שרה פרידלנד בן ארזה

שרה פרידלנד בן ארזה

סופרת


1.
לחגיגת בת - מצווה אין מסורת, והמבוכה סביבה רבה. בספר זה עוסקים רבנים ורבניות, אנשי חינוך ונשות חינוך בהבטיה ההלכתיים, המחשבתיים והחינוכיים של כניסת הבת למצוות. בספר מקובצים לראשונה מאמרים הדנים בעיצוב האירוע, תשובות הלכתיות, חומרים ללימוד מקדים עם הבת הנכנסת למצוות, רעיונות לדרשות, סקירת תכניות הכנה לקראת שמחת בת - מצווה ועוד....

2.
הִנֵּה אִשָּׁה צֶמַח שְׁמָהּ וּמִתַּחְתֶיהָ תִּצְמָח עַל פְּנֵי מַרְבֵּצָהּ בְּעֵדֶן רֹב הֲבָלִים תּוֹתִיר כְּשֹׁבֶל רִמּוֹת וְלֵחוֹת יִגָּרוּ עֵת מִפֶּתַח קַרְקַע בֻּצִּית וּמְמֻשָּׁכָה תָּקוּם תְּהֵא לָהּ עֶדְנָה כִּי בָאָה עִתָּהּ שירי הספר חוט של חסר של שרה פרידלנד בן ארזה, מצטרפים לזרם שירי בולט בשירה העברית העכשווית – שירה המתכתבת עם המקורות ובוראת באמצעותם עולם שבו עבר והווה נשזרים למארג דינאמי רצוף חיפוש, ספקות ולבטים. השירים מדברים בגאולתה האטית, הכואבת, הלא-ודאית של אישה, ששאלתה העמוקה והראשונית היא: איה קולי? היא תרה אחרי קולהּ – קול אישה וקול אלוהיה – גם באמצעות עמידה נוכח קולות אבותיה ודרישה בקולות העולים אליה מתורת הדורות. בתהליך זה יש משום מאבק עִמם, וגם מיִּראת הרוממות. השיח עם התורה שבכתב ושבעל פה, עם מכמני פיוט ואגדה, מתחולל בכל שיר משירי הספר. עתים מופיעים המקורות באופן חשוף לצד השיר או מעליו, ועתים הם מוצפנים בלשונו ובדימוייו. כך בשיר המובא כאן, המשוחח עם פסוקו של הנביא זכריה: "הִנֵּה אִישׁ צֶמַח שְׁמוֹ וּמִתַּחְתָּיו יִצְמָח", אשר נתפס בפיוט, בתלמוד ובמדרש כפסוק משיחי. שרה פרידלנד בן ארזה עורכת ספרים, מסאית ומרצה בנושאי חסידות, ניגון ופיוט, מדרש ומגדר. נולדה בשנת תשכ"א (1960) בירושלים למשפחה חסידית שוחרת ספר. חוט של חסר, הוא ספר שיריה השני. ספר שיריה הראשון, אנא בשם, ראה אור בתשס"ו בהוצאת עם עובד. ...

3.
4.
5.
הספר 'לך תפילתי ואני' עוסק בזירה המתוחה והפורייה שבין לב המתפלל לסידור התפילה.כיצד אפשר להתפלל בכנות באמצעות נוסח נתון וקבוע?כיצד יתפלל מי שמוצא בסידור שלפניו מילות תפילה שאינן מתאימות לעולמו או למצבו ברגע התפילה?מה בין תפילה מסידור לתפילה אישית במילים, ניגון או ריקוד?מתי יכולים גם יהודים הלכתיים לשנות מהנוסח הקבוע, וכיצד?התמודדויות אלו ואחרות מתוארות כאן במגוון שפות וסוגות: מחשבתיות והלכתיות, מחקריות ואישיות. שרה פרידלנד בן ארזה, משוררת (אנא בַשֵּׁם, עם עובד וחוט של חֶסֶר, הקיבוץ המאוחד), וכותבת הגות (יהי; מילים כמעשים, מוסד ביאליק), עורכת ספרים (ביאור הרב עדין שטיינזלץ לתנ"ך ועוד), מלמדת חסידות בבתי-מדרש ומנחת סדנאות כתיבה. חברה בארגון הרבנים והרבניות 'בית הלל' ובקבוצת תפילה לנשים. כלת פרס שר החינוך ליצירה יהודית בספרות. פרופ' תמר רוס: "הספר עמוק ורלוונטי... מרשים במקוריותו, ברוחב היריעה, בחומריו המחקריים ובעניינו ההגותי". הרב אבי וולפיש: "בחינה רגישה ומעמיקה של משמעות מעמד התפילה". הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי: "הספר ממזג נקודות מבט כה רבות על תפילה ועיון תפילה, שכל קוראת וקורא ימצאו בו את נקודת החיבור שלהם אל התפילה". פרופ' יהודה ליבס: "חוויה מעוררת... הגותה משלבת דעת עם רגש דתי אמיתי... יצירת מופת של ספרות דתית עכשווית"....

6.
ב'והרי הנר' שירים העוסקים בנהייה אחר הנשגב ואחר מה שבשוליים וממתין להתפענח, ביחסים בין גוף למילה ובתנועות בין כמישה לתסיסה יצירתית.  מנימוקי השופטים לפרס אקו"ם ע"ש נתן יונתן תשפ"ב: בעדינות של 'והרי הנר' וברוחניות האופפת אותו יש מן הממשות של הילת הנר לא פחות משל השלהבת שלו שמאירה ובוראת עולם לפני שהיא חדלה להתקיים... שורשי הכתיבה של המשוררת נטועים במקורות. בייחוד היא שואבת מתורת הנסתר והקבלה, אך ניכר שאינה תיירת גם בעולם הסוד הפואטי. רני יגיל:שרה פרידלנד בן ארזה הסתמנה כקול ייחודי בשירה כבר בשני ספרי השירה הראשונים שלה. ב'והרי הנר' היא אומרת לקוראים: הנה אני ותוכי וקרביי, ואת נפשי אני שמה כאן על הדף כעצם חי ונא. זאת אני חיצונית ופנימית, גוף ונשמה.  שרה פרידלנד בן ארזה, משוררת (אנא בַשֵּׁם, עם עובד וחוט של חֶסֶר, הקיבוץ המאוחד) וכותבת הגות (יהי; מילים כמעשים, מוסד ביאליק ולך תפילתי ואני, פרשנות ותרבות, כרמל), עורכת ספרים (ביאור הרב עדין שטיינזלץ לתנ"ך ועוד), מלמדת חסידות ומנחת סדנאות כתיבה; חברה בארגון הרבנים והרבניות 'בית הלל'; כלת פרס שר החינוך ליצירה יהודית בספרות תשע"ו....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ