פורומים » יהדות
גמרא, שולחן ערוך, אגלי טל, ראשונים ואחרונים וכל מה שביניהם.
כתיבת הודעה חדשה בפורום יהדות
» נצפה 20 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 10 שעות עִבְרוּ עִבְרוּ בַּשְּׁעָרִים.. כּ.
דרשו רבותינו: על מה נאמר "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז, טו)?
לא על ניסים גדולים כקריעת ים או מן מן השמים בלבד, אלא על הנפלאות שבכל יום ויום, כשמעשה זעיר נעשה בלב פתוח.
כי הנה, אמר רבנו בחיי ז"ל בחובות הלבבות (שער עבודת האלוהים, פרק ד'): לא יהיה האדם "בתכונת חמור נושא ספרים" – שלומד החומש והמקרא ומסתפק בגרסת הפסוק מבלי הבנת העניין.
אלא צריך שיבין ויפנים את הדברים עד שיעלו לנשמתו, והנשמה היא שתרים את הנס: מילה טובה היוצאת מלב אמיתי, תיקון שיח שמרפא פצעי לשון הרע, או שיר המעלה את הנפש כעשן קטורת.
הרי דוגמה זעירה: קבצן המקבל נדבה נדיבה במפתיע – הרי הוא נס עבורו… ומי יצר את הנס?
הנותן שפתח את לבו במעשה קטן של חסד, שנאמר: "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ" (דברים ל, יד).
וכך דורשים על הפסוק: "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ" (ישעיהו יא, ו): יש שפירשו כמשל וחידה (הרמב"ם, הל' מלכים י"ב:א: "משל וחידה… ועולם כמנהגו נוהג"; שיהיו ישראל יושבים לבטח עם רשעי אומות העולם המשולים כזאב ונמר, ויחזרו כולם לדת האמת), ויש שראו גם שינוי במציאות (ספרא, בחוקותי ב:א; רמב"ן שם שמכריע לכיוון "משביתן שלא יזיקו" – ונוסח הספרא: "יזוּקו").
והעניין הוא: שתיקון בנשמות בני אדם מביא תיקון אף בבריאה, כפי שכתוב "וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ" (ויקרא כו, ו) – משביתן שלא יזיקו, כמו שדרש רבי שמעון.
ואמנם, הדיון במשיחיות אינו מגזרי אלא אוניברסלי, כפי שכתב הרמב"ם (הל' מלכים י"א:ד): "ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' יחדיו", שנאמר: "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְהּ.וָ.הּ לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד" (צפניה ג, ט); וכן: "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיהו נו, ז).
המסורת עצמה מדברת בכבוד האדם באשר הוא, שכן "כל המקבל עליו שבע מצוות ונזהר לעשותן – הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא" (רמב"ם, מלכים ח:י"א); וכן דרשו בתנא דבי אליהו רבה (פ"ט): "מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ: בין ישראל בין גוי, בין איש בין אשה… הכל לפי מעשיו – רוח הקודש שורה עליו."
ומכאן – רוח הקודש שורה לפי המעשה.
את "גוי" עצמו ניתן לדרוש כ"גו"..
גוף העולם, עם "יּ" הניצוץ האלוהי שבו: צלם אלוהים בכל אדם.
על כן, כל מעשה חסד קטן שמכבד צלם אלוהים בכל אדם.. לכל בני האדם, מכל העמים.. הוא חלק מתיקון המשיחיות הנבחן ביומיום; כי נס קטן של חסד וכבוד כלפי כל "אחר" כבר מתקן עולם.
ועל בר־כוזיבא איתא בבבלי (סנהדרין צ"ג ע"ב): "אמר להו לרבנן: אנא משיח. אמרו ליה: במשיח כתיב דמורח ודאין — נחזי אנן אי מורח ודאין. כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין — קטלוהו."
לפיכך – נבדק בסימן "מורח ודאין" (עפ"י "וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת יְהּ.וָ.הּ", ישעיהו יא, ג) – ונפסל.
וזה בא ללמד: שהנס האמיתי אינו רק בגדולות ונפלאות, אלא גם במעשה קטן שנעשה באמת ובתמים; כי המעשה הזעיר שבלב שלם – נס גדול הוא ממעשים גדולים שאין בהם נשמה.
תיקון העולם אינו משימה מופשטת הממתינה לנס גדול ומטפיזי, אלא הוא תהליך יומיומי, אישי ונגיש, המתממש דרך מעשים קטנים של פתיחת לב וכבוד לזולת.
מעשה זעיר שנעשה בלב שלם הוא הנס הגדול של תקופתנו, והוא מנוף לגאולה רחבה יותר.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה