לפני חודשיים דיברנו על מקרה שבו אמן לקח יצירה קיימת של מישהו אחר ועיבד אותה ליצירה חדשה, והאומן שהיצירה שלו עובדה לא רק שאישר אלא אף שיתף פעולה והשתתף בעצמו ביצירה החדשה.
שבועיים לאחר מכן דיברנו על מקרה שבו עיבוד ליצירה קיימת נעשה ללא אישור של בעל היצירה המקורית.
אך מה לגבי מקרים שבהם נעשה עיבוד ליצירה קיימת, עם אישור ומתן קרדיט, אך בעל היצירה המקורית כלל לא רוצה קשר ליצירה החדשה?
אמנם שני המקרים הראשונים שעליהם דיברנו בעבר לקוחים מעולם המוזיקה, אך היום נלך דווקא לעולם הקולנוע:
בשנת 1992 יצא הסרט "Stephen King's The Lawnmower Man", שהתיימר להיות עיבוד קולנועי לסיפור קצר בעל אותו שם, של הסופר סטיבן קינג.
בפועל, הקשר בין הסרט לסיפור הוא כמעט אפסי. למעשה, התסריט המקורי מעולם לא היה מיועד להיות עיבוד לסיפור, ולתסריט קראו "Cyber God".
אולפני New Line Cinema החזיקו בזכויות הקולנועיות לסיפור הקצר של קינג, והורו לתסריטאים להוסיף כמה אלמנטים מהסיפור הקצר (ואכן יש סצינה אחת בסרט שתוכנה זהה לקטע בסיפור המקורי).
סטיבן קינג תבע את אולפני New Line Cinema ודרש שהשם שלו יוסר מכותרת הסרט, מהקרדיטים ומהפרסומות לסרט. קינג זכה בתביעה, ושם הסרט שונה ל-"The Lawnmower Man".
***עובדת בונוס - ב-1994 New Line Cinema לא כיבדו את החלטת בית המשפט ובהוצאה הביתית של הסרט השתמשו בשנית בשמו של קינג. השופט נתן להם 30 יום להסיר את שמו של קינג מההוצאה הביתית, או שיחטפו קנס במידה ולא יעשו זאת.
אילו מקרים אתם מכירים של אנשים שלא רצו קשר לעיבוד מסוים של יצירותיהם? שתפו אותנו!
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה