קוראים את הפרשה נקראת "שבת חזון", על שם ההפטרה: "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים" (ישעיה א', א'). הפטרה זו עוסקת במצב הקשה של עם ישראל בזמן חורבן בית המקדש הראשון. בפרשת "דברים" מתחיל משה רבנו את סדרת הנאומים שלפני מותו וטרם כניסת העם לארץ ישראל.
מה אפשר ללמוד מזה היום?
בפרשת "דברים" ניתנת הבמה למשה. הוא מתייצב לפני העם לבדו ומדבר מהלב.
מדבריו אנו למדים על האכפתיות, על אחריותו האישית ועל דאגתו האמיתית לעם ישראל. משה מזכיר לעם כי הבורא הוציאו ממצרים ודאג לכל מחסורו במדבר במשך 40 שנה.
הוא מזכיר את קריעת ים סוף ואת מעמד מתן תורה, את ירידת המזון מהשמים, את עמוד הענן ועמוד האש שהנחו את בני ישראל, והוכיח את דאגתו הצמודה של הבורא .
משה אומר לעם: "ובמדבר נשאך ה', כאשר ישא איש את בנו בכל הדרך אשר הלכתם".
למרות כל זאת, עדיין היו אנשים שהרבו להתלונן, לדבר באופן שלילי, לעורר מחלוקות ומריבותולהיות כפויי טובה. לקראת סוף ימיו נראה כי משה התעייף במקצת: "לא אוכל לבדי שאת אתכם... איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם". מילותיו של משה "איכה אשא" מזכירות את מגילת איכה ואת נבואות התוכחה של ירמיהו וישעיהו, שהזהירו את העם כי חטאיהם יביאו לחורבן בית המקדש.
מה הקשר בין פרשת "דברים" לחורבן?
תשובה: משה, בדאגתו הרבה, מזהיר את העם (ואותנו) מפני דיבורים שליליים, ובעיקר מפני שנאת הזולת. ידוע כי הסיבות העיקריות לחורבן בית המקדש השני היו השנאה, המריבות וחוסר הכבוד בין איש לרעהו.
אם דיבורים שליליים ושנאת חינםגרמו לאסון ולחורבן
, מדוע לא נשתמש בנשק ההפוך? דיבורים חיוביים ואהבת חינם בין איש לרעהו
בסופו של דבר יגרמו לשלום, לבנייה ולצמיחה חיובית לנו ולכל סביבתנו.
(קטע מתוך הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט" / רפאל כהן
המעניק גם טיפים וכלים לדעת מה הייעוד שלך מתוך הפרשה שנולדת בה ).
שבת שלום
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים מסר נוסף שנלמד ממשה רבנו דן-1
לא למהר להוכיח אחרים.
משה מזהיר ומוכיח את העם רק לאחר 40 שנה-זהו מסר חשוב לכולנו.
רש"י מביא את הכלל : אין אדם עומד על סןף דעתו של רבו וחוכמת משנתו עד 40 שנה.
משה רבנו לא מוכיח אלא רק אחרי 40 שנה-אולי הוא לא הובן כראוי,אולי לא עמדו על סוף דעתו ולכן צריך להמתין בסבלנות,ללמד זכות ורק אח"כ להוכיח.
שאלה לפורום:למה דווקא 40 שנה? למה לא 35?
בברכת משנכנס אב ממעטין בשמחה
בברכה
דן-1
אגב הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט" / רפאל כהן הוא רב מכר בסימניה.
רוצו לקרוא אותו הוא שווה כל שקל...ומלא במסרים חיוביים ומחכימים בכפוף לפרשת השבוע.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים אולי זה קשור לעניין השלמות שלומית
המספר 40 מסמל שלמות של דבר מסויים.
לכן, להבדיל, לא מלקים 40 מלקות.
ראינו חלוקה ל 3 "סטים" של 40 בחייהם של משה רבינו ושל רבי עקיבא, בכל פעם הגיעו לשלמות אחרת.
לכן, אולי אחרי שקבלו שלמות מסויימת, אולי כפי שציינת, ירדו לסוף דעתו (של משה רבינו ואולי גם לשל הקב"ה עד כמה שאפשרי לאדם)
מה גם שמשה המתין עם התוכחה עד לפני מותו, ורק בגלל שעמד להפטר מן העולם הזה, וידע שההנהגה עוברת ממילא ליהושע בן נון, הרשה לעצמו להוכיח אותם
כי בידוע שקשה להוכיח בדרך הנכונה, כי בד"כ, גם בתוכחה נכונה המועברת בעדינות, משהו מתחמץ בלב מקבל התוכחה, גם כשהוא מסכים עם הדברים, לא נעים לדעת שאנחנו לא בסדר, ועוןד יותר לא נעים לדעת שאחרים הבחינו בכך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים שלומית ועניין השלימות דן-1
תשובתך מעולה.אני מתחבר אליה.
ארבעים לא מסמל רק שלימות אלא גם סיום של עידן והתחלה של עידן חדש שונה לחלוטין מקודמו.
נוסיף לך גם את רבן יוחנן בן זכאי שגם חי 3 עידנים כמו משה ורבי עקיבא.
נוסיף לך את 40 שנות דור המדבר.
נוסיף לך את 39 המלקות שציינת יפה שהרי אחרי 39 לא מלקים כי מתחיל עידן אחר של אדם שקיבל את העונש והוא כבר נקי מחטאו.
נוסיף גם את ימי המבול 40 יום ו40 לילה ליצירת עידן חדש.
נוסיף לך גם את המדרש :40 יום לפני יצירת הולד יוצאת בת קול...
כנראה ששלומית מבינה בשלימות ולכן השתדלתי להשלים לך את החסר.
גם הערתך לגבי התוכחה נכונה.יש עוד נקודה מתי להוכיח ?רצוי לפני מותו של האדם המוכיח ונימוק שני לכך הוא כדי שלא יצטרך לחזור ולהוכיח (נימוק ראשון הבאנו בפעם קודמת).
ומשה למד זאת מיעקב,יוסף למד זאת מיעקב וכן שמואל נקט באותה שיטה שהוכיח את העם לפני מותו.
בברכה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים נקודה מעניינת שלומית
תודה על הנקודות
מעניין למה לא מלקים 40 מלקות, למה 39 מלקות ומותירים אדם בחטאו, האם זה על מנת להשאיר מקום לתשובה שלא מתוך כפיית המלקות?
אולי זה בא בפרט על מנת לאפשר מקום לברכתו של רבן יוחנן בן זכאי
"אמר להם: יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם. אמרו לו תלמידיו: עד כאן? אמר להם: ולואי, תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם".
שאם אדם הופך לבריה חדשה נמנעת ממנו הפאשרות להגיע למורא שמים מעצמו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים לנקודה של שלומית+סיכום דן-1
יש מחלוקת רבי יהודה וחכמים אם 40 מלקות או 39.
עניין המלקות שייך גם ל"אמדוהו" שלא תמיד לוקה 39 אלא מספר המכות תלוי בבריאותו ויכולתו לספוג - אחרת עלול לא עלינו למות.
ואמת שצריך 40 מלקות לכפרה מלאה (יצירה חדשה) אבל התורה חסה מצד אחד על החוטא ומצד שני לא נותנה לתליין להסחף במידת האכזריות (סוג של סייג).
שיטת 40 חסר אחד נוהגת גם בספירת העומר.
נקודה נוספת (השערה שלי) במלקות זה תלוי בפרט אחד ולכן צריך להזהר ב-40.
ואם חפשת באמת שלימות להלן תרכיז מעניין ומסכם:
המספר ארבעים שייך בדבר שלם או בתקופה שלמה. ואביא מספר דוגמאות:
• ב-40 יום, כפי שצינתי קודם, נוצר הוולד (ללא הבדל בין זכר לנקבה, ועין בפר' תזריע, בו אומר ר' ישמעאל, דעה מוזרה, כי 40 יום ליצירת הזכר ו-80 (כפולה של 40) יום ליצירת נקבה, ועל כן טמאה היולדת לפי מין הילוד. ר' ישמעאל היה משוכנע באמת זו עד שאמר על החולקים עליו: "אני מביא לכם ראיה מן התורה ואתם מביאים לי ראיה מן השוטים").
• 40 יום ו-40 לילה לעומת זאת נמשך המבול שהרס יצירה שלמה;
• 40 שנות הליכה במדבר, זה הזמן להפוך ציבור של עבדים לעם (ראה גם בהמשך);
• על השבת שיש בה 40 מלאכות (חסר אחת) נאמר: "כל השומר שבת כאילו קיים את כל התורה כולה" (דבר שלם);
• 40 יום זה הזמן ששוהה משה במרום לקבל את הלוחות הראשונים וגם השניים;
• מספר זה הוא הזמן להשלים מבצע מסוים, וכוונתי ש-40 יום הוא הזמן שהמרגלים מסיימים את מבצע הריגול;
• 40 יום הוא זמן החניטה של גופת יעקב. "וימלאו לו 40 יום כי כן ימלאו ימי החנוטים";
• 40 זו גם התקופה שאדם מגיע כנראה לבשלות מסוימת. "ויהי יצחק בן 40 שנה בקחתו את רבקה" "ויהי עשו בן ארבעים שנה ויקח את מחלת";
• במדרש רבה, מדרש אבא גוריו וילקוט אסתר מובאים הדברים לגבי גילה של אסתר בעת שנישאה לאחשורוש: "רב אמר בת 40 היתה ושמואל אמר בת 80";
• במדרש רות נאמר "אין קורין בת אלא לבת 40 שנה";
• על איש בושת נאמר "בן 40 שנה במלכו", כלב אומר "בן 40 שנה אנכי היום";
• 40 הוא גם המספר הקשור בתשובה, סליחה או טהרה, שהוא למעשה יצירת אדם חדש, כי התשובה משנה או יוצרת אדם חדש;
• 40 יום ו-40 לילה מתחנן משה לפני ה' לסלוח לבני ישראל על חטא העגל;
• מקווה טהורה, רק אם יש בה 40 סאה מים;
• הכיור של שלמה "40 בת יכיל";
• 40 יום הם ימי התשובה מא' אלול ועד יום כיפור;
• 40 יום היא הארכה הניתנת לאנשי נינוה לחזור בתשובה כמו שנאמר "עוד 40 יום ונינוה נהפכת";
• 40 שנה ישב ר' צדוק בתענית;
• 40 (פחות 1) מלקות הופכות את האדם מרשע לשאינו רשע;
• 40 זה מספר המצין תקופה בעלת אופי מסוים. 3 פעמים בתקופת השופטים כתוב: "ותשקוט הארץ 40 שנה", בימי אהוד בן גרא - 80 שנה. וכן ויתנם ה' ביד פלשתים 40 שנה;
ויגש הפלשתי השכם והערב ויתיצב ארבעים יום (שמואל א' יז');
• כהונתו של עלי נמשכה 40 שנה;
• אבשלום לא הטריד את בית המלוכה 40 שנה. דוד מלך על ישראל 40 שנה, וכן שלמה בנו;
• ביחזקאל כ"ט נאמר: "לא תעבור בה רגל אדם....ולא תשב 40 שנה. ונתתי את ארץ מצרים שממה...40 שנה. מקץ 40 שנה אקבץ את מצרים מן העמים";
• על שלושה מגדולי התנאים אומרת הגמרא:
• "ר' עקיבא היה רועה 40 שנה, למד 40 שנה ופרנס את ישראל 40 שנה". "כל שנותיו של ר' יוחנן 120 שנה. 40 שנה עסק בפרקמטיא, 40 שנה למד ו-40 שנה לימד", הלל הזקן, 40 שנה היה בבבל, 40 שנה למד ו-40 שנה הנהיג את ישראל;
• במסכת אבות נאמר "בן 40 לבינה";
• כאשר רוצים לציין מספר גדול גם אז השימוש ב-40 נפוץ;
• בשירת דבורה "ב-40 אלף בישראל"
• אצל שלמה, 40 אלף פרשים, 40 אלף אורוות סוסים ו-40 אלף איש רגלי;
• אצל יהושע, "כארבעים אלף חלוצי צבא";
• עין טובה אחד מ-40" (בתרומה)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים "זה תלוי בפרט אחד" שלומית
לא הבנתי למה הכוונה במשפט הנ"ל.
האם התכוונת שזה תלוי במספר משתנים שאם פרט אחד לא מתקיים, הכל משתנה? כ]י שציינת שמספר המלקות משתנה גם לפי יכולתו הפיזית של האדם לשאת את המכות, כך שאם באופן היפותטי שני אנשים היו חוטאים בדיוק המידה, ייתכן שאחד היה נענש ב 39 מלקות והשני היה נענש ב 12 מלקות מפני שזה כל מה שהוא יכול לשאת?
האם בכל הארבעים א' מדובר במספר עגול או בקירוב?
אם מדובר בקירוב, אזי עם עזרא ונחמיה עלו כ 40 אלך איש.
אני לא יודעת האם אני מעריכה שלמות, אבל מעריכה דברים מהתקרבים לכך.
תודה על המקורות!!
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים שלומית 40 אלף? דן-1
לגבי העולים עם עזרא יש מספר שיטות במפרשים עזרא ב ס"ד.
גם מצודת דוד וגם רש"י עוסקים בנושא האם זהו מספר מדוייק וכיצד הוא עומד בסתירה לכך שפרוט העולים לכאורה היה פחות מ-40 אלף.
לגבי נושא התלות בפרט אחד (40 מלקות) אני קצת מתקשה להרחיב בפורום.מעדיף שלא להכנס לכך.מקווה שאת מכבדת את רצוני לכתוב לעיתים ברמז...
בברכה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים אולי כדי להזכיר לאדם... נדב
שמאחר שחטא, לעולם איננו נקי לחלוטין, שאין אדם מושלם? שלא יהא האדם סובר: הנה, נשאתי את עונשי ואני נקי לחטוא שוב ולהינקות בעונש הבא.
סתם הרהור. לא הבאתי את זה משום מקום.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים הרהור יפה הרהרת... שלומית
עדיין לא קראתי את התשובה של דן-1, אני משתדלת לקרוא ראשון-ראשון אחרון-אחרון כך שאני לא יודעת מה הוא אמר על הדברים שלך.
אבל אם אני לא טועה הרב דסלר אומר שגם אחרי שאדם עשה תשובה עדיין נותר רושם של החטא, כך שגם אם האדם עצמו נטהר והפך לבריה חדשה בעולם עדיין יש רושם של החטא שלו. מתחבר גם ל"לא בגבורת הסוס יחפץ ולא בשוקי האיש ירצה, רוצה ה' את יראיו את המייחלים לחסדו" (תהלים קמ"ז, י'-י"א)
ה' מבקש את ליבו של האדם, שיהיו בליבו אהבת שמים ויראת שמים, הוא לא מבקש מאתנו להוכיח שאנחנו גיבורים היודעים לעמוד ביסורים, מטרת היסורים היא לעורר תפילה, קרבה אל הקב"ה.
אם אדם ילקה 40 מכות ויהפוך לבריה חדשה זה "שוקי האיש" איפה ההכרה בחטא, איפה התשובה מעצמו? איפה הלב?
ובכלל מי ינקה את רושם החטא?
ואחרי שכתבתי את כל זה נזכרתי
האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין [מאפשרים] בידו לעשות תשובה. אחטא ויום הכפורים מכפר אין יום הכפורים מכפר". משנה מסכת יומא פרק ח משנה ט
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים מחשבה יותר עמוקה לגבי הרעיון של נדב דן-1
לשלומית הסיפא שלך מורה שאת לא שלימה עם הרעיון של נדב אבל מצד שני ברישא של דבריך את חשה שהרעיון נכון ואמיתי.
ולעניין
יש מצב שנקרא "טהירו" ויש מצב שנקרא "רשימו".(מצבים מעולם הסוד ביהדות).
טהירו-לוח חלק-נקי לחלוטין ללא שום כתם ולכלוך.
רשימו-לוח חלק-אבל פעם מישהו כבר כתב עליו לכלך אותו ואח"כ ניקה אותו והוא נראה כמו חדש.נשאר עליו איזשהוא רושם חטא למרות שלמתבונן הוא נראה חדש.
האמונה בה' בנויה על נסיונות.ליסורים יש מטרות רבות לא רק לעורר את האדם לתפילה...
חשוב להבין שרושם החטא נשאר אצל האדם ולא אצל הבורא.וזהו דבר שלא קל לתפוס בהגיון האנושי.
נסביר בקיצור עם פסוקים.
אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו
ןאם יאדימו כתולע כצמר יהיו.
מה ההבדל בין שלג לצמר?לפי תורת הסוד שנים זה כינוי לחוטא שלא החטיא אחרים
ותולע זה כינוי לאדם שחטא אבל גם החטיא אחרים.והפסוק מבטיח ששני יהפוך לשלג ותולע יהפוך לצמר.שלג זה בערך "טהירו" וצמר זה בערך "רשימו" ולכאורה יש הבדל כי חוטא שחזר בתשובה זה לא כמו אחד שחטא והחטיא אחרים וחזר בתשובה-הוא חזר והם לא.
אבל בכל זאת שנים=תולע ב"עיני" הבורא וניתן ללמוד זאת מ"הנותן שלג כצמר כפור כאפר יפזר" כלומר אצל הבורא שלג וצמר שווים עקב גדולתו של הבורא.אצלנו הם שונים אצלנו אצל האדם נותר רושם כלשהו של הרע אבל לא אצל הבורא.
מקווה שבארתי מעט מנושא כבד זה שקשור גם לאב (ראשי חיבות: אלול בא)וגם לאלול שבדרך.
בברכה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים מנקודת המבט שלי שלומית
התתחלה והסוף דוקא נשמעו לי זהים מבחינת הנקודה הספציפית שרציתי להבהיר.
כמובן שבבחינה לעומק הם כבר מדברים על נקודות שונות.
רציתי להראות לנדב כמה יפה הוא חושב, חשיבה יהודית נכונה, הוא כיוון יפה מאד, לעניות דעתי כמובן.
אני דוקא חשבתי שהשני הוא דרך קצרה יותר, בלי להכנס לנושא הייסורים שאיש לא אוהב לשמוע עליהם, טוב אולי אני, וגם אתה, וגם הרבה אחרים.... :)
ד"א, צמר=330 שלג=333 האם לשלג חסר או שלשלג יש עודף, בונוס על התנהגות טובה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים צמר ושלג דן-1
שלומית שלום
שלג שלם יותר. מורכב מאלף (גימטריא 111) בפקטור (כפול) שלוש.סה"כ 333=שלג.
כלומר 3 פעמים אלופו של עולם במילוי אלף נותן שלג.
צמר חסר יותר משלג. גם הוא מורכב משלוש פעמים לפ (110) אבל ה-"א" חסרה.ולכן נקבל גימטריא צמר=330.
בעקרון ל"אלף" יש חלק גלוי "א" וחלק נסתר "לפ" שהוגים אותו אבל לא כותבים.
ה="א" הוא החלק הגלוי וה"לפ" הוא החלק הנסתר.
בצמר חסר 3 פעמים החלק הגלוי ויש לכך משמעות במיתוק הדין של החוטא.
ומדוע דווקא מכפילים ב-3 כי יש לכך שייכות ל "א-ה-י-ה א-ש-ר א-ה-י-ה" שמורכב מ-3 אלפים בראשי תיבות.
מקווה שלמדת משהו ולא התעייפת מההסבר המפרך ודי לחכימא ברמיזא...
בברכה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים "אין תוכו כברו" שלומית
איזה יופי, משמעות חיובית לאין תוכו כברו
החוטא שאנו רואים את חיצוניותו כחסרת א' יש לו כבר את החלק הפנימי "לפ" וה' רואה בו גם את הא', רק שהיא א' נחה בעינינו, כנראה.
ומה עושה אדם שלא יכול לסלוח לעצמו על חטאין למרות שה' כבר סלח לו?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-2 חודשים אין תוכו,,, דן-1
יעשה קפה או תה --סתאאם.
אין לדעת בד"כ אם נתקבלה סליחה או לא מהבורא.
ונעצור כאן.
בברכה
דן-0
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-