עוד באזזזז על לא-מאומה?
לוח השנה של תרבות המאיה מורכב משתי ספירות מקבילות: אחת ספרה מחזורי שנים, והשניה - מחזורי ימים. לפי כתביהם וספירתם של בני המאיה, מחזור השנים ה-13 יסתיים בתאריך שבו נוקב הספר, ואז צפוי להתרחש ארוע שבני המאיה כינו "לידה מחדש". אבל חוקרי תרבות זו סבורים היום, שבני המאיה כיוונו לארוע עתידי כלשהו הקשור לתרבותם, ולא ארוע מכונן כלל עולמי. כלומר, על-פי יודעי דבר - אין שום "נבואת סוף העולם" בתאריך זה. אגב , אותם חוקרים כנראה לא סגורים על התאריך המדוייק: 21 או 23 בחודש, אז יש סיכוי שהרווחנו יומיים של חסד בעולם הזה...
אם נצרף לזה את צורתה של תורת המספרים של המאיה, המבוססת של שלושה סימניים גרפיים ובסיס נומרי של 20, אך טבעי הוא שלתאריך עם צירוף ספרות חד פעמי מיוחד זה תיוחס משמעות מיסטית כלשהי. גם בתרבויות אחרות יש נוהג לייחס משמעויות מיסטיות לתאריכים המכילים צירופים יחודיים "יצירתיים". בספירת לוח השנה העברי, למשל, יש מי שנוהג לייחס משמעות נבואית לשנים אשר אותיותיהן מצטרפות למילה מסויימת. אנו נוטים לעשות את זה אף ברמה האנושית היומיומית: תאריך לידה מיוחד שעושה אותנו "מיוחדים" או נהייה אחר אימוץ תאריך "מיוחד" כזה לעצמינו, כמו יום נישואין עם צירוף ספרות מעניין.
באשר לספר עצמו: אני מודה ומודיע בריש גלי שאין לי שום כוונה לקרוא אותו, מכיוון שלא נושא זה יפיח רוח בעצמותי, או בהגדרה פשוטה יותר: לא מעניין אותי. לכן, אסור לי לחטוא בדיעה קדומה לגבי טיב היצירה ויוצרה, והם ראויים לחסד, כל אחד לא גיבשתי הבנה לכאן או לכאן.
אינני יודע מה בין נויבירט לחקר המאיה. מהמעט שהצלחתי לדלות עליו, הוא אוקיאנוגרף. כלומר - מדען, ואני נוטה להאמין שמדובר בספר עיון או פרסום אקדמי הנוגע בסוגיות מדעיות (כזה הוא טבעו של המחקר המדעי: לבחון ידע קיים ולפתח ממנו תובנות חדשות) ולא בנבואה הזויה. ככל שהבנתי ממה שהספר מעיד על עצמו, כוונתו היא לבחון את התייחסותן של תרבויות שונות, כולל (או בעיקר?) הזוית היהודית כלפי התאריך והארוע הנדונים, מתוך הסתכלות אובייקטיבית חיצונית. כלומר: מחקר מדעי תרבותי.
אז יש לי הרגשה, שמי שמייחס לספר משמעות של נבואה אפוקליפטית - עושה עוול עם כוונתו המחקרית של המחבר. אבל אם אכן טוען המחבר שעל סמך כתבי המאיה - בדצמבר 2012 יתרגש עלינו הקץ, אזי יסולח לו, בתור עוד אחד שהבין איזה לחם צריך לספק להמונים כדי לגרוף זהב לעצמו... (האפשרות השלישית היא שזהו פרסום אקדמי, אך למקרא המשמעות הנבואית שמייחסים לו, המחבר מחייך בסלחנות אל הקוראים, אל עצמו ואל מנהל הבנק שלו)
כאמור, כל עוד לא נוכחתי אחרת, אני מניח שמדובר במדען העוסק בפרסום מחקרי, ולא, חס ושלום, בשרלטן או מתנבא שוטה וקטן.
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה