בילו בליך

בילו בליך

סופר


1.
הארכיטקטורה היא הוויה פיזית, אבל הדיון בה מתמקד גם, ולעיתים בעיקר, בסוגיות מופשטות ורעיוניות. ספר זה, שעיקרו דיון בסביבה המלאכותית, הבנויה, מבהיר כי לא ניתן להבין אותה מתוך הסתכלות חד - ערכית ויש לדון בתהליכים המתקיימים בה מאחורי הקלעים בעת יצירתה, ולפרשם. ברור כי בפני הארכיטקט קיימות דילמות קשות של עיצוב. שכן על העיצוב חלות מגבלות כמו רוח התקופה, התרבות השלטת וההרגלים המקובלים שהם לעיתים עול על תהליך העיצוב. הספר שלפנינו עוסק בחשיבותם ובאורה יצירתם של ארכיטקטים חשובים בני המאה העשרים. זאת תוך הצבעה על התהליך והקשר בין הרעיון הארכיטקטוני והגדרתו הפילוסופית והאידיאולוגית לבין הפרוייקט הארכיטקטוני הממומש. כן מתוארות השפעות הדדיות בין הארכיטקטורה לתרומי יצירה אחרים, ובעיקר לתחומי היצירה האמנותית. בספר זה נבחנים מקרים מההיסטוריה של הארכיטקטורה המודרנית, וזאת במטרה לברר כמה סוגיות מורכבות - אופיו של החלל הארכיטקטוני, השפעת האדם והמקום והסיבות להופעת סגנון ארכיטקטוני חדש. כמו כן נדונות סוגיות תאורטיות מובהקות: ערך היופי; הדימוי, הסמל והמטאפורה בארכיטקטורה; שאלת אי הוודאות בין חוץ ופנים והחפציות בארכיטקטורה. בנוסף לכך נדון סוג מיוחד של ארכיטקטורה שאינה קונקרטית ומתמקדת בהיבטים תאורטיים, ביקורתיים וגם אוטופיים. בילו בליך הוא אמן ומרצה בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. חוקר ומבקר את הקשר בין ארכיטקטורה לחברה ותרבות, בונה מיצבים העוסקים בבירור היחסים בין מציאות לבין ייצוגים המסמנים את המציאות, ומציע אלטרנטיבה לעשייה הקונבנציונלית של הארכיטקטורה....

2.
3.
המודל הוא תוצר מלאכותי, ייחודי, הנעשה על ידי האדם למטרות שונות ובאופנים מגוונים.  המודל נמצא בתווך בין מצבים שונים בתהליכי מחקר וגילוי. הוא  ממחיש,  מפרש,  חוזה ומספק הוראה על  תיאוריה או על מצב עניינים מוגדר. בקונבנציה הוויזואלית שלו מופיע המודל בצורות שונות: כמפה, סכמה, צילום, רישום, תמונה או אובייקט תלת-ממדי. ברוב המקרים, כאשר השימוש במודל נמצא בתהליכי מחקר ויצירה, הוא נשאר עלום ונחבא לנוכח התוצאה הסופית. המודל הוא מעין כלי שבו מוטמן עולם חיצוני ופנימי, יחד עם היותו בעל תכונות פיזיות וצורניות משל עצמו, והוא מתפקד כמתווך בין רעיונות. בתהליך עבודתו משתמש הארכיטקט במודלים כאמצעים חזותיים, בדו-ממד או בתלת-ממד, תוך כדי גיבוש רעיונותיו לקראת תפיסה ארכיטקטונית שלמה. מעטים הספרים הדנים ומפרשים את המודל הארכיטקטוני, מטרותיו וסוגיו. ספר זה שם לו למטרה לעסוק במודל הארכיטקטוני כמקרה פרטי. הספר מציג מקרי בוחן של שימוש במודל על ידי ארכיטקטים לאורך ההיסטוריה, לצד  הגדרות לסוגי מודלים; הוא מראה כיצד אובייקט סגולי זה מופיע בצורות ולמטרות מגוונות, כל זאת בהסתמך על תקדימים מתחום הארכיטקטורה ופרשנות של חוקרים והוגים מתחומי האמנות, הפילוסופיה וההיסטוריה. קהל הצרכנים של הסביבה הבנויה, ברובו, אינו מכיר את תהליכי העיצוב שנעשים בחדרי הסטודיו על ידי ארכיטקטים ואמנים – שם נקבע אופיו וצורת המרחב של מחייתו ומגוריו. ספר זה מציע, בין השאר, היכרות עם המודל הארכיטקטוני ככלי חשוב, עיקרי ומשפיע על תהליכי עיצוב  הסביבה ועל התוצאה הסופית של בניין ועיר.   בילו בליך הוא אמן, חוקר ומבקר אשר בודק את הקשר בין ארכיטקטורה, חברה ותרבות. הציג במוזיאונים ובגלריות ציבוריות, בתערוכות יחיד וקבוצתיות. לימד בין השאר בסדנה לאמנות ביבנה, באוניברסיטת תל אביב ובמכון אקדמי חולון; מאז 1990 לימד בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. פרסם מאמרים רבים באמנות, עיצוב וארכיטקטורה, לצד הספרים הבאים: "רעיון, כוונה ומעשה בארכיטקטורה" (הוצאת משרד הביטחון והאוניברסיטה המשודרת, 2003); "מיצבים כמודלים זמניים וביקורתיים" (הוצאת חלפי לספרי אמנות, 2012)....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ