רון ברקאי

רון ברקאי

סופר

רון ברקאי נולד בירושלים בשנת 1943. בשנת 1948, בעיצומה של המלחמה, עברה המשפחה לגור בתל-אביב, בתחילה בשכונת חסן-בק ולאחר מכן בקרית שלום. בתום הלימודים בבית-הספר היסודי למד רון ברקאי מכונאות מטוסים, ועבד במקצוע זה שנים מספר.

בשנת 1966 החל רון ברקאי ללמוד באוניברסיטת תל-אביב לאחר שעבר את בחינות הבגרות החיצוניות. בשנת 1978 סיים את עבודת הדוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים, בהדרכת פרופ' עמנואל סיון בנושא: "דימוי עצמי ודימוי אויב של מוסלמים ושל נוצרים בספרד של ימי הביניים".

רון ברקאי מלמד היסטוריה של ימי-הביניים באוניברסיטת תל-אביב ושימש כמרצה אורח באוניברסיטאות ומכוני מחקר גבוה בפאריס, אוקספורד, מדריד וסלמנקה.

תחומי המחקר העיקריים של רון ברקאי הם היחסים בין מוסלמים, נוצרים ויהודים בספרד של ימי-הביניים והעברות תרבותיות-מדעיות בין שלוש הקהילות. בנושאים אלה כתב עשרות מאמרים וספרים, העיקריים שבהם מצוינים להלן. בשנים האחרונות החל רון ברקאי לעסוק בספרות לצד המחקר וההוראה האוניברסיטאיים.

הרומן הראשון של רון ברקאי, כמו סרט מצרי, ראה אור בהוצאת חרגול וכך גם האישה שאהבה סיפורים. לצד אלה יש לציין את תרגומיו לסיפורים קצרים של מופסאן, אוקטב מירבו ומיגל דה סרוונטס, שחלקם כבר פורסם ב'הארץ'.


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (27):
1.
המיתולוגיה הספרדית, ספר נוסף בסדרה מיתוסים, מביא את המיתוסיס של ספרד הנוצרית, המוסלמית והיהודית בימי המניים. המחבר, רון ברקאי, מספר את החשומם שבמיתוסים הספרדייס, ובהם מיתוסים מפורסמים כמו סיפורי אל - סיד, סיפורי סנטיאגו, והנוסח הספרדי של שירת רולאן. ייחודה של ספרד בימי הביניים נעוץ בעובדה שבמשך יותר מ800 - שנה חיו בה אלה לצד אלה בני שלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות - מוסלמים, נוצרים ויהודים. היחסיס בין בני שלוש הדתות נעו בין דו - קיוס לבין עימותים קשים ורדיפות, והדבר הטביע את חותמו על התרבות האיברית ועל המיתוסים המיוחדים שלה. הספר, הכולל מבוא על תרבות ספרד ומפתח מבואר, בוחן כיצד השפיעו היחסים בין שלוש התרבויות של ספרד על המיתוסים שנוצרו בה, בודק את הלבוש המיתי שלבשו אירועים היסטורייס שונים שהתרחשו בספרד, ובעיקר מאפשר הצצה לתרבות מיוחדת במינה. ...

2.
מיסטיקה. מדע, מגיה ומיתולוגיה בימי הביניים - רון ברקאי. מה כוחם של הכוכבים במהלכם לקבוע גורלות? האם יש יתרון לרפואה המלומדה, האקדמית על זו העממית בריפוי הגוף והנפש? מיתוסים וריאליה - כיצד הם מתמזגים במחשבת האדם ומשפיעים על עמדותיו? סוגיות אלה נידונות בספר מנקודת מבטם של אנשי ימי הביניים....

3.
לעיתים רחוקות אנו זוכים ברומן מפתיע, נדיב ומרגש כמו האשה שאהבה סיפורים. מבעד לתמימותו המתעתעת, להומור שעוטף אותו ולתאוות הסיפור שניכרת בו בכל פינה, מתגלה יצירה חכמה ומשוכללת, שמתרחקת משביליה המוכרים של הספרות העברית ומפלסת לעצמה דרך משלה. פסיונאריו, גיבור הרומן, הוא גבר של נשים. נשים ממלאות את חייו, חלומותיו וזכרונותיו: זונה ישראלית שעובד בפארק המערב במדריד, אחות ראשית במחלקה סגורה בישראל, נזירה יפהפייה שמפרשת באופן צר להפתיע את נדר הפרישות, ציירת חיפאית שלא מפסיקה לגרד כתמי צבע דמיוניים, בעלת בר בסלמנקה שמגישה ללקוחותיה אשכי פר צלויים. הוא אף קרוי על שמה של אשה, הפסיונאריה - המנהיגה הבולטת ביותר של המחנה האנטי - פשיסטי במלחמת האזרחים בספרד. רון ברקאי, יליד ירושלים (1943), הוא פרופסור להיסטוריה של ימי - הביניים באוניברסיטת תל - אביב. פירסם ספרים ומאמרים רבים שעניינם יחסי יהודים, מוסלמים ונוצרים בספרד של ימי - הביניים. האשה שאהבה סיפורים הוא הרומאן השני פרי עטו. הרומאן הראשון, כמו סרט מצרי, ראה אף הוא אור בהוצאת חרגול....

4.
זה אחד הבקרים המאושרים בחייו של הארכיאולוג מאיר הולצמן: הוא סיים סוף-סוף לכתוב את ספרו, מחקר על מצודה צלבנית הקבורה בין אדמותיו של הכפר תל א-רחמה להתנחלות מעלה נביאים, ויורד לתחנת המטרו של שכונת פלורנטין בתל-אביב כדי לקחת רכבת למשרדיו של בית ההוצאה, ולמסור לעורכת את כתב-היד. אלא שהנסיעה ברכבת התחתית של תל-אביב הופכת לסיוט. להולצמן אין ספק שהרכבת אטומת החלונות, הנושאת את השם הנוסטלגי "רכבת העמק", דוהרת לקראת אסון. למזלו הוא מצליח ברגע האחרון להיחלץ ממנה, אך מגלה שאבד לו כתב-היד, ויחד איתו היכולת לעצום עיניים, לשכוח את מה שהתגלה לו במעבה האדמה, ולישון. הולצמן הוא גיבור מוכה פחד ותשוקה. הנסיעה בתחתית של תל-אביב מאיימת לערער את כל עולמו - את יחסיו עם רעייתו ההרה, את הישגיו ומעמדו כארכיאולוג, אפילו את שפיותו - ופוערת תחתיו תהום מסוכנת ומפתה של זיכרונות, שבכולם מככבת אישה יפהפייה, חידתית ומושכת לב, הלובשת מעילון אדום. מיהי האישה במעילון האדום? האם היא פנטזיה מתעתעת או דמות ממשית? והאם זהותה קשורה לטראומה משפחתית ישנה נושנה, לסוד ארוטי או לשבר מוסרי ואידיאולוגי? להולצמן אין ברירה אלא לסיים את הנסיעה המסחררת שמתחילה בתחנת המטרו של פלורנטין, ולגלות את התשובה. עוד בחרגול מאת רון ברקאי: »האשה שאהבה סיפורים »כמו סרט מצרי....

5.
יוסף אלפנדרי, הגיבור - המספר של כמו סרט מצרי, הוא איש של יצרים עזים ואמיתות נחרצות. הוא אוהב בכל מאודו מוזיקה ערבית משובחת, מכור לפוקר ולחזה השופע של הקלפנית שריקה, בעל לאישה יפה ואב לשני בנים, ומבין גדול בתענוגות הקטנים של החיים - כמו למשל לקום לאט בבוקר, ליהנות מסיגריה וקפה עם הרבה קיימאק, לשירת אום כולת'ום. הוא גם מופת של החלום הציוני, ילד רחוב בקאהיר ואחר - כך באלכסנדריה, בן - חסותה של זונה מוסלמית, שעלה ארצה ונהיה פקיד בלשכת העבודה, פרי הילולים של "כור ההיתוך" מימי ראשית המדינה: גם ספרדי גאה, חסר השכלה אך רווי בחוכמה העממית היהודית - ספרדית והערבית, וגם חלוץ ובונה, חדור ערכים יהודיים וסוציאליסטיים, שנעשה עסקן זוטר במפלגת "אחדות העבודה". ואולם, משהו אפל מכרסם בחייו של אלפנדרי. הוא בז לשכניו בשיכון הפועלים בדרום תל אביב, הוא לא ממש מבין את אשתו ומתרחק ממנה לאיסוף אובססיבי של גזרי עיתונים, ירא ומסויג מאמו רבת החיוניות והקסם, דבק מדי ב"חוסך שבטו", וגם שנאתו לערבים קצת מוגזמת... אבל שום דבר בחייו לא מכין אותו לאסון שנופל על ביתו. רון ברקאי, מחבר הרומן המרתק והמצמרר הזה, חותר בעקשנות להבין את הדמות הנפתלת של גיבורו: המספר - הטווה בזריזות חפה מתודעה עצמית גם עלילה רבת - עוצמה וגם חבל - תלייה לעצמו - הוא בן דמותו של אביו; בנו של המספר - הילד שגורש ביד רמה מהגיהינום הקטן של ילדותו - הילד הזה הוא אני....

6.
המתים מדברים בספר הזה. הם סוגרים חשבונות, מגלים סודות ומחשבים את חייהם לאחור. גבר שפוגש את מותו בשובו מהשוק, כלב מכוער ואהוב, חייל צעיר שבועיים לפני שחרורו, אלמנה סוערת שנפטרה ממחלה, ישישה הסובלת משכחה ומגלה את נפלאות השירה – אלה הם רק חלק מן המספרים שפונים אלינו מעולם המתים ומציגים בפנינו את מפץ חייהם. יחד זהו גיא צלמוות אפוף סערות נפש ואינטרסים סותרים, שחזורים מדוקדקים, לעתים אכזריים ולעתים ליריים, של חיים שנגמרו. החיים אינם קופאים כאן בנקודת הזמן של סיומם אלא מתנפצים שוב ושוב לרסיסי רגעים כדי להפיק מכל שבר כוח חיים ויצירה.   בכתיבה מלאת הומור ובחיוך מר, העומדים בניגוד להוד הנורא של האבל ושל המוות, מזמין אותנו רון ברקאי להתהלך במרחבים בלתי-נודעים ולקרוא סיפורים מנקודת התצפית הבלתי-אפשרית של החיים אחרי המוות.   זוהי יצירתו הרביעית בפרוזה של פרופ' רון ברקאי (יליד 1943), שכהיסטוריון הקדיש את חייו לסיפוריהם של מתים....


ספר שחור מיועד למי שרוצה להבין את התהליך כן לכל אחת ואחד בין שקרא את הספר ... זה יגיע בסופו של הדבר ..אני אתרום את גופתי למדע עם יקבלו אות... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מעט מבולגן עם סוף מעט טוב מדי לטעמי, אבל יחד עם זאת, אנחנו נמשכים לסיפורו של מאיר ואוהבים אותו בתוך כל המורכבות הקיימת בו. הוצאת חרגול ... המשך לקרוא
אהבתי. הספר כתוב היטב, הוא מעניין וסוחף, בוודאי למי שמכיר את ספרד ותולדות מלחמת האזרחים. אבל... אבל התיאורים של המוסד ללוקים בנפשם דומים מאד... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ