דוד שליט

דוד שליט

סופר


1.
הספר "מקרינים כוח" הוא ניסיון ראשון לבחון את מקומו של הקולנוע בחברה הישראלית. במרכז הספר עומדים הממסדים הפוליטיים, בעלי אולמות הקולנוע וקהל הצופים – לא הסרטים עצמם. בכתיבה מפוכחת ונטולת נוסטלגיה חושף דוד שליט את השתלטות הברונים הראשונים על אולם הקולנוע היחיד בתל אביב, את יחסם הפטרוני של בן גוריון והאליטות ל"סינמה" ואת תהליך הפקעת האולמות על ידי הגופים הפוליטיים.   מקרינים כוח מביא בצורה בהירה וקולחת את סיפור עלייתו ונפילתו של בית הקולנוע בישראל. ממבנה ארכיטקטוני רב-הוד – מעין היכל קודש-חילוני-מודרני – למבנה כבד ובזבזני שהכיל בתוכו פרצי אלימות וניכור חברתי. פרקים בספר מוקדשים גם לצנזורה על סרטים, למלחמות השבת שניהלו הדתיים נגד הצופים החילונים, לפלישתו של הטרור אל תוך בית החלומות של ההמונים, כמו גם לעדויות של צופים דוגמת יצחק בן נר, מוחמד בכרי, יעל הדיה, שמוליק דובדבני, אמנון ז'קונט, אמנון לורד ואחרים על חוויית הקולנוע הראשונית שלהם, במרכז ובפריפריה, כחוויה מכוננת.   מקרינים כוח מנתח את ההתפתחויות הטכנולוגיות ששינו את דרכי הצריכה של המדיום, מהופעת הטלוויזיה ועד להורדת סרטים למחשב הביתי. מרגע שהסרט הפך למוצר הנתון לשליטת הפרט, הסתיים למעשה תפקידו החברתי של בית הקולנוע. ספר זה נכתב, בין השאר, על מנת להשיב את בית הקולנוע לתודעה ולהעניק לו את מקומו הראוי בהיסטוריה הישראלית.   דוד שליט הוא עיתונאי, מבקר וחוקר קולנוע; פרסם בין היתר ב"הארץ", "מעריב" ו"חדשות". כיום כותב בנושאי קולנוע ותרבות בעיתון "גלובס"....

2.
3.
4.
5.
הספר Two Shot הוא מחקר היסטורי ראשון מסוגו על מערכת היחסים המורכבת, הגלויה והסמויה, בין הוליווד לישראל. בהיעדר תעשיית קולנוע מקומית, הסרטים ההוליוודיים שצולמו בישראל בשנותיה הראשונות הפיצו לעולם את הסיפור הלאומי ואת מראות הארץ. Two Shot חושף כיצד הרשויות בישראל דיכאו את תעשיית הקולנוע המקומית עבור מטרה זו. בספרו החדש מתאר דוד שליט כיצד אמריקה שלאחר מלחמת העולם השנייה הנכיחה את עצמה בעלילות הסרטים שצילמה בזירות הקרב שמעבר לאוקיינוס. בסרטים על ישראל נכח הגיבור האמריקאי כאורח המסייע לניצחון במלחמת העצמאות; פליטי השואה בסרטים האמריקאים היו אנשים בשר ודם, לא נשאים של הסיפור הלאומי כפי שנכפה על הקולנוע הישראלי. העדפת הממשלה את האורחים מהוליווד עוררה טינה אצל היצרנים המקומיים, אבל במקביל העבודה לצד האמריקאים הביאה להתמקצעות של אנשי הקולנוע בישראל. Two Shot עוקב אחר אינטרסים פוליטיים של תן וקח שליוו את הקשר לאורך שנים: יהודי הוליווד סייעו לישראל להילחם בקולנוע המצרי בתקופת החרם, וישראל נענתה לגורמים אמריקאים שמרנים ומנעה עלייה של אנשי קולנוע יהודים פליטי המקרתיזם. דוד שליט מציג את מלחמת ששת הימים כנקודת מפנה: הקולנוע האמריקאי, שהיה ביקורתי ביחס למלחמת וייטנאם, איבד עניין בישראל החזקה. בתקופה זו הקולנוע האמריקאי התייחס גם לתופעת הטרור ולקול הפלסטיני, נושאים שהקולנוע הישראלי התכחש להם. Two Shot מתבסס על מסמכי ממשלה ותכתובות אישיות הנחשפים כאן לראשונה. שליט מציג את הקולנוע האמריקאי כמקור נוסף לחקר הקולנוע הישראלי, ובכך מרחיב את הדיון על הכוחות שעיצבו את זהותו ואת התפתחותו. בהקשר רחב יותר, Two Shot תורם למחקר על מקומה של אמריקה בהווייה הישראלית, בהשפעתה על נורמות חברתיות ותרבותיות, עד הרצון להגר אליה. דוד שליט הוא חוקר קולנוע, עיתונאי ומבקר סרטים. פרסם בין השאר בעיתונים "הארץ", "מעריב", "גלובס" ו"חדשות". מבין ספריו: "אולם שכולו טוב – זיכרונות הקולנוע של הישראלים" (אנתולוגיה, אינסרט – פרדס, 2011); "מקרינים כוח – בתי הקולנוע, הסרטים והישראלים" (רסלינג, 2006), אשר נחשב למחקר יסוד בתרבות הקולנוע בישראל....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ