גידי נבו

גידי נבו

סופר


1.
2.
הרומן ימי צקלג של ס.יזהר - העוקב אחר קורותיה של קבוצת חיילים במשך שבעה ימי קרבות התחוללו על גבעה בודדת בנגב, במהלך מלחמת העצמאות - הוא יצירת הפרוזה הגדולה ביותר, הן מבחינת איכותה והן מבחינת היקפה, שנכתבה במסגרת הפעילות האמנותית - ספרותית של מה שמכונה "דוד תש"ח". זהו רומן רב - מימדים(הארוך ביותר בשפה העברית ואחד הארוכים שנכתבו בעת המודרנית), העומד בשורה אחת עם רומני המופת של הספרות האירופית במאה העשרים, כמו בעקבות הזמן האבוד של מרסל פרוסט, יוליסס של ג'יימס ג'ויס והר הקסמים של תומאס מאן. ד"ר גידי נבו, חוקר במכון בן - גוריון לחקר ישראל ומרצה לספרות עברית מודרנית באוניברסיטת בן - גוריון בנגב, מציג קריאה מחודשת ברומן הענק, המתמקדת בארבעה היבטים מרכזיים: התקבלותו של הרומן, אפיון "זרם התודעה" הנוהג בו, שאלת יחסו למציאות ההסטורית ודרך עיצוב הזמן והמרחב.בכך שהוא כמו מבקש להסיר את המאבק מעל פירמידה ענקית זו, המתנשאת בשדה הפרוזה שלנו, ולחשוף את עושר הקסמים האסתטיים הנחבאים במחילותיה ובקימרונותיה. דגש מיוחד שם המחבר אלמנטים משמעותיים ברומן, כמו הומור, תיאור הנוף ועיצוב תנועת האדם במרחב - בהם מגיעה כאן הפרוזה היזהרית העשירה והמורכבת לשיאה....

3.
4.
המאמרים המכונסים בספר זה הם בבחינת מסעות גישוש ובחינה של קו התפר המעובה והמורכב שבין ספרות להיסטוריה. המאמרים חגים סביב שני צירים מרכזיים: במוקדו של הציר הראשון עומדת תפיסתן של הספרויות היהודיות בממד ההיסטורי שלהן, כלומר כשורה של תהליכי שינוי ואבולוציה. במסגרת זו מוצגות הנחות מקדימות למחקר היסטוריוגרפי, מוצעים תיאורים של התפתחות ותמורה ונערכת בחינה ביקורתית של היסטוריוגרפיות קודמות. הציר השני מתמקד בייצוגה ובכינונה של ההיסטוריה בתוך יצירות ספרות - בתפיסות היסטוריוסופיות המגולמות בהן, בהתעצבותן מתוך הקשר היסטורי מסוים ובזיקתן הישירה והעקיפה אליו. שתי הפרספקטיבות מצטרפות אם כן להארה של מעמדה כפול הפנים של הספרות: הן כאובייקט היסטורי, כנוף במרחב ההיסטורי הנילוש ומתעצב כתוצאה מפעולה של כוחות פנימיים וחיצוניים, והן כאובייקט התכוונותי-סימבולי המשקף את המציאות ההיסטורית, מתייחס אליה, דן בה ובמידה מסויימת גם מעצב אותה....

5.
מי ינצח - יואב או החידק, החידק או יואב? נראה לי שהחידק, כי הוא חזק. לא, אולי יואב, כי הוא כזה... ארנב. אל תבלבל את המח, פשוט תקרא, ואז תראה למי יש הכי הרבה כח. גידי נבו מלמד במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. גיא מורד הינו יוצר קומיקס, מאייר וקריקטוריסט בידיעות אחרונות ובעיתונים נוספים....

6.
במשך קרוב לשלושים שנה כתב נתן אלתרמן טור שירי בעיתונים מרכזיים בארץ תחת הכותרות: 'סקיצות תל אביביות' (דבר); 'רגעים' (הארץ) ו'הטור השביעי' (דבר). בשנים אלה התרחשו האירועים הטראגיים, הדרמתיים והטעונים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי בכלל ושל היישוב היהודי בארץ ישראל בפרט. לשונו של אלתרמן, בשירתו העיתונאית, היא לשון שירית מבריקה ומהוקצעת, ועם זאת נקייה, בהירה ותקשורתית לחלוטין. זו לשון הממזגת שנינה ופאתוס, קלילות וכובד ראש, הומור ואמפתיה. קורפוס השירה העיתונאית של אלתרמן – קורפוס השירה הגדול והמשפיע ביותר בשירה העברית המודרנית – הוא אחד הנכסים הוודאיים, המרתקים והייחודיים של התרבות העברית המתחדשת. עד היום, אף שחלקים מתוכו זכו למחקר ענֵף, לא נערכה קריאה שיטתית מקיפה של הקורפוס כולו כיחידה אינטגרלית אחת. בכוונת ספר זה להציע קריאה כזו. ד"ר גידי נבו מלמד במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ספריו הקודמים: שבעה ימים בנגב: על 'ימי צקלג' לס. יזהר (הקיבוץ המאוחד, 2005) ומושב לצים: הרטוריקה של הסאטירה העברית (מכון הקשרים וכנרת זמורה-ביתן דביר, 2010). ...






©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ