דב לנדאו

דב לנדאו

סופר


1.
2.
3.
4.
המחבר מציג את התרבות בספר שלפנינו כישות חברתית שבה הרוחני מרסן, מארגן ומעדן את החומרי הגס שבטבע, ואת המחוספס שבטבע האנושי. התרבות נוצרת על יסוד הקונצנזוס הדתי של הרוח ועל יסוד הרצון הטבוע באדם, ועל כן היא נושאת הן את סימני החומר והן את סימני הרוחני. כך משקפת כנסיה ענקית קודרת המושכת את העין אל על, את הרוח המיסטית הקתולית שבה האדם נתפס קטן ותלוי בנוכחות האל בספרות העליונות. הואיל ועם ישראל תקום או תיפול לא בגין עוצמתה או חולשתה הפוליטית, הכלכלית או הצבאית, אלא בגין עוצמתה וייחודה התרבותית, חייבים לשאול אם ייתכן בכלל, ואם כן באיזו מידה פתיחות תרבותית בעם ישראל. אחת הדוגמאות של שלטון הרוח בחומר היא הנכונות מצד האב ומצד הבן לעלות כאחד להר המוריה, כדי לקיים את גזירת העקדה, שבסופה נתגלתה כרצון האלוקי הבלתי מתפשר, השולל קורבנות אדם מכל וכל. בדומה לעקדה יש גם בקדושה משום גילוי שאיפת האדם להתעלות אל הנשגב. הפיתוח המדעי-טכנולוגי בצרוף הנהיה לנהנתנות חושף את היסודות הפגניים המכוונים את חייהם של בני האדם. ידו הנטויה של היסוד החומרי הפגני משפיעה הן על החינוך, הן על התפתחות הספרות, התיאטרון, האמנות ויותר מהם על הבידור, שכולן ספוגים פגניות תמימה מזה, והתחכמות דקונסטרוקטיבית ופוסט-מודרנית רוויית ספקנות מזה. התהליך הארוך של התפתחות התרבות מגלה עוד כי תקופתנו, שרצחה את כל הפרות הקדושות והשמידה את כל הערכים האנושיים, הלאומיים והדתיים, שוב לא מצאה שום ערך שלמענו ראוי למות, וכפועל יוצא מכך אף לא כל ערך שלמענו כדאי לחיות. הואיל ויסודות התרבות הוטלו על האדם על ידי תורת ישראל מבחוץ, והואיל ויסודות אלה פותחו וטופחו על-ידי הקולקטיב האנושי, הלאומי והחברתי, תואמים שניהם את עולמו התרבותי של האדם הפרטי ומאפשרים לו חיים מאוזנים הנובעים מתוכו, אין בני אדם מסוגלים לסגל לעצמם תרבות זרה, ונאלצים הם לנהל את חייהם על פי התרבות הלאומית שבה צמחו. כשם שאין לנו ארץ אחרת, כך גם אין לנו תרבות אחרת, כל התהליכים הללו מתוארים בספר שלפנינו, ואף מלווים הסברים מפורטים ודוגמאות מבהירות לרוב. ...

5.
הספר "כיצד שואלים, כיצד חושבים וכיצד משיבים?" מלמד לשאול שאלות ולחשוב, כדי להשיב תשובות. שלושת המושגים הללו הם שלושה אספקטים של אחדות אחת, ובכל תשובה, בכל מצב ובכל חוויה טמונות השאלות המיוחדות להם. החשיבה היא דו-סטרית, ומובילה מן השאלה אל התשובה, אך גם מן התשובה ניתן לפענח את השאלה. העולם הוא חידה שתשובתה בתוכה, והשביל שביניהם מוביל לשני הכיוונים. מצער שדרכי החשיבה שהן גם דרכי שאלה, לא נלמדו דרך שיטה בצמוד למקצועות הלימוד במערכת החינוך. הספר כולל מספר מערכות של שאלות על-פי מושגי החשיבה, וכן על-פי שיטות מיון אחרות כגון שאלות רחבות וצרות, סגורות ופתוחות, שאלות מפתח ושאלות ציר, שאלות של בעד ונגד, של סיבות ותוצאות ועוד. כן נוספה מערכת של מיון חדש, על-פי יסודות הספרות ועקרונותיה, כגון המטאפורה, המטונימיה, הסמל, הסונטה, האידיליה, האפוס, הדמויות, העלילה, הריתמוס, החרוז ועוד. על כל אלה נבנו שאלות הולמות, והחשיבה כוונה מן השאלה ומן הצורה אל התשובה ואל המשמעות. לכל הקטגוריות הללו הוצמדו קטגוריות מקבילות של תשובות. תלמידים ואף בוגרים נדרשים לעיתים להשיב "תשובה מעמיקה", אך הם מתקשים במשימה, מפני שלא למדו את דרכי ההעמקה. ספרנו משתדל לתת הסבר לטיב התשובה החסרה, השלמה, המלאה, והמעמיקה. על בסיס רחב ורב צדדי זה נבנתה בסוף הספר דרך ההוראה הרב-ממדית המודעת. בספר תרגילים רבים מן הספרות, מן המקרא ומן האגדה. על המחבר פרופ' דב לנדאו משארית הפלטה, מניצולי ברגן בלזן וטרזינשטדט ומאסירי מחנות קפריסין. לאחר השירות הצבאי בצה"ל עבד כמורה בחינוך היסודי, התיכון והגבוה. למד באוניברסיטת בר-אילן תנ"ך, פילוסופיה, פסיכולוגיה וספרות, ובאוניברסיטת גטה בשטרסבורג צרפתית ותולדות האמנות. בעבר, מפקח ארצי בחינוך הדתי, להוראת ספרות ולשון. מרצה אורח באוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' אורח באוניברסיטת ליון צרפת, ובאוניברסיטת פייץ' בהונגריה. שמש כראש המחלקה לספרות השוואתית, פרופ' מן המניין ופרופ' אמריטוס לספרות עברית וכללית באוניברסיטת בר-אילן. חיבר עשרה ספרים, חוברות לימוד ומאות מאמרים בנושאי ספרות, אמנות, חינוך, יהדות ותרבות....

6.
7.
8.
9.
10.
11.
מערכת כתב העת המחלקה לספרות משווה הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת בר אילן...

12.
13.
14.
15.





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ