|
2.
|
|
יצחק בן מרדכי, בן 32, יליד תל אביב. קובץ סיפוריו על הזמן ועל המקום זכה בפרס ניומן, מטעם בית הספר בירושלים. סיפוריו פורסמו בבמות שונות ``סימן קריאה``, ``מאזנים`` ``הארץ``, ``דבר``, ועוד....
|
3.
|
|
ספר זה מציע דיון על היבטים שונים ביצירתו הבדיונית ובהגותו של מ.י. ברדיצ`בסקי - אחד מן הקלסיקאנים הבולטים של הספרות העברית החדשה. בין פרקי הספר דיונים על האדם ועוצמתו בסיפורי ברדיצ`בסקי, הקשר בין כמה מיצירותיו לבין הפילוסוף הגרמני הנודע פרידריך ניטשה, החסידות בסיפוריו, הצד הקומי בסיפורים, מהות ההשכלה והחיים, ועוד. הספר מיועד למורים, חוקרים, סטודנטים, וכן לקורא המשכיל המעוניין להרחיב את ידיעותיו ביצירתו של סופר, שיצירתו ממשיכה להיות רלוואנטית גם בימינו. יצחק בן מרדכי הוא מרצה לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון בנגב. פירסם שלושה ספרי סיפורת: על הזמן ועל המקום (ניומן, 1975) לצוד איגואניות (הקיבוץ המאוחד, 1978) עניינים משפחתיים (יחדיו, 1982)...
|
6.
|
|
הייתכן שהגולם מפראג אינו רק מיתוס? הייתכן שנוצר וחי במציאות ממש? הייתכן שהביא צאצאים לעולם?
בלילות, בילדותו, מספרת־לוחשת סבתו הזקנה של אדם ליווא, גיבור הספר, את סיפורי הגולם המצמררים; ואדם, בדחף כפייתי, בניסיון למצוא פשר ומשמעות לחייו, מחפש ללא הרף את עצמו, את זהותו, את שורשיו, את מקור מחלת הנפש של גלילה, אשתו, המאושפזת בבית מרפא ליד ירושלים. הוא מחפש בספרים, בהיסטוריה היהודית, בפולקלור, במלחמות, במאה שערים, בווינה, באוניברסיטה העברית, בספריית הוותיקן – בכל מקום שבו ניתן, אולי, למצוא פירורי מידע על הגולם.
מציאות ודמיון משמשים יחד ברומן זה: הייתכן שאדם ליווא הוא מצאצאי הגולם? מצאצאי הרב ליווא (המהר"ל מפראג) שיצר את הגולם? האין זה טירוף? אובססיה? הזיה?
אדם ליווא – צבר, גיבור מלחמה, יליד תל־אביב החי בירושלים – מתפרנס מעיסוקו כחוקר פרטי. עולמו הוא עולם מורכב של ישראלי נון־קונפורמיסט, שאינו מוכן לקבל את המציאות כמות שהיא ועושה כל אשר לאל ידו כדי להבינה. במסכת חיפושיו של אדם נפגש הקורא עם שלל דמויות מהמציאות הישראלית והיהודית של ימינו: הגניאולוג אלתר ממאה שערים, סוחר הספרים השתקן זליג נאכט, עורכי־הדין המפורסמים ליפסקי ומוסיוף, דוויקו, שיש לו רק אשך אחד בין רגליו, רודי שפילמן מהכנופיה הפולנית של תל־אביב, סטלה נחמיאס הסקסית, הדוד יומק שחי חיי שעה והוא קומוניסט וגם גנב בפרוטה, ועוד....
|
|