קטגוריות » עיון » לימודי נשים ( עיון לימודי נשים בחנות הספרים)
1. |
"הביולוגיה לבדה אינה יכולה לספק תשובה לשאלה המעסיקה אותנו - מדוע האישה היא "האחר"?
יש לגלות כיצד עיצבה האנושות את הנקבה האנושית"
המין השני הוא אחד הטקסטים החשובים ביותר שנכתבו מעולם על תפקידה ומקומה של האישה בחברה, וללא ספק ציון דרך בחשיבה הפמיניסטית המודרנית.
הספר נכתב ב-1949 בצרפת, אך השאלות שהוא מעלה עדיין מטרידות ולא פחות רל...
|
2. |
כל מוח מתחיל כמוח נשי. הוא הופך להיות גברי רק כשמונה שבועות לאחר ההתעברות, כשעודף הטסטוסטרון מכווץ את מרכז התקשורת, מפחית את יכולת ההקשבה ומכפיל את גודלו של אותו חלק במוח האחראי על התשוקה המינית.
ד"ר לואן בריזנדיין היא נירופסיכיאטרית פורצת דרך. בספרה המוח הנשי היא מרכזת את הממצאים המדעיים החדשים ביותר במטרה להראות שהמבנה הייחוד...
|
3. |
"אתמול בלילה ישנתי במיטתי מוגן ונינוח, כשפתאום נפתחה הדלת לרווחה, וחברתי התנדנדה שיכורה אל חדר המיטות, משהקת ומקללת. 'אני רוצה סקס!' היא תבעה וקפצה עלי, 'אני רוצה ואני אקבל!' 'לא עכשיו יקירה,' מחיתי, 'זה אמצע הלילה, אני עייף,' 'בחייך,' היא קרעה מעליי את הפיג'מה, 'אתה יודע שאתה אוהב את זה!' התהפכנו לכאן ולכאן כשהיא מאיצה בי ואני מתלונן, כשפתא...
|
4. |
"לקרוא את לוליטה בטהרן היה אחד מרבי המכר הגדולים בארצות הברית בשנת 2004 והמשיך לשהות בראשי רשימות רבי המכר גם ב- 2005. הוא תורגם לעשרים שפות ועורר הדים מסביב לעולם." ספרה של אזאר נפיסי, הוא שילוב של סיפור חיים, ביקורת ספרותית ומסמך חברתי נוקב ומרגש. לאחר שב- 1995 אולצה להתפטר ממשרתה כמרצה בכירה לספרות אנגלית באוניברסיטת טהרן בשל סיר...
|
5. |
"סדר נשים" מביא את סיפוריהן של נשים החיות במשפחה החדשה בישראל. במשך שנתיים ראיינה עמיה ליבליך עשרות נשים שפתחו בפניה את לבן והסכימו לחשוף את חייהן הפרטיים. ברגישות ובאהדה היא מציגה את סיפוריהן, כפי שהן בחרו לתארם מנקודת מבטן. כל הנשים המרואיינות אינן חיות עם בן - זוג תחת אותה קורת גג: רווקות, גרושות, אלמנות, אמהות חד - הוריות, לסביות, ...
|
6. |
אם זנות היא אכן המקצוע העתיק ביותר בעולם, אזי כתיבה גברית עליה היא ללא ספק המקצוע השני העתיק ביותר בעולם. מאז המצאת הדיו, נראה שגברים כתבו על הזונה באופן כפייתי. ומי יכול להאשים אותם? זונות היו ועודן נשים מרתקות, הראשונות שאמרו לא לבעלות פטריארכלית.
ניקי רוברטס שמאחוריה ניסיון עשיר של עבודה בתעשיית המין באירופה, בבריטניה ובצפון ...
|
7. |
מתי בדיוק שרפו חזיות? אף פעם. מתי נולדה המילה "פמיניזם"? לפני מאה שנה ובתור שם של מחלה. מה אמר הנשיא אדמס לאשתו כשביקשה ממנו זכויות לנשים? הוא צחק. האם מרב מיכאלי היא פמיניסטית או פוסט פמיניסטית? תקראו ותדעו. "מה זה בכלל פמיניזם" מספר את הסיפור כולו ומההתחלה: איפה ואיך התחיל הפמיניזם, מי היו גיבורות המאבק ועל מה בדיוק הן נלחמו, מי ני...
|
8. |
דמו בנפשכם עולם שאין בו דיכוי, עולם שבו נשים וגברים אינם בהכרח דומים, ואפילו לא תמיד שווים, אבל כל מערכות היחסים שבו מושתתות על חזון של הדדיות. דמו בנפשכם את החיים בעולם שבו כולנו יכולים להיות מי שאנחנו, עולם של שלום ואפשרויות. מהפכה פמיניסטית בלבד אין בה די כדי לברוא עולם כזה - אנחנו צריכים לשים סוף גם לגזענות, לעליונות המעמדית, לא...
|
9. |
"פעם הערצתי את מרילין מונרו העגולה, הנשית. היא סיימה בהתאבדות. היום הנשים היפות מתאבדות לאט לאט בתוך הקיא של עצמן". ספרה הראשון של מעין קרת מאגד מונולוגים של ארבע-עשרה נשים מפורסמות (בשמות בדויים) שסובלות או סבלו מהפרעות אכילה. נשים "שאני מרגישה כמו חתיכה מכל אחת מהן. הן רק חלק מאלפי דוגמניות, שחקניות ורקדניות שהקריבו הכול כדי להיר...
|
10. |
הגיבורה הצעירה שבמעשיות המסורתיות (נסיכה, לרוב) היא סבילה, חסרת אונים, כנועה, ולא פעם משמשת חפץ בשביל נסיך אמיץ ונועז; על פי רוב היא מקבלת חיזוקים על הפגנת התנהגות צייתנית וכנועה. יופי הוא הערך העליון בשביל נשים המעשייה, והאושר שלהן תלוי תמיד בגברים ובנישואים: הם אלה שיצילו, יעזרו ויביאו אותן אל הממלכה המובטחת. המעשיות הפמיניסטי...
|
11. |
מה היא החוויה של להיות אשה? הספר שלפנינו עוסק בזהות הנשיות ובוחן את הקונפליקט והמפגש שבין התקשורת ואהבה, מצד אחד, לבין אוטונומיה וכוח מצד שני.
נשים וגברים מפתחים דפוסים פסיכולוגיים שונים:
הזהות הנשית מתפתחת על בסיס של התקשורת ואינטימיות (ונמצאת בקונפליקט עם ביטויי כוח), ואילו הזהות הגברית מתפתחת על בסיס של אינדיווידואציה וגבול...
|
12. |
בבהירות , בתבונה ובלשון העשירה שבזכותן זכתה בפרס פוליצר לספרי עיון ,
מסירה נטלי אנג’ייר את צעיף הסודיות מעל יצירת המופת של האבולוציה האנושית – גוף האישה .
אנג’ייר מתמודדת עם כל דבר , החל באיברים (שדיים “הם דברים מצחיקים , למעשה ,
עלינו ללמוד לצחוק בגינם”) וכלה באורגזמה (לאושרן של נשים , יש לדגדגן 8,000 סיבי עצבים , כפליים משיש לפין).
...
|
13. |
תפילת נשים הוא הספר הראשון המכנס תפילות נשים יהודיות.
תפילת נשים מבקש להחיות את תפילותיהן של תלמידות חכמים, של מנהיגות, של אמהות, של נשים;להשיב את תפילות הרגעים הקטנים, את התפילות לשלום הילד החולה, למתגייסים לצבא ולשלום בבית, את התפילות לשלבי ההריון והלידה, ולעת בישול הדיסה, את הפיוטים ואת היצירה של נשים לשלום, לגאולה ולשלמות ...
|
14. |
מאז הופיע ב1976, היה ספרה של אדריאן ריץ' לאבן-יסוד בהגות הפמיניסטית בת-זמננו. קשה להגזים בהשפעתו על עיצוב השקפת עולמן של נשים רבות ברחבי העולם במאבקן לשוויון ולהכרה. אדריאן ריץ', משוררת רבת תהילה, משלבת בחיבור זה ביד אמן קטעי זכרונות והתנסות אישיים - כיוצרת, כאם, כרעיה - עם מחקר מגובש ומקיף על יסודות היווצרותה של מה שהיא מכנה "התרבות ה...
|
15. |
מוסדות כמו עבדות וזנות קיימים כבר אלפי שנים, והם טבועים בתרבות עד שהפכו להיות בלתי נראים לכאורה. עם זאת לרוב האנשים אין מושג מה באמת מתרחש בעולם הזנות, או נכון יותר, בגיהנום הזנות. כשריד מתקופות חשוכות שבהן היו הנשים רכושם של הגברים, הצליחה הזנות לשרוד והיא משגשגת גם בעולם המודרני המתקדם. לא במחשכים ולא בארצות נחשלות - דווקא בארצות...
|
16. |
אין כמעט אשה בעולם שהמילה "אוננות" אינה מעוררת בה תגובה רגשית.
רובנו מתקשות לדבר על הנושא, וחלקנו, לפעמים, אפילו לא מצליחות להגות את המילה.
גם אם אנחנו מספרות לחברות שלנו הכול, חולקות איתן את השמחה והעצב, את התסכולים והפחדים והתקוות – את האוננות שלנו אנחנו כמעט תמיד שומרות לעצמנו. בסוד. כאילו שהיא לא חלק מגופנו, מנפשנו, מחיי הרג...
|
17. |
18. |
בדור האחרון התחוללה מהפכה בדיני האונס בישראל והתחזקה באורח דרמטי ההגנה המשפטית על כבודן של נשים, חירותן ושלומן. בחוק נקבע שנדרשת הסכמה חופשית מצד האישה ליחסי מין ושאסור לנצל יחסי מרות להשגת הסכמה כזאת. כמו כן נסללה הדרך להרשיע באונס, גם כאשר הגבר לא השתמש בכוח והאישה לא התנגדה התנגדות אקטיבית. אולם ספרה של עירית נגבי מוכיח בעליל ...
|
19. |
"התשמע קולי?" - קוראת רחל המשוררת, האם קולן של נשים ישראליות נשמע? הספר פורש לפנינו תמונה רחבה של ייצוגי נשים בתרבות הישראלית: בספרות, בטקסים דתיים, באירועים לאומיים, במדיה הטלוויזיונית ובהיסטוריוגרפיה של התנועה הציונית, ובוחן כיצד מיוצגות הנשים בזירות השונות. הספר פותח פתח רחב להתבוננות בבעיה של השמעת "קול נשי": האומנם קיים קול ...
|
20. |
האם רוצה האשה כיום לממש את עצמה כאשה עצמאית, שוות-זכויות לגבר, או האם עדיין קיימת הכמיהה הפנימית לחסות בצלו של הבעל בציפיה שיפתור את כל הבעיות כנסיך החלומות?
ספר זה בוחן את הגורמים לאי-השקט הפוקד נשים בשאלה זו. מחברת הספר, קולט דאולינג, קוראת לו "תסביך סינדרלה".
היא בוחנת שאלה זו לאור התנהגותן של נשים בעשור האחרון כשהיא מבססת את דעת...
|
21. |
"לכל הנשים יש גוף יפה - יפה משום שהוא הפסגה הזוהרת של מיליוני שנות אבולוציה. הוא עתיר התאמות מדהימות ושיפורים מעודנים, אשר כולם יחד הופכים אותו לאורגניזם המרשים ביותר על פני כדור-הארץ."
בזמנים ובמקומות שונים, חברות אנושיות ניסו לשפר את הטבע, להתאים וליפות את הגוף הנשי באלף דרכים שונות. במחקר חדש זה, מפנה חוקר בני- האדם, דסמונד מוריס...
|
22. |
23. |
קובץ מאמרים זה מציג לקוראות ולקוראים בעברית מבחר של כתבים פמיניסטיים הנפרשים על פני כ-200 שנה של הגות ומחשבה פמיניסטיות. רוב הטקסטים שבקובץ כבר הפכו למאמרי יסוד בכל דיון ביקורתי בשאלות של מגדר, חברה ותרבות, ותרגומם לעברית הוא בבחינת הצדעה לכותבות, ותיקות כחדשות, שהעשירו את ארון הספרים הביקורתי ופמיניסטי לדורותיו....
|
24. |
הספר מתחקה במעין מסע ארכיאולוגי אחר שרידים של מסורות מקראיות הקוראות תיגר על התפיסה הפטריארכלית השלטת, וחושף פנים אחרות בייצוג הנשיות בתנ``ך. אילנה פרדס מגלה בקריאתה המאלפת והעשירה את עוצמתן של דמויות נשים שוליות כמו ציפורה ואשת איוב, ומאירה היבטים לא מוכרים בדמויות ידועות יותר: חוה כנותנת שמות, מחאתה של מרים וחלומותיה הסמויים ש...
|
25. |
כל אישה שלישית וכל גבר שביעי הם קורבנות של תקיפה מינית. אחת משש ואחד מעשרה הם קורבנות של גילוי עריות. אלה הנתונים. לגודל הזוועה, מרבית הקורבנות חוו אימים אלה בחיק המשפחה הגרעינית. האם ניתן לחמוק ממסלול חיים המוכתב על ידי שלטונם האבסולוטי של אב ואם? האם יש מוצא מדינמיקה זו, המייצרת ללא הרף מתעללים וקורבנות, ומתקיימת גם במערכות ח...
|
26. |
לראשונה מוגשת לקוראים ולקוראות אסופה נבחרת של פרקי מקור, אשר טרם תוגמו לעברית, מתוך כתביהן של סימון דה בובואר, שרי אורטנר, סנדרה גילברט וסוזאן גובאר, ננסי צ'ודורו, ג'ואן סקוט, רוזבאת' מוס קאנטר, ז'וליה קריסטבה, קארול פייטמן, קתרין מקינון, סנדרה הארדינג, בל הוקס וג'ודית באטלר. פרקים נבחרים אלה נחשבים יצירות מופת מרכזיות בהגות הפמיניסט...
|
27. |
כמעט לא חולף יום ללא דיווחים על אלימות כלפי נשים. הן מוכות ונרצחות, ומקלטי הנשים מלאים עד אפס מקום, ומספרם אינו מספיק למלא את הצרכים. קיימת מחאה ציבורית, אבל אין בה די כאשר האלימות גוברת, וגילוייה לא פוסחים על אף שכבה באוכלוסייה. השאלה העומדת במרכזו של הספר היא, האם האלימות כלפי נשים נתפשת בחברה הישראלית כנורמה או כסטייה. המחקר מציג...
|
28. |
הספר פמיניזם משפטי בתיאוריה ובפרקטיקה – אשר עוסק באפליה מינית, זנות, פורנוגרפיה ורצח עם, כמו גם ביחסי פמיניזם ופוסט-מודרניזם – מאגד מבחר מכתביה של קתרין מקינון, מחלוצות הפמיניזם המשפטי. מקינון, פרופסור למשפטים ידועת שם בארצות הברית, הניחה את הבסיס הראשוני לכתיבתה בעשור שבין אמצע שנות ה-70 לאמצע שנות ה-80. כתיבתה התהוותה בעולם משפט...
|
29. |
מערכת היחסים המורכבת ביותר בחייה של אשה, שטרם נחקרה, היא מערכת היחסים עם אביה. אם הקשר ביניהם הדוק, היא מכונה "הילדה הקטנה של אבא". זה אומנם נשמע מתוק בילדות, אבל מאוחר יותר משלמת בת של אבא מחיר יקר על מעמדה המועדף. כדי לקבל את אישורו, הגנתו ואהבתו, היא מתרחקת לעיתים קרובות מאמה ומתנכרת לטבעה הנשי. אם היא מזדהה אך ורק עם אביה, התפתחותה ...
|
30. |
מרילין ילום ההיסטוריה של השד. למי שייכים שדיה של האישה? האם הם שייכים לאישה או לגבר המלטפים אותם? ליונק הניזון מהם? לרופא הקובע מתי יש לבדוק אותם או אפילו להרחיקם? למנתח הפלסטי? לתעשיית הבגדים או לעולם הפרסום? השד, הנחשב יהלום בכתר הנשיות, מוצג בספרה של מרילין ילום, מהיבטים שונים: דתי, פוליטי, מיני, פסיכולוגי, מסחרי ורפואי. סקירה היסט...
|
31. |
32. |
הספר נשים בחוץ - נשים בפנים עוסק ביחס לנשים ולמקומן החברתי והדתי בעולם בו נוצרה ספרות המשנה והמדרש.
הספר מציג קריאה מודרנית ונשית של מדרשי ההלכה - אחד מתחומי הלימוד המרכזיים של התנאים, חכמי המשנה.
ייחודו של הספר בשילוב בין מודעות פמיניסטית לקריאה ספרותית, מחקרית וצמודה של יחידות המדרש.
מחברות הספר קשובות למילים ולמה שביניהן, כ...
|
33. |
מדוע צעירות נאורות בוחרות לנהל חיי אישות על פי חוקים המתאימים ברוחם לחשכת ימי הביניים? מה קורה במקום שכולן נכנסות אליו במטרה אחת ? לצאת ולהתייחד עם בני זוגן? אילו יצרים, תשוקות, תאוות, חלומות וקולות משתחררים במקווה? בית הסתרים חושף בגישה סקרנית, בלתי משוחדת, את אחד המקומות היחידים שעין גבר לא ראתה. הגבר היהודי, אשר תחם את צעדיה של הא...
|
34. |
משונה עד כמה המעיט הפמיניזם לעסוק בנישואים. התנועה הסוערת טיפלה הרבה בהשפעות על חיי המשפחה של נשים, אבל במידה מפתיעה זנחה את המנגנון הרגיש ששואב את רובן אל המוסד הזה. בחלום הנישואים יש משהו שסותר, כמעט מבייש, את העמדה הפמיניסטית. הספר הזה בודק אותו בלי הקלות: את החולשות המושקעות בפנטזיה הנשית, את הלחץ הסביבתי שדוחף לחופה ואת השאלה ...
|
35. |
36. |
העיסוק האינטנסיבי במיתוס של שיוויון המינים בארץ ישראל, נושא שניפוצו היה היעד הראשון של חקר תולדות הנשים ביישוב, סלל את הדרך למספר שאלות עקרוניות: מה הייתה המציאות הנשית ביישוב הארץ - ישראלי בראשיתו? מה הייתה תרומתן של נשים לחברה ולתרבות הישראלית המתחדשת? מי היו נושאות הדגל, המנהיגות העלומות, שהובילו את העשייה הנשית - ציונית? מה מק...
|
37. |
בטענת אנטיגונה מגדירה ג'ודית באטלר מחדש את המורשת של אנטיגונה, מאירה את היבטיה המהפכניים ורותמת אותם לקידומן של מחשבת הפמיניזם ושל פוליטיקת מיניות רדיקלית. היא סוקרת פרשנויות קודמות של הוגים כגון הגל, לאקאן ואיריגארי, ועל רקע זה ממשיגה מחדש את הטאבו על העריות ופותחת את מושג השארות לאפשרויות של שינוי חברתי. אנטיגונה, בתו של אדיפו...
|
38. |
"תמיד לא היה פער ביני לבין הבנים, גדלתי בדיוק כמוהם. בסדר, הם למדו עוד דף גמרא, אבל זה לא שהחבר שלי, למשל, הקדיש את עצמו ללימוד. פתאום אחרי הבגרויות הרגשתי שהוא נעלם לי. מחשבה, פילוסופיה, הרב קוק, מהר"ל, כוזרי ברמה גבוהה, הוא חוזר הביתה עם ידע מפה עד להודעה חדשה, ואני פשוט כלומניקית, וזה פשוט נורא הפריע לי, ואז התחילו לצוץ שאלות. רגע, אין מ...
|
39. |
בכתיבה מרתקת וכובשת את הלב בכנותה, ומתוך איכפתיות והעזה מעוררת השתאות מתעדת אילנה המרמן את מסעה האישי אל מחוזות הסחר בנשים בישראל, שעל פי ההערכות נמצאות בה אלפי נשים שנסחרו לעבוד בזנות. רבות מאוד מן הנשים האלה - שבאות בעיקר מארצות חבר המדינות - מועסקות בתנאים של ניצול מחפיר, משועבדות לחובותיהן לסוחרים ולסרסורים, דרכונן נלקח מהן...
|
40. |
הספר מורות בישראל: מבט פמיניסטי, מציג ראייה חדשה, פמיניסטית, לגבי מיקומן של מורות בישראל. הוא מציע הגדרה חברתית פוליטית עכשווית, הקושרת בין זהותן האישית והקולקטיבית של המורות לבין מציאות מיגדרית, שבה נשיותה של מערכת החינוך נתפסת כיתרון. בספר מובאים מאמרים של מיטב החוקרות המובילות בתחום הפדגוגיה הפמיניסטית. במרכזו בולטת המורה - ...
|
41. |
ספר זה נולד בעקבות שאלה של סטודנט. במהלך הרצאה בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל - אביב נשאל המחבר, האם יש בכלל דבר כזה - מעמד האשה במשפט העברי? כן, השיב, ופנה לכתוב ספר זה. בנושא זה יש למעיינים רבים דעה מוקדמת, ולאור מגוון המקורות נמצא כי כל דעה כזו גם צודקת במידה מסוימת. אולם הנושא חשוב ומורכב מכדי לגבש לגביו דעה על בסיס מקורות יחידים...
|
42. |
תיחומם של יחידים או של קבוצות בשוליים הינו חלק מתהליך ההגדרה העצמית של החברה. עצם בחירת "האחר" וסימונו מלמדת על ההסכמה המשותפת באותה חברה, על ערכיה וחרדותיה הקיומיות.
בספר זה דנה המחברת בחלק מקבוצות השוליים במערב אירופה בימי הביניים, כגון מיעוטים דתיים, מיניים, מצורעים, הומוסקסואליים, עניים וקבצנים, זונות ומלווים בריבית. הדיון מ...
|
43. |
העולם ייראה הרבה יותר טוב כאשר הנשים יתנו ביטוי מלא לכישוריהן ולעוצמתן.
"נשים, מעצם היותן נשים, התברכו בכישורים ובכישרונות טבעיים שהודות להם הן עתידות להנהיג את העולם ולשנות את פניו".
זוהי אמירה ``לא צנועה`` מודה הלן פישר, אבל זו עובדה.
מדובר במהפכה שכבר החלה.
המין הראשון כבר כאן.
הודות לחשיבת-הרשת שלהן ויכולתן המעולה לנהל משא ו...
|
44. |
הספר שליפנינו בא לדון ולעיין בנושא מעמד האישה - שמקום מרכזי לו בציבור, על כל גווניו - בדרך ראויה ונגישה, שכל המבקש יוכל להלך בה. ראויה - דיון שמתבסס על מקורות ועיונים חשובים והכרחיין לבירור הנושא; נגישה - דיון שבא לכלל ביטוי בלשון רווחת ומובנה גם למי שאינו מצוי בנושא הנדון ואינו רגיל לעיון במקורותיו והליכותיו. "מעמד האישה הוא נושא ...
|
45. |
לאחר שסיימתי את כתיבת הספר התחלתי להתלבט בשאלה כיצד לקרוא לו: רציתי שם שיתאר בצורה הברורה והציורית ביותר את בעיותיה היהודיות של האשה העובדת:
"ריצת משוכות" ו"אשת חיל מי ימצא"?
"רוקדת על שתי חתונות"? "איזון עדין"? "סוס עבודה"?...
כל השמות התאימו לאשה העובדת על בעיותיה המיוחדות.מכולם נבחר השם "הלהטוטנית".
בין הנושאים הנדונים בספר: בעיו...
|
46. |
מצבן של נשים ונערות הוא בעיה כלל-עולמית כה רצינית, עד שהאו"ם הציב את הצורך בפתרונה כאחת ממטרות הפיתוח שלו: "קידום השוויון בין המגדרים והעצמתן של נשים". הפסיכולוגית שריל סבן קוראת לנשים באשר הן לרענן את תפיסת הנשיות שלהן ולהביא לידי ביטוי מעשי את תחושת הערך העצמי שלהן. באמצעות שאלוני הערכה עצמית ותרגילים, המחברת מסייעת לנשים לגלות ...
|
47. |
בין העונות - המעבר מהמחצית הראשונה למחצית השניה בחייך.
לראשונה בישראל ספר מקורי על חוויותיהן האותנטיות של נשים ישראליות. שלב אמצע החיים הוא מושג חדש, יחסית, המייצג את התפיסה המודרנית של אדם על עצמו ועל חייו.
בעבר הכיר אדם מהי ילדות, בגרות, זיקנה.
תוחלת החיים, שהתארכה, מעצבת מחדש את המחשבה האנושית.
האשה המודרנית לא עוד בסוף הדרך...
|
48. |
עשרים שנה לאחר הופעתו של הספר החלוצי נשים במילכוד (קו אדום, 1982) חזרנו לשאול: מה התחדש, מה השתנה ומה נותר בעינו, מה כבר נראה בעין, מה ידוע ומקובל, ומה הן המילים שנמצאו לנו בינתיים כדי לומר את כל זאת?
חידוש מבורך הוא הופעתה של המילה "מיגדר", המקפלת בתוכה הגדרה וגדר גם יחד וצלילה מרמז אל מין, מיגזר ו--gender. המושג מיגדר מאפשר דיבור על המין כמ...
|
49. |
זריחה בים התיכון מגולל את סיפור חייה המרתק של חנה הופמן, בת למשפחה קונסרבטיבית משכילה, שהייתה לחלוצה האמריקאית הראשונה בגדוד העבודה. הופמן, מן הבוגרות היהודיות הראשונות של סמית' קולג' היוקרתי, בחרה להניח מאחוריה את העולם הבטוח, העשיר והנינוח של בת לאחת ממשפחות האצולה היהודית של אמריקה, ולהצטרף לחבורת החלוצים הרדיקלית ביותר בארץ ...
|
50. |
הסדר הפטריארכלי, מאז העת העתיקה עד המאה ה־20, ראה את האישה כחוטאת ונאשמת, כמקוללת ונענשת על חטא גן עדן. הדיון מתמקד בנשים יהודיות שחיו בעולם המסורתי שבו נאסר עליהן ללמוד ולרשת את חלקן ברכוש משפחתן; הן שודכו בראשית העשור השני לחייהן, נישאו הרו וילדו בשנים הראשונות של עשור הזה ובמשך שלושה עשורים נוספים הן הקדישו את כל חייהן לשירות הב...
|
51. |
"נשים זקוקות לתפילה שנובעת מתוך רחמן. נשים זקוקות למילה שלהן. לצבע הדם. לאלוהה שיודעת את תחושת הרחם המתכווצת. הציר. החדירה. הנביעה... על האישה לראות, אולי בפעם הראשונה, עד כמה התרחקה מעצמיותה. עד כמה אין היא יודעת את עצמה. עד כמה שפתה היא שפתו שלו, של איברו, של ערכיו, של אלוהי השמים שלו, של אלוהי הצבאות שלו... אל שתובע התנכרות מוחלטת לה, ל...
|
52. |
ספר זה מכנס מסות ומחקרים, המפלסים דון לתיאוריה מקורית של יצירת הספרות ושל משמעות בקונטקסט, שסיסמתם: המורכבות. התיאוריה הולכת הרחק מעבר לנאראטולוגיה ומפתחת כלים לדיון במכלול האספקטים הצורניים והתמטיים של יצירת הספרות. השם "פואטיקה קונסטרוקטיבית" משמעו שהיצירה אינה טקסט בלבד, בעל סטרוקטורות "קיימות", אלא גוף של לשון המזמין קונסט...
|
53. |
54. |
ספרות התלמודית נוצרה על-ידי גברים, ולמענם, והיא מייצגת, בעיקר חברה גברית. הנשים אמנם זוכות בה לכבוד ולהערכה, אך זאת בעיקר הודות לחשיבות שייחסו לתפקידן בבית ובמשפחה, שעה שלא ראו אותן כעצמאיות וכשוות במעמדן לגברים. בספר זה יש ניסיון לבדוק אם קיימות בספרות התלמודית עדויות לכך שהיו גם תפיסות ליברליות לגבי מקום האשה, ואם קיימות בה דוגמ...
|
55. |
"הגיבורה השאירה מאחוריה אם, בית, עיר ומולדת.
עכשיו היא בדרכה להצטרף אל השאון והזעם בעולמו של אביה.
היא תמציא חיים, לא סיפור של חיים.
האם יעלה בידה להימלט מהגורל הנשי הטיפוסי של חיים בלתי אותנטיים? האם היא תהיה לאישה העברית החדשה הראשונה שתעקוף את מלכודת הרומאנס הפמיניסטי?"
ללא חדר משלהן עוקב אחר הנרטיב של חברה הנתונה במצור וש...
|
56. |
הספר זה עתה נולדה (1975), אשר נכתב במשותף על ידי הלן סיקסו וקתרין קלמנט (מבכירות התיאורטיקניות הפמיניסטיות הצרפתיות הפועלות בימינו), הוא טקסט פמיניסטי מכונן המהווה מקור השראה רב-השפעה למחשבה ולכתיבה הפמיניסטית ובה בעת מעורר פולמוס רב.
הכתיבה המשותפת מבטאת את הדגש שהשתיים שמות על הדיאלוג כמהלך פמיניסטי עקרוני בכתיבה ובחשיבה "הנשי...
|
57. |
מה מבקשות אותן פמיניסטיות "דתיות-כביכול"? מדוע הן מעוררות התנגדות כה חריפה מצד הממסד הרבני? האם יש להן מקום בתוך האורתודוקסיה?
תמר רוס סוקרת בספרה את האתגרים שהמפכה הפמיניסטית מעמידה בפני המסורת היהודית ואת דרכי התגובה האפשריות. מעבר לבעיות ההלכתיות והמעשיות, היא מתעמתת עם הקושי העמוק שבחשיפת ההטיה האנדרוצנטרית הטבועה במסורת ז...
|
58. |
כלות וייטנאמיות בהזמנה בדואר, אומנות מקסיקניות בקילפורניה, מטפלות מסרי לנקה ביוון, מנקות פיליפיניות בהונג קונג, עובדות מין דומיניקניות בגרמניה- האישה הגלובלית הוא קובץ מאמרים המתעד מגוון הולך וגדל של תופעות הקשורות לגלובליזציה של תפקידי האישה.
מיליוני נשים מהגרות מארצות עניות לארצות עשירות כדי לאפשר לנשות העולם הראשון להמשי...
|
59. |
60. |
|
61. |
אני, את, אנחנו (1990) הנו אחד הספרים הקולחים, הבהירים והמרגשים ביותר של לוס איריגארי, אשר מאפשר כניסה רכה אל תוך ההגות הפמיניסטית הייחודית לה. הספר מאגד מסות, ריאיונות, עצות שימושיות והגיגים העוסקים ביכולת ההישרדות הנשית בעולם כפי שהוא, כמו גם בשינוי האפשרי של התרבות הפטריארכלית - מתוכה ומחוץ לה, כחלק וכנפרדות ממנה. בסדרת מסות קצרות ...
|
62. |
לאט לאט, אבל בטוח, הבנתי שהבעיה איננה שנשים יתפקדו בכל התפקידים הגבריים בעולם, ואז הכול יסתדר. לא. הבעיה איננה התפקידים. הבעיה היא העולם. לא צריך להילחם על כך שהערכים הנשיים יחליפו את הערכים הגבריים. צריך לעשות את העולם נשי יותר. ועולם נשי יותר זה עולם שמחליף מלחמות בדו-שיח, שמחליף קרבות בשיתוף-פעולה, שמחליף יריות בדיבורים. זה עולם ש...
|
63. |
הספר עוסק בחקירת חמישה קובצי סיפורים על נשים, המצויים בתלמוד הבבלי, ובניסיון לגלות את השקפותיהם הבלתי מוצהרות של חכמי השמנה והתלמוד על נשים ונשיות. המחברת בוחנת את המגמות שעל פיהן נערכו קובצי הסיפורים ומוכיחה שיש פער בין העמדות הגבריות המובהקות, המובעות ברובד הגלוי של סיפורת חז``ל, ובעיקר בהלכה, לבין ההתחשבות באישה, הרגישות כלפי...
|
64. |
הספר הזה מיועד לאוהבי מעשיות ואגדות, צעירים ומבוגרים. אפשר לקרוא בו ולהתענג על האגדות והמעשיות היפות, שכולן על אודות נערות, נשים ואמהות, חכמות ונועזות. האגדות והמעשיות הללו הן מן הידועות בעולם, אלא שהן עוטות "לבוש" בלתי-מוכר לקורא העברי, כגון, "היפה והחיה" בתלבושת אפריקנית או "סינדרלה" בתלבושת רוסית. ומי שרוצה ללמוד על מקורות הא...
|
65. |
ספר זה מיועד בראש ובראשונה לנשים החיות לבד. גם אם הן גרושות עם שבעה ילדים, אלמנות, רווקות המחליפות מאהב פעמיים בליל – כולן בגדר "אישה לבד", מפני שהן חיות בגפן, אחראיות לעצמן, מפרנסות יחידות בתא המשפחתי שלהן: נשים לא נשואות. בעייתם של הגברים שונה במקצת – אבל ודאי שגם גברים ימצאו עניין בספר. וגם אישה נשואה-שלא-באשמתה תוכל ליהנות בסתר.
...
|
66. |
את אופה עוגיות באמצע הלילה, כי אי אפשר שלא יהיו עוגיות בבית. בבוקר את מסתירה עם קונסילר את העיגולים השחורים מתחת לעיניים ומעירה את הקטנים בחיבוק ולטיפה. כמו שצריך. את טורחת על ארוחת הבוקר, אחר כך מסיעה את הילדים לגן ולבית הספר, אחר כך נוחתת בעבודה. חיוך בבקשה. כי הרי בעבודה כמו בחיים, את מנהלת מחלקה מצטיינת, אנרגטית, אסרטיבית, יעילה ו...
|
67. |
אישה, חוה, אדם הם שלושת השמות בהם כונתה האישה בעת בריאת העולם. כל אחד מהשמות מדגיש פן אחר באישיותה, בכישוריה ובתפקידיה - הנשיים, האימהיים והאנושיים.
הספר הזה מתמקד בהתמודדות הגדולה של האישה המודרנית עם מלוא הפונקציות המרכיבות את אישיותה.
בספר תמצאו 13 מאמרים מקוריים שנכתבו במיוחד עבור הספר הזה. המאמרים עוסקים בחלוקת הזמן של האישה...
|
68. |
"סמליות במבט נשי" מקבץ בתוכו סימבולים וארכיטיפים במשקפים את הנשיות על כל צדדיה ורבדיה, החל מאלו במוכרים והמובהקים, כמו האמזונות,הנימפות ואפרודיטה , וכלה באלו הידועים פחות, כמו המוירות, דירדרה וציהוקואטל. מחברת הספר, רותי פישמן, ליקטה סימבולים רבים מתרבויות שונות ובחנה את התמורות שהם עברו במהלך הדורות. הסימבולים שבחרה מספרים סיפו...
|
69. |
קבוצת אוכלוסייה אחת יכולה, לפעמים, להאשים קבוצת אוכלוסייה אחרת במעמדה הנחות.
בעבר יכלו נשים להאשים את הגברים שהיו בעמדות שליטה בכך שקיפחו אותן והצרו את צעדיהן, והיה צדק בטענתן.
אולם, להאשמה גורפת כזו אין עוד הצדקה כאן ועכשיו.
עדיין יש גברים המפלים לרעה נשים ופוגעים בהן, אבל מסלול קידומן תלוי הרבה יותר בהן עצמן, בתפיסות שייאמצו...
|
70. |
"זה ספר חשוב... וולף מניפה דגל פמיניסטי חדש, מערכת עקרונות המאשרת בתקיפות את זכות הנשים לכוח." ניוזוויק בספר אש באש מפנה נעמי וולף את להט חשיבתה אל הפמיניזם עצמו. הנשים, היא אומרת, ניצבות בנקודת מפנה היסטורית, שבה הכלים ליצירת שוויוניות נמצאים בהישג יד. פרשת היל - תומס הביאה בעקבותיה להתקוממות ספונטנית של נשים, שהנחילה לנשים האמריקנ...
|
71. |
הספר גאולה בכבלים: תנועת הפועלות הארץ-ישראלית 1920-1939 מנתח את מציאות החיים של הנשים היהודיות שעלו לארץ-ישראל בראשית המאה העשרים וקשרו גורלן במפעל הציוני ובתנועת הפועלים....
|
72. |
קובץ טקסטים אינטימי המשתרע על פני ארבעים שנות כתיבה, יצירה ופעילות פוליטית. ג'ואן נסטל היא סמל לסבי - פמיניסטית יהודייה אמריקאית ממעמד הפועלים, אישה ש"יצאה מהארון" בשנות החמישים הפוריטניות, מייסדת-שותפה של הארכיונים להיאסטוריה לסבית בניו יורק ולוחמת חופש החל מימי מקארת'י ועד ימינו. נסטל היא דוברת הבוץ'-פמית, סופרת חוצת גבולות שזיה...
|
73. |
74. |
כיום שוררת מבוכה בקרב הנשים. אחדות היו רוצות להשיג הכול, אך מחסור בהערכה עצמית, או במערכת תומכת, או דעה קדומה היסטורית, עוצרים בעדן. אחרות חוששות לבקש הרבה מדיי, פוחדות לאבד את האהבה והכבוד שרוחשים להן. מריאן ויליאמסון טוענת, בצורה משכנעת, כי על הנשים לבחון תחילה את חייהן הפנימיים, קודם שיצאו לכבוש את העולם החיצוני. הצעד הראשון שעל ...
|
75. |
76. |
ספר זה נולד מתוך כעס" – כותבת קת'י הנאואר בהקדמה לספר, אשר זכה לכותר 'כלבתא בבית' – בהתאם. 26 נשים מספרות בגלוי אודות בחירות, אבדנים, תהיות, כעסים , אהבה, הורות ובדידות. 26 נשים – רעיות – אמהות – מאהבות פוסט-פמיניסטיות, אינטליגנטיות, עצמאיות ורהוטות נותנות ביטוי לזעמן ולתסכולן, כאשר הן נאלצות להתמודד עם מערכות יחסים, גידול ילדים, בני ז...
|
77. |
"אני דורשת את שחרור האשה," כתבה אמה גולדמן בשנת 1897, "את זכותה להחליט בשביל עצמה, לחיות בשביל עצמה, לאהוב את מי שהיא רוצה וכמה שהיא רוצה." שלא כמו אנרכיסטים אחרים בני זמנה, שגרסו שדיכוי הנשים ייעלם מאליו בעולם החדש שהם ייצרו, האמינה גולדמן שמקור הדיכוי הזה בבעיות שהן ייחודיות לנשים ולכן יש לטפל בו בנפרד. אמה גולדמן הדגישה את הצורך של ה...
|
78. |
"מקומות שמורים" הוא הספר השלישי בסדרת מחקרים אתנוגרפיים על נשים, דת ודעת. בספרה הראשון – "משכילות ובורות", עם עובד, 1992 – תיארה המחברת את החברה החרדית-האשכנזית והציבה במוקד מחקרה נשים מקהילת חסידות גור. בספרה השני – "בפסח הבא", עם עובד, 1998 – חקרה את הקהילה הציונית-הדתית ואת התמורות הפמיניסטיות שחוללו המדרשות החדשות לנשים. ב"מקומות ש...
|
79. |
אחרי כשלושים וחמש שנות פמיניזם ב ישראל מעמדן של רוב הנשים ב ישראל לא השתפר וייתכן שאף הידרדר.
לחשוב אישה חושף את 'המהפכה הציונות החדשה' בחברה הישראלית, שבה הגזענות כלפי ערבים ומזרחים, הגבריות המאצ'ואיסטית, הברית האשכנזית בין ימין לשמאל והברית בין הון לשלטון מעמיקים את הדיכוי והקיפוח של נשים. ד"ר שדמי תוהה אם יש בכוחה של הדמוקרטיה...
|
80. |
אמנות והגות בשדה הפמיניסטי יוצרות ביניהן חיבור ייחודי ומקיימות יחסים של הפריה הדדית. זהו חיבור בעל השפעה על תחומים שהם מחוץ לשדה האמנות והתיאוריה: מבנים חברתיים, פוליטיקה וכלכלה, וחייהם האישיים של נשים וגברים.
ארצות-הברית של שנות השבעים של המאה העשרים מסמלת רגע היסטורי מיוחד שבו נוצר חיבור מסוג זה. האמנות הפמיניסטית החלוצית נו...
|
81. |
82. |
לאה גלעדי ספגה וניזונה מסיפורים שונים על אירועי המחתרת שבהן לקחו חלק פעיל בני משפחתה. בפרט משכה את ליבה הפעילות הנועזת המרתקת ורבת החשיבות שמילאו הבנות במסגרת לח"י וההתמסרות העקבית והבלתי מסוייגת לרעיונות שהאמינו בהם, שמטבע הדברים אילצו אותן לחיות במסגרת מחייבת ומסוכנת. בספר נפרשים סיפוריהן של שרה ברזילי – "תחיה", נלי לנגספלדר ...
|
83. |
84. |
85. |
ספר זה נועד לנתח ולפרש את תהליך התגבשותם של הזרמים התיאטרוניים והאוונגרדיים, שפעלו בדרמה האירופית והאמריקאית בין מלחמות העולם. כמו כן נבדקים יחסי הגומלין בין מסלולי האוונגרד והתיאטרון הניסויי לבין תהליכים ותופעות באמנות, בתרבות ובחברה במאה העשרים. הספר עוסק גם בהשפעת המגמות התיאטרוניות והאוונגרדיות הללו על הדרמה בת זמננו, ובע...
|
86. |
87. |
88. |
"לספר לכם? קשה לעשות זאת, וגם לא נחוץ. אתם כבר יודעים לא מעט. ומה שאתם יודעים כבר מסוגל לזעזע. אינני רוצה לחזור. אני רק רוצה להוסיף מה שכמדומני אינכם יודעים: על נשי ישראל".
פסיה שרשבסקי, ניצולת אושוויץ, נאום בעצרת עם, תל-אביב, עשרים בדצמבר 1945.
מה בין נשים לגברים שחוו את השואה? מי הן גיבורות השואה בחברה הישראלית? מה מחדש הדיון המגדרי בנ...
|
89. |
הספר נשים פלסיטניות בישראל: זהות, יחסי כוח והתמודדות מבקש להציע קריאה מחודשת של המושגים "התמודדות ו"סוכנות" בהקשר של נשים אלו כמשקפות הן מקורות כוח תרבותיים, כפי שמקובל להראות בשיח הפמניסטי המזרח-תיכוני, והן מקורות כוח הנגזרים ממצבן הלאומי הייחודי, קרי מהאפשרויות הטמונות המרחב הישראלי דווקא.
המושג "התמודדות" מתייחס לאסטרטגיות ...
|
90. |
הפלא שם למטה הוא מדריך עדכני, שופע מידע וידידותי לנשים - אף שגם גברים ימצאו בו ללא ספק עניין רב - שעוסק באיבר המין הנשי. הוא נכתב עבור כל הנשים: אלה שאינן בטוחות שגופן מתפקד ונראה כמו שצריך ואלה המאושרות והגא...
|
91. |
בראשית המאה ה-16, בהתייחסו להבדלים בין נשים לגברים, כתב היינריך פון נטסהיים:"אדם הוא אדמה, חוה היא יצירת אלוקים. אדם התקבל לגן עדן לשם מטרה אחת ויחידה-ליצור את חווה".
לא כל חוקרי ההבדלים בין המינים החמיאו במידה כזאת לנשים ואף היו רבים בניהם שנטו לתאר אותן כ"זן" יפה, אך חלש ונחות.
נטייה זו הובילה אט אט לשינויים קונצפטואליים וחברתיים ב...
|
92. |
בשלושה מדורים גדולים מברר שמואל ניגר, סופר יידיש ומבקרם של שלושה דורות סופרים, עניינים שבין הקורא לסופר מזה ובין הסופר למבקר מזה, וכן את בעיות הביקורת ודרכיה....
|
93. |
94. |
95. |
הכתבים המקובצים באסופה זו מפרי עטן של נשים יהודיות במאה התשע-עשרה מפריכים את המוסכמה בדבר שתיקתן של הנשים בתנועת ההשכלה.
מחקר של כמה שנים בארכיונים ובכתבי העט הספרותיים העבריים של התקופה חשף כתבים עבריים מגוונים של כעשרים וחמש נשים ששאפו לקחת חלק במהפכה התרבותית והחברתית לה הטיפה ההשכלה.
כתיבה עברית של נשים לא היתה אמנם זרם...
|
96. |
הספרות היפה של ימי הביניים היתה מועדון גברי אקסקלוסיבי שנשים יהודיות הודרו ממנו, הן ככותבות והן כקוראות. במועדון זה היו שירים, סיפורים, בדיחות ואמרות כנף על אודות נשים מטבע עובר לסוחר. משוררים –כמו רבנים, פילוסופים, רופאים, פוסקים ובעלי מוסר- זיהו נשיות עם גופניות וטומאה, ונעו תדיר בין דמוניזציה של נשים לאידיאליזציה של דמות האהבה...
|
97. |
אור הלבנה" הוא אוסף של מאמרים שהתפרסמו במשך ארבע שנים, בעלון "שחנשים"
הספר אינו כולל דיאלוגים בין המחברת לנשים אחרות, אלא מנוסח כפניה אישית של המחברת אל הקוראת.
ספר זה מהווה נדבך נוסף בבירור דרכה של האישה בעבודת ה'. אין בספר אמירה אחת, אך יש בו חיפושים, הרהורים, וכן הזמנה, לכל מי שתחפוץ בכך, להצטרף ולהמשיך את הבירור.
הקטעים מסודרים ...
|
98. |
"הגר המצרית היא הגיבורה המודרנית של "אחותי היא" יצירה שירית מדברית, רחבת יריעה מאת אפרת שר-שלום.
אהובה ודחויה, שייכת וזרה, ניצבת הגר כנביאה הרואה למרחוק את אשר יבוא.
אמיצה, מאמינה, אוהבת, בוחרת לשנות את דברי הימים למען עתיד בניה על האדמה.
שירתה היא שירה אפית רבת עלילה, יצרית ונפתלה.
"אחותי היא" מכריזה עליה המחברת ומצרפת את קולה לק...
|
99. |
100. |