פורומים » סיפור שכתבתי
כתבת סיפור למגירה? זה הזמן לשתף את קהילת הקוראים הישראלית ולקבל חוות דעת.
כתיבת הודעה חדשה בפורום סיפור שכתבתי
» נצפה 2816 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים חומה ומגדר אופיר
לכל פמיניסטית דתיה יש את הרגע הזה, שבמבט לאחור- הוא הרגע שבו היא התחילה להגדיר את עצמה ככזו, גם אם מבחינה תודעתית בלבד.
הרגע שלי היה בשנת 2010, בכיתה ז'. עד אז, התייחסתי לתופעות סביבי כמובנות מאליהן, כמציאות חיים נתונה, ולא ניסיתי להבין מה עומד מאחוריהן.
למדנו באולפנית את מסכת אבות. כשהגענו למשנה ו', היו כתובים שם מספר משפטים שצרמו לי מאוד: "ואל תרבה שיחה עם האשה. באשתו אמרו, קל וחמר באשת חברו. מכאן אמרו חכמים, כל זמן שאדם מרבה שיחה עם האשה, גורם רעה לעצמו, ובוטל מדברי תורה, וסופו יורש גיהנום".
בום!
הרגשתי כאילו הקרקע נשמטת מתחת לרגליים שלי, לא פחות; מה קורה פה? איך יכול שהדת שאני כל כך אוהבת ומנהלת את חיי לפי חוקיה מפלה אותי בצורה כזו? גם החשיבה הביקורתית שלי התעוררה לחיים: למה? למה לדבר איתי זה רע לאדם, ואפילו יכול להוביל אותו לגיהינום?!
וחקרתי ודרשתי תשובות, אבל שום תשובה לא הניחה את דעתי.
ולאט לאט, גיליתי עוד דברים כאלה. התעמקתי, לראשונה, בבעיית העגונות ומסורבות הגט. ומגיעה הפרשה שבה מסופר על "אישה יפת תואר". ואני לומדת על עצמי ש"דעתי קלה" ושאני פסולה לעדות ולא נספרת במניין, ועוד הרבה הרבה דברים כאלה.
חוץ מזה, כאילו זה לא הספיק- אני מגלה שגם העולם הרחב, לא רק המגזר הדתי- הוא עולם שטוף שוביניזם.
עולם שבו יש סחר בנשים.
עולם שבו אונס והטרדות מיניות הן דבר שכיח.
עולם שבו גברים מרשים לעצמם להתנהג באלימות- פיזית, מילולית, נפשית, מינית ואף רוחנית- כלפי נשים.
עולם שבו יש מדינות בהן נערות צעירות- ואפילו ילדות- מוכרחות להתחתן עם כל המרבה במחיר.
עולם שבו נשים משתכרות פחות, עולם שבו מחפיצים את גוף האישה, עולם שבו אמירה כגון "תהיי יפה ותשתקי" היא לגיטימית.
***
בהתחלה, נרתעתי מהטייטל הזה- "פמיניסטית". "למה לי פמיניזם עכשיו?" שאלתי את עצמי. "זה מה שחסר לי, שיקראו לי מוזנחת ושונאת גברים?".
אבל לאט לאט, התחלתי להבין שעם כל הכבוד לסטיגמות החברתיות, הן לא מייצגות את המציאות, ואינני יכולה להסתיר את ההשקפות שלי- לא משנה כמה ביקורת חברתית אספוג.
פמיניזם היא לא מילה נרדפת לשנאת גברים. מי שחושב כך- פשוט לא מבין את מהות הפמיניזם האמיתי. לצערי הרב, החברה היא לא האשמה היחידה. אני רואה הרבה א\נשים שמגדירים את עצמם כפמיניסטיות\ים, ופשוט מוציאים שם רע לפמיניזם: הם מתעסקים בזוטות שמידת הקשר שלהם לשוביניזם מוטלת בספק ביותר, או שהם משתמשים בפמיניזם כקרדום לחפור בו עבור הצורך האישי שלהם בפרובוקציות.
***
לאחר ההכרה בכך שיש מציאות לא צודקת עבור נשים (בעולם הרחב ובמגזר הדתי), ולאחר ההגדרה העצמית, מנסה הפמיניסטית הדתיה ליישב את הדיסוננס שנוצר בין אמונתה הדתית לבין תפיסתה הפמיניסטית. זה לא פשוט בכלל, וכרוך בהרבה קונפליקטים, שכל אחת מתמודדת איתם אחרת: איך להתייחס לאמירות משפילות מצד התורה לאישה? איך זה יכול להיות שהתורה משבחת את האישה במקום אחד, ובמקום אחר היא מדכאת אותה? מה לעשות במקרה של מצווה שהשורש שלה הוא שוביניסטי לחלוטין? לקיים? לא לקיים? למצוא טעם חלופי? להתפלל במניין שוויוני אורתודוקסי, או להמשיך להתפלל עם כל המשפחה בבית הכנסת הרגיל?
בנוסף, החברה- הדתית והכללית- לא עושה את זה לקל יותר. ברגע שאת הופכת ל"פמיניסטית שבחבורה", את הופכת לכתובת שאליה שולחים כל אמירה שוביניסטית של רב כלשהוא, או כל "הנחיית צניעות" קיצונית והזויה המיועדת ל"בנות ישראל הכשרות והטהורות", מתוך ציפייה לתגובה. לפעמים, את גם מכונה "רפורמית" או "לא נאמנה להלכה". וכל החברים החילוניים רוצים לדעת מה פשר האוקסימורון הזה, "פמיניסטית דתיה". הם מעולם לא פגשו מישהי כזאת. "אבל איך זה יכול להיות?!" הם מתפלאים, "הרי התורה היא ממש שוביניסטית, היא בטח לא תומכת בזה!". ואת מנסה להסביר להם כמיטב יכולתך את ההשקפה שלך, ושיש חיה כזאת, ושזה אפילו מתחיל לצבור תאוצה.
***
עברו כמה שנים טובות. הפמיניסטית הדתיה גדלה, החכימה והעמיקה את השקפתה. זה כבר נהיה חלק ממנה. אבל למרות ההתקדמות הרבה בנושא הזה בחברה הדתית, תמיד היא תיתקל במקרים שיגרמו לה לחשוב שאולי השוביניזם פה כדי להישאר.
***
ערב שבת, בה"ד כלשהוא ברחבי הארץ, שנת 2015.
תפילת ערב שבת נגמרה. השתתפו בה כ-25 בנות וכ-3 בנים. חברותיי ואני (17 במספר) מחליטות להישאר בבית הכנסת ולשיר שירי שבת.
אנחנו יושבות במעגל בעזרת הנשים ומתחילות לשיר. כעבור חצי דקה, אחד החיילים שישבו בעזרת הגברים ניגש אלינו: "סליחה, אני מבקש שתצאו מפה ותשירו במקום אחר. אנחנו מנסים ללמוד כאן תורה". אני מעיפה מבט לעבר עזרת הגברים. חוץ ממנו, יש שם רק עוד שני אנשים.
"אז למה שאתם לא תלכו ללמוד במקום אחר? בכל זאת, אתם שלושה ואנחנו שבע עשרה" מנסה אחת הבנות לפנות אל ההיגיון הישר של הבחור, ובתגובה, מקבלת הרצאה על "קול באישה ערווה" ועל "נאמנות להלכה". אנחנו לא נשארות חייבות וממשיכות להתווכח איתו ולהציג בפניו שלל טיעונים והצדקות הגיוניות והלכתיות, אבל הבחור בשלו: "זה לא מכובד שאתן שרות כאן. אם אתן ממשיכות לשיר אני יוצא מכאן. אני נאמן להלכה".
בשלב הזה, אנחנו כבר עייפות. עייפות מלהיאבק על הנכחתנו בבית הכנסת- בית התפילה שפתוח לכל העמים, אך כנראה שלא לכל המגדרים. אז אנחנו מוותרות, והולכות לשבת על מגרש האספלט שליד חדר הכושר. אני שרה את זמירות השבת כשגוש של עלבון מסרב להיבלע בגרוני, וארומה חזקה של שוביניזם-בחסות-ההלכה באפי.
***
סליחה, בחור יקר, למה עבודת ה' שלך טובה משלי?
אתה לא מבין שאני רואה בעבודת ה'- שכוללת תפילות, קיום מצוות וכן, גם שירי שבת- זכות שהיא חובה עבורי, גם אם לכאורה חכמים פטרו אותי מחלק מהמצוות?
למה אתה ושני חבריך- שהייתם המיעוט בבית הכנסת בסיטואציה הזו- לא הולכים למקום אחר? מה פשר האגוצנטריות הזו?
ובכלל, למה כל כך מפריע לכם קול אישה?
מדוע אתה מזלזל ולא מתייחס להצדקות ההלכתיות שבנות שלמדו תורה בצורה רצינית (הן במדרשה והן במסגרות אחרות) שטחו בפניך?
והשאלה הגדולה מכל: למה אתה ושכמותך לא מבינים שאני לא רוצה ליצור פרובוקציות או להתריס, ולא "מנסה להיות מיוחדת בכוח", אלא אני רוצה להתקרב לקב"ה. גם אם זה בלימוד תורה מעמיק, בהקפדה על תפילות, בקריאת מגילה או בשירת זמירות שבת.
***
אז למה אני פמיניסטית דתיה, אתם שואלים?
כי זה עוזר לי להתמודד, וחשוב מכל- *לפעול*- למען תיקון מציאות מעוותת.
זה עוזר לי להתמודד עם מציאות, שבה גבר יכול למנוע מאישה חופש וחיים אחרים וטובים יותר, רק כי הוא לא מסכים לתת לה גט.
זה עוזר לי להתמודד עם מציאות שבה, במסגרת שבת ארגון בבנ"ע, בנות עשר נאלצות לרקוד בחושך, כשרק סטיקלייטים מרמזים על נוכחותן, מחשש "שיפתו גברים".
זה עוזר לי להתמודד עם המציאות, שבה התפקיד היחיד של נשים בבית הכנסת הוא להציץ מאחורי המחיצה של עזרת הנשים (שקטנה משמעותית מזו של הגברים, כמובן) ובמקרה הטוב- לזרוק סוכריות על חתן בר מצווה שעולה לתורה.
זה עוזר לי להתמודד עם שוביניזם ממסדי ולא- ממסדי, עם אנשים שחושבים שהם יודעים מהם יכולותיי ורצונותיי לפי הנתונים הביולוגיים שלי.
***
הפמיניזם הוא לא קסם; יש ויהיו לי קונפליקטים פנימיים, שאמשיך לחיות איתם עוד הרבה זמן. אולי אפילו עד יום מותי. אבל אני חושבת שלכל אדם יש קונפליקטים כאלה, בין אם במישור הדתי ובין אם לא.
כולי תקווה, שבע"ה נזכה כולנו- נשים וגברים כאחד- לגייס את מיטב כוחותינו הפנימיים לעבודת ה' תמימה, מתוך שותפות, מעורבות ושוויון.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים .....אופיר :).....החכם גמליאל בן עובדיה אמר פעם.....מצא אישה מצא טוב...לא מצא עוד יותר טוב.....נקודה..... deze
.....אופיר :)....
ועכשיו קצת יותר ברצינות...חחח
.....מי כתב את התורה ?.....את יודעת בוודאות ? אני לא.....
אבל אני מנחש שזאת היתה כנופיה לא קטנה של שובניסטים שעוד מהימים ההם הבינו הם את הצורך שתמיד רצוי שתהיה במיטבח איזה מבשלת טובה אחת כזאת שהרבה היא לא מדברת אבל הרבה תוצרת היא כן מוציאה...עים זה כביסה תיקון גרבים או הכנת מרק חם בליל חורף קר
.....בקשר לחייל הזה שביקש מימך לעזוב את בית הכנסת פשוט חבל שנפל גם הוא לבור הזה שניקראה אמונה עיוורת בעל כורכה.....ברוב המיקרים עים לא בכולם הוא בכלל לא יודע מה הוא לומד ומה הוא צריך את זה ביכלל.....
אמונה באל עליון זה דבר אחד ועקיבה עיוורת אחרי התורה שכביכול באה מימנו זה דבר אחר לגמרי...קשה היום לכל אדם שפוי באשר הוא להאמין שזה רצונו של האל הכל יכול שאנחנו נאכל מצות בפסח או שניסתובב כמו סהרורים בימי שישי לבושים בבגדים מוזרים ומתים לאיזה סיגריה
.....את בדרך הנכונה עים השאלות שלך.....והלוואי ותצאי מיזה ומהר זה יעשה לך רק טוב על הנשמה.....
בהצלחה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים הודעה שמחה ללא כותרת אופיר
Deze- א. חוסר האמונה שלך היא זכותך כמובן. אני לא חושבת כמוך, אבל זאת זכותך. אך עם כל הכבוד, אין לך שום זכות לפסוק במה מאמין "אדם שפוי".
ב. בוא לא נשכח שהשוביניזם הוא לא רק מנת חלקה של היהדות. גם הנצרות והאסלאם נגועות בה. נשים לא יהודיות הופלו לא פחות מאשר נשים יהודיות בעת ההיא, ואפילו יותר, כי היחס העקרוני של היהדות לאישה הוא יחס של כבוד (ולגבי האמירות הלא סימפטיות שיש, כגון "נשים דעתן קלה" וכד'- אי אפשר להתעלם מהקונטקסט ההיסטורי שלהן ועל זה בדיוק אני מדברת). למשל, ההתחייבויות שיש לאיש לאישתו בכתובה: פעם אישה היתה חפץ עובר לסוחר, וחז"ל תיקנו דבר אנושי וגאוני בעיניי: כתובה. ויש עוד הרבה דרכים אחרות. כמובן שיש דברים שיש לשפר את ההתייחסות העכשווית אליהם, ועליהם דיברתי.
ג. אני לא יודעת איך הבנת את זה, הביקורת שלי נותרה בעינה, אבל למרות זאת- אין לי שום כוונה לחזור בשאלה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים .....אופיר :).....איפה זה כתוב שהם טובים יותר ?.....הם כולם רוכבים על הביזניס הזה שניקרא...אמונה...נקודה..... deze
.....אופיר :).....
גם לא מעט גברים דעתם...קלה...כמו שאמרת
.....בהצלחה.....וזה לכל דרך שתיבחרי כמובן.....
ברשותך אני הולך לאכול איזה המבורגר כשר לפסח...יום טוב לך יקירה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים זו גם דרך להסתכל על החיים. Command (ל"ת)
-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים .....Command.....אני לא מחפש אותו...אבל עים אמצע אותו יום אחד בהחלט אומר לו תודה על כל מה שנתן לי.....נקודה..... deze
.....Command.....
לי קשה עים האמונה העיוורת ואני בהחלט לא רואה את מה שאתם המאמינים רואים...אני לא משקר ואני מקווה שגם אתם לא
.....ושבאמת אתם רואים ושומעים אותו פונה אליכם ואומר לכם מה מותר ומה אסור.....אני לא מצליח בשום אופן להיתעלות לרמות האלה מישום מה.....
אבל...את האמת הרי כולנו נדע בסוף ביום שבוא נחזיר לו את הנשמה
.....יום טוב לך וחג שמח.....
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים אני מבין אותך. שיהיה גם לך יום טוב והמשך חיים מוצלחים במיוחד. Command (ל"ת)
-
-
-
-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים מצטער, את טועה. Command
להסביר הכל או להתווכח, יקח לי יותר זמן משאוכל לכתוב. וגם אני לא יודע הכל.
אבל התורה הגדירה את עצמה. את מוזמנת להמציא תורה חדשה, אבל לא לקרוא לאותה תורה בדרך מנוגדת.
התורה לא שוביניסטית וגם לא פמיניסטית, התורה מגדירה לכל מין את הדרך המיוחדת לו. וזו באמת הדרך הנכונה.
אולי פעם תבדקי באמת, בלי רגשות מבולבלים, או כועסים. אולי כך תגיעי לאמת, למרות שהיא שונה מהרגש הראשון שקופץ לך לראש.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים הודעה שמחה ללא כותרת אופיר
אני ממש לא קוראת לתורה מנוגדת. להיפך- אני מבקשת לקיים את התורה עצמה. אבל יש הרבה הנהגות חברתיות שנוספו למה שיש בתורה (הכתובה או שבע"פ), ויש גם תופעות הלכתיות שלא ניתן להתעלם מהצורך לתת להן מענה.
למשל: ידעת שאישה יכולה לעלות לתורה עפ"י הדין, אבל חז'ל גזרו שלא תעשה זאת בגלל "כבוד הציבור"? במציאות הסוציולוגית של פעם, ההנהגה הזאת של חז"ל היא די מובנת; באמת לא היה מכובד שאישה,שפעם לא רכשה השכלה, תעלה לתורה. אבל כיום- כאשר יש נשים משכילות בכל התחומים- האם נכון לקיים את ההנהגה הזו, שהיא *חברתית בלבד*?
בנוסף, אתה לא יכול להתעלם מבעיות הלכתיות במקומות מסויימים, למשל בקטע של מסורבות גט. למה כשמדובר בפגיעה ברכוש של אדם מתקנים תקנה חכמה מאוד שבאה לפתור את הבעיה (ע"ע פרוזבול),וכשמדובר בפגיעה בחופש האישה- לא מתקנים תקנה שתבוא להוציא אותה מהמצב העגום הזה? על אלה אני בוכייה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים יש לך שאלות. זה מובן. Command
אבל אם את מאמינה, אסור לך בגללם לחשוב שהתורה טועה.
אני יכול להתחיל לענות שאלה שאלה, עד כמה שאצליח, אבל זה מיותר, כי אלו רק הפרטים. רוב הפרטים מסתדרים או מקשים בתלוי לגישה שאיתה את ניגשת אליהם. ועם הגישה שלך (ולצערי של חלק גדול מהעולם כיום) את לא תביני, אלא אם כן תפתחי את הראש לאמת המוחלטת.
הבאת דוגמאות רק מדברי חכמים, וטענת שצריך לשנות (מעבר לזה שזה ודאי לא נכון בכלל, ואם רק היית יודעת כמה עומק יש לכל דבר שיצא מפי חכמים לא היית חושבת על לכתוב את זה) איך את מסתדרת עם שלמה המלך? ואמנון ותמר? אפילו דוד המלך? הרי מהראייה שלך התורה השפילה בכוונה את הנשים. יוצא שהתורה שוביניסטית ואסור להקשיב לה.
הנה דוגמא מנושא משיק: את חושבת שאסור להיות גזעני? הרי אפשר להסתכל על התורה ולקבוע בוודאות שהיא גזענית.
את פועלת (אולי בתת-מודע) מהמוסר של העולם, שמשתנה כל תקופה. את פועלת מרגשות, שלך בתור אישה. ובזה את טועה. כי המוסר האלוקי לא משתנה לעולם והוא המוסר הנכון. וחכמים פעלו בעיקר על פיו.
חלק מהשאלות שלך טובות, אבל במקום לחפש תשובה פשוט טענת שהיהדות טועה. אז אחדש לך משהו: מסתבר שחז"ל חכמים *קצת* יותר ממך. קל וחומר בן בנו של קל וחומר הקב"ה, מלך העולם.
אז אם רוצה למצוא תשובות, תחפשי למה הם צודקים ולא חלילה להפך.
בנוסף, על ההלכות שהזכרת, כדי לך להתעמק טיפה יותר כדי להתחיל להבין כמה את לא מבינה. סתם זרקת דברים ש(בלי להעליב) את לא מבינה בהם (לא שאני חכם גדול, אבל אני מבין מספיק כדי להבין כמה אני לא מבין).
ידעת שכל יום שישי האר"י הקדוש היה מסביר אחת מהמצוות ב7 דרכים? 6 בפשט ואחת בסוד. כדי שתלמדי קצת לפני שאת חושבת שאת מבינה משהו. (מקווה שלא תקחי כפגיעה...)
אם היית כותבת שאת פמיניסטית לא הייתי מגיב. ברגע שכתבת שאת פמיניסטית דתית והבעיה היא בהלכה, חשוב לי לתקן.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים command, אופיר
דבר ראשון- אם היית מכיר אותי, היית יודע שבדקתי וחקרתי כל נושא- שים לב, *כל* נושא- שהעליתי פה.
זכותך לא להסכים איתי. זה אפילו לגיטימי. אבל עצם העובדה שאתה יוצא מתוך נקודת הנחה שלא חקרתי ולכן "סתם זרקתי דברים שאני לא מבינה בהם"- זאת התנשאות וזלזול שלא מקובלים עליי.
לא טענתי שהיהדות טועה. טענתי שיש סוגיות מסויימות שמצריכות חשיבה מחודשת בהתאם לימינו; שים לב שלא דיברתי על רפורמה. תחשוב על זה: האם כל דבר שאנו, כאנשים דתיים, עושים כיום הוא לפי מוסר התורה?
לפי התורה, אישה שנאנסה יכולה להתחתן עם מי שאנס אותה (ואם היא רוצה, האנס מחוייב לשאת אותה); האם מישהו היה מעלה על דעתו דבר כזה כיום? ממש לא. כי זה היה מתאים (ואפילו נחשב די מוסרי יחסית) למה שהיה *בעבר*. וזאת רק דוגמא.
כן,יש כמה הלכות שהן בעייתיות ביותר בימינו. אז צריך להתמודד איתן באומץ ולמצוא פתרונות בגדר ההלכה.וזה עדיין לא אומר שאני חושבת שההלכה/חז"ל הם שטויות, חלילה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-6 חודשים מצטער שזלזלתי. Command
אבל אני לא חוזר בי. אני גם למדתי קצת, אולי לא כמוך, אבל גם קצת. והאמת, אני עדיין לומד, בישיבה גבוהה, כי אני יודע כמה אני לא יודע. אם את חושבת שאת חקרת את כל הנושאים שכתבת, ואת צודקת, אז מצטער לאכזב אותך - את לא יודעת.
ככול שאדם לומד יותר הוא מבין כמה הוא מבין פחות. סתם משפט לחיים.
את חושבת שהתורה צריכה להתאים למציאות ולא להפך. זו הטעות שלך. אמת לא צריך להתאים לחיים שאת חיה אלא להפך. ולכן השאלות הם מופנות אלינו ולא לתורה.
היהדות טוענת שהיא דת נצחית, ואילו את טוענת "שיש סוגיות מסויימות שמצריכות חשיבה מחודשת בהתאם לימינו". אני לא אומר שאין שום גדר שגדרו חכמים פעם וכיום הוא השתנתה, אני כן אומר שנושא כזה, שנוגע לכל תחומי החיים של התורה עצמה, לעולם לא ישתנה. כי הוא אמת, וכי זאת הדרך.
את חושבת שאותם הלכות הם זלזול באישה. זה ממש לא נכון (וכבר כתבתי למה אני לא הולך לפתוח כל נושא).
לא הבנתי לאן את חותרת עם הדוגמא. אני לא חי את חיי לפי מה אנשים יגידו, אלא לפי מה ה' רוצה ממני (לפחות משתדל).
"יש כמה הלכות שהן בעייתיות ביותר בימינו" - זו בדיוק הגישה שסותרת את התורה ומנוגדת אליה. מצטער, אך כל עוד את בגישה הזאת, את גם לא תמצאי את התשובות שאת מחפשת.
אני מסכים שלא כל מה שעושה כל דתי הוא לפי התורה, אבל זה לא קשור לעניינו. כי אנחנו מדברים על הלכות, דברי חז"ל והתורה עצמה. (אגב, מה זה בדיוק אומר "חקרתי"? למדתי כל ספרי הקודש והפירושים בנושא? למדתי את כל מה שתורה מנסה ללמד אותי?)
הוספה 'קטנה':
יש הרבה דרכים לגבש דעות. אפשר לבוא בכעס וב"נגד", בדעת התרבות המערבית ועם נגיעות אישיות וכדומה, ואז לראות הכל כמו דעת "התנועה לשחרור מהדת, לקידום הנאורות וההשכלה" (זו רק דוגמא):
http://www.daatemet.org.il/articles/article.cfm?article_id=120&lang=he
או להסתכל בצורה אמיתית יותר - בגישה רציונלית ונכונה:
http://www.yahadoot.net/item.asp?cid=13&id=337
- תקראי גם את התגובות.
http://www.kipa.co.il/ask/show/237363-%D7%9E%D7%A2%D7%9E%D7%93-%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA
וזו הייץה רק דוגמא קטנה מאוד. את בטוחה שאת יודעת הכל?
מה לעשות? רוב מה שקובע הוא הגישה. תשובות אפשר למצוא אם רק תחפשי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים command, אופיר
ראשית, תודה על ההתייחסות המעמיקה. מתנצלת על הדילאיי.
א. לא טענתי ולו לרגע שאני יודעת הכל. הקטע הנ"ל נכתב מתוך כאב ותסכול שאני מרגישה, בעקבות התופעות שנתקלתי בהן, ושעד עכשיו לא מצאתי להן תשובה. חיפוש אחר אמת ותשובות הוא תהליך של חיים שלמים, ואני מודעת לכך היטב. עם זאת, אני לא חושבת שזה אמור למנוע ממני להביע את דעתי העכשווית. ולשאלתך- "חקרתי" משמעו עיון במקורות, קריאת מאמרים הלכתיים על הנושא ושאילת רבותיי.
ב.הרב שג"ר בספרו "לוחות ושברי לוחות" מעלה את הרעיון שדברים מסויימים בפוסטמודרניות אינם סותרים את היהדות, ושחשיבה פוסטמודרנית יכולה אף להעמיק את עולמו הרוחני של אדם מאמין. אני לא חושבת שצריך לברוח ולשלול כל דבר שמריח מ"פוסטמודרניות", אלא צריך לבחון ולראות מה אפשר לעשות עם זה במסגרת ההלכה. אם תתבונן במקורות, תראה שישנם הרבה דברים שמותרים מבחינה הלכתית, אך בגלל טעמים חברתיים שהיו תקפים בעבר- לא מיושמים כיום (ע"ע "כבוד הציבור"). על הדברים הללו בדיוק אני מדברת.
ג. מודה לך שוב על שתי הכתבות שצירפת, אך אני חייבת לומר לך, בכנות, שאני פשוט לא קונה את הטיעון לפיו "האישה רוחנית יותר מהגבר ולכן היא לא צריכה ללמוד תורה". אם נשים הן כ"כ רוחניות, אז להיפך- יש לתת להן את האפשרות לשמש כחזניות וכרבניות, וקדושת הציבור תתעלה. אני אישית מאמינה שהרוחניות של האדם לא קשור לזהותו המגדרית, אלא נקנית בעמל ובלימוד ובמעשים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים למה את ניגשת לשאלה בגישה כזאת? Command
א. קודם כל אשרייך שאת מודעת לעובדה שתמיד יש מה להוסיף וללמוד, כי זה לא היה נראה מלפני-כן. ואני מבין ומקבל ומשתדל לא לשפוט מדי כתיבה מכאב ותסכול.
ב. אני לא נגד פוסטמודרניות. אין לי שום בעיה עם ה'קידמה' וכדומה. אני משתדל להשתמש בה לעבוד את ה' יותר טוב.
אבל שוב- את מחפשת למה התורה מתאימה למציאות ולא להפך. אנחנו לא לוקחים דברים מהתרבות, מהמציאות, דוחפים לתוך התורה ואח"כ גם מנסים לסלף את אותה כדי שהיא תתאים. אני מצטער לצטט אותך שוב אבל זו הגישה שהגעת איתה: "יש כמה הלכות שהן בעייתיות ביותר בימינו".
אולי אין בעיה שנשמש בפוסטמודרניות אבל ודאי שאם יש לתורה משהו להגיד בנושא אז התורה צודקת. לפחות אני חושב את מסכימה איתי. ולתורה יש מה להגיד בנושא.
אני לא יודע מה את חושבת שהמושג "כבוד הציבור" אמר בעבר, ולמה היום הוא לא תקף. אין לי מושג איך הגעת למסקנה הזאת. בכל אופן, יש מחלוקת ראשונים גדולה האם משאירים הלכות וגדרים גם אם לכאורה הסיבה לציוויים השתנתה כבר - ונפסקה ההלכה שמשאירים. לא משנים שום הלכה שנקבעה, למעט כמה בביאת המשיח (כי כתוב בתנ"ך). לכל גדר והלכה יש כל כך הרבה משתנים שאת לא מודעת אליהם, כל כך הרבה חשיבות ועומק. בשביל זה הבאתי את הדוגמא של האר"י למעלה. את (וגם אני) האחרונה שיכולה לומר מה נכון או לא בימינו.
התורה היא ניצחית ואמיתית. דבר שנכתב הוא לדורות.
כמובן שיש דברים שהשתבשו עם הדורות, או שגדולי הדור החליטו שצריך לשנות. אבל זה לא בסמכותך וקל וחומר לא הלכה כזאת. אני חושב שאני יודע קצת מעבר למה אסור לאישה לעלות, וזה הדבר הכי הגיוני לאסור גם כיום - אבל אני לא רוצה להכנס להלכה ספיציפית, כי הגישה היא מה שמשנה.
את רוצה לחפש את האמת? תגיעי בגישה אמיתית. הגעת מכעס ותסכול, הגעת ממה שסיפרו לך ומהחיצונית והפגיעה האישית שראית וחווית. כך לא תוכלי להגיע אליה אף פעם. שני את הגישה - חפשי באמת, ותתפללי שה' יעזור לך להבין.
ג. את לא "קונה" את ה"טיעון"? אני מצטער אבל אולי גם את לא קונה את "אלוקים". מה השטויות האלה? את עושה רק את מה שאת מבינה? אנחנו מקיימים את התורה ובתוכה ההלכות כי ככה ה' אמר. כי זו האמת. כדי שגם אנחנו נתחבר אנחנו גם מנסים להבין למה. כשיבנה ביהמ"ק יקריבו קרבנות וישרפו פרה אדומה. גם פה את לא מקבלת את הטיעון הזה? לרצוח חיות תמימות בתקופת הפוסטמודרניות ולשרוף אותם באש! איזה אכזריים הדתיים האלה. הם עוד נשארו בימי הביניים.
זו האמת, והיא נכונה כמו כל אמת אחרת. חפשי בדברי האחרונים. ואם את רוצה מקורות מדוייקים רק תבקשי. אני אשמח מאוד להסביר לך כל שאלה ששאלת (ושאני יודע להסביר) וכל קושי שנתקלת בו. גם למה נשים לא עולות (וגם לעולם לא יעלו) לשמש כחזניות, או למה זה שנשים נחשבות רוחניות יותר מצביע ישר על חוסר הצורך בלימוד תורה. אבל לא בגישה שאיתה את שואלת. או יותר נכון לא שואלת. מנסה להציג עובדה ממה שאת חושבת לאמת הניצחית.
ומכיוון הפוך לחלוטין:
את חושבת שצריך להיות שוביניסטי? להפלות נשים? אני מעריך שלא.
את חושבת שצריך להיות פמיניסטי? נשים שוות לגברים? טוב, אז בא נראה.
פיזית: נשים שוות לגברים בכח פיזי? אין אף מדען בעל שכל שחושב ככה.
רגשית: האם גברים רגישים כמו נשים? לא. רוצה הוכחות - חפשי בגוגל.
גופנית: חלקי גוף - האם לשנים ולגברים ישנם אותם חלקים גוף? לא.
תפקידים: האם לגבר ולאישה יש אותו תפקיד בחיי המשפחה? גם לא.
וכן הלאה.
אז למה שלאישה יהיה אותו תפקיד כמו הגבר? זה בדיוק כמו שאישה תצרח שזו אפליה! למה היא צריכה ללדת ולא הגבר? מה לעשות, נבראנו שונים, ולמטרות שונות. אני לא אומר שמין אחד צריך לדרוך על השני (מה שבעיקר המין הנשי עושה כיום בטענה - "העדפה מתקנת"), אני כן מציג את המציאות הכי פשוטה בעולם: אנחנו שונים. בעסה לכן ;)
נ.ב. אם את רוצה שאקצר בתגובות תגידי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים אופיר וcommand -^^-
קודם כל אופיר, אני חייבת לברכך על היוזמה הנאה של כתיבת הפוסט ! אומנם אינני דתייה אך אני מאוד שמחה מכך שאינך הולכת עם העדר וחושבת כמו כולם אלה מגבשת לעצמך דעה והשקפת עולם משלך -זה מראה על מחשבה נכונה בהחלט !
אני מאוד מסכימה איתך , מדוע בשנת 2016 עדיין תהיה אפליה בין נשים וגברים גם בנושא לימוד תורה ? אני מודעת לכך שהגברים הולכים על פי ההלכה אך ישנם דתיים רבים שהם ליברלים ופמניסטיים אשר אין הדבר מפריע להם ובימינו שנשים מניחות טלית ועולות לתורה אני חושבת שניתן קצת לשחרר את הרסן מה שניקרא.
כעת, command ,אני פונה אליך.
הפסקה הזאת :
פיזית: נשים שוות לגברים בכח פיזי? אין אף מדען בעל שכל שחושב ככה.
רגשית: האם גברים רגישים כמו נשים? לא. רוצה הוכחות - חפשי בגוגל.
גופנית: חלקי גוף - האם לשנים ולגברים ישנם אותם חלקים גוף? לא.
תפקידים: האם לגבר ולאישה יש אותו תפקיד בחיי המשפחה? גם לא.
וכן הלאה.
צרמה לי מאוד, אומנם אין כל רע בדעות שונות הרי אנו חיים במדינה דמוקרטית ובמסגרתה כל עוד אין האדם פוגע באדם אחר או בעצמו אנו יכולים לחשוב כרצוננו ,למרות זאת , אני מרגישה שאימרותיך מעט חסרות בסיס איתן .
ההבדלים שציינת נובעים מאופן המחשבה של הסביבה ,הסביבה מחדירה אל מוחנו מינקות את המחשבה שגבר יש לו דרך אחת ולאישה דרך אחרת.
זה בדיוק כמו הצבע הכחול והורוד,אין כל תבנית מוגדרת שאומרת לנו שגברים נועדו לאהוב צבע כחול ונשים ורוד, כאשר אנו חשים אי נוחות למראה גבר לובש ורוד זה אינו בגלל ההורמונים שבוגפינו אלה ממה שהחברה הכתיבה לנו מאז שהגחנו אל אוויר העולם.
גם נושא הרגישות אינו נובע בגלל ההורמונים המצוים בגופינו,אין הורמון האחראי על כך שנשים יהיו רגישות יותר, אומנם רבים טוענים כי אסטרוגן והורמונים נוספים אחראים על השוני הרגשי בין שני המינים אך אינני מסכימה עם טענה זו . ההבדלים אכן קיימים אך הם נוצרו בעקבות הסביבה שגרמה להבדלים הללו.
ובלי להעליב עצם הטענה שלך " אז למה שלאישה יהיה אותו תפקיד כמו הגבר? זה בדיוק כמו שאישה תצרח שזו אפליה! " אני מתנצלת אבל היכן עבודתן של מליארדי נשים במאה שעברה ולפניה ,אגודות הנשים לשיוויון בין המינים ועבודתן הקשה על מנת שגם לנשים תהיה זכות הצבעה בבחירות נזרקו לפח ?
אם תפקיד האישה שונה משל הגבר מדוע ישנן נשים מדעניות ומתמטקאיות ופיזיקאיות ?
ישנן הרצאות מרחיבות הדעת של מרצה בשם דפנה יואל שדנה בהבדלים הללו בדיוק וטוענת את מה שענתי.
אני מתנצלת אם האמירות שלי נשמעות מתנשאות ,זו כלל לא המטרה שלי ואם העלבתי אותך באיזה שהוא שלב - אני מתנצלת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים in love with book Command
קודם כל, כתבתי בהתחלה שאם סתם מישהי הייתה כותב שהיא פמיניסטית לא הייתי מגיב מלכתחילה. אין לי עניין להתווכח לשווא.
הגבתי ואני ממשיך להגיב אך ורק בגלל שאני ואופיר מדברים על דעת התורה. ברגע שזה יהיה ויכוח ביני לבינה אני אפסיק מיד.
אם את רוצה להתווכח אם הפמיניזם צודק - חפשי מישהו אחר.
אבל אענה טיפה, כי אני לא רוצה שדברי יפורשו לא נכון.
איך השוות בין צבע ורוד וכחול לכח פיזי? נכון, ורוד וכחול לרוב החברה מכתיבה, ואני אדם שהולך נגד הזרם - לא מעניין אותי מה החברה מכתיבה. כח פיזי והתפתחות גוף נולדים איתה. אין שום קשר לחברה.
את רוצה לבדוק עובדות בצורה מדעית מי יותר חזק פיזי? לא שזה מעלה, ממש לא, אבל זו עובדה שגברים באופן כללי חזקים יותר. מה לעשות? כמו שנשים רגישות יותר באופן כללי. אם את רואה שיש הבדל בגוף בין נשים לגברים, אז חפשי משקפיים. רוצה לבדוק את זה? אני חלש ביחס לגיל שלי ואת 3 שנים מעלי - נפגש ונריב מכות, נבדוק מי ינצח?
ציטטת אותי רק חלקית. אם היית מצטטת את המשפט המלא היית מבינה.
"זה בדיוק כמו שאישה תצרח שזו אפליה! למה היא צריכה ללדת ולא הגבר?" - זה לדעתי די טיפשי לצעוק למה האישה יולדת ולא הגבר. כי ככה האישה נולדה וכך הגבר נולד. אין פה טוב או רע, רק עובדות. תפקידים שונים. את רוצה לנסות שהגבר יהיה האישה במשפחה והאישה תחליף את הגבר? לא יהיו ילדים יותר. רעיון די דפוק.
אגב, כיום דווקא החברה היא זו שאומרת להיות פמיניסטית. ככה שאת זו שנגררת אחרי החברה.
בכל אופן, אני לא כותב את דעתי, אני כותב את דעת התורה (איך שאני למדתי ומבין אותה), ובגלל שאת לא מאמינה בה, אין לי שום עניין לנסות להוכיח לך למה אני צודק.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים אני נגררת אחרי החברה? הו,לא ,כלל לא. אני על בשרי למדתי והשכלתי כי שום דבר אינו יוצא -^^-
מהיגררות אחרי החברה, אני מחזיקה בדעות שנראות ע-ב-ו-רי כנכונות ביותר.
ומניין לך כי אינני מאמינה בתורה ? זה שאינני דתיה זה לא אומר שאינני מוקירה את ערכה של התורה.
וזו רק אני או שהתנסחת בצורה שאינה נעימה במיוחד ? תוקפנית ושיפוטית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים מצטער שנעלבת. Command
אבל אם היית מאמינה בתורה היית חייבת לעשות את מה שהיא אומרת. זה נחמד "להוקיר" את התורה, אבל מכאן ועד לקיים אותה זה הבדל שמים וארץ. אולי קצת יותר.
זו דרכך, לא באתי לשפוט אותך. את פשוט עונה לי כשאת לא מסכימה עם הבסיס שלי. הבסיס שלי הוא התורה, וע"פ דרכה אני הולך. כל עוד את לא שם, למה שתסכימי איתי בכלל?
למה את נעלבת כשכתבתי שאת זו שנגררת? הרי שניה לפני את כתבת שזה אני הנגרר. ולי זה לא מפריע. אולי את מנסה כל כך להראות שאת לא עם החברה, כדי להוכיח את זה לעצמך. בזה שנפגעת הראת שאת בעצמך לא בטוחה, אחרת זה לא היה מזיז לך.
אני מקווה שאת מבינה שהויכוח הוא על דעת התורה. ואם לא באת לכתוב לנו מהי לדעתך דרך התורה אני לא רואה צורך להמשיך את הויכוח. אני מקווה שאת לא נפגעת, זו לא כוונתי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים זה בסדר , אחרי שהבהרת את עצמך אני מבינה אותך ולא נפגעת כלל ! המשיכו בדיון שלכם (: -^^- (ל"ת)
-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים תודה לך :) Command
-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים command, אופיר
א. ראשית- מתנצלת, שנית, על הדילאיי. עברו עליי שבועות עמוסים בצבא.
ב.אני מסכימה איתך שהפוסטמודרניות היא כלי לעבודת ה' ולא להיפך. אבל אני מדברת על דבר אחר- לא אמרתי שצריך *לשנות* את המצוות שבתורה. ודאי תסכים איתי שישנם נושאים שיש בהם בעייתיות מבחינה הלכתית בימינו- למשל, העניין של סרבנות גט. מדוע שחירותה של אישה תהיה נתונה בלעדית בידי האיש שלה,ללא אפשרות אחרת?
אני רוצה למצוא פתרונות לבעיות כאלו *במסגרת ההלכה*,ולא בניגוד לה.
ג.אין לי שום כוונה לזלזל באף רב, אבל לא סתם נאמר "עשה לך רב". אני הולכת לפי רבנים (אורתודוכסיים, אם יש לך ספק) מסויימים. אני מסיקה שרבותיך הם אחרים וכמובן שזה אחלה. אבל מה? "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". בכל מקרה, אשמח שתפרט מדוע לדעתך לאישה אסור לעלות לתורה בימינו (בתנאים מסויימים, כמו למשל לעלות לתורה בקטעים בהם מותר לקטן לעבור לפני התיבה- מכירה את העניין של חיוב האיש וחיוב האישה, ושמי שחיובו נמוך יותר לא יכול להוציא ידי חובה את מי שחיובו גבוה יותר).
ד. "לא קונה את אלוקים"? סליחה, אבל אתה לא מתבייש? בגלל שאני לא מסכימה עם טעם/טיעון (מסויים אחד, מני רבים) שהבאת למצווה מסויימת- אז אני לא אדם מאמין? עם כל הכבוד, אתה לא מכיר אותי בכלל. אין לך מושג עד כמה האמונה שלי חזקה, ה'-וה' לבדו- בוחן כליות ולב.
ברור שאנחנו לא מקיימים רק את מה שבא לנו, אבל אדם צריך להתחבר למה שהוא עושה, אחרת זה לא מחזיק. אבל אתה מכחיש שיש בעייתיות בהלכות שמפלות אותי כאישה בתחום ששנינו מחוייבים בו- עבודת ה'? למשל בעניין של לימוד תורה- איך אתה מסביר את זה שרבנים (למשל הרב סולובייצ'יק) הגדירו כחובה לימוד תורה לבנות בימינו, אם זה מנוגד להלכה לשיטתך? אשמח שתסביר לי מה שאתה יכול.
ה. כמו ש-in love with books היטיבה להסביר לפניי- תבחין בין כוח פיזי לבין יכולות מנטליות. כוח פיזי הוא עניין די אובייקטיבי- עובדתית, מבנה הגוף של נשים פחות חסון משל גברים (כמובן שאפשר לשפר זאת). עובדתית, לאישה יש רחם והיא יולדת.
יכולות מנטליות זה דבר שונה לחלוטין, דבר סובייקטיבי שמשתנה מאדם לאדם ללא קשר לזהותו המגדרית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-5 חודשים סקאוט, אופיר
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-