![]() |
|
|
תקציר הספר
שני שמשונים הם!
את שמשון של ספר שופטים אין צורך להציג לקהל הקוראים. שמשון של חכמינו ז"ל, הוא סיפור אחר. בספר שמשון הלך אחר עיניו חושפת המחברת, ד"ר עירית אמינוף, את דמותו רבת-הפנים של שמשון החז"לי.
רבותינו השתמשו בדמותו הדרמטית והמושכת של שמשון, כמנוף לדיונים בבעיות של מנהיגות בשעות משבר, בענייני מוסר ואתיקה, ביחסים שבינו לבינה ובשאלות של דוגמה אישית. חז"ל עוסקים בכל המשתמע משלושת סיפורי הנשים בחייו של שמשון, אלה המסמלות התדרדרות מוסרית, שהביאה עליו את קיצו. מן הצד השני, שמשון של התלמוד והמדרש הוא נצר לשילוב מנצח בין השבטים דן ויהודה וריח של מלכות נודף ממנו. המדרש מפתח פיתוח ספרותי מרשים של סמלי הארי והנחש מן הברכות לשבט דן ומזהה אותם בשמשון. מתוך מצוקות הזמן, עוסקים חכמי התלמוד ברמזים אודות משיחיותו של שמשון כפי שהובנה על רקע המאות הראשונות לספירה בארץ ישראל, תחת שלטונה האכזר של רומי, ובפרט ערב מרד בר כוכבא, במאה השנייה. גולת הכותרת היא זיהויו הסמוי של שמשון עם שמעון בר כוכבא מחולל המרד ברומאים.
שמשון הגברתן של ספר שופטים, משמש מסווה לתקוות המשיחיות, לתשועה וגאולה, ונושא על כתפיו הרחבות את תקוותו של העם המשעובד תחת עולה של רומי. משנכשל המרד, נופף אף הוא ומת ככל האדם. באמצעות שיטות המדרש, זוכה אישיותו של שמשון למימדים היסטוריים הרחק מן הפלשתים ומן הסיפור שבמקרא.
עירית אמינוף לימדה מחשבת חז"ל למעלה משנות דור במכללה האקדמית ´אורנים´ ובמקומות נוספים. בוגרת ומוסמכת בהצטיינות של האוניברסיטה העברית בירושלים, ובעלת תואר ´דוקטור לפילוסופיה´ מאוניברסיטת מלבורן. כלת פרס ליברמן במדעי היהדות לשנת 1993. ספרה הראשון, ´אחד מקרא ושנים מדרש´, ראה אור בהוצאת ´אח´ בשנת 1993.
את שמשון של ספר שופטים אין צורך להציג לקהל הקוראים. שמשון של חכמינו ז"ל, הוא סיפור אחר. בספר שמשון הלך אחר עיניו חושפת המחברת, ד"ר עירית אמינוף, את דמותו רבת-הפנים של שמשון החז"לי.
רבותינו השתמשו בדמותו הדרמטית והמושכת של שמשון, כמנוף לדיונים בבעיות של מנהיגות בשעות משבר, בענייני מוסר ואתיקה, ביחסים שבינו לבינה ובשאלות של דוגמה אישית. חז"ל עוסקים בכל המשתמע משלושת סיפורי הנשים בחייו של שמשון, אלה המסמלות התדרדרות מוסרית, שהביאה עליו את קיצו. מן הצד השני, שמשון של התלמוד והמדרש הוא נצר לשילוב מנצח בין השבטים דן ויהודה וריח של מלכות נודף ממנו. המדרש מפתח פיתוח ספרותי מרשים של סמלי הארי והנחש מן הברכות לשבט דן ומזהה אותם בשמשון. מתוך מצוקות הזמן, עוסקים חכמי התלמוד ברמזים אודות משיחיותו של שמשון כפי שהובנה על רקע המאות הראשונות לספירה בארץ ישראל, תחת שלטונה האכזר של רומי, ובפרט ערב מרד בר כוכבא, במאה השנייה. גולת הכותרת היא זיהויו הסמוי של שמשון עם שמעון בר כוכבא מחולל המרד ברומאים.
שמשון הגברתן של ספר שופטים, משמש מסווה לתקוות המשיחיות, לתשועה וגאולה, ונושא על כתפיו הרחבות את תקוותו של העם המשעובד תחת עולה של רומי. משנכשל המרד, נופף אף הוא ומת ככל האדם. באמצעות שיטות המדרש, זוכה אישיותו של שמשון למימדים היסטוריים הרחק מן הפלשתים ומן הסיפור שבמקרא.
עירית אמינוף לימדה מחשבת חז"ל למעלה משנות דור במכללה האקדמית ´אורנים´ ובמקומות נוספים. בוגרת ומוסמכת בהצטיינות של האוניברסיטה העברית בירושלים, ובעלת תואר ´דוקטור לפילוסופיה´ מאוניברסיטת מלבורן. כלת פרס ליברמן במדעי היהדות לשנת 1993. ספרה הראשון, ´אחד מקרא ושנים מדרש´, ראה אור בהוצאת ´אח´ בשנת 1993.
פרסומת
לקט ספרים מאת עירית אמינוף
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של עירית אמינוף
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים