אבנר טריינין

אבנר טריינין

סופר

יליד תל-אביב. מוסמך וד"ר למדעי הטבע, פרופסור (אמריטוס) לכימיה אורגנית באוניברסיטה העברית. בהיותו בן שנתיים עברה משפחתו מתל-אביב לירושלים, ואת עיקר חינוכו קיבל בירושלים. בהיותו ילד התחנך תקופה קצרה בבאר-יעקב. למד בירושלים בבית ספר תחכמוני והגמנסיה העברית. במלחמת הקוממיות שרת ביחידה מדעית. ב-1949 נשא לאישה את רבקה שכטר. עסק במחקר בחו"ל (באנגליה ובארצות-הברית).משיריו תורגמו להולנדית, אנגלית, צרפתית יוונית, הונגרית, איטלקית, רוסית, ספרדית וויאטנמית. השתתף בעריכת שנתון אגודת הסופרים בירושלים "ירושלים". זכה בפרס מילוא (1969), פרס ירושלים ע"ש עגנון (1979), פרס ברנר (1986) ובפרס ביאליק (1989).
1.
2.
פיתוחו של מנוע הקיטור על ידי ג'יימס וואט (בשנת 1764) פרץ את הדרך לא רק לאחת מן ההתפתחויות הטכנולוגיות החשובות ביותר של האנושות - למנועי החום ההופכים חום לעבודה - אלא גם למדע התרודינמיקה. מדע זה, שנולד מחקר היחס הכמותי בין חום לעבודה במנועים אלה, הפליג מנושא זה והלאה עד שנהפך בהדרגה לאחד המדעים המרכזיים, ובימינו כמעט שאין תחום במדעי הטבע שאינו נזקק לתרמודינמיקה, לחוקי ולמושגיה, כגון "החוק השני", האנרופיה, האנרגיה החופשית, הפוטנציאל הכימי. הדבר נותן אותותיו גם בתחומים חוץ - מדעיים, לרבות תחומי הלשון. ספר זה מתייחס למרבית החומר הנלמד בקורסי המבוא בתרמודינמיקה בלימודי הבוגר, בחוגים למדעי הטבע ומדעים אחרים (ביחוד רפואה, רוקחות, חקלאות). לפיכך הוא עשוי לסייע לתלמידי הקורסים האלה, ואפילו לאותם תלמידי תיכון הנחשפים כבר היום לשיקולים תרמודינמיים. עם זאת, הספר מיועד גם לקהל רחב יותר, שהרקע המתמטי והפיזיקלי שלו מוגבל וברובו מובא בספר עצמו. מצד שני, גם בעלי ידע מתקדם ובקורתי עשויים למצוא בו עניין בגלל גישתו המיוחדת....

3.
4.
5.
פרקי אבות את מבוכי עיניך הקפואות, אבי, מה יראתי לראות הן כל שצפיתי ארע ואין הרשות נתונה להחלץ מחוקי הדברים אך מפניך הזרות כבר לא ארתע, ובאשר תלך אלך ובגבך אגע, קלות אגע עד שתפתח אבנר טריינין, חתן פרס ביאליק, פרס ברנר, פרס ירושלים ע"ש עגנון ופרס פיכמן....

6.
7.
8.
9.
"שתי התרבויות",זה המונח שטבע בשנת 1959 צ'רלס פרסי סנו, הסופר והפיזיקאי הבריטי, כדי לתאר את מה שהיה בעיניו קרע עמוק בין תרבות הספרות לתרבות המדע. מדובר בקרע חדש יחסית, שנתגלע עם עליית התנועה הרומנטית בשלהי המאה ה - 18 ואף העמיק עם השנים, למרות השינויים הגדולים שחלו במאה ה - 20 הן בספרות (לעבר יתר "אובייקטיביות" ) הן במדע ( לעבר ערעור שלטונם של"השכל הישר" והסיבתיות) - שינויים שלכאורה היו צריכים לקרב את הספרות והמדע זה לזה. סיבת הקרע הזה והעמקתו, מנקודת מבטה של השירה, הוא נושא מרכזי בספר. הדיון בו נעשה במסגרת רחבה יותר - דרכי ההשתקפות של החוץ ביצירה - בהנחה שהמדע מספק לנו את התמונה האובייקטיבית ביותר, ובימינו גם המפתיעה והדימיונית ביותר, של העולם החיצון. בהקשר זה נבחנו בהרחבה שתי מגמות ספרותיות מנוגדות, הרומנטית - אקספרסיבית והמימטית - אובייקטיבית, ומוצגים בהתאמה שני דגמים של השתקפות החוץ ביצירה:הברכה והמראה. מקום מיוחד מוקדש ללשון הציורית המאפיינת מגמות אלה: הלשון המטפורית לעומת הלשון המטונימית. על פי הבחנות אלו נבדקות יצירות שונות בספרות העברית, ובעיקר נבדקת השתקפות המדע בשירה העברית החדשה. הספר מורה על נקודות של קרבה בין השירה למדע, אך עם זאת אין בו שום ניסיון לטשטש את הניגוד היסודי בניהם. להפך, הוא רואה בניגוד זה מתח שיש בו כדי להזרים אנרגיה מיוחדת ביצירה הספרותית. שהרי בסופו של דבר, בלא מתח בין ניגודים לא יזרום שום דבר בטבע - ופירוש הדבר חידלון....

10.
11.
תשעה מחזורי שירים ב`מחזורים`, ובהם כמעט כל השירים שכינס אבנר טריינין בספריו הקודמים, וכן צרור של שירים חדשים, שמקצתם נדפסו בכתבי עת, אך בכללם הם נאספים כאן בפעם הראשונה. חוץ מכמה שירים שהושמטו וכמה שינויים קלים, כל השירים שנדפסו בעבר מובאים כאן כמות שהם. שם הספר `מחזורים` מעיד על קבעון המחזוריות בשירת טריינין. קיבעון הבולט גם משמותיהם של כמה מספריו הקודמים. הקיום משול בעיני המשורר לתנודת מטוטלת, ההולכת ומתרסנת עד שהיא עומדת - תנודה שאפשר לתארה, כמו את תופעות הטבע האחרות, גם בלשון מדעית. ההתייחסות המדעית למציאות היא לטריינין - מדען במקצועו - הקוטב הנגדי להתייחסות הרגשית, ושני הקטבים, המדעי והרגשי, מתאחדים בתפיסתו לאחדות אחת של ניגודים, עם כל המתח המפרה שהיא מחוללת. ומאחר שהמציאות נתפסת בתודעתו כהוויה אבסורדית, הנוסחאות המתמטיות שמתארות אותה הן בעיניו `הנוסחאות המפולאות של האבסורד` לקוטב האובייקטיבי המדעי בשירה זו יש עוד תפקיד - להגן עליה מפני התרככות רגשית, שפסגתה היא הסנטימנטליות, ובכך לקיים את דבריו של המשורר ייטס: `כל מה שאישי נרקב מהר; יש לארוז אותו בקרח או במלח`. ואכן, שירתו של טריינין רוויה במלח - בים המלח, שבו עבד אביו שנים רבות. ובעין שעוצרת את מלח הדמעה, המשורר רואה גם את חיי הוריו בארץ הזאת, `ארץ לא אבות`. אבנר טריינין נולד בתל אביב בשנת 1928, ואת רוב שנותיו הוא עושה בירושלים. למד כימיה באוניברסיטה העברית ושימש בה פרופסור לכימיה פיסיקלית. על שירתו זכה, בין השאר, בפרס ירושלים על שם עגנון (1979), בפרס ברנר (1986) ובפרס ביאליק (1989)....

12.
13.
באסופת שירים זן של אבנר טריינין, מתגלה המשורר כשהוא מצרף בשלות ודעת עמוקה ומקיפה לרעננות חושית ורגשית, שהשנים החולפות רק החריפו והוסיפו לה עוקצים. כמו קבצים קודמים של טריינין, מעמת 'רואה זיתים' עולמות רחוקים זה מזה: אוטוביוגרפיה ארץ - ישראלית וירושלמית צבעונית ומחוספסת עם הגות יקום וקיום, המבוססת על אוצר הידיעות והאסוציאציות של איש מדעי הטבע; רגעי חיים רוטטים, דחוסי הוויה, עם הפשטות שאינן תלויות בזמן ובמקום; זיקה אמיצה לחיים בגילוייהם המגוונים עם קדרות קהלתית, המתבוננת ביחסים אך גם בריחוק מסוים ב'אני' המשועבד לפעולתם המכלה של תהליכי החיים; תחושה אמיתית של אינסופיות הזמן והמרחב עם הענות מפתיעה בחריפותה לאקטואלי - הרגשי, החברתי ואף הפוליטי. טרוינין אינו מנסה להרמן וללכד את כל אלה במסגרת סכמה מסדירה, מנחמת. הוא מניח להם להתנועע ולהיתקל אלו באלו ב'מערבל' חשיבתו הדיאלקטית. אגב כך הוא שוזר אותם ברשת הצפופה מאוד של לשונו הפיוטית - לשון זריזה מאין כמותה בגילוי הדומה שבשונה והשונה שבדומה. מן השוני (הסמנטי) ומן הדמיון (הפונטי) שבון המילים מפיק המשורר הבהקי שנינה ומוסיקה יחידה במינה. הקורא האנין ימצא בקובץ זה כמה מן השירים החכמים, הבשלים והמרגשים ביותר שנכתבו בעברית בשנים האחרונות. דן מירון...

14.
15.
16.
17.
18.

ספר מעולה למתעניינים בתחום (גם ללא ידע קודם בתרמודינמיקה בפרט, ובפיסיקה & מדע בכלל). מאוד מעשיר ומנוסח טוב. מסביר באופן תאורטי את החוקים המ... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ