» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (16):
קראתי,
גיבורות ששמחתי להכיר,
רוצה לקרוא,
שירה, מחזות, כתיבה, ביקורת ספרות, מוסיקה ומוסיקאים למכירה,
ויתרתי,
ספרים בהם היחס לנשים מקומם אותי,
קראתי ,
תם ונשלם,
מחזות,
מחזות (יש גם ברשימת שירה),
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
זלי תקרא בהמשך,
הייתי רוצה... מתישהו...,
ארזת לבד?,
יחידניים,
פרוזה,
עוד ...
|
1.
|
|
שני מחזות, הרחוקים זה מזה בזמנם ותקופתם, אבל עוסקים שניהם בשאלות מהותיות של קיומנו כאן, מאת הלל מיטלפונקט, אחד המחזאים הישראלים החשובים כיום, בספר אחד. השחקן - להקת תיאטרון בפולין בשנת 1757 עורכת הצגה למרות האיסור של הרב המקומי. הלהקה נתפסת, רשיון העבודה שלהם נלקח ומנהיגה מחלק מואשם בכפירה באלוהים ובשלטון הרבני-אורתודוכסי. זהו סיפור על מלחמת התרבות הדתית בתרבות החילונית, על אהבת התיאטרון ועל אמונה בערכי ההומניזם. גן עדן דרום - פסיפס אנושי של סיפורים קטנים היוצרים תמונת עולם של עיירה ישראלית. בהומור ובאירוניה מרירה משורטטות דמויות שהן כמו בחיים, אבל גם יותר מזה, חיים עם נשמה שיופיה מבצבץ מבעד למציאות העלובה שהדמויות חיות בה....
|
2.
|
|
על המחזה "התאונה": שלושה חברים נוסעים לחגוג ליל סילבסטר באשקלון. במאי סרטים דוקומנטריים, שאשתו בחרה לא להצטרף אליו, חברו הפרסומאי ואשתו, שהיא מומחית לנשק גרעיני ולטילים בליסטיים. בדרכם חזרה הם דורסים למוות פועל סיני ומסתלקים מהמקום בלי לדווח על התאונה, אולם סיפור התאונה ממשיך לרדוף אותם גם בימים הבאים. הסוד שהם שומרים בלבם והתנהגותם המבוהלת באותו לילה, גורמים להם לבחון מחדש את עצמם, את נישואיהם, את הערכים שעליהם גדלו ושעליהם חינכו את ילדיהם. המחזה מעמיד מראה סדוקה מול חברה סדוקה לא פחות. מחזה מצחיק ומרגש על פער דורות, שבריריות הנישואים והפער בין ערכינו, לכאורה, לבין התנהלותנו האמיתית. מתוך הביקורות על ההצגה: "מיטלפונקט הוא רב - אמן בבניית דיאלוגים אמינים, חריפים ואפילו משעשעים." (שי בר - יעקב, "ידיעות אתרונות") "המחזאי מצליח להשתמש ביכולתו המוכחת לכתוב דיאלוגים מבריקים דווקא ביומיומיות שלהם, כדי לקיים שיח מרתק ברמה כמעט מטאפיזית". (צבי גורן, "הבמה") "מיטלפונקט הוא רב אמן בכתיבת דיאלוגים. יש לו אוזן מדהימה לשפה מדוברת ויכולת נדירה לספר סיפור. האופן שבו הוא פורש בפנינו את סבך האינטריגות, פותח בפנינו סדרה מרהיבה של תיבות סיניות. לא פחות ממבריק." (איתן בר - יוסף, "העיר")...
|
3.
|
|
``במלודרמה-קומדיה העסיסית והדשנה שכתב וביים הלל מיטלפונקט, ורשה שבלב ובדימיון היא נקודת מפגש של בני הדור הראשון והשני לניצולי השואה עם עצמם ועם עברם, זהו המקום בו הופכת מרגה מיצרנית נייר טואלט לכוכבת ללילה אחד במועדון קריוקי, כאן מגלה בנה יוסף שהוא מעדיף ביזנס על אמנות, ובינה, הרווקה הישראלית המבוגרת, תגלה את האמת על אביה ועל עצמה. מיטלפונקט, שכבר עסק בנושא ובדמויות במחזות קודמים, מתבונן בניצולי השואה במבט חייכני, ביקורתי ובעיקר סלחני, הוא מעצב את הדמויות ובמיוחד את דמות האם מרגה בעין חדה ובכישרון ושומר על מינון נכון בין הומור לפאתוס``. שוש ויץ, ידיעות אחרונות...
|
8.
|
|
"אנדה" הוא בוודאי אחד השיאים ביצירתו הדרמטית של הלל מיטלפונקט. לא זו בלבד שמדובר בדרמה בנויה היטב, בנושא מרתק ורלוונטי להדהים, אלא שהיא אף זוכה בבימויו של המחבר, להצגה סוחפת ומרשימה. (אליקים ירון, "מעריב")
מיטלפונקט הוא אחד מכותבי הדיאלוגים המבריקים יותר במחזאות העברית, בשפה עברית גמישה, קליטה, שנונה, השומעת את השפה שברחוב, אבל לא מחקה אותה, אלא משתמשת בה. במחזה הזה הוא נוגע לא רק ברגע היסטורי חשוב בתולדות המדינה, אלא בפצע שנתפר כל כך הרבה פעמים, שהתפר כבר נהפך לגלד שאיבד את רגישותו. (מיכאל הנדלזלץ, "הארץ")
דרמה מרתקת וחזקה. (שי בר יעקב, "ידיעות אחרונות")
המחזה "אנדה" זכה ב"פרס התיאטרון הישראלי" לשנת 2008...
|
10.
|
|
"חבילות מאמריקה" סיפור מצוין המבוסס ברובו על פרטי אמת. מיטלפונקט מיטיב לכתוב דיאלוגים ולגולל את עלילת האנשים הקטנים והחלשים, המדגישה את ההיפוכים הציניים של ההיסטוריה הציונית. מ. הנדלזלץ - "הארץ" המחזה כתוב ביכולת רבה, דיאלוגים מצוינים והומור מריר וצורב. א. ירון - "מעריב" סיפור מרתק. מיטלפונקט לוקח נושא רציני לכאורה ובונה דרמה קומית משוכללת עם זהויות מוטעות והסתבכויות מטורפות. ש. בר יעקב - גלי צה"ל במחזה מדהים במאפייניו, משחזר מיטלפונקט את אחד הפרקים הפחות מזהירים בהיסטוריה שלנו בדרך נוקבת ומשעשעת. "חבילות מאמריקה" היא תזכורת מרירה - מתוקה של העבר. מעל לכל זו הנאה שאין להחמיצה. נ. דודאי - "ג'רוזלם פוסט" "איסמעיליה" כוחו של המחזה בכך שהוא יוצר צחוק פרוע של מפגשי אופי וניסוחים מאד מקומיים, כדי לעשות תפנית ולעבור מן הבידור להבלחות של רגש, האומרות משהו על הגברים האלה ומאפשרות גם לחוש את הכאב שלהם, ובעיקר את הפחד מן הריקנות. מ. הנדלזלץ - "הארץ" המחזה המקורי הטוב של השנה. ש. בר יעקב - "ידיעות אחרונות" כתוב בחריפות ובשנינות רבה. בהומור קורע בטן... מחזה המהפנט את הקהל ומטביע חותם של קבע בדברי הימים של הדרמה המקומית. נ. דודאי - "ג'רוזלם פוסט" מיטלפונקט ("איסמעיליה") מחזאי השנה. א. ירון - "מעריב" שניים ממחזותיו האחרונים של הלל מיטלפונקט (כמו שלושה ממחזותיו הקודמים), הרואים אור בגוונים: "חבילות מאמריקה" ו"איסמעיליה" שהועלו ב'הבימה' (2001) וב'תיאטרון בית לסין' (2002) וזכו לשבחי הביקורת....
|
12.
|
|
מחזה מאת הלל מיטלפונקט שהועלה על ידי תיאטרון באר שבע.
זהו סיפורם של ישראלים היוצאים למסע חיפוש והגשמה עצמית ברפובליקת בננות דמיונית אי-שם באיים הקריביים.
בבנזאי הדמיונית מנסים גיבורי המחזה לפרוק מעצמם את עול העבר, את עול החברויות הישנות, ולמצוא מפלט בסיפורי אהבה חדשים ובעסקים מפוקפקים.
אך גם שם, בארץ המקלט, משיג אותם הגורל "הישראלי".
כמאמר אחת הדמויות:"יש לנו רק פספורט אחד, אנחנו לא ניוולד פעמיים".
...
|
15.
|
|
לאחר הניצחון במלחמה ששת הימים היה מדבר סיני הכבוש למושא חלומותיהם של ישראלים רבים. אי שם באבו רודס, עיר נפט במדבר, נמצא הפנסיון של איטה, פליטת שואה קשת יום המנהלת את ממלכתה הצנועה בעזרת יודית, בתה. אל הפנסיון העלוב נוהרים פועלים, יזמים, קלפנים, זונות ולהקה צבאית, הדבקים כולם באשליית ההתעשרות המהירה. "עיר הנפט" הוא מחזה שבמרכזו אותו קונפליקט ישן בין ההישרדות שאין לה מחיר לחיים שאופיים ועלותם נקבעים יום יום ומחדש. "עיר הנפט" הוא סיפור הבהלה הישראלית לזהב שבין שתי המלחמות. סיפור מצחיק, מריר ומרגש של חלום אימפריאלי, שתחילתו ואחריתו בחולות המדבר הנודדים....
|
16.
|
|
מיקה היא אמנית וידיאו-ארט השרויה זה זמן במשבר יצירתי וסובלת מנידודי שינה כרוניים. היא נשואה ליגאל, עיתונאי "חברתי" בעברו, וכיום מנחה תכנית טלוויזיה מצליחה בערוץ המסחרי. במהלך ביקור במעבדה להפרעות שינה היא פוגשת בסופי, בחורה צעירה בעלת הפרעת שינה נדירה. המפגש עם סופי יוצר אצל מיקה חוויה רגשית מטלטלת הגורמת לה להאמין מחדש בכוחה וביצירתה. היא מזמינה את סופי לגור אצלה בסטודיו, בתמורה היא מבקשת מסופי להיות האובייקט שלה בעבודת וידיאו-ארט המיועדת לתערוכה חשובה. בזמן עבודתה עם סופי על הפרויקט מתעדת מיקה במצלמתה את התקפי השינה של סופי ואת האופן בו היא חווה את חלומותיה וסיוטיה. במהלך העבודה נגלית למיקה אמת חדשה וכואבת: לא רק "מעשה האמנות" מופשט וחמקמק, גם הפרעתה של סופי יש בה צדדים לכאן ולכאן. "האמת הרפואית" של סופי ו"האמת האמנותית" של מיקה לא בהכרח מצטלבות... "ריגוש" הוא מחזה על הקשר שבין אמנות וחיים, על הצורך הנואש במציאת ריגוש גם בשגרת חיינו, ועל זוגיות שאינה שורדת את מבחן החיפוש וההתחדשות....
|
17.
|
|
בוסי וטולי, בני זוג נשוי, נעלמים אי שם בטיול אתגרי בקולומביה. חבריהם הטובים "היחידים" מזה שנים, דורי וקרן (הוא סופר כושל, היא רופאה) מגיעים לדירת הזוג שנעלם כדי לנסות ליצור קשר עם בתם של בוסי וטולי הנמצאת באוסטרליה, על מנת לספר לה על גורל הוריה. בבואם לדירה מצפה להם הפתעה: זוג לא מוכר להם, זימר וליזי, מתגורר זמנית בדירה ומציג עצמו כחברים הטובים "היחידים" של בני הזוג שנעלם.
המפגש הבלתי צפוי בין שני זוגות "החברים הטובים של..." המתרחש על רקע גורלם הבלתי ידוע של בני הזוג השלישי, פותח תיבת פנדורה של שקרים ובגידות, של מאבק בין ערכי משפחה וחברות ישנים ומוחלטים לעולם חדש ציני וחסר ערכים, ובעיקר — בין זיקנה "חמוצה" הקרבה ובאה לנעורים מוחמצים, שכבר חלפו.
"חברים של חברים" הוא מחזה עצוב־מצחיק על שאלות הטורדות את כולנו:
מה מקומה של הרכושנות בחברות כמו באהבה?
האם קשרי הנישואים והחברות הם הפשרה הגדולה או הנחמה הגדולה על כל מאוויי הנעורים אותם כבר לא נגשים?
האם האהבה, הסקס, החברות... אינם אלא ביטוי תרבותי "מכובס" ליצר הכיבוש והרכושנות השולט באורח חיינו?
...
|
19.
|
|
1947, ערב קום המדינה. גבי ספקטור נשלח ע"י ההגנה לפראג למסע "רכש" של כלי נשק עבור צבא המדינה שבדרך. שם בפראג מתאהב גבי, הציוני הנלהב, בצעירה צ'כית יפהפייה, וקושר ידידות אמיצה עם פטר לאנג, מדען צ'כי צעיר וקומוניסט נאמן. שנים אחרי, עולה פרופסור פטר לאנג לארץ והופך למרצה באוניברסיטה, כשגבי ואסתר אשתו מהווים לו כאן את משפחתו היחידה, אלא שהפעם מסתיר פטר מפני גבי כמה סודות אפלים. כשסודותיו של פטר מתגלים הופכת החברות העמוקה בין השניים למאבק לחיים ולמוות....
|
20.
|
|
אלכס הצעיר והשאפתן הוא עוזרו ל"עניינים כלליים" של מקסי, טייקון ישראלי שטוף רחמים עצמיים.
אלכס היתום שחווה ילדות עשוקה בדירת חדר וחצי בתחנה המרכזית הישנה, מנסה לפצח את סוד העושר והאושר של חברת המתעשרים החדשה בארץ ולמצוא גם לעצמו מקום בצמרת. בדרך לשם הוא מתאהב בבתו של הבוס, בוגד בחברו הלום הקרב, נבגד על ידי אשתו האמנית ויושב שבעה על סבתו הקומוניסטית והמתנשאת.
קומדיה סאטירית מרירה על אהבה וכסף, עסקים ואמנות ועל אצולת הממון הישראלית - מי היא ומה היא, ואיך לעזאזל מצטרפים אליה? ...
|
|