» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (9):
גבעת ברנר,
גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי,
ספרות - על סופרים, על ספרים, על שירה ומשוררים,
רוצה לקרוא,
רשימה,
עבריות,
2ב-סלון,
ספרי עיון לקריאה,
מלחמות, טראומה, שכול ואבלות,
|
1.
|
|
הקשר הרומנטי הפרוידיאני, שאין לנתק את רכיביו זה מזה, בין האהבה למוות, האהבה ליצירה האמנותית והאמנות ומשאלת המוות, זכה ביצירות גדול סופרינו, ש"י עגנון, לעיבודים רבים מספור. בספרה על הפרוזה של עגנון מציעה ניצה בן-דב פירוש מקורי ומרתק לקשר זה.
עגנון היה אמן הרמז המצועף, השתיקה הרועמת, ההיעדרות הנוכחת והאמירה המכילה דבר והיפוכו בצירוף לשון אחד. אמירתו המינימליסטית המאופקת, נדרשת לפרשנות ולהארה.
כשהיא חושפת את העולמות התרבותיים, היהודיים והאירופאיים, המונחים בתשתית סיפוריו של עגנון, מעניקה המחברת לקוראיה מפתחות להבנת מורכבות יצירתו ומעשירה את ההנאה הרגשית והאינטלקטואלית המזומנת לקורא מחדש ביצירות עגנון. על רקע קריאה מנתחת וצמודה ביצירות חשובות של עגנון: "עד הנה", "סיפור פשוט", "שירה", "תמול שלשום" ו"מחולת המוות" חושפת ניצה בן-דב את התחבולות הספרותיות, התופעות הפואטיות והטקסטואליות הייחודיות, שהעמידו את יצירתו של עגנון בפסגת הספרות המודרנית.
המחברת מגישה לקוראיה מעין מסה רחבת היקף, מחקר אינטגרטיבי הקושר פרק לפרק, יצירה ליצירה, ואגב כך מעמידה הסבר לסוד קסמו הכובש של הסופר שמוסיף לרתק אותנו, ולעולם אנו מוצאים בו פנים חדשות....
|
2.
|
|
והיא תהילתך
ניצה בן־דב
והיא תהילתך מציע קריאה פרשנית פתוחה במבחר מיצירותיהם של ש"י עגנון, א"ב יהושע ועמוס עוז.
ניתוחיה מאירי העיניים של ניצה בן־דב פותחים צוהר לעולמות מורכבים ומופלאים הרוחשים מתחת לפני השטח של היצירות המפורסמות, ומציגים בפני הקורא את עולמם הפנימי הכמוס של גדולי סופרינו.
אחד הנושאים הנידונים בספר הוא הדיאלוג המורכב והממושך שיהושע ועוז – אשר פרצו אל התודעה הישראלית בעשור השני למדינה ומאז הם מעוררים עניין ספרותי וחברתי גדול – מנהלים ביצירותיהם עם עגנון, אדונה הבלתי־מעורער של הספרות העברית החדשה, והתייחסותם אליו בחיקוי, בפירוש וברמז.
העיונים ביצירותיהם של שלושת הסופרים מציגים שלל נושאים ועניינים נוספים: היסודות האוטוביוגרפיים העולים מן הטקסט הספרותי, סיומי סיפורים, מקומה הייחודי של האישה ביצירה, מקומו ותפקידו של הילד, הורות פגומה, התת־מודע בגילוייו השונים, המתח בין הגלוי לנסתר, גילוי עריות, החיפוש אחר גאולה ועוד.
ניצה בן־דב היא פרופסור לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. שני ספריה הקודמים על יצירת עגנון – Agnon's Art of Indirection ואהבות לא מאושרות – דיברו אל קהל קוראים רחב וזכו לביקורות נלהבות.
מן הביקורת
"פרקי עגנון שבספר מאירי עיניים...וממקמים את ניצה בן־דב בין חשובי מבקרי עגנון בביקורת העברית... יש בספר תובנות מסעירות וייחדויות."
עמוס עוז
"ספרה של ניצה בן־דב נושא אופי של רומן מיתולוגי... על סב שכנדיו לא מרדו בו מעולם... הנכדים הם א"ב יהושע ועמוס עוז, והסב... הוא ש"י עגנון, אשר לאורו – או בצלו – הם כותבים."
מור אלטשולר, הארץ
"ספרה החדש של ניצה בן־דב... כה מעמיק, כה מלא אהבה לסופרים ולמילה הנצרבת בכאב ובפחד. הספר כתוב בשילוב שבין תבונה ורגש, והחיפוש אחרי השכבות התת־קרקעיות של טקסטים וסיפורי חיים המדהדים זה בזה, מרשים."
נאוה סמל
"ניצה בן־דב היא פרשנית בחסד, היא רש"י הספרותי של ימינו, וסופר שהתמזל לזכות באור פרשנותה יכול להתברך בו. כפשרנית היא אינה מקעקעת את חשיבותו של המקור; בדרכה המשכילה, הנבונה והמתבוננת היא מעמיקה אותו, מגביהה אותו ומעציה אותו עד שבקריאת המקור לבדו אין די."
יהודית רותם...
|
3.
|
|
``ניחא, יהיו אפוא שני סיפורים, אחד למעלה ואחד למטה, והאמת היכן? תרחף במדרגות``, אומר אחד מהגיבורים הרבים של מר מאני. מר מאני, רומאן השיחות של א``ב יהושע, חתן פרס ישראל לספרות לשנת תשנ``ה, כבר קנה לעצמו, בלי עוררין, את מקומו בפסגת סיפורת הישראלית בת-זמננו. במעשה נדיר בספרות העברית, חברו כאן, באכסניה אחת, שלושים ושניים חוקרים מן הארץ ומחו``ל על-מנת להאיר ולפענח, איש-איש מן הזווית שלו, את חידת מר מאני. הפתרונים המרתקים המוצעים בקובץ הם הדגמה נאמנה לכוח הפרשני והיצירתי האצור בביקורת העברית כשיצירה גדולה מונחת לפניה. משתתפים; רות אחלמה, ארנולד באנד, אברהם בלבן, ניצה בן-ארי, ניצה בן-דב, הלל ברזל, אבי גיל, נורית גרץ, דורית הופ, אן גולומב-הופמן, אריאל הירשפלד, דורית זילברמן, וונדי זירלר, ידידיה יצחקי, יהושע כהן, אבידב ליפסקר, נתנאל ליפשיץ, יאיר מזור, דן מירון, רות נצר, עדינה עבאדי, עמוס עוז, משה עמית, מרגלית פינקלברג, יעל פלדמן, גבריאל צורן, חיה שחם, מרדכי שלו, זיוה שמיר, גרשון שקד, חיה תדמור, אילן תורן....
|
5.
|
|
חיים כתובים בוחן את יצירותיהם האוטוביוגרפיות של אחד־עשר סופרים ישראליים וחושף את סודותיהם הנסתרים. בניתוחיה המרתקים מתמקדת ניצה בן־דב בפן האמנותי והספרותי של כל סיפור חיים, וחושפת סוגיות יסוד בכתיבתם של סופרים הכותבים על עצמם. ניתוחיה נוגעים, בין השאר, בהתמודדותו הנפשית של עגנון עם השמועה על הכחדת עירו בשואה; בילדותו רצופת הסכנות של ס. יזהר המאפיינת ילדי ייעוד מקראיים; ביתמות הנשזרת כחוט השני ביצירתה של דליה רביקוביץ; בהימשכותו החשאית של עמוס עוז לנופי אירופה בעקבות סיפורי הוריו; בסוד המשפחתי הטראומתי המתגלה בנסיבות אקראיות ביצירת חיים באר; בכאב שני הבתים — שתי המוֹלדוֹת — בכתיבתו של סמי מיכאל; ובגעגועים של א"ב יהושע ליצירתו המוקדמת....
|
6.
|
|
חיי מלחמה עוסק בתודעת המלחמה, בחוויות הצבא, בדחף לנקום, במקומו של היחיד בתוך קבוצה, ביחסי כובש–נכבש ובהתמודדות עם אובדן ושכול כפי שהם משתקפים ביצירות נבחרות בסיפורת הישראלית, ממלחמת העולם הראשונה ועד לערב מלחמת לבנון השנייה. כל פרק מתמקד בסוגיה אחרת בקיום היהודי והישראלי החי בצל מלחמות.
ניתוחיה המרתקים של ניצה בן-דֹב מאירים באור חדש את עד הנה של עגנון, פצעי בגרות של חנוך ברטוב, לא מעכשיו לא מכאן של יהודה עמיחי, התגנבות יחידים של יהושע קנז, מיכאל שלי של עמוס עוז, יסמין של אלי עמיר, אשה בורחת מבשורה של דויד גרוסמן, יונים בטרפלגר של סמי מיכאל, אם יש גן עדן של רון לשם ואש ידידותית של א"ב יהושע.
המבוא לספר דן בייצוג מלחמות בספרות בכלל ובספרות העברית בפרט, ומכיל תובנות על הקשרים המורכבים שבין ספרות לתיעוד היסטורי. הפרק האחרון בספר מאתר ומגדיר את מקומן של הנשים ברומנים הנידונים בו.
היצירות אינן בהכרח "ספרות מלחמה"; המלחמה, הפחד מפניה, חיי הצבא, רגשות הנקמה וכאב האובדן מתערבבים ברוב הרומנים בסיפורי אחווה, אהבה ומשפחה, ויחד משקפים חיים מורכבים שהמלחמה והצבא הם חלק בלתי נפרד מהם.
ניצה בן-דֹב היא פרופסור לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. ספריה הקודמים – Agnon's Art of Indirection, אהבות לא מאושרות, והיא תהילתֶךָ, חיים כתובים – זכו לביקורות נלהבות....
|
|