פורומים » אקטואליה
נושאים חמים המעניינים אותנו
כתיבת הודעה חדשה בפורום אקטואליה
» נצפה 6272 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 13 שנים ו-11 חודשים אני חייב לדבר בשם השמאל הציוני ההיסטורי! יקירוביץ'
בעקבות הגדרות השכיחות שבתקשורת ובחברה הישראלית ובפורום הזה בפרט. שכן מי שמכנה את עצמו שמאלני רק על פי דעותיו הגיאו פולטיות אינו שמאלני כלל. האם אתם יודעים מאין באו ההגדרות שמאל וימין?
התשובה היא המהפכה הצרפתית, שכאשר נאספה "האסיפה המכוננת" לקראת סיום המהפכה, היעקובינים והז'ירודינים, שהיו בעד החירות השיוויון והאחווה ישבו בצד שמאל של אולם הפרלמנט, וכל השאר, הדיקטטורים ישבו בצד ימין.
מכאן המקור למושגים ימין ושמאל. ומכאן אני מתחיל להגדיר את עצמי בתור שמאלני. השמאל קודם כל מגדיר עצמו לפי עניינים פנים פוליטיים, ולא גיאו (חוץ) פוליטיים. שכן המהפכה הצרפתית באה בעקבות השלטון הדיקטטורי ששלט במאה ה-16 ולפני, בעת העתיקה יותר. אם כן השמאל לפי הגדרתו הטהורה, דוגל בשיוויון ערך האדם, שויוויון זכויות, ומדינת רווחה. הימין דוגל בשיטה יותר קפיטליסטית, שבה העשירים מרוויחים על חשבון העניים. כל אלה הם עניינים פנים פוליטיים.
הציונות קמה בין השאר בהשארת השמאל האירופאי שהחל להתפתח לאחר המהפכה. הציונות היא מעצם הגדרתה מכילה בתוכה את השמאל. היא החלה בסוציאליזם כמובן, ובסוג של קומוניזם, אבל הרבה מערכי השמאל היו טמונים בה.
ומה היא הגדרתו של איש שמאל כיום? אם מישהו שמאלני אז מתחייב מכך משום מה שהוא רוצה לצאת מהשטחים, שאיכפת לו משכנינו יותר מידי, ולפי הגדרות מסויימות הוא יהיה אנטי ציוני. ידגול יותר בדאגה למדינה פלסטינית מאשר למדינה שלו, ידחה את מציאות הטרור הפלסטיני.
כל אלו הן שטויות. שכן, כמו שציינתי זה מכבר, שמאל הנו ערך פנים מדיני קודם לכל, ומי שמגדיר עצמו שמאלני באמצעות עניינים חוץ פוליטיים בלבד סותר את הגדרתו. מלבד זאת, השמאל לא דוגל בעיוורון, באנטי לארצך, ובראיית צד אחד בלבד של המפה. מדוע מכנים את נשות ווטש' שמאלניות, כי הם דואגות לפלסטינים? אין קשר בין מה שנשות ווטש' עושות לבין ההגדרה של שמאל. ואם יש אז מעט עד כמעט כלום.
כמובן ששמאל זו תנועה שמשתנה לפי המהלך ההיסטורי, אבל כיום השמאל יצא לגמרי מן הקונטקסט. שהרי יכול להיות שמאלני שלא ירצה לצאת מהשטחים, ויכול להיות מי שירצה לצאת מהשטחים, אבל הוא אינו שמאלני.
מאוד חשוב לי לבטא דעה זו מול הציבור, כי באשמת הציבור אני מאוד מהסס להגדיר את עצמי כשמאלני.
תגידו, "אלו הן ההגדרות של הציבור, אתה לא יכול פשוט לשלול אותן".
ובכן, אגיד זאת בפשטות: הציבור טועה.
לסיום, פסקה קטנה שכתבתי באיזה מקום:
הביטוי "שמאלני" (כפי שהוא שגור בפי המתנגדים לו לכאורה), אינו אלא ביטוי חסר פשר משום שהוא נובע אך ורק מהצורך של אנשים להתסכל החוצה על האחרים באשמה, ולא על עצמם.
לכן אין לביטוי כל משמעות בעיני,אלא אך ורק כשהוא שגור בפי השמאלנים האמיתיים או אנשים מלומדים ויודעי דבר. רק אז יש לו משמעות אמיתית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים השמאל המתון הציוני MIKHEL
לקח חלק פעיל מאד במלחמת העצמאות ראה הפל"מח. מלחמה קיום שלהיות או לחדול.לפני קום המדינה ערביי ישראל ראו בהתיישבות היהודית בארץ ישראל שהתבצעה בחלקה הגדול על ידי השמאל גזל וכיבוש. המונח כיבוש נלקח מן הלקסיקון של התנועה הציונית טרם הקמת המדינה. ראה כיבוש העבודה. כיבוש האדמה. בעובדה שחלק ממנהיגי השמאל הציוני היו אקטיביסטים. מבחינה ביטחונית.הערבים רואים בנו כובשים לא מ שנת67 אלא מראשית ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. מרבית המושבים והקיבוצים וחלק גדול מן הערים בישראל יושבים על אדמה ערבית. שאותה הערבים הפסידו במלחמת השמד שהכריזו על היהודים בשנת ת"שח. הערבים פעלו במטרה לחסל את הישוב היהודי ולהמשיך את דרכו של היטלר(ראה הקשרים של המופתי עם היטלר וההנהגה הנאצית).לכן אני רואה באימוץ או אף בהתייחסות לנרטיב הערבי עיוות מוסרי.באם הערבים היו מנצחים במלחמה זאת הם היו משמידים את היהודים מטף ועד זקן.הם הכריזו על כך על כל במה. בעתונות הערבית בשידורי הרדיו ובכל אמצעי אחר. אפשר להיות גם וגם. אבל אתה אינך מחויב להגדרות. תגדיר את השקפת עולמך נעל. אתה צריך להיות שלם עם השקפת עולמך. היא אינה חייבת להיכנס לתבנית. אחרי מלחמת ששת הימים הוקמה תנועת ארץ ישראל השלמה בה היו חברים. שים לב לשמות
אהרון אמיר, חיים גורי, רחל ינאית בן צבי, בני מהרשק, יצחק טבנקין, משה טבנקין, יצחק (אנטק) צוקרמן, צביה לובטקין, אליעזר ליבנה, משה שמיר, יעקב אורלנד, זאב וילנאי, יצחק שלו, זרובבל גלעד, אורי צבי גרינברג, ש"י עגנון, חיים הזז, יהודה בורלא, הרב משה צבי נריה, ישראל אלדד, דן טולקובסקי, איסר הראל ואלוף (מיל.) אברהם יפה.
בברכה מיכאל
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים אנו מאוד שותפים בהכרת העובדות ובדעותינו יקירוביץ'
העובדות מדברות בעד עצמן. דאז חזון ארץ ישראל השלמה נתמך ע"י רוב אנשי השמאל, ויכול להיות כי אם אני הייתי חיי בתקופה גם אני הייתי בעד. אך במבט לאחור אני סבור כי זו הייתה טעות גדולה.
לגבי הגדרות של השקפת עולם, תראה, השאלה של הגדרות מול אמונות תמיד עולה אצלי. אבל עצם ההגדרה היא זו שמאפיינת את האיחוד. בלי שום ספק, שלמות השקפת עולמי היא קריטית גם כן. אך ההגדרות - ועוד כמה דברים- הן אלה שמאחדות קבוצה של אנשים סביב רעיון, כי ברגע שיש לו שם, הרבה יותר קל לדון בו, גם מבחינה מילולית, זה הלחם שלפני הארוחה. על כן הגדרות הן דבר חיוני, אם כי מאוד בעייתי גם כן. הן משתנות עם הזמן, וכפי שהגדרה מקלה על הקבוצה, היא מקלה על שאר האנשים לגנות את הקבוצה הזו בהינף יד ללא התעמקות יתרה.
איני אומר שכל אחד צריך להכניס את עצמו לתבנית בעל כורחו, אך זהו הצורך האישי שלי, והבנתי מדבריך שאינך מתנגד לפעולה הזאת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים כרגע יש מציאות נתונה של היותנו ביהודה ושומרון MIKHEL
מבחינה פוליטית מעשית. כך הייתי מייעץ לאנשים שרוצים לקדם עניינים חברתיים .באם אתה רוצה להשיג מטרות חברתיות להשקפתך.אתה חייב לדחוק את הסכסוך הערבי ישראלי הצידה.וגם להתפשר בענייני דת. קח לך ארבעה נושאים סתם דוגמאות.1חוק חינוך חינם מגיל שנה 2 העלאת שכר מינימום 3הרחבת סל הבריאות כולל טיפולי שיניים.4הרחבת מאגר הדיור הציבורי.נניח שאתה מפלגה נקח לדוגמא את מ"רץ. הם רוצים גם לפתור את הסכסוך הערבי ישראלי. גם לטפל בעניני דת ומדינה. וגם לקדם נושאים חברתיים. באים הבחירות הם מקבלים שלוש ארבעה מנדטים. והם לא משיגים כלום והם לא מקדמים שום נושא. פוליטיקה זוהי אומנות הפשרה.(אני מדבר אליך בתור מפלגה לצורך העניין). תפסת מרובה לא תפסת.אידיאולגיה כבודה במקומה מונח. אך לקדם ערכים בהם אתה מאמין אתה חייב לעשות המון פשרות. גם לשקר, הרי אתה לא עושה זאת למען השררה או הכבוד. אלא לקדם נושאים קרובים ללבך. באם מפלגה משיגה את ארבעת הנושאים שהעליתי זה המון בפוליטיקה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים פוליטיקה 101 לביא
קראתי את דבריך על "פוליטיקה כאומנות הפשרה".
עקבתי עד הרגע בו כתבת "אתה חייב לעשות המון פשרות: גם לשקר" בצרוף ההסבר "הרי אתה לא עושה זאת למען השררה או הכבוד. אלא לקדם נושאים קרובים ללבך".
אמנם קיימת תרבות פוליטית ענפה בה בטיח המועמד הרים וגבעות ולבסוף כששואלים הוא אומר אמנם הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים.
אך באותה מידה קיימת בפוליטיקה תופעה של לקיחת שוחד, טובות הנאה, הטרדות מיניות ושאר ירקות.
מדוע שייכת את השקר לשק התכונות הנדרשות מפוליטיקאי, במקום לשק של התכונות שמהם יש להמנע?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים יש להפריד בין שקר שהוא למטרה אישית של שררה או כבוד MIKHEL
אינני מדבר על מצע, אך מנהיג חייב לשקר פעמים רבות לא למען האינטרס האישי או המפלגתי שלו. אלא למען טובת הכלל.אתן דוגמא אקטואלית. באירוע של הצתת המסגד בטובא נתניהו וכל הנהגת המדינה מיהרו לגנות גינוי חריף את ההצתה. למרות שלא היה ידוע באם זהו מעשה של יהודי או המעשה או על רקע של סכסוך חמולות. היות ומעשה כמו הצתת מסגד עלולה להצית תבערה בגליל וביהודה ושומרון ואף מעבר לכך. אז לא רק זכותו לשקר אלא חובתו בתור מנהיג.ויצחק שמיר אף הודה בכך
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים נשמע בעיני תמוה שמותר לשקר למען המטרה לביא
ובמילה תמוה הייתי עדין מאוד.
המטרה שמקדשת את האמצעים זה ערך זר לנו.
"מדבר שקר תרחק" למדנו בספר שמות. כמה תרחק? עד מאוד.
"כך עונשו של בדאי, שאפילו אומר אמת אין שומעין לו" מלמדת הגמרא בסנהדרין.
וזה אכן המצב, אנחנו לא מאמינים לפוליטיקאים שלנו גם כשהם מדברים מעומק ליבם.
המקרה היחידי בו אני מכיר שיש היתר לשנות מהאמת הוא ברדיפה אחר השלום.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים ברדיפה אחרי השלום MIKHEL
כולל בתוכו להשקפתי.מצב בו מנהיג משקר כדי להמנע ממצב בו אמירת האמת עשויה לגרום לשפיכות דמים. במלחמת יום הכיפורים ביום השני או השלישי משה דיין סבר שאנו נמצאים במצב של חורבן בית שלישי. זה נאמר בחוגים סגורים. האם הייתה מצפה שהוא יגיד דבר זה לציבור? זה היה גורם לאסון בחזית. בוודאי שאנו צריכים לשאוף למנהיגות ישרה וערכית יותר. אך לתלות אך ורק את הקלקולים במנהיגות זהו דבר מוטעה. כשאנו בתור פרטים בחברה(ואני מכליל)נוהגים בצורה לא ישרה . מרמים ומשקרים ביום יום. אל לנו לצפות שהמנהיגות תנהג בצורה אחרת. המנהיגות לדעתי משקפת במידה רבה את פני החברה. לחשוב שיבוא מנהיג או מנהיגות וישנו סדרי עולם זוהי טעות. לא רוצה להשמע בתור מטיף. מנהיג צריך גם מונהגים ראויים. למנהיג בימינו אין מטה שיוציא מים מן הסלע כמו שהיה למשה רבינו עליו השלום. ואפילו משה רבינו נאבק קשות בעם ישראל. כמו שהמדרש אומר ראתה שפחה חרופה על הים מה שיחזקאל בן בוזי לא ראה(אני מעלה מהזכרון)ןאחר כך איפה הבצלים והשומים שהיו במצרים
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים יקיר, יעל 93'
כמו קודמיי, אף אני חושבת שכתבת דברי טעם. ניסחת מצויין את עמדתי בנושא הגדרת השמאל.
ויחד עם זאת, יש נקודה אחת שאנו חלוקים בה.
כדי לבאר את עמדתי המנוגדת, אחזור כמוך שלוש-מאות שנה אחורה - אך לא אל המהפכה הצרפתית, אלא לתקופה העוקבת לה.
נפוליאון, כידוע, כבש שטחים מחוץ לצרפת, והנחיל לעמים המקומיים את ערכיה של המהפכה הצרפתית - ערכי שמאל מובהקים, לפי דברייך. אך הם הועברו בדרך אלימה וכוחנית, ולפיכך מסריהם הטשטשו באופן מהותי. האם אין אתה רואה בכך סתירה משוועת בין מדיניות הפנים לבין מדיניות החוץ?
שמאל אמיתי לא יכול מחד גיסא להנהיג משטר נאור ומכבד בתוך גבולותיו, ומאידך גיסא לפרוק כל עול מחוצה להם. סתירה זו מעידה שהוא איננו שמאל מוסרי הלכה למעשה.
לכן, צר לי, אך לא אוכל בגין סיבה זו לקבל את המשפט "שהרי יכול להיות שמאלני שלא ירצה לצאת מהשטחים".
זכור כי זו דעתי האישית. ייתכן שמפאת גילי הצעיר חסר לי ידע רב בתחום זה, ואולי שגיתי בדברי.
אשמח לתשובתך בעניין, ושתעמיד אותי אל טעותי (אם אכן תאתרהּ).
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים שמאל, ימין, וגיאו-פוליטיקה בישראל (חלק שני) יקירוביץ'
"לכן, צר לי, אך לא אוכל בגין סיבה זו לקבל את המשפט 'שהרי יכול להיות שמאלני שלא ירצה לצאת מהשטחים'."
שתי סיבות למה כתבתי פוסט נפרד לנושא הזה. אחת, אני רואה הרבה רפש בדיבור על המציאות ביהודה ושומרון, בין השאר כי הוא מדובר יותר מידי ובגלל זה בחרתי לכתוב את התגובה לגבי הנושא בפוסט נפרד. רציתי לטהר את הפוסט הקודם והארוך מהנושא הזה. שנית, העניין הוא שונה במהותו והרגשתי צורך להאריך בו כדי לתת תשובה מנומקת ורצינית.
קודם כל אני אתחפר עמוק בתוך התנגדותך וברשותך אוציא ממנה הנחה מסויימת שהבינותי שזו הנחתך.
שמאלני דוגל בחירות ושיוויון, לכן לא יכול להיות שירצה להמשיך לשלוט ביו"ש, שהרי המדינה שוללת בזאת את זכויותיהם הבסיסיות של האוכלוסיה הפלסטינית. פה הסתירה בין המדיניות הפנימית והחיצונית.
מבלי להיכנס יותר מידי עמוק להסטוריה של הסכסוך הישראלי הפלסטיני, אוכל לענות על הפרדוקס ולהפוך אותו ללא פרדוקס. קודם כל, צריך לצאת מנקודת הנחה שהמלחמות שלנו והמלחמות של נפוליאון, הן סיפור שונה לחלוטין. על זה וודאי תסכימי איתי, הרי ברור שזה לא אותו הסיפור. זה נקודת הנחה ברורה, אך חשובה.
ההנחה הבאה היא: איש שמאל ממוצע ירצה להגן על מדינתו בדיוק כמו איש ימין ממוצע. השמאל האידיאלי יילחם את המלחמות כאשר אין ברירה להילחם אותן. אם מישהו מכוון עליך את נשקו, תצטרך להרוג אותו, כאשר זה או אתה או הוא. וזה די ברור מה עדיף במקרים של מלחמות, ולי אישית זה ברור גם בכל סיטואציה. אבל במלחמות עסקינן.
מכך אפשר להסיק כי מלחמת ששת הימים הייתה מלחמת הכרחית וללא שום ברירה אחרת. הרי שממש כבר כיוונו עלינו כלי מלחמה.
יכול להיות מישהו שהוא בבירור שמאלני ע"פ ההגדרות המוסכמות על שנינו, אך עדיין חושב שיציאה מהשטחים תהווה סכנה ממשית למדינתו, ויציאה מהשטחים תהווה מבחינתו אי שיוויון וחוסר חירות לעם שלו, אזי הוא עדיין איש שמאל באופן מובהק (חייבים להכיר במציאות שאנחנו עדיין בסכנת קיום כאן).
כאן עומדת הקביעה המכריעה: השמאל אף פעם איננו מוגדר ע"פ גיאו-פוליטיות, אלה גיאו-פוליטיות מכילה בתוכה את השמאלני, ללא דרך קבועה! ובעצם הכניסה למתחם הגיאו פוליטיות יתכן ואפילו מיטשטש ההבדל בין הימני לשמאלני.
הלא זה בדיוק התהליך שקרה פה במדינתינו. ככל שהסכסוך הלך והחריף ההבדלים בין השמאל והימין החלו מיטשטשים (לדעתי במיוחד אחרי רצח רבין ז"ל), והרי לך ההוכחה. כמובן שהאיש השמאלני יכול להיות שיהיה בצער גדול על האוכלוסיה הפלסטינית, אך הוא איננו רואה דרך מיידית לפתור את הקונפליקט כך שגם עמו יצא ללא פגע. ואפילו עוד לא הזכרתי פשרה חלקית, של נסיגה שהיא איננה חד צדדית, ויתור על חלק מהשטחים וכדומה. יש הרבה במה לשחק כאן, במלחמות סולם הערכים משתנה ומתרחק מסולם הערכים במצב סטנדרטי, שעיקר עניינו של הסטנדרטי הוא פנים פוליטי ועיקרן עניינן של מלחמות הוא גיאו-פוליטיקה.
אני מקווה שמצאת בזה מענה לשאלתך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים ו-10 חודשים הצבת בפני אתגר גדול וכך אני נענה לו (חלק ראשון) יקירוביץ'
אכן, הרבה דברים רעים קרו אחרי תקומתו של השמאל, וגם בתוך צרפת עצמה החלו מהומות גדולות.
ובכן יעל, העלת את אחת השאלות החשובות בהיסטוריוסופיה האנושית- מה קורה כאשר הנרטיב מתנגש ומנתץ את האידיאל? האם זה ממוטט את האידיאל? האם זה מוכיח שהאידיאל בעצם לא כל-כך טוב כמו שחשבנו?
למקרה שהשאלה לא מובנת, אני אחדד:
קודם כל מהו נרטיב? (אני מודה שקשה לנסח את ההגדרה למילה הזו, ואולי את כבר יודעת אותה). נרטיב הוא סיפר המתייחס לאדם או לקבוצה מסויימת (עם, ארץ, מדינה, לאום וכו'). בשונה מסיפור, נרטיב הוא החוויה האישית של המספר עצמו, ההיסטוריה והחיים של עצמו. הנרטיב נותן מקום לפרשנות סובייקטיבית של העבר תוך כדי הצבעה על התנועה הכללית של הסיפור.
דוגמא: ההתיישבות היהודית בתחילת במאה ה-20 היא חלק מהנרטיב של הציונות. משהו שחשוב לאיש הציוני הממוצע לספר.
הקומוניזם למשל מבוסס כיום הרבה יותר על הנרטיב. אי אפשר להתעלם מהרציחות והרדיפות שהיו חלק ממנו. זה חלק מהסיפור שלו. לכן הנרטיב של הקומוניזם התנגש עם האידיאל עצמו, שכן הוא עצמו היה לכאורה "גן עדן אנושי" בתאוריה, אבל במציאות האדם טבל אותו בדם רב, ומהרגע שהוא עשה זאת בשם הקומוניזם, הקומוניזם בתור אידיאל ובתור נרטיב, הם שני דברים שבלתי ניתנים להפרדה כיום, מה שמערער מאוד את טיבו של הקומוניזם באומרנו- "איך יכול להיות שאנשים שהאמינו באידיאל כל כך יפה עשו דברים שכאלה?" (אני מניח את טיבו של הקומוניזם רק לצורך הדיון, לכן אני אומר לכאורה, רק כדי להמשיל. איני מנסה לדבר בעדו או נגדו).
הוא הדין במהפכה הצרפתית. וכאן מגיעה השאלה: האם הנרטיב של השמאל החריב את השמאל עצמו?
אין לי תשובה ברורה ומדעית לשאלה הזו, אך אומר כך. באותה מידה שהנרטיב של השמאל בעייתי, כך אפשר למצוא בעייתיות בכל נרטיב שהוא. בנרטיב היהודי אפשר לערער את הצדקתם של היהודים במלחמות התנ"ך, או גם אחרי תקופת התנ"ך. בנרטיב הנוצרי, אפשר לערער את צדקתה בהאשמת האינקוויזיציה, ודיקטטורת הכנסיות והרדיפות והכפייה הדתית שלהם. בנרטיב האמריקאי, אפשר לערער את השמדת העם האינדיאני ששכן בארץ לפני שהאמריקאים כבשו את אדמתם, שזה גם היה בהשארת מהמהפכה הצרפתית ומהשמאל. (שוב, איני מנסה לדבר בעד או נגד כל הקבוצות שהזכרתי, אלא למלא ולהבהיר את התוכן).
זאת אומרת בכל נרטיב שהוא, או סיפור, או היסטוריה, ניתן למצוא דברים חמורים ולפעמים אף בלתי מתקבלים על הדעת. מה זה משאיר לנו? האם זה אומר שכל נרטיב יכתם בדם בשלב כלשהו ולאדם אין מה לעשות בעניין? לפי הברירה שאומרת, "אני לא רוצה להיות חלק מהתנועה הזו, הנרטיב שלה מלוכלך מידי", נמצא את עצמנו שוללים כל אידיאל שהיה קיים אי פעם, כי בכל אפשר למצוא את הלכלוך, זה רק תלוי ברצון.
פה טמונה נקודת המוצא שלי. נרטיב, איך שאני רואה אותו, מעבר להיותו סיפר הוא מהווה נקודת מוצא להתעלות, רוחנית ופיסית. ממנו אפשר לא להתעלם, אך לסנן מהעלילות הרעות שנדבקו לאידיאל, ולהסתכל על חצי הכוס המלאה, כל זאת כדי להשתפר. להגיד, "אני מכיר בחסרונות, אבל בדיוק בזכותם אני אדע איך להיות יותר טוב".
בנוסף, אפשר גם למנות את כל הדברים החיוביים שהשמאל הצרפתי תרם לעולם, כמו מהפכת הציונות, או תקומתה של ארה"ב, שללא ספק שני האחרונים הם סיפור הצלחה עצום כל אחד בפני עצמו, או כמו שמרטין בובר אמר על הציונות "אי כישלון למופת". כמובן נציין שנכלל שינוי תפיסתי על פני כל העולם המערבי. זה דבר אדיר ועצום. עלינו לחיות אם הסתירות בין הנרטיב לאידיאל, אין לנו ברירה אחרת. מה לעשות, אף אחד לא מושלם, וגם כאשר אנחנו אם וכאשר נכונן שלטון שמאל, שיווני ורווח, אזי הייתי מצפה מהדור שאחרינו שילמד ממעשינו הטובים והרעים. במקרה הזה דין פרוטה כדין מאה.
נקודה אחרונה שהיא הנקודה הכואבת באמת היא העובדה שהמלחמות פוסט המהפכה הצרפתית, אכן לימדו את האדם לכונן ערכים יותר טובים ממלחמה נמשכת. האדם האירופאי למד מתוך המלחמה, שמלחמה בעצם לא עוזרת בכלום. וזהו כאב גדול, שדרך הרג האדם למד. זוהי אחת העובדות ההיסטוריוסופיות הכואבות שיצא לי להיתקל בהן מעודי.
אני מקווה שעניתי על שאלתך, התגובה השנייה שלי תענה על שאלה אחרת ששאלת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים יקיר העם לביא
כותב לעניין בשפה רהוטה ובלי להתלהם.
גם אם לא תמיד נראה עין בעין, מהנה לקרוא את דברייך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים בסדר גמור, דווקא כשמגיעים לדון במדינת ישראל יקירוביץ'
מכיוון שאני לא מדינאי גדול, אין לי הרבה מה לפרט על הדברים הדורשים תיקון, יש הרבה אנשים שמבינים בזה הרבה יותר ממני.
אך ברור לגמרי שבמדינתינו אין שיוויון זכויות לנשים למשל, שבממוצע נשים בתפקיד ירוויחו פחות מגבר באותו התפקיד, וגם פחות שכיח שיגיעו לדגרות מנהלתיות.
אותו דבר אפשר להגיד לגבי אתיופים שרובם מאוד משתדלים להקנות לעצמם השכלה גבוהה, וגם השכלה בבי"ס.
כמובן אפשר לציין את מחאת הדירות שיצאה נגד משהו אמיתי ואותנטי לחלוטין. ואין שום אכיפה לעניינים האלה של מחירי הדירות, ובכלל יוקר המחיה בארץ.
ההפרטה היא עניין מאוד רציני, שבין השאר גורם ליוקר המחיה. הגופים הציבוריים שהופרטו בישראל רבים מאוד, מה שמאפשר לכל בעל חברה לעשות עם החברה מה שהוא רוצה, כולל נדל"ן, שירותי בריאות וכדומה. יוצא שהממשלה לא באמת מנהלת את המדינה שלנו. פה שמאל וימין מאוד באים לידי ביטוי. ימין הוא בין השאר ריכוז השלטון אצל כמה אנשים יחידים תוך כדי רמיסת זכויות בסיסיות של התושבים.
אני לא סוציאליסט, יש גם דברים שאפשר לאמץ מהקפיטליזם, לכן אני מאוד בעד אימוץ המודל של יחימוביץ' (היא יודעת להסביר אותו יותר טוב ממני).
אלו נושאים שכל אחד יכול לחקור בעצמו, אני לא מרגיש צורך להעלות כאן את כל הדברים שצריך ואפשר לתקן אותם.
בהקשר הציוני העניין היהודי צריך לעלות על הפרק. רוב הציבור היהודי מנוכר ליהדותו, אינו יודע על מה ולמה, לא מכיר מושגים בסיסיים ביהדות, לא ראה דף גמרא בחייו (חלק לא יודעים אפילו מה זה גמרא). יש עוד ביהדות מאשר החגים, שגם לגביהם אנשים תוהים על מה ולמה, ומה חוגגים בחג הזה. אפילו הספרות החילונית היהודית, מתמוססת עם הזמן. ביאליק, הזז, שלונסקי, ז'בוטינסקי, אחד העם, ברדיצ'בסקי, בובר, ברנר, וכו'.
הגדרות הוא עניין בעייתי מאוד, אבל חשוב.
אני לא רוצה לכפות על אנשים את יהדותם. אבל מה שיש כיום, זוהי בדיוק הכפייה! כפייה על ציבור שלם לא לחנך אותו לערכים יהודיים אמיתיים ובסיסיים, כך שלא יוכל אפילו לבחור, לברר, ולהתוות לעצמו את הדרך לאותנטיות ולהגדרתו האישית. זוהי הכפיה האמיתית. ואני בכלל לא מדבר על לימודי דת, אני מדבר על לימודי היהדות על כל פניה, ולגבי הדת זהו עניין הכרעתו האישית של האדם. אדם צריך לעשות את מסעו הרוחני על פי ידע, ולא מתוך חוסר ידע.
אחרון חביב, הכפייה הדתית בארץ. בעיקר מוסד הרבנות ששלוט במוסד הנישואין, תהליך הגיור, והתחבורה הציבורית. אם ישאלו אותי לגבי התחבורה הציבורית בשבת, אני אגיד שנסיעה בשבת מונעת את המנוחת שבת האדיאלית. אבל רוב הציבור לא חושב כמוני ויש לאפשר להם תחבורה ציבורית בשבת. כך גם יש אפשר נישואים אזרחיים, וגיור שאין בו כפייה של לימוד אורח חיים דתי (אתם ראים פעם תהליך גיור של חייל למשל? זה פשוט מזעזע בעיני).
אני נגעתי פה בכמה נושאים, וכל אחד מהם דרוש לדיון מעמיק בפני עצמו בחברה הישראלית, ואני נגעתי רק בקצה המזלג וגם זה לא. אבל זה כדי להמחיש, מדוע אני מגדיר את עצמי כאיש שמאל שמתחייב מכך שהנושאים החברתיים נוגעים לליבי. זה השמאל האמיתי בעיני, אנשים שלוחמים למען החברה. זה בדיוק השמאל שקם בערך לפני 300 שנה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים ו-10 חודשים חבר, כתבת דברי טעם. ואם ניתן להרחיב ולהסביר עמדה בלתי רווחת בקרב הציבור, את עצמי מגדיר אני כשמאלני במחוזות החינוך, תרבות,והחיבור בין העולם הישן לחדש,ולאומני באשר לארץ ישראל ומחוזותיה התנ"כיים. אלאבמו (ל"ת)
-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים חייב לדבר? בבקשה לביא
הגדרתן של קבוצות, המתבצעת בידי חברי הקבוצה בעבר ובהווה או על ידי מי שאינו חבר בה, או ע"י אמצעי התקשורת או שילוב שלהם.. כן ככה זה, וזה מקור לבלבול ולמניפולציות מכל הצדדים.
יותר מעניין לשמוע על השקפתך.
ציינת את המילים: שיוויון ערך האדם, שויוויון זכויות, ומדינת רווחה.
אלו הרעיונות הקרובים ללבך?
מוזמן לספר כיצד הם מתקשרים עבורך לעמנו וארצנו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים ו-11 חודשים אני לא יודעת כמה מגדירים את עצמם כשמאלני ימני אם אינם מעורבים ישירות בפוליטיקה והולכים לכנסים משעממים וצועדים במחאות דובה
שנית- אני חוששת שהדרתו של איש שמאל כיום היא "מיעוט" וכמו שאמרת- אנטי ציוניים... אבל אני רואה הרבה אנשים שעושים פעולות נוראיות שפוגעות במדינה ובכוחנו הבטחוני או הכלכלי ולא מתוך נטייה פוליטית אז לא הייתי מדגירה אדם שמאמין שניתן להגיע לשלום עם אויבנו כאנטי ציוני, רק חולמני ותמים למדי.
אלא אם מדובר בשמאלני אידיוט, כאלו יש גם ימנים, אנרכיסטים וסתם חסרי רוחות פוליטית, נכון?
אני אגיד משהו די מגעיל- ילדי ישראל חשובים לי יותר מילדי ג'נין, עזה, ירדן, לסנון, סין, ארה"ב... שיקפצו לי. העתיד של ישראל מונח בידי דור ישראלי חדש ואין לי זמן לחשוב על הילדים שביתהם הופצץ.
למה? מפני שהוריהם היו צריכים לחשוב אם לשים מעבדת נפץ מתחת לחדר הילד או סמוך לגן ילדים זה רעיון טוב. לא מנצלי ילדים כמגן אנושי. וכמובן שזכויות אדם חשובות, אבל אם זה ההומואים בישראל או ההומואים באיראן- אכפת לי ישראל.
אנחנו כעם לא מעורבים בתהליכים שיכולים באמת לשנות ואין לנו השפעה על דברים מהותיים במדינתנו, ומבחינתי חשוב שהחינוך, הרפואה הבטחון של האזרח והמעט מאוד חופש שיש לנו כדמוקרטיה כאילו ישארו.
אולי אם מדינת ישראל היתה עצומה, וללא חשש מהתקפות וטרור = הייתי גם חושבת על ניצול ופגיעה בזכויות אדם במדינות השכנות.
אני אמשיך להגדיר את השמאל כמו שציינתי... תמימים, חבל שאני לא תמימה. חבל שזו המציאות.
אתה לא חושב שזה השמאל? אני מאמינה שזה משתנה עם השנים ועם המדינה שאיתה ההגדרה הזו באה... בגרמניה יש ימנים קיצונים= נאצים.
שיהיההה סופשבוע נעים
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים מעניינות הנקודות שהעלת יקירוביץ'
השמאל איך שאני מגדיר אותו מנסה להתמודד עם המציאות ולמצוא פיתרון. ברור, חבל שזאת המציאות. אבל מה נעשה, נשב בחיבוק ידיים? זוהי אינה תמימות. תמימות היא עיוות מציאות באין יודעין.
השמאל בהגדרתי (ואני מכיר בכך שיש עוד הרבה שמאלנים כמוני) מכיר בכך שהצענו לפלסטינים שלום כל-כך הרבה פעמים והם לא הסכימו בגלל שבאופן פשוט מאוד הרוח המרכזית היום בעולם הערבי אומרת להשמיד אותנו. השמאל לא תמים, הוא מנסה כמעט בכל דרך אפשרית לסיים עם הסכסוך המטומטם הזה. אכן כן, הסכסוך הזה הוא שיא הטיפשות האנושית.
עכשיו לא בתור שמאלני, אלא בתור אני (יקיר), אני לא חושב שאת אומרת משהו מגעיל בזה שילדי ישראל יותר חשובים מילדים של עמים אחרים מבחינת תושב מדינת ישראל. דאגה לארץ שלך היא דבר חשוב יותר מדאגה לארצות אחרות, בטח כשמדובר במדינת ישראל. אסור לנו להיות שאננים אפילו לרגע אחד. כמו שאמרו בתלמוד "עניי עירך קודמים"
אנחנו כעם לא מעורבים, סימן שאנחנו צריכים להתערב! זוהי בדיוק הגישה של יחימוביץ'. ומהי מחאת הדירות ובכלל המחאות שהיו לארחונה אם לא מעורבות של האזרחים? אנחנו צריכים להשתדל להחזיק את זה כל הזמן שלא יתפרק לנו בין הידיים.
מה שאת מתארת נשמע כמו ויתור למציאות, הכרה בכך שהמציאות חזקה ממך. היא אמנם חזקה, אבל אנחנו בתור חברה ופרט צריכים לנסות להתגבר עליה.
נקודה אחרונה, אני באמת שואל את עצמי אם אפשר לכנות את הנאצים כימנים. אני באמת לא יודע. אבל זה לא מטריד אותי במיוחד. כמו שאמרת בעצמך, אותי מטריד מה שקורה בארץ.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים ו-10 חודשים אני שאננה. אני נותהת לדברים לחלוף לידי מפני שעצומות, הפגנות ענק, מחאות לא מועילות. אני יודעת שלא יועילו. הלוואי שאני טועה דובה
המציאות היא שלא ניתן לעשות כעט שלום. אם לשבת בחיבוק ידים? לא. אבל לא לשוחח עם אויבים, לא לתת להם סיעוד, לא לאפשר להם להתחמש, להכריז מלחמה על העולם.
האופן בו אני חושבת הוא לא "הקם להרגך השקם להוגו" אלא "הקם להרגך - חר של בנאדם. אחרי שהורגים אותו צריך לקחת לו את הבית".
העולם ממילא חושב שאנו צבא הכיבוש, ואנחנו חיים בצפיפות, למה לא להשתלט על ירדן?
הסיכסוך לא מטומטם, הוא רציני. מלחמת עולם שלישית של האיסלאם נגד המערב והכופרים מתקדם ובא, ואני בעד אש מול אש, לא שיחה מול קיר.
בעבר קיוויתי שהאנשים יקומו וימחו, אבל הפיזור שיש היום על יוקר המחייה הסתם בקוטג' ואוהלים, וזה זילות כוח שיש לעם בידים.
לגבי הנאצים- אני מנסה לומר שבכל מדינה הימנים והשמאלנים הם דבר אחר, הגדרה אחרת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים ו-10 חודשים מה קשורים הנאצים? panyola (ל"ת)
-
-
-