|
1.
|
|
השיטה "אותיות מדברות" להקניית הקריאה, מותאמת לגישה החדשה, המומלצת מטעם משרד החינוך, "אותיות מדברות" מבוססת על שיטת "מקגינס". השיטה כוללת שלושה עקרונות חשובים: 1. אבני היסוד תחילה בשיטה זו מתחילים את ההקניה בצלילים הקצרים ביותר בשפה ( הפונמות ), שהם העיצורים והתנועות, עוברים לצירופים ורק אחר - כך למילים קצרות. 2. שימוש בהגייה, כתיבה וקריאה בו - זמנית כל צליל שנלמד - עיצור או תנועה, נהגה במדויק, נכתב ואחר - כך נקרא בקול. ילד ששכח כיצד להגות צליל מסוים, יופתע לגלות, שאם הוא כותב את הסמל של אותו צליל, הוא יזכר גם בצליל, כי תנועת הכתיבה עצמה מעלה את זכרון הצליל. אנו מאמינים כי יש קשרי גומלין בין תחומי הזיכרון שלנו וכל אחד מהם מהווה תמוכה לאחרים. 3. צורות פה (תנועות ארטיקולציה) לכל צליל ( עיצור או תנועה ), מצמידים צורת פה או צורת עיצוב מיוחדת של אברי הדיבור. כאשר ילד שוכח צליל של עיצור, או תנועה, הוא יעלה מהזיכרון את צורת הפה, אותה למד קודם לכן. עיצוב נכון של הפה יעזור להפקת הצליל המבוקש. על המחברת זהבה קלנר בעלת תואר M.A. בחינוך מיוחד. מוסמכת האוניברסיטה העברית, ומרצה במכללת דוד ילין בירושלים. מנהלת מכון "אותיות" בירושלים ובתל - אביב. מכון "אותיות" עוסק באבחון, טיפול ותוכניות לימודים בכל הקשור לרכישת הקריאה. זהבה קלנר מפתחת את שיטת הקריאה "מקגינס" בישראל. "...
|
2.
|
|
חוברת זו מוגשת על בסיס מחקרים, המוכיחים כי מודעות פונולוגית טובה, היא תנאי הכרחי לרכישת מיומנות הקריאה. המחקרים מוכיחים כי ילדים שהתאמנו במשחקי צלילים של שפה, הצליחו יותר ברכישת הקריאה. שלבי האימון המדורגים, המוצגים בחוברות "מילה וצליל", תוכננו בשיתוף עם קלינאית תקשורת. מומלץ מאוד להצטייד בקוביות עץ חלקות ואחידות, כדי להמחיש לילד איך ניתן לפרק מילה לחלקים ואיך אפשר למצוא צליל פותח או צליל סוגר של מילה. יש להניח קוביה אחת לכל צליל ששומעים. ס ר ג ל למשל - בשביל המילה סרגל, נניח 4 קוביות. ס ר ג ל חשוב מאוד שהילד יהגה את צלילי המילה, תוך כדי הנחת הקוביות על השולחן. מומלץ לשחק ולהמחיש את הנלמד, לפני שניגשים לחוברת העבודה, כך שדף העבודה יהווה סיכום לפעילות. על המחברת זהבה קלנר, בעלת תואר .M.A בחינוך מיוחד. מוסמכת האוניברסיטה העברית, ומרצה במכללת דוד ילין בירושלים. מנהלת מכון "אותיות" בירושלים ובתל - אביב. מכון "אותיות" עוסק באבחון, טיפול ותונניות לימודים בכל הקשור לרכישת הקריאה. זהבה קלנר מפתחת את שיטת הקריאה "מקגינס" בישראל....
|
3.
|
|
חוברת זו מוגשת על בסיס מחקרים, המוכיחים כי מודעות פונולוגית טובה, היאתנאי הכרחי לרכישת מיומנות הקריאה. המחקרים מוכיחים כי ילדים שהתאמנובמשחקי צלילים של שפה, הצליחו יותר ברכישת הקריאה.שלבי האימון המדורגים, המוצגים בחוברות "מילה וצליל", תוכננו בשיתוף עםקלינאית תקשורת.מומלץ מאוד להצטייד בקוביות עץ חלקות ואחידות, כדי להמחיש לילד איך ניתןלפרק מילה לחלקים ואיך אפשר למצוא צליל פותח או צליל סוגר של מילה.יש להניח קוביה אחת לכל צליל ששומעים. ס ר ג ללמשל - בשביל המילה סרגל, נניח 4 קוביות. ס ר ג ל חשוב מאוד שהילד יהגה את צלילי המילה, תוך כדי הנחת הקוביות על השולחן.מומלץ לשחק ולהמחיש את הנלמד, לפני שניגשים לחוברת העבודה, כך שדףהעבודה יהווה סיכום לפעילות.על המחברתזהבה קלנר, בעלת תואר .M.A בחינוך מיוחד. מוסמכת האוניברסיטה העברית,ומרצה במכללת דוד ילין בירושלים. מנהלת מכון "אותיות" בירושלים ובתל - אביב.מכון "אותיות" עוסק באבחון, טיפול ותונניות לימודים בכל הקשור לרכישתהקריאה. זהבה קלנר מפתחת את שיטת הקריאה "מקגינס" בישראל....
|
4.
|
|
הסבר להורים ולמורים - ספר זה הוא אחד מתוך סדרת הספרים: יודעים יותר, קוראים מהר". הספר מיועד לקורא הצעיר, שרכש את יסודות הקריאה, אך נמצא עדיין ברמה המפענחת (קורא לאט או בחלוקה להברות).מטרת הספר היא להביא את הילד לקריאה שוטפת וקלילה. יש חשיבות רבה במפגש בין הקורא הצעיר לבין ספרי קריאה קלים לפענוח. זאת, כדי לעזור לילד להיכנס לעולם האורייני בנינוחות ובנועם . מבנה הספר - בנל אחד מקטעי הספר מובאות מלים חדשות, אותן הילד צריך לפענח ולהכיר, לאחר ההיכרות עם מלים אלה הקריאה תהיה שוטפת. בכל סיפור - אוצר מלים קבוע ומוגבל. אפשרויות עבודה והפעלה - מומלץ להכין מראש כרטיסיות, עליהן רשומות המלים החדשות המופיעות לאורך הספר. בעזרת כרטיסיות אלה ניתן לשחק את משחק הזכרון, להרכיב משפטים הגיוניים וכן "להבריק" אותן לילד בהבזק קצר, תוך שהוא מנסה "לצלם" את המלה ולקרוא אותה. רק אחר - כך יתחיל הילד לקרוא בספר. קריאה זו תהיה שוטפת וללא מאמץ בפיענוח. כך יתפנה הילד להנות מתוכן הספר. מומלץ לקרוא את הספר מספר פעמים. אל תופתעו, אם אחרי סיום הספר, יבקש הילד ספר קריאה נוסף. על המחברת - זהבה קלנר, בעלת תואר M.A. בחינוך מיוחד. מוסמכת האוניברסיטה העברית, ומרצה במכללת דוד ילין בירושלים. מנהלת מכון "אותיות" בירושלים ובתל אביב. מכון "אותיות" עוסק באבחון, טיפול ותוכניות לימודים בכל הקשור לרכישת הקריאה. זהבה קלנר מפתחת את שיטת הקריאה "מקגינס" בישראל....
|
5.
|
|
מן הדפוס אל הכתב ללמד, להתאמן ולהצליח לפניכם ספר לימוד ותרגום במעבר מכתיבה באותיות דפוס לכתיבה באותיות הנתב. ייחודו של ספר זה בא לידי ביטוי בתחומים אלה: 1. מן הקל אל הקשה - האותיות נלמדות בצורה מדורגת מן הקל אל הקשה ולא לפי סדר הא"ב. למשל - האות א' נחשבת קשה ומורכבת יותר לכתיבה מאשר האות ו'. בספר זה הלימוד אינו לפי סדר הא"ב, כי אם לפי סדר קושי עולה - תחילה יתרגל הילד אותיות פשוטות ורק מאוחר יותר יעבור למורכבות יותר. 2 .כיווני כתיבה - האותיות מוצגות לילד בקבוצות, לפי כיוון הכתיבה שלהן. הילד יתרגל את כתיבת האותיות לפי כיווני הכתיבה שלהן. למשל ר', ה', ח', ת', ילמדו יחד לעומת ש' ו - ט', שהן אותיות המתחילות מלמטה, שילמדו מאוחר יותר. 3. מילים ומשפטים בשלבים הראשונים - כבר בשלבים המוקדמים מגיע הילד לכתיבת מילה ומשפט. כתיבת מילה כבר מהעמודים הראשונים בספר, אחרי שלמד אותיות אחדות, מעלה את המוטיבציה של הילד ונותנת משמעות לתרגול המעבר מאותיות דפוס לכתב. תשומת לב ומחשבה הקשורות למעבר הילד מאותיות דפוס לכתב מוסיפה לכושרו וממילא מעצימה את חוויית הלמידה. על המחברת - זהבה קלנר, בעלת תואר.M.A בחינוך מיוחד. מוסמכת האוניברסיטה העברית, ומרצה במכללת דוד ילין בירושלים. מנהלת מכון "אותיות" בירושלים ובתל - אביב. מכון "אותיות" עוסק באבחון, טיפול ותוכניות לימודים בכל הקשור לרכישת הקריאה. זהבה קלנר מפתחת את שיטת הקריאה "מקגינס" בישראל...
|
6.
|
|
הסבר להורים ולמורים - ספר זה הוא אחד מתוך סדרת הספרים: יודעים יותר, קוראים מהר". הספר מיועד לקורא הצעיר, שרכש את יסודות הקריאה, אך נמצא עדיין ברמה המפענחת (קורא לאט או בחלוקה להברות).מטרת הספר היא להביא את הילד לקריאה שוטפת וקלילה. יש חשיבות רבה במפגש בין הקורא הצעיר לבין ספרי קריאה קלים לפענוח. זאת, כדי לעזור לילד להיכנס לעולם האורייני בנינוחות ובנועם . מבנה הספר - בנל אחד מקטעי הספר מובאות מלים חדשות, אותן הילד צריך לפענח ולהכיר, לאחר ההיכרות עם מלים אלה הקריאה תהיה שוטפת. בכל סיפור - אוצר מלים קבוע ומוגבל. אפשרויות עבודה והפעלה - מומלץ להכין מראש כרטיסיות, עליהן רשומות המלים החדשות המופיעות לאורך הספר. בעזרת כרטיסיות אלה ניתן לשחק את משחק הזכרון, להרכיב משפטים הגיוניים וכן "להבריק" אותן לילד בהבזק קצר, תוך שהוא מנסה "לצלם" את המלה ולקרוא אותה. רק אחר - כך יתחיל הילד לקרוא בספר. קריאה זו תהיה שוטפת וללא מאמץ בפיענוח. כך יתפנה הילד להנות מתוכן הספר. מומלץ לקרוא את הספר מספר פעמים. אל תופתעו, אם אחרי סיום הספר, יבקש הילד ספר קריאה נוסף. על המחברת - זהבה קלנר, בעלת תואר M.A. בחינוך מיוחד. מוסמכת האוניברסיטה העברית, ומרצה במכללת דוד ילין בירושלים. מנהלת מכון "אותיות" בירושלים ובתל אביב. מכון "אותיות" עוסק באבחון, טיפול ותוכניות לימודים בכל הקשור לרכישת הקריאה. זהבה קלנר מפתחת את שיטת הקריאה "מקגינס" בישראל....
|
|