![]() |
|
|
תקציר הספר
"אהבת דוד" - רומאן על חייו ומותו של גיבור לאומי, אישיות חידתית וכריזמטית אינו ביוגרפיה ואינו היסטוריה כפשוטן.
אכן, החומרים ההיסטוריים ניתנים לאיתור - גיבור הקרב בסוריה, מפקד במלחמת השיחרור, שר צבאו של המנהיג במלחמת סיני, שר-הבטחון במלחמת ששת-הימים, ומי שאהבת העם ניטלת ממנו לאחר מלחמת יום-הכיפורים; ונשלחות גם שלוחות ברורות אל המציאות מן הדרמה האישית, הארוגה כאן בתוך החיים הציבוריים ואנאלוגית להם - תולדות משפחה "נגועה", החל מדור ההורים (חנקה ה"נפילה" והמפוכחת, ואפרים שחייו כישלון) ועד לדור השלישי, רבקה ויואב, הקשורים אל אביהם בקשר של מרד-שנאה-אהבה; ובתווך - האשה הראשונה, המרשימה בכוחותיה העצורים, והאשה האחרונה, וכל הנשים לזמן-קצר הנלקטות כמו אוסף הכדים העתיקים, חרוכי המלחמות.
אבל "אהבת דוד" אינו היסטוריה.
אין הוא מבקש לספר מקרים כפי שהיו באמת במציאות, אלא כפי שעלולים היו להיות; הוא מעלה את האירועים למדרגת "דימויים", ותקפותו כלפי המציאות היא במישור העקרוני; ודווקא בשל הצורך לאתר את המהותי, עליו לחדד ולהעצים, ולהוליך את הדמויות הניתנות-לזיהוי אל תחום הבידיון ואל איזור הדמדומים שבין הריאליסטי למיתולוגי, הנמתח כאן בין לידתו של כמעט-משיח, לבין המוות, ספק-פארודיה על הסתלקותם של משה ואליהו. לפנינו רומאן נדיר - ביוגרפיה בדויה של דמות לא בדויה.
ובניגוד לביוגרפיות המבקשות לאשש איזו היפותיזה שתחבוק את חיי הדמות שבמרכזן, כאן מרכז-הכובד אחר.
חידתיותה של דמות דוד אינה ניתנת לפתרון פשוט גם בסוף הקריאה, המחבר באמת מוותר על הפריבילגיה של ידיעת-הכל והבנת-הכל.
הספר, רובו ככולו, הוא מה שאומרות ומספרות הדמויות, בה-בעת, או לאחר שנים, וסמכות המספר היא בעיקר זו של משבץ רסיסי העדויות לקולאז` פוליפוני של מסקנות, לעיתים משלימות ולעיתים סותרות, כי העיקר כאן הוא הפרספקטיבות השונות על חיי דוד, של אחרים וגם של עצמו - דוד כמי שהאחרים מוצאים בו את הצד האפל של עצמם, נער השעשועים של הציונות, הפיוט של האומה; עד שהוא הופך, עם התנפצות החלום הגדול מידי, למי שיש צורך לנקום בו. חיים המעוצבים דרך דגמים של המיתולוגיות של התקומה - לפרקים מיתולוגיות סותרות - זה מה שנפרש כאן, ואליהן נוספות גם כמה מיתולוגיות אישיות (למשל, החיים כהתאבדות הדורה).
וכך נוצר ספר שכל אחד מפרקיו נושם אוויר-פסגות של פאראדוקסים, שקניוק הוא רב-אמן שלהם.
החורג הבודד, ש"אבותיו" הם נידחי התנ"ך, ושאינו משחק את המשחק הכללי של ה"ביחד" הפלמ"חי - דווקא בו נאחז החלום הקולקטיבי כדמותו הייצוגית ביותר.
ואביר הנצחונות - הוא דווקא מי שמחפש את המובן העמוק של הכישלון, וחייו מוקסמים מן המוות ומבקשים לאלפו; והחייל של החלום הגדול - לו עצמו אולי אין חלום.
ובן-נעוות-המרדות הוא בעצם צבר מציית לאבות-מנהיגים, ברומאן המשחק בדגמים כמו-תנ"כיים (גם בעלילה), אך בעברית דיבורית של ימינו.
הדור שנולד מלא-כלום, בנים של אבות שניסו לקפוץ מתוך ההיסטוריה היהודית אל תנ"ך המסתיים בהתנחלות ובדוד; דור שחי את מיתוס המדבר והכנענות בניגוד לגיטו - מגיע אל שברונו. "היהודי" שנדחק שב ועולה.
אך בינתיים, במהלך הספר - אתגר נועז ומרשים - נכבש המחבר למיתוס שהוא שוקד על ניפוצו בכאב.
אכן, החומרים ההיסטוריים ניתנים לאיתור - גיבור הקרב בסוריה, מפקד במלחמת השיחרור, שר צבאו של המנהיג במלחמת סיני, שר-הבטחון במלחמת ששת-הימים, ומי שאהבת העם ניטלת ממנו לאחר מלחמת יום-הכיפורים; ונשלחות גם שלוחות ברורות אל המציאות מן הדרמה האישית, הארוגה כאן בתוך החיים הציבוריים ואנאלוגית להם - תולדות משפחה "נגועה", החל מדור ההורים (חנקה ה"נפילה" והמפוכחת, ואפרים שחייו כישלון) ועד לדור השלישי, רבקה ויואב, הקשורים אל אביהם בקשר של מרד-שנאה-אהבה; ובתווך - האשה הראשונה, המרשימה בכוחותיה העצורים, והאשה האחרונה, וכל הנשים לזמן-קצר הנלקטות כמו אוסף הכדים העתיקים, חרוכי המלחמות.
אבל "אהבת דוד" אינו היסטוריה.
אין הוא מבקש לספר מקרים כפי שהיו באמת במציאות, אלא כפי שעלולים היו להיות; הוא מעלה את האירועים למדרגת "דימויים", ותקפותו כלפי המציאות היא במישור העקרוני; ודווקא בשל הצורך לאתר את המהותי, עליו לחדד ולהעצים, ולהוליך את הדמויות הניתנות-לזיהוי אל תחום הבידיון ואל איזור הדמדומים שבין הריאליסטי למיתולוגי, הנמתח כאן בין לידתו של כמעט-משיח, לבין המוות, ספק-פארודיה על הסתלקותם של משה ואליהו. לפנינו רומאן נדיר - ביוגרפיה בדויה של דמות לא בדויה.
ובניגוד לביוגרפיות המבקשות לאשש איזו היפותיזה שתחבוק את חיי הדמות שבמרכזן, כאן מרכז-הכובד אחר.
חידתיותה של דמות דוד אינה ניתנת לפתרון פשוט גם בסוף הקריאה, המחבר באמת מוותר על הפריבילגיה של ידיעת-הכל והבנת-הכל.
הספר, רובו ככולו, הוא מה שאומרות ומספרות הדמויות, בה-בעת, או לאחר שנים, וסמכות המספר היא בעיקר זו של משבץ רסיסי העדויות לקולאז` פוליפוני של מסקנות, לעיתים משלימות ולעיתים סותרות, כי העיקר כאן הוא הפרספקטיבות השונות על חיי דוד, של אחרים וגם של עצמו - דוד כמי שהאחרים מוצאים בו את הצד האפל של עצמם, נער השעשועים של הציונות, הפיוט של האומה; עד שהוא הופך, עם התנפצות החלום הגדול מידי, למי שיש צורך לנקום בו. חיים המעוצבים דרך דגמים של המיתולוגיות של התקומה - לפרקים מיתולוגיות סותרות - זה מה שנפרש כאן, ואליהן נוספות גם כמה מיתולוגיות אישיות (למשל, החיים כהתאבדות הדורה).
וכך נוצר ספר שכל אחד מפרקיו נושם אוויר-פסגות של פאראדוקסים, שקניוק הוא רב-אמן שלהם.
החורג הבודד, ש"אבותיו" הם נידחי התנ"ך, ושאינו משחק את המשחק הכללי של ה"ביחד" הפלמ"חי - דווקא בו נאחז החלום הקולקטיבי כדמותו הייצוגית ביותר.
ואביר הנצחונות - הוא דווקא מי שמחפש את המובן העמוק של הכישלון, וחייו מוקסמים מן המוות ומבקשים לאלפו; והחייל של החלום הגדול - לו עצמו אולי אין חלום.
ובן-נעוות-המרדות הוא בעצם צבר מציית לאבות-מנהיגים, ברומאן המשחק בדגמים כמו-תנ"כיים (גם בעלילה), אך בעברית דיבורית של ימינו.
הדור שנולד מלא-כלום, בנים של אבות שניסו לקפוץ מתוך ההיסטוריה היהודית אל תנ"ך המסתיים בהתנחלות ובדוד; דור שחי את מיתוס המדבר והכנענות בניגוד לגיטו - מגיע אל שברונו. "היהודי" שנדחק שב ועולה.
אך בינתיים, במהלך הספר - אתגר נועז ומרשים - נכבש המחבר למיתוס שהוא שוקד על ניפוצו בכאב.
רשימות קריאה בהן מופיע אהבת דוד - הספרייה החדשה #
למכירה עד 20 ש'ח
|
נינה
בת מתל-אביב,ר'ג,גבעתיים,מכבים רעות,משלוחים עד הבית באיזור גוש דן
רשימת הקריאה עודכנה לפני שעה
פרסומת
יורם קניוק (סופר על המוקד)
נולד בתל אביב בד' באייר תר"ץ (2 במאי 1930) לאביו המחנך ד"ר משה קניוק, ממייסדי כפר-הילדים גבעת-המורה ומנהלו הראשון של מוזיאון תל אביב. גדל ונתחנך בתל אביב, בה למד בבית-הספר 'תיכון חדש'. בימי מלחמת העצמאות שירת בפלמ"ח. לחם בחזית ירושלים ונפצע. לאחר שהחלים למד ציור ב'בצלאל' ובפריס ושהה מס... המשך לקרוא
|
לקט ספרים מאת יורם קניוק
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של יורם קניוק
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים