|
1.
|
|
כוח הימ"מ דלק אחרי הסובארו, מדביק אותה ומצמצם מרחק. לוחמי הכוח אחזו בכלי הנשק, דרוכים ומוכנים ליציאה. נחשול של אדרנלין גאה בגופו של פסקל. הוא היה חד כתער, נכון למגע, ידו על ההדק. הנהג בלם בחוזקה, ומכונית הכוח חסמה את דרכה של מכונית החוליה. "פְּריקה! פריקה!" קרא הקצין ברגע שנעצרה המכונית, והלוחמים זינקו החוצה, כעשרה מטרים מפרידים ביניהם ובין מחבלי החוליה. פסקל הוביל את ההסתערות, בודד מול החמושים. עד קצה הגבול מתאר פעולה אחר פעולה את עוצמתו הגופנית, הנפשית והרוחנית של לוחם היחידה ללוחמה בטרור – פסקל אברהמי – לוחם וצלף אגדי שחירף נפשו בשירות המדינה וזכה בעיטורי אומץ, מופת ומצוינות עבור תרומתו לביטחון ישראל. פרק אחר פרק מגולל הספר את תהליך צמיחתו ובנייתו של גיבור חדור תחושת שליחות שלחם בשורות הימ"מ – יחידת עילית מהטובות בעולם – עד יומו האחרון....
|
2.
|
|
שפת החטא הוא קובץ סיפורים לירי, המציע מבט ייחודי על מצבים אנושיים כגסיסה, שבי ושחרור, תשוקה ואובדן. נוכחים בו גבר זקן, עיוור ואילם, המתוודה על חטא אך אחוז בו; אישה אינסומנית המגיעה למנזר; כלבה, זונה וסרסור, בלילה גורלי אחד; ועוד.
הגיבורה אשר עומדת במרכזו של הקובץ אינה דמות בשר ודם, אלא שפה: יידיש. רחלי דור רפפורט משלבת את היידיש – על עיצוריה, טעמיה וכאביה – בשלל צורות, מילוליות ותמטיות, וחושפת את אחת משכבות הקיום המודחקות של הקיום הישראלי. עם התקדמות הקריאה פושטת היידיש את זרותה, והופכת מנוסעת לא מוכרת לחברה ותיקה.
שפת החטא הוא פסיפס דו-לשוני מרתק, מעשה בשרני של שפה בשפה. רחלי דור רפפורט מכליאה ברגישות שפה מתה בתוך שפת דיבור, ובתוך כך מעניקה לדמויות פֶּה, לעָבר – מקום, ולמתים – חיים.
מוריה דיין קודיש...
|
3.
|
|
מסכת חייו המרשימה של האלוף ארווין דורון, רצופה הכרה שאם נקרא לדגל, עליו למלא את השליחות, שעל כן, משנקרא בא.
במלחמת העצמאות קרא לו האלוף אבידר להקים אתו חיִל, במבצע קדש דיין קרא לו לעזה, לאחר "ליל הברווזים" קרא לו בן גוריון למטכ"ל, וייז קרא לו לתכנן ולבנות את אוניברסיטת תל אביב, במלחמת ששת הימים קרא לו נמיר לפתור בעיות ביטחון בעיריית תל אביב, ורבין קרא לו לנציבות, לשמש פה לחיילים.
נער אתלטי, גבה קומה ויפה תואר, כזה היה בעלייתו ארצה מגרמניה והצטרפותו לקיבוץ יגור כשהנאצים עלו לשלטון. חד שכל, מבין דבר, חדור הכרה בשליחותו, רואה למרחק, ומעל לכול אנושי, כזה היה ארווין דורון גם בבגרותו. בשל כך התבלט ונבחר להוביל, לחלץ ולפתור מצבים מורכבים. פעילותו נולדה במחתרת 'ההגנה', במשטרה הבריטית בה שימש נוטר ופעל בזהות כפולה, אחר כך היה למג"ד, מפקד פיקוד, מח"ט, אלוף ולבסוף אף בונה.
הספר מגולל את סיפורו האישי והציבורי של ארווין דורון, ומשרטט דיוקן מרשים שנבנה בתנועה מתמדת מבפנים ומבחוץ אודות מי שמוביל לשעה, לשנה או עשור, שידע למשוך אחריו, לשכלל ולשנות. בתום שליחותו קיבל עליו תפקיד חדש גדול מקודמו. בין המילים מתגלים מפקדיו, פקודיו, מוריו ורבותיו. במבט ישיר ואמיץ הוא מגלה לנו כוח וחולשה, שלו ושל אישים בכירים מולם עבד.
בקולו של ארווין משולב קולה החיצוני של המחברת, המבהיר ומאיר את רקע ההתרחשויות.
רחלי דור רפפורט, סופרת ועורכת ספרות ביוגרפית, בעלת תואר שני בכתיבה יצירתית בספרות עברית מאוניברסיטת בן גוריון, ותואר ראשון בעבודה סוציאלית בהתמחות בריאות נפש מאוניברסיטת תל אביב, מרצה בתכנית ללימודי עריכה במכללת בית ברל.
כתב היד לספר ארווין זכה במלגה מעמותת 'יגורים'. ...
|
4.
|
|
הסיפור הזה אמיתי ומיתי, בה בעת. זה סיפור על אורג ובת האורג, על לב ואשת הלב, על אדם ואשת אדם. יש בו ארבעה אחים היוצאים למסע ואישה עטורת שנים הטווה את סיפורם לאורך מאה שנה. זה סיפור אמיתי, הוא קטן כפקעת, כרוך כהליך משפטי, מתגלגל כעגלה, ונחבט משוֹט ההיסטוריה.
בשנת 1937 החל "הטרור הגדול" של סטלין, מאות אלפים נשלחו לגלות או הוצאו להורג. המעצר נחת עליהם בהפתעה, והם נעלמו מחייהם ללא עקבות או הסבר, אך ורק בשל פרנויה שלטונית. מתוך המונים עומדת חידת היעלמותם של ארבעה אחים בלבד, פועלי טקסטיל וחברי הבונד, ומרחפת כסימן שאלה – מה עלה בגורלם? ובלב הסיפור החיפוש אחר הלב – מה קרה לישרואל־לייב רוזנזון?
הסיפור של אף אחד מבקש להביא את סיפורם של האנשים הקטנים, פועלות ופועלי טקסטיל, חייהם, חלומותיהם ואהבותיהם, באמצעות אישה אחת, שוטפת אריגים במפעלי הטקסטיל של עיר תעשייה, מראשיתה של עיר ועד דמדומיה. ...
|
5.
|
|
"הדבר נסתר מן העין, אבל הוא שם. מישהו קורא, מישהי מוחקת, מישהו שואל, מישהי זועקת, למדתי ללכת במסלול שבין שאלה לתשובה. הנשיפה מעלה אוויר חם מעְלה, ואני נוסקת לרגע, בנשימה אני נופלת, בתנוחת הקור. כזה חורף יש השנה, כזו תנועה פנימית, אל הציפור".
גיהינום שוכן בקצה פיתול, בעולם ספרות, אבל הוא מתאר מקומות נעלמים, קרובים ורחוקים, מרחבים של סחף והתגלות. דברים מתרחשים בגיהינום. נערים נעצרים אבל גופם נע ומתממש באמצעות הכתיבה; מחלות פוערות חלום ולוע; ספרים נכתבים אך הם כרוכים כחבל.
שלושה אוחזים בגיהינום. בראשון, תכונה לקראת השקת כתב יד ספרותי; בשני, כתיבה בימי חולי; בשלישי, התקרבות אמנותית לאדם אחר.
רחלי דור רפפורט, סופרת ועורכת ספרותית, ספרה שפת החטא ראה אור בסדרת רוח צד, כנרת זמורה דביר ומכון הקשרים, 2019....
|
6.
|
|
בליל 12 באוגוסט, 2006 ניצבה קרן טנדלר על אדמת לבנון והביטה בשני טורי החיילים היוצאים מבטן המסוק. היה זה הלילה האחרון בחייה של המכונאית המוטסת, הצעירה והמוכשרת. הלילה שחָרץ את סופה של מלחמת לבנון השנייה.
רחלי דור רפפורט ליקטה פרט לפרט כדי להבין מי היתה קרן טנדלר ומה התרחש בלילה ההוא. היא דיברה עם מפקדי חיל האוויר בעבר ובהווה, מכונאים מוטסים וטייסים, חברים של קרן למכללה ולנבחרת השחייה, ועם בני משפחתה. מתוך שלל העדויות התמקדה בשבעה קולות מרכזיים ובנתה רשומון מופלא, שובר לב, ביקורתי, מרתק וחשוב על ליל מלחמה ועל אישה נחושה, עדינה, מיוחדת במינה. גיבורה.
עלמת השמים מספר את סיפורה של קרן טנדלר, המכונאית המוטסת הראשונה במערך היסעור, שבמשך כל שירותה הצבאי – סדיר ומילואים – ניהלה מאבק לקידום נשים, ואת סיפורו האפל של הלילה האחרון בחייה.
במהלך כפול מציירת דור רפפורט את דמותה של קרן ואת דמותם של האנשים המתארים אותה, את שיאי חייה וחייהם, את אסונה ואת אסונם. הפרק האחרון על חילוצה של קרן מלבנון מסופר מנקודות המבט הרבות, רבות מספור, ומתאר את גבורתה ואת גבורתם של כל מעגלי השכול.
רב־סמל ראשון קרן טנדלר, 2006-1979. ...
|
7.
|
|
הגולם הוא סיפור מנקודת מבטו של אדם זקן המאושפז במחלקה סיעודית, מציאות חייו הופכת דחופה בעוד עולמו הפנימי מתבהר. המספר נע בין ילדותו כבן מוכה לבחרותו כגבר דחוי הלוקח את מה שאינו שלו בכוח, בעוד הוא נלקח ומועבר כגוף ללא קול, ללא ראות.
הגולם מובא כאן לראשונה במלואו בשפה העברית אחרי שראה אור כסיפור בקובץ הדו לשוני שפת החטא בהוצאת כנרת זמורה דביר....
|
|