עוזי שביט

עוזי שביט

סופר


» ספרים של עוזי שביט שנקראים עכשיו:

ביום שידובר : שירים
עוזי שביט
1.
2.
בראשית המאה התשע עשרה נפתחה תקופה חדשה בחייהם של יהודי האימפריה הרוסית. בסמטאות הרובע היהודי ובין בתיה המטים ליפול של העיירה המזרח אירופית, החלו מנשבות רוחות חדשות, רוחות ההשכלה. במשך למעלה מיובל שנים עמדה תופעה זו במוקד חייהם של יהודי מזרח אירופה, תומכים כמסתייגים, והשפיעה השפעה מכרעת על מכלול עולמם הרעיוני והחברתי - כלכלי. ספר זה בוחן את ימי הבראשית של ההשכלה היהודית באימפריה הרוסית, בעיקר מנקודת הראות החברתית - כלכלית. בפרקיו השונים מתוארים עולמו של המשכיל הבודד, התגבשותן של החבורות המשכיליות, עולמם התעסוקתי של המשכילים, מערכות החינוך שיסדו, המרחב התרבותי שעיצבו ומערכות יחסיהם עם חוגי החברה המסורתית. ד"ר מרדכי זלקין, מרצה בחוג להיסטוריה באוניברסיטת בן - גוריון בנגב ועוסק בחקר היבטים שונים של חיי יהודי מזרח אירופה במאתיים השנים האחרונות....

3.
שתי יצירות גדולות, קסומות וחידתוות, יצר אלתרמן ופירסם בראשית שנות הארבעים, השנים הקריטיות ביותר בתולדות המאה העשרים ובתולדות העם היהודי, שעה שדומה היה שהציוויליזציה המערבית ההומניסטית כולה מגיעה לקיצה בעקבות האופנסיבה הגואה של הטוטליטריות הנאצית - פשיסטית: 'שמחת עניים' (1941 - 1940) ו'שירי מכות מצרים' (1944 - 1939). ב'שמחת עניים' התמודד אלתרמן עם חולשת הדעת, היהודית והכלל אנושית, לנוכח מתקפה זו, וניסה לחשוף את המקורות הגנוזים של הכוח. ב'שירי מכות מצרים' ביקש אלתרמן להתמודד עם הקסם הנאצי - פשיסטי, שמשך והיפנט רבים וטובים, אינטלקטואלים ופשוטי עם, צעירים ובוגרים. שירה מול טוטליטריות הוא הספר הראשון שיוחד כול, ל'שירי מכות מצרים', מתוך מגמה לפענח את חידתיותה של היצירה: כיצד ניתן להסביר את הצירוף האוקסימורוני המוזר המאפיין את כל שירי המכות, זה המחבר יחד 'יופי וחורבן' ו'מפלצת ומלכה'? ,איך אפשר לנמק את האמפתיה ל'דמעת החפים מחטא', האב והבן המצרים, בעיצומה של מלחמת העולם והשואה? ומה פשר חידת החיוך של האב והעלמה בשיר הסיום 'אילת'? עוזי שביט הוא פרופסור לספרות עברית באוניברסיטת תל - אביב, ועמד, במרוצת השנים, בראש מכון כץ לחקר הספרות העברית, בראש החוג לספרות עברית ובראש בית הספר למדעי היהדות. עיקר פועלו המחקרי מתרכז בחקר השירה העברית מאמצע המאה השמונה עשרה עד ימינו. מספריו: המהפכה הריתמית (1983), שירה ואידיאולוגיה (1982), חבלי ניגון (1988), חרוז ומשמעות (1993), בעלות השחר (1996). ערך, בין השאר, את אלבומי השירה של נתן אלתרמן, שיר, אהבה (1998), סרנדה תל - אביבית (1999) והטור השביעי (2000)....

4.
5.
6.
7.
8.
9.
תי יצירות גדולות, קסומות וחידתיות, יצר אלתרמן ופירסם בראשית שנות הארבעים, השנים הקריטיות ביותר בתולדות המאה העשרים ובתולדות העם היהודי, שעה שדומה היה שהציוויליזציה המערבית ההומניסטית כולה מגיעה לקיצה בעקבות האופנסיבה הגואה של הטוטליטריות הנאצית-פשיסטית: `שמחת עניים` (1941-1940) ו`שירי מכות מצרים` (1944-1939). ב`שמחת עניים` התמודד אלתרמן עם חולשת הדעת, היהודית והכלל אנושית, לנוכח מתקפה זו, וניסה לחשוף את המקורות הגנוזים מכל הכוח. ב`שירי מכות מצרים` ביקש אלתרמן להתמודד עם הקסם הנאצי-פשיסטי, שמשך והיפנט רבים וטובים, אינטלקטואלים ופשוטי עם, צעירים ובוגרים. עוזי שביט הוא פרופסור לספרות עברית באוניברסיטת תל-אביב, ועמד, במרוצת השנים, בראש מכון כץ לחקר הספרות העברית, בראש החוג לספרות עברית ובראש בית הספר למדעי היהדות. עיקר פועלו המחקרי מתרכז בחקר השירה העברית מאמצע המאה השמונה עשרה עד ימינו....

10.
נקודת המוצא של ספר זה, העוסק בשירה העברית במאה ה18- ובמאה ה19-, היא השירה העברית של המאה ה20-, ובראש וראשונה - שירת ביאליק, מסדה ופיסגתה של שירה זו. הקשרים הישירים והעקיפים בין גאות השירה העברית במאה ה20- לבין שירת ביאליק מוכרים וידועים, במידה רבה, אלא שחטיבה זו בכללותה, ושירת ביאליק בראשה, נתפסת עדיין, במידה רבה של צדק, כמין נס, שמתחולל לפתע פתאום, באורח בלתי צפוי ובלתי מוסבר. בספר זה מנסה עוזי שביט, מהחוג לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב, לשרטט בראשי פרקים את קו ההתפתחות העיקרי המוביל מראשיתה הדלה של השירה העברית החדשה במאה ה18- עד להמראתה בבת אחת אל על בראשית המאה ה20-. על היבט אחד של התפתחות זו, ההיבט הריתמי, הצביע המחבר לא מכבר בספרו הקודם ``המהפכה הריתמית`` (1983). בספר הנוכחי מודגשים היבטים אחרים, נוספים: אקלימה האידאי של שירה זו; התנאים ההיסטורים להולדתה ולהתפתחותה; והקשרים שבין התפתחויותיה הצורניות והז`אנריות לבין התמורות בעולמה הרוחני, מאז התחלותיה הראשונות במאה ה18- בהולנד ובגרמניה (רמח``ל וויזל), דרך התפתחותה במחצית השניה של המאה ה19- ברוסיה (מיכ``ל ויל``ג), ועד להבשלתה המלאה בראשית המאה ה20- (ביאליק וטשרניחובסקי)....

11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
השיר הפרוע, סגנון וריתמוס בשירה העברית החדשה מאת עוזי שביט, מוקדש למעשה לחקר הסֵּדר הסמוי של השירה: במוקדם של רוב פרקי הספר עומדת הפרוזודיה, תורת הצורות והמוזיקה בשירה. באמצעותה מוארות מהפכות צורניות–צליליות דרמטיות שהתרחשו בשירה העברית החדשה במאתיים וחמישים השנים האחרונות, במקביל למהפכות שֶבַּתֹּכֶן, בהשקפת העולם ובתפיסת האדם היהודי, הארץ-ישראלי והישראלי. בתוך כך מצטייר המתח בין הצורות האירופיות והמערביות לבין התכנים היהודיים והעבריים – מתח שבא לידי ביטוי גם במוזיקה של השירה: בין ההנְגנה של המילה העברית לבין המשקל האירופי המודרני. פרקי הספר נעים בטבעיות מדיון בצמיחתה של שירת ההשכלה העברית מתוך הספרות הגרמנית של המאה השמונה-עשרה, אל הארת שיר של נתן זך על רקע המודרניזם האנגלו-אמריקני של המחצית הראשונה במאה העשרים; מִבּחינה של השפעת התרבות היידית על שיר ערשׂ עברי מאת שאול טשרניחובסקי, אל הצגת שירתו של נתן אלתרמן בזיקה למהלכים המכריעים במלחמת העולם השנייה ובמאבק לעצמאות ישראל – ועוד. המובאה: נתן אלתרמן, "שיר עשרה אחים" (נוסח "פרקי שירה") את הספר חותמות חמש שיחות רדיו שערך אסף ענברי עם עוזי שביט וששודרו בגלי צה"ל בשנת 1990, בכותרת "הולדת הרומנטיקה". ניתן להאזין להקלטתן בערוץ היוטיוב של בית ההוצאה. ...

30.
"עוזי שביט היה אחד מגדולי נאמניה של השירה העברית. כחוקר מוערך, וכעורכה הראשי של הוצאת הקיבוץ המאוחד במשך שלושים ושלוש שנים, הוא תרם תרומה מכרעת לקידומה של השירה בישראל, לשימורה ולהתחדשותה. באישיותו הקורנת, בנועם הליכותיו, טיפח את מפעל חייו זה, והיה לאחד ממעצביה של הספרות העברית בעת החדשה.  שביט גם היה משורר בזכות עצמו, יוצר צנוע, נחבא אל הכלים, ועם זאת מדויק, שקול, רב יופי. חוב של כבוד אנו מבקשים להשיב לו בהוצאת מבחר קטן זה משיריו, לאחר מותו."...






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ