פורומים » אקטואליה
נושאים חמים המעניינים אותנו
כתיבת הודעה חדשה בפורום אקטואליה
» נצפה 1453 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 6 שנים ו-8 חודשים שתי מדינות. מדינת דת לכל הדתות ומדינה ליברלית לכל הדתות. שני עולמות. Mr. Vertigo
נכתב במקור ב 20/01/2019 01:58 בלילה
משתף את זה כאן, בעיקר בגלל החומר האנושי שמרכיב את האתר הזה (דתיים ימנים וחילונים ימנים)
מת לישון. עייף שיא. אבל, מרגיש כמי שכתב את הדבר השלם ביותר, הגאוני ביותר, המורכב ביותר ושסוכם בהצלחה בכמה שורות.
רוצים אוטופיה? זה קל, העולם צריך להתחלק לשתי מדינות (או כל מדינה לשתי מדינות). מדינת כל דתייה ומדינת כל חילונייה. פלוס חלוקת משאבים טבעיים שוויונית - זאת אומרת אם החלוקה היא 60/40 ובהתאמה יחולקו האדמה, הפיננסים והמשאבים הטבעיים.
אין עוד גוף/תנועה שתיעבו את הדרומיים והמזרחיים כמו בית"ר. כמו התנועה הרוויזיוניסטית. כמו תנועת חרות.
הציונות קמה כקונטרה לדת ומשכך לא יכול להתקיים יצור כלאיים כמו: ה"ציונות דתית" ולכן החרדים אומרים לדתיים ה"לאומיים" תחליטו באיזו חתונה אתם רוקדים. או שאתם אוכלים את כל העוגה או שאתם שומרים אותה שלמה. ליברל יאכל הכל. חרדי ישאיר אותה שלמה. בנט ילקט פירורים.
מסקנה שלי: עבדו עליכם עם הדת. לא עם אלוהים. לא אלוהים דפק אותכם.
מסקנה של הדתי: עבדו עליכם עם הליברליות. לא עם הדת. ולא אלוהים דפק אותכם.
אלוהים לא מתערב לא בחייו של הדתי ולא בחייו של החילוני
בהסתכלות ליברלית - מקור הבעיות של העולם: קיומן של הדתות
בהסתכלות דתית - מקור בעיות העולם: הליברליות
ושלא תבינו לא נכון. אני גאה בעצם היותי יהודי, רק שמסיבה אחרת לגמרי ולא מהסיבה שרובכם; עם סגולה, עם שכולו תכלת, עליונים וכל הבולשיט הרטורי הזה.
זהירות
יש כאן פצצות וחומרי נפץ
ותקווה אחת
אפשר בקלות לנטרל אותם
1. השמאל מתעב את המזרחיים והדרומיים כשהוא חושב על ז'בוטינסקי גדול האומה בגלל מאמר מתנשא.
2. הימין שונא את המזרחיים והדרומיים אם לא, אז למה להסתיר את המאמר? למה לדבר מילים צמר גפן כבר יותר מ 40 שנה: אשכנזי? עיראקי? יהודים! אחים! לוחמים! ולא לעשות שום דב מהותי כבר יותר מ 40 שנה לתיקון העוולות?
3. המערביים הם האמריקאים והקנדים והאינדיאנים.
4. למזרחיים ולדרומיים אין למי להצביע אלא לאורלי לוי לכחלון או לשס או למפלגת שמאל אם תוקם.
5. לצפונים אין למי להצביע אלא לליכוד או לעבודה, ליהדות התורה או למרצ.
6. בגין וביבי צריכים לבקש סליחה על מרמה רק תבדקו מה שמיר ומודעי אמרו על דוד לוי.
7. הדרומיים והמזרחיים הטיפשים מקנאים בצפונים ועוברים לגור ליד הצפוני.
8. הדרומיים והמזרחיים החכמים תמיד יעדיפו לגור בדרום.
9. צריך כאן 12 מדינות ל 12 שבטים:
דרומי ימני חילוני. דרומי ימני דתי.
דרומי שמאלני דתי.
צפוני חילוני שמאלני. צפוני דתי ימני.
צפוני דתי שמאלני.
ערבי חילוני צפוני. ערבי נוצרי דתי.
ערבי דתי דרומי.
ערבי מוסלמי חילוני. ערבי מוסלמי דתי.
ערבי נוצרי חילוני.
10. אבל איפה יגורו חוזר בתשובה ויוצא בשאלה - או שפשוט אל תחזרו ואל תצאו או בהתאמה לחזרה וליציאה.
11. ואפשר פשוט לחלק את המדינה לשתיים. דתיים וחילוניים. יש לי יותר במשותף עם מישהו כמו אחמד טיבי משעם איזו איילת שקד.
ומה עושה מסורתי? מי שיותר חשובים לו הערכים הדתיים בוחר במדינה הדתית, ומי שיותר חשובים לו הערכים הליברליים בוחר במדינה החילונית.
למה הימין החדש או הבית היהודי לא באפשרויות ההצבעה? כי שתיהן אופציות למי שמגדיר את עצמו לאומני או לאומני חדש, כלומר: נאצי או נאו-נאצי. אז מי שרואה עצמו ככזה: בבקשה.
ולפני שנשרף לכם הדלק ובורחים לכם הגזים מההשוואה, אז ככה: לאומן הוא מי שמחשיב עצמו עליון על פני גזעים אחרים, מי שלא רוצה לראות בני דתות אחרות בארצו, מי שממציא עליהם בדיות, מי שבונה תאוריות מופרכות על תלי שקרים, מי שהופך כל עובדה נגדו לקונספירציה, מי שמתנגד לנישואיי תערובת, מי שמרים חרמות כל שני וחמישי נגד בתי עסק של ערבים. זו התורה הנאצית כולה.
ולפני שאתם קופצים שאני רוצה לפרק את העם, אז אם לא שמתם לב העם הזה כבר מפורק ומופרד ("התודה והפרחים" ל BB), כל מה שיש כאן הוא ניסיון למנוע מלחמת אח באחיו. יהיו יחסים פתוחים בין שתי המדינות כולל קשרי מסחר ותיירות שתכבד את מנהגי המדינה השכנה ואת האמונות שלה.
***רק אתמול נחשף מי שנחשף *לסרטן התעמולה של הליכוד סרטן הפילוג והשיסוי ושפל שאין עוד כדוגמתו. *סרטן שבו ביבי עם איזה פרזנטור מופרע (אמרו לי עשה אז אני עושה) רוקדים על קברי חללי הל"ה.
ואני שוטה הכפר אז לא אכפת לי באיזה שבט להיות
כי שוטה עושה מה שהוא רוצה ואומר מה שהוא רוצה איפה שלא יימצא ואף אחד לא יפגע בו או ישפוט אותו אלא בחיוך וקריצה, כולם יספקו לו מה שהוא צריך. לא יותר ולא פחות. ככה שבכל מקום השוטה יסתדר.
דברים שכתב Benami Zozulia
חברים!
רציתי להביע את דעתי בוויכוח סביב התבטאות אלי מויאל: ״אם הספרדים היו עולים לפני האשכנזים, הייתה קמה פה עוד מדינה ערבית״. רציתי לתמוך בו. אך בסוף החלטתי על משהו אחר.
ב-1926 זאב ז׳בוטינסקי פרסם מאמר בשם ״המזרח״. בעברית. מתברר שהמאמר הזה עד היום לא הועבר למאגר הדיגיטלי של יצירותיו. לא מצאתי אותו בשום אתר אינטרנטי בעברית. לא בארכיון מכון ז'בוטינסקי ולא בשום מקום אחר. כל היצירות מאת ז'בוטינסקי עברו לצורה דיגיטלית, ורק את "המזרח״ - ״שכחו״! כלומר, קורא עברי לא יכול לקרוא את המאמר, לא באינטרנט ולא בספר - כי אין ספר. ענתיקה. המאמר שנכתב על ידי גדול האומה, המייסד של תנועת החרות - הליכוד - המפלגה הגדולה בארץ, כל יצירותיו עברו למחשב, "המזרח" - לא! סוד שמור של המדינה.
ואז החלטנו לעשות מעשה (אשתי ואנוכי):
1. מצאנו את המאמר המקורי (ידענו על קיומו, חיפשנו ו- מצאנו).
2. צילמנו את המאמר במצלמה, עמוד אחרי עמוד.
3. העברנו את התצלומים דרך תכנית מחשב, הפכנו את התצלום לטקסט עברי דיגיטלי.
4. תיקנו קטעים בהם המחשב נכשל והשווינו את הטקסט למקור.
5. ועכשיו אנחנו משחררים את המאמר, אני מעביר אותו לעמוד הפייסבוק שלי, ״מכתבים אישיים״ - לעיני כל.
המאמר נכתב 24 שנים לפני קום המדינה. התוכן שלו נדון בזמנו בכל כלי התקשורת העבריים. כל מייסדי מדינת ישראל קראו את המאמר בזמנו והפנימו אתו היטב. ואחרי זה כלאו אותו במרתפי הארכיון הלאומי.
משפט אחד מהמאמר אני אביא לכאן: ״נעמוד במיוחד ובכול תוקף על כך, שאנו, היהודים, שייכים ל״מערב״ ואין לנו שום דבר משותף עם ה״מזרח״.
אם כל חברי הליכוד, המפלגה של ז'בוטינסקי, יקראו את המאמר - חצי מהם יברחו משם. וזה יהיה הסוף של הליכוד. השאלה היא - לאן יברחו? אלינו, בטח, לא.
מצורף המאמר המלא והמוסלק של ז'בוטינסקי / "המזרח"
ד"ר י. קלוזנר נתן זה לא מכבר ב"השילוח" תשובה בהלכה לאותו זרם של המחשבה הציונית, שמתאמץ לכפות עלינו, היהודים, איזו קירבה רוחנית אל מה שמכונה מזרח. את מאמרו של מר קלוזנר אני מכיר לפי שעה רק על פי קטעים מן העיתונות; ואולם את הקטעים הללו נעים היה לקרוא, הן בגלל עצם הדברים הנאמרים בהם והן מפני שנדפסו בלשון "מזרחית" בעיר ה"מזרחית" ירושלים, ויצאו מעטו של מחבר, הידוע ביחסו הזהיר אל מסורתנו הלאומית. זה כבר הגיעה השעה להביע את דעתנו על נושא זה; אנו מקנאים ב"השילוח" על שהקדים והוציא לרשות הרבים את מחשבתנו.
לזרם של חיבת-המזרח בציונות מטיפים במרץ מיוחד, אם אין אנו טועים, בזירות הברלינית והפראגואית; המטיף הראשי, אומרים, הוא מר מארטין בובר - ואולם מכיוון שאיני מכיר את פעולתו הספרותית, הרי איני יכול לערוב לפרט אחרון זה, ואולם תכנה של חיבת-המזרה ידוע לכל מי שנפגש בשנים האחרונות עם הנוער הציוני מן הארצות שמדברים בהו גרמנית. זהו אהד מן החלקים העיקריים של אותו מזון רוחני, שבעזרתו שוללים שם את עצמתו של הנוער הקרוב לציונות, ומרחיקים מן הציונות את הנוער, שיכול היה להתקרב אליה ולמצוא עניין בה.
התוכן הוא, בקצרה, כזה. אנו, היהודים, הננו עם מזרחי לפי מוצאנו; למרות ההשפעות המערביות, נשאר יסוד- נשמתנו מזרחי. כי למזרח יש נשמה מיוחדת משלו (כאן בא תיאורה של נשמה זו; שמﬠתי אותו פעמים אחדות, אך לא הבינותי, ואיני זוכר). ﬠל כל פנים, רוחניות מזרחית זו, לפי סגולותיה, נעלה היא מנשמת-המערב (ולפי בני-סמך אחרים: תוספת הכרחית היא לנשמת-המערב). בלכתנו לארץ-ישראל, אנו חוזרים אל חברת העמים, ששמרו בשלמות יתרה או פחותה על הפסיכולוגיה המזרחית. לפיכך צריכים אנו גם בקרב נפשנו פנימה לחפש ולמצוא את יסודות-המזרחיות, שנתכסו באבק-המערב, אלא שהם עדיין חיים בקרבנו, ולהתחיל בטיפוחם. אחר-כך באות ההסתייגויות, כי גם חובבי-המזרח אינם רוצים לוותר על החשמל; ההסתייגויות על כך, שאנו, כמובן, צריכים לתת למזרח את הטכניקה המערבית, ואפילו - בצורה מנופה בקפדנות - חלק מסוים מן התרבות הרוחנית של המערב; ואולם כל זה אינו אלא קישוט, אבל היסוד, התוך, העיקר – נתמזרח.
נגד נקודת-מבט זו אני מציג בעונג מיוחד נקודת-מבט הפוכה - זו, שאליה קרוב, אם הבינותי כראוי את הקטעים, עורך "השילוח": אין לנו, היהודים, שום דבר משותף עם מה שמכונה "מזרח", ותודה לאל. עד כמה שיש להמונינו הבלתי-משכילים מסורות ומשפטים קדומים רוחניים, המזכירים את ה"מזרח", צריך לגמול אותם מהם, ובזה, אמנם, עוסקים אנו בכל בית-ספר הגון, ובזה גם עוסקים בשקידה ובהצלחה מיוחדת החיים עצמם. הולכים אנו לארץ-ישראל, ראשית, בשביל נוחיותנו הלאומית, ושנית, כפי שאמר נורדאו, כדי "להרחיב את גבולות אירופה עד נהר פרת". במלים אחרות, כדי לטאטא מארץ-ישראל ובאופן יסודי, עד כמה שמדובר על היהדות שבה בהווה ובעתיר, את כל עקבותיה של ה"נשמה המזרחית". ומה שנוגﬠ לערבים שבארץ-ישראל, הרי זה עניין שלהם; ואולם אם אנו יכולים לﬠשות להם טובה, הרי אך זו האחת: לעזור להם להשתחרר מן ה"מזרח".
ועד כמה שאנו, במשך תקופת-המעבר או אחר-כך, נצטרך לחיות בארץ-ישראל בתוך סביבה, ספוגה ריחות ה"מזרח" - תהא זו סביבה ערבית או יהודית של שלומי- אמוני-ישראל, אחת היא – אנו ממליצים על אותה תנועה, שכל אחד מאתנו עושה שלא מדעת, כשהוא עובר במעיל עליון ברחובות ה"מזרחיים" הצרים של איסטאמבול, קאהיר או ירושלים: לקפל את המעיל כדי שלא יכוסה אבק באיזה אופן שהוא, ולהתבונן באיזה מקום להציב את הרגל. לא מפני שאנו יהודים; ואפילו לא מפני שאנו מאירופה; אלא בפשטות מפני שאנו בני-אדם תרבותיים.
ב.
במה נבדל ה"מזרח" מן המערב?
קודם-כל, כמובן, לא מבחינה גיאוגראפית. ה"מזרח" הדחוס והשלם ביותר נשתמר במארוקו דווקא, והרי פס שוכנת ממערב לפאריס וללונדון כאחת. אין גם מן הצורך להתעכב על המרחק בין הקידמה הטכנית של הארצות המערביות לבין פיגורן הטכני של הארצות ה"מזרחיות": הרי גם חובבי- המזרח שלנו אינם מוכנים לוותר על מסילת-הברזל לטובת הגמל ואינם דורשים בתוקף - לכל הפחות, לא כולם, - שנפשוט את המכנסיים ונלבש חלוק. כאן מדובר על החיים הרוחניים, יותר נכון - על ציווייהם היסודיים. רק בשטח זה יועצים לנו לעבור לדיאטה "מזרחית", לסגל לעצמנו את עקרונותיה של תפיסת-העולם ה"מזרחית".
מה מהותם של היסודות ה”מזרחיים" הללו לא נאמר לפי שעה אף בספר-לימוד אחד; ומכיוון שלא נאמר בספר-הלימוד, הרי רשאי כל אחד לפרש את היסודות הללו לפי הבנתו. כפי שכבר הוזכר, שמעתי את פירושיהם של חובבי-המזרח שלנו מברלין ומפראג, ולא פעם, ואולם לא הבינותי אף מלה אחת; לפיכך אתן את הפירוש שלי, לפי תצפיותיי האישיות; אין אני מתיימר לומר, שיש כאן שלמות ושיטתיות - להיפך, אחטוף מן הפסיכולוגיה ה"מזרחית" חתיכות בודדות, בלא שיטה; ואולם מעז אני לחשוב, שהחתיכות הללו חשובות הן ומאלפות.
מבחינה פסיכולוגית נבדל המזרח (אני משמיט לפעמים את המרכאות, כדי להקל על סידור-האותיות, ואולם אני מבקש מן הקורא לזכור, שהן נחוצות) מן המערב קודם-כל בשלוותו המוסרית. אומרים, שבשלווה זו יש יופי משלה; יכול היות - יופי יש בכל מצב, שיש בו שלמות. למשל, במוות; ואולם אנו אין אנו מדברים כאן על אסתטיקה. למצב-רוח זה של שלווה קוראים לפעמים בשם קוויאטיסמוס, לפעמים בשם פאטאליסמוס, לפעמים בשמות אחרים, ואולם את מציאותו אף אחד אינו מכחיש. אירופה מחפשת, מתרוצצת, מתקנת, הורסת, מטפסת; המזרח, אם אירופה אינה דוחפת או אינה מרגזת אותו, חי במצב של שיווי משקל. גם במזרח יש הבדל עצום בין עשירים ועניים; יש ניצול, שהמערב זה מאה שנה לא שמע עליו; ואולם תנועה פעילה של הדלות נגד העושר - אין; מחאה מוסרית נגד חלוקה בלתי-צודקת של הקנײנים החומריים, מחאה בצורה של לחץ ציבורי מסוים - אין. כשרונו של המון-העם המזרחי להסתפק, כדרך הפילוסופים, במועט היה למשל - ממש כמו שאי-שביעת-הרצון הפרינציפיונית, הבלתי-פשרנית של המעמדות המרוששים באירופה היא הקו היסודי של החיים הציבוריים האירופיים.
בשטח הפוליטי הטהור התבטא ההבדל בצורה כזו: אירופה יצרה פארלאמנטים, חירות-העיתונות, מאות צורות של פיקוח ויזמה ציבורית; המזרח (עד שהתחיל לחקות את אירופה( נשאר עם שלטון-העריצות. בפנימיותו הוא נשאר עם שלטון זה אפילו במקומות, שיש שם פארלאמנטים. צריך רק להציץ הצצה עמוקה יותר אל החיים הפנימיים של איזה בית-נבחרים שהוא במזרח, ונראה שלטון בלתי-מוגבל כמעט של השייך על האיכר, של האומן על עוזרו, של האב על בניו, של הבעל על אשתו - במידה שלא התﬠרב המושל האירופי ולא הנהיג אילו הגבלות; ובו בזמן נראה כמעט העדר גמור של מחאה מתוך הכרה של הצד המדוכא - במידה שלא הסית אותו לכך, בהצלחה מוﬠטת מאד, התﬠמלן האירופי.
אחר-כך: הדת. האיסלאם הוא בוודאי דת נבונה ואצילה; ואולם לא האיסלאם כאן העיקר, אלא זה, שהמזרח שואף להכניס את הדת אל כל פינות-החיים. המזרח מכבד מאוד את חותמו האמיתי של אלוהים והוא רוצה לראות אותו בכל: באוסף החוקים, באופייה של החקירה המדעית, בבילוי-הזמן של אחמד ופאטימה, בבגד, במטבח, וכו'. המערב התייצב בתוקף על נקודת המבט, שברשותה של הדת שטח קבוע, שאין לה לצאת מתחומיו: זהו יחסו הפנימי של האדם אל האלהות. לא בחקיקת חוקים, לא בפילוסופיה, לא במדע, לא בדיאטה של עמי-המערב התרבותיים אין הדת מתערבת; בחיים המשפחתיים מצטמצמת השפעתה בטקס-החגים, ואולם אינה קובעת את אחד מן הצדדים הפעילים של חיי-הבית.
יותר מכל זה בא לידי גילוי במצבה של האישה. זהו, כנראה, המקל הרציני ביותר והטראגי ביותר, הנתון בגלגלי- המזרח. ריבוי-הנשים, ההרמון והצעיף אינם דת והווי בלבד: שני המוסדות הללו משפיעים השפעה עצומה על כל האטמוספירה הציבורית. לא דבר קטן הוא, כשאדם גדל בהכרה, שאמו אינה אדם בעל-ערך, אלא רק אנתרופואיד; פניה ושערותיה יש בהן משום אי-נימוסיות; צריך להחזיק אותה מאחורי המנעול והבריח, ואם לא - תחטא; בכלל - היא קניינו הפרטי של הגבר ונוצרה כדי לשעשע אותו, והיא לא היחידה במינה; וכאלו הן גם אחיותיו, וכזו תהא גם אשתו. "כל צרתנו היא בזה", אמרו התורכים הצעירים עוד בשנת 1908, "שאנו כולנו בני-שפחות הננו".
אפשר עוד להמשיך בספירה זו של סגולותיו המיוחדות במינן של ה"מזרח", אבל לא כדאי.
ג.
כאן אני צופה מראש טענה אחת נגדי: כלום בכל מקום המזרח הוא כזה? וכי תמיד היה כזה? תורכיה ביטלה עכשיו את התרבוש ואת הצעיף, פתחה לרווחה את דלתות-ההרמון ואפילו חיסלה את הכליפות. מצרים חיה חיים מלאים מחאה ציבורית. בימי הביניים, כשכל המערב כולו היה שקוע בתרדמה, שמר המזרח בלבד על המסורת של חקירה מדעית חופשית. ולהיפך, לפני כמה מאות שנים הציג לפנינו המערב בדיוק אותה תמונה, שאתה קורא לה תמונה מזרחית: הדת חינקה את החיים ואת המחשבה, העריצות לא נתקלה בהתנגדות, האישה נחשבה לקניין פרטי ולחפץ, שמשתעשעים בו, ולשלטונם של האב והבעל לא היה גבול... מה עניינו של המזרח לכאן? אלה הם, בפשטות, שלבים שונים של התרבות והקידמה.
כזו היא הטענה נגדי, שאני רואה אותה מראש. ואולם אין זו טענה נגדי: זהו אישור לדברי.
נכון מאוד: לאמיתו של דבר, אין שום תכונות "מזרחיות" ושום תכונות "מערביות", שיהא להן אופי יסודי או אורגאני. “מזרח” ו”מערב", מנקודת-המבט האבולוציונית, מלים ריקות הן. נכון מאוד: בידי הארון-אל-ראשיד הייתה, אפשר, באגדאד, אם נתבטא בלשון-זמננו, יותר "מערבית" משהייתה רומא בת-זמנה. נכון מאד: כשלארץ "מזרחית" חודרת השפעת הציוויליזציה, מאבדת הארץ אותן התכונות, שנחשבות ל"מזרחיות". זה נכון - ובזה כל העניין: מה שמקובל אצלנו לקרוא בשם "מזרחיות" אינו אלא שלב נמוך, ובמידה מרובה רשלני, של התרבות. ככל דבר מימי-קדם, יכולה נחשלות זו להיראות כציורית, ביחוד בעיני אדם, שעייף מרעש-השווא והשאון של הציוויליזציה. כך נראים בעיני רבים כציוריים - הקוויאטיסמוס, הפאטאליסמוס, הדמויות בצעיפים, המחליקות כמתביישות ברחוב, החלונות המחוטבים של ההרמון, האפוטרופסות הפטריארכלית של השייך, וכו’. ואולם כל אלו הן תכונות של אי-התבגרות; ומכיוון שזוהי אי־התבגרות מפגרת, שהרי כולנו בני אדם הראשון אנו, ועכשיו שנת 1926, הרי צריך לרפא אותה, לרפא בתרבות. אז לא יישארו לא ההרמון, לא הצעיף, לא השייך הפטריארכלי, לא הכניעה הפאטאליסטית לפני הגורל - בקצרה, אף לא תכונה "מזרחית" אחת. ויפה שעה אחת קודם.
איני מכחיש, כמובן, שגם בעוד שלוש מאות שנה, אף אם יגיעו העמים לשיא-התרבות של הימים ההם, תהא שונה האטמוספירה הרוחנית של טריפולי מן האטמוספירה הרוחנית של אנגליה. וזה מובן, כי אלה הם לאומים שונים. כך גם היום יש הבדלים בין האטמוספירה הרוחנית של אנגליה וזו של צרפת: הזמר הוא משותף, אבל הקולות, הלשונות והטמפראמנט שונים הם. כך יהא גם בין ה"מזרח" וה"מﬠרב". האיטלקים, הצרפתים, הגרמנים, הערבים, היהודים - יחיו על תרבות אחת, שתהא מורכבת מחילופי-ערכים, שיכניסו המוחות הטובים ביותר של כל אחר מן העמים; הלשונות והטמפראמנטים יישארו שונים, יהיו להם גוונים מיוחדים -וזה הכל.
ד.
ואולם, אילו ה"מזרח" וה"מערב" היו באמת שתי קאטגוריות יסודיות, מושרשות באופן אורגאני, של הרוח, הרי מן הצורך היה לעמוד במיוחד בכל תוקף על כך, שאנו, היהודים, שייכים ל"מﬠרב" ואין לנו שום דבר משותף עם ה"מזרח".
אני יודע, שחושבים, שהגזע שלנו מוצאו ממזרח; אני אפילו מאמין בכך, אף-על-פי שרבים חולקים עכשיו על כך. ואולם אין זה שייך אל העניין. מ-15 מיליון היהודים, שמונים עכשיו בעולם, יצאו 14 מיליון מאבות, שהעתיקו את מושבם אל ה"מערב" לפני אלפיים שנה בערך. במשך תקופה זו עברה אירופה את כל הדרך מן ההוּנים והטבטונים עד חבר-הלאומים והטלגרף האל-חוטי - משך-זמן מספיק, כדי להיגמל מקצב-החיים ה"אסיאתי" ולהתערות בקצב-החיים ה"אירופי".
אני יודע גם עובדה אחרת, יותר מעציבה: שאצלנו, בחיי היהודים המחזיקים בנושנות, עדיין נשתמרו הרבה מנהגים פראיים של "מזרחיות" אמיתית - שנאה לחקירה חופשית, התערבות הדת בחיים, אישה בפאה נכרית, שגבר זר אינו מושיט לה את ידו. ואולם, אילו היינו מאמינים רגﬠ אחד, שהתכונות הללו שייכות למהותה האורגאנית של היהדות, היינו בוודאי מתייאשים מן האידיאל של הנצחת מהות כזו. הרי לשם כך הייתה לנו השכלה, כדי שנפריד את המסורות והמשפטים הקדומים מן המהות. והיא הצליחה: המנהגים והמשפטים הקדומים הולכים וכלים, והמהות נשארת.
ומהות זו, לכל הפחות למחצה, מתבטאת בכך, שאירופה מבחינה מוסרית היא "שלנו": באותו מובן שהיא בשביל האנגלים, האיטלקים, הגרמנים והצרפתים "שלהם". שהפאתוס המוסרי שלה, שיצר את כל תנועות-השיחרור שלה, שהונח ביסוד כל מהפכותיה הסוציאליות, ניזון מן התנ"ך שלנו - בשתי הוצאותיו - אמת ישנה היא; שהקידמה הכלכלית שלה הייתה בלתי-אפשרית בלא המסחר הבינלאומי ובלא אשראי, ושחלוצים בשני השטחים הללו היינו אנו דווקא - בזה לא הטיל ספק אף הוגה-דעות אחד, עוד קודם הגזמותיו של זומבארט. ולסוף, שמ"אביצברון” (אצלנו הוא אבן גבירול, בן המאה ה-11, כלומר עוד זמן מרובה קודם השחר הראשון של היקיצה האירופית!) עד איינשטיין - פעלו רבבות יהודים אינדיווידואליים בארצות שונות במדע, בפילוסופיה, באמנות, בטכניקה, בפוליטיקה ובמהפכה, אחדים במרומי התהילה העולמית, כמו שפינוזה או היינה, או דיזרﬠאלי, או מארקס, ואחרים בשורה השנייה, והשלישית, והעשירית - גם זהו מזמור ישן ולא צריך לשכוח אותו.
אירופה היא שלנו; אנו - בין יוצריה הראשיים. במשך 1800 שנה נתננו לה באופן פרופורציונאלי לא פחות מכל אחת מן האומות ה"מערביות" הגדולות. ואולם, חוץ מזה, אנו התחלנו לבנות אותה עוד זמן מרובה קודם ההתחלה המשותפת - עוד קודם שהתחילו לבנות אותה האתונאים. כי את התכונות העיקריות של הציוויליזציה האירופית: אי-שביעת - רצון, "היאבקות עם אלוהים", רעיון-הפרוגרס - כל אותה התהום בין שתי תפיסות-עולם, שמתבטאת באנטיתזה של שתי אמונות: "דור-הזהב" ו"משיח", אידיאל בעבר ואידיאל בעתיד - את התכונות הללו נתננו לאירופה אנו, עוד זמן מרובה קודם שבאו אבותינו לאירופה: את התנ"ך הבאנו עימנו בצורה מוכנת.
אפשר, יותר מכל עם אחר זכאים אנו לומר: התרבות ה"מערבית" היא עצם מעצמנו, בשר מבשרנו ורוח מרוחנו. להסתלק מן ה"מערביות", להתדבק במה שהוא טיפוסי בשביל ה"מזרח", פירוש הדבר בשבילנו להתכחש לעצמנו.
אני מדבר, כמובן, על "אירופה" המוסרית. המושג הגיאוגראפי "אירופה" מושג מותנה הוא, כמו ה"מזרח" הגיאוגראפי. יהודי תרבותי מהגר לאסיה בדיוק כמו שאנגלי תרבותי מהגר לאוסטרליה: הוא מסיע את "אירופה" עמו בקרבו פנימה ויוסיף לפתח את המסורת האירופית שלו, הקרובה ללבו, הספוגה בדמו, בת אלפיים השנים ויותר, בארץ-ישראל. ולשכנינו באסיה אנו מאחלים אותו דבר: את חיסולו של ה"מזרח" בהקדם האפשרי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים אין לי מילים חני
נותרתי פעורת פה.
גם הפתרונות שלך לא יישימים
אך הדרך המפותלת שהעברת אותנו
יפיפייה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים פה Mr. Vertigo
פתוח לרווחה אז אפשר לנשום
לא ישים כי...?
מרגש שאהבת והחזקת חזק בסיבובים
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים לא ישים כי חני
בקושי מצליחים לחשוב על
שתי מדינות לשני עמים.
ועכשיו אתה בא ומסבך עניינים
עם חלוקות שונות ומשונות.
אתמול במקרה שמעתי אישה נאורה
שרצה לפוליטיקה והיא אמרה " אנחנו לא בעד כפייה חילונית ולא דתית.
בכלל לא חשבתי שיש כפייה חילונית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים .....Mr. Vertigo.....זה מזכיר לי מישום מה את.....ירצו יאכלו לא ירצו לא יאכלו.....הלוואי והיתה משקיע את כל האנרגיה הזאת בגאולת בתולות מיזדקנות.....נקודה..... deze
.....Mr. Vertigo.....
חשבתי פעם ששנינו מסכימים על זה שזכותו של כל אחד ואחד ליחיות איך ואיפה שהוא אוהב...ופיתהום ממש משום מקום אתה מופיע עים הסיפור הארוך הזה
.....אבל...יכול בהחלט להיות גם שאתה מאוד חכם ממש כמו שחשבתי פעם ואתה פשוט מכין את הרקע לעוד איזה פטיש כבד מאוד שאתה הולך להוריד עלינו בקרוב...נקודה.....
גיזענות זה חלק מהמוח החושב שלנו ומי שהולך לספר לך שלו אין מיזה כניראה שהוא מטומטם או שיותר גרוע הוא חושב שאתה מטומטם...שרק לא נימצא אותך איזה יום באיזה סימטה אפלה שם בעזה או ברמאללה עים הראש החתוך שלך בין הרגלים...תישאל את אישתו של דניאל לבעלה זה קרה
.....העיקר...מרץ מגיע ואתה אמור לינחות בפלורידה בקרוב אני אקח אותך לכפר אינדיאני קטן ששם תיראה ואני מקווה שגם תבין מה עשה האדם הלבן לחברה האלה.....
לילה טוב גם לך
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים כשאתה כותב Mr. Vertigo
כאן על עזה ורמאללה אני חושש שפספסת את הנקודה.
שום פטיש. אני ממש מתוק ובא בטוב.
הגזענות שלי מתבטאת בזה שקשה לי להבדיל בין יפנים לסינים.
לא נוגע במתוקות שלך
חבוב, במארס יש חתונה לבן הדודה שלי במלבורן אוסטרליה, חשבתי, אולי אתה תעשה ביקור אצל אחותך וגיסך שאתה מת עליו בניו זילנד וניפגש בסביבת סידני או קווינסלנד.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים .....Mr. Vertigo.....אתה פשוט.....Son of a bitch.....חשבתי שאתה בא למלבורן פלורידה שזה איזה שעה מהחווה שלי.....נקודה..... deze
.....Mr. Vertigo.....
אחותי גרה בה...Wellington NZ...בעלה מחזיק את הפקולטה לה...Anthropology...היא עבדה ולימדה שם גם כן כיום היא עובדת עבור הממשלה באי הדרומי...נקודה
.....אני באמת מקווה שפיספסתי את הנקודה...לא הייתי רוצה לישמוע שאני כן צודק.....
קשה לך להבדיל בן יפאנים לסינים...חחח...תאר לך שבמילחמה ההיא בנאם הייתי צריך להחליט מי טוב ומי רע בזמן ששניהם ניראים למעשה אותו הדבר נוסיף על זה שלצבא הצפוני לא היו מדים בכלל...נו...לך תדע מי אויב ומי ידיד בנייהם
.....עים זה יעזור לך אז שתדע שהיפאניות מאוד מאוד חמות כשזה מגיע לאיזה זיון טוב...לסיניות יש עוד הרבה מה לילמוד...נקודה.....
נו...דפקתה אותי כרגיל פעם שעברה זה היה שאתה מגיע לבוקה רטון והפעם אתה פשוט מיתעופף לך לאוסטרליה...העיקר נסיעה טובה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 6 שנים ו-7 חודשים וואלק אתה Mr. Vertigo
1. לא שאלתי מה עושים אחותך ובעלה
2. לא שאלתי אותך על המלחמה בנאם
3. לא שאלתי אותך על טמפרטורות
אם נהנית ספר לחברים שלך אם לא לך חפש מי ינענע אותך
תודה וד"ש לאורה שמשתינה אחורה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-