|
1.
|
|
אדם לוריא הוא מנהל השקעות, רווק זחוח בן 28 בתל אביב של שלהי שנת 2007 , רגע לפני משבר האשראי העולמי. בעקבות רצף אירועים בלתי–צפוי הוא נקשר לג'יזל, אמנית אמריקנית בעלת שם. יחד הם מבקשים להעלות את המיצב הנועז ביותר שראה עולם האמנות מעודו – זה אשר יצליח לטלטל גם את הצופה האדיש ביותר. מכאן מתפוררת המציאות המוכרת לאדם. הוא נשאב במהירות לשורת הרפתקאות בישראל, בארצות הברית ובצרפת, אשר מפשיטות אותו מזהותו הקודמת ובונות לו זהות חדשה, או שמא את גלגולה ההיפר–ריאליסטי.
האם לוריא הוא מהמר שמוכן לסכן גם את הקרובים לו ביותר, או גבר מאוהב שנקלע לסיטואציה קשה להתרה? אשף פיננסי ממולח או נתין של סופים מתוזמרים מראש?
בלשון ישירה, וירטואוזית, חפה מקישוטים, בונה עצם גיבור יוצא דופן, שבבסיס תשוקותיו ומעשיו
קיימים מניעים מטאפיזיים לא פחות מאשר פסיכולוגיים. זהו רומן מתעתע: קריא להפליא אך מלא חידות, משועשע ומקברי, וולגרי ונשגב.
אייל דותן פורש רשת מסועפת של קשרים מפתיעים בין בועת שוק ההון לבין עולם האמנות. שניהם מרחבים אפלים ופטישיסטים הנתונים לחוקיות מסתורית, אשר מבקשת לנצל את המציאות לצרכיה. בשניהם נדמה לגיבור שהוא שולט בגורלו, אך למעשה אין באפשרותו לחמוק מנסיבות מקריוֹת מעוררות חרדה וחמלה.
אייל דותן מלמד מחשבה בת זמננו באוניברסיטת תל אביב. נשוי ואב לשלושה. חי בתל אביב. עצם הוא ספרו הראשון....
|
2.
|
|
שאול לזר הוא האויב הכי גדול של עצמו. אחרת מדוע לא התעורר לריאיון מפתח בקריירה שלו? אולי השעון באמת לא צלצל, כדבריו, ואולי כי באמצע הלילה, במקום לתפוס שינה טובה, רצוי נטולת חלומות, הוא טיפס על הגג השכן וכמעט נהרג.
ביחד ולבד מגולל את ניסיונותיו של עיתונאי צעיר לשקם את חייו ואת כבודו המקצועי שהידרדרו לשפל חסר תקדים בגלל פעולה נמהרת אחת. במהלך שנה סוערת ורבת טלטלות נהפך הגיבור מחביבו של המו"ל ונער הפוסטר של העיתון למנהיג מאבק עובדים ייצרי שמעמיד במבחן את נאמנותו ואת ערכיו. מנגד, בבית, אשתו האהובה ליזה, שהמילה "סוציאליזם" מעוררת בה חלחלה, עושה לה חיל כיועצת משפטית ואשת סודו של אוליגרך ידוע. ואם לא די בכך, מנהל שאול מלחמה עיקשת גם בעצמו. אובססיות שונות ומשונות מפלחות את נפשו המיוסרת כמו ברקים בליל סערה, וסימנים משמים פוקדים עליו לבצע טקסים מפוקפקים.
לעזרתו של שאול באים שניים. בקליניקה של ד"ר מארי אליאס נחשפת בפניו ילדותו על כל מוזרויותיה ופצעיה; ובהליכות המשותפות עם סבו, פרופ' יהושע לזר, פליט הסיקסטיז, הוא מקבל תשובות מפתיעות לשאלות הגדולות של הקיום. במהלך השנה רבת התהפוכות הגיבור עובר, אפוא, מעין "טיפול כפול" – אצל פסיכולוגית בכירה ואצל פילוסוף בדימוס – ומוצגות לו שתי פרספקטיבות מתחרות, ולעתים אף עוינות, לגבי אותן בעיות קיומיות ונפשיות.
ביחד ולבד מציג את אחורי הקלעים של עולם התקשורת ושל המאבק נטול הזוהר בכוחות ההון והשלטון, כפי שלא תוארו עד כה ברומן ישראלי. בשפה בהירה ושווה לכל נפש, ומתוך עמדה משועשעת ונטולת יומרות, כותב אייל דותן על הסוגיות הסבוכות ביותר של הקיום ומיטיב לשים את האצבע על המקומות הכואבים כדי לאבחנם אך גם לנסות לרפאם.
זהו הרומן השני מפרי עטו של אייל דותן, מרצה לספרות ולאמנות באוניברסיטת תל אביב. ספרו הראשון, "עצם" (ידיעות ספרים, 2013), זכה בפרס "עם הספר" ולשבחים רבים ותורגם לאנגלית....
|
3.
|
|
מקריות איננה מתפענחת בקלות, חמקמקותה היא מן המפורסמות, צורותיה רבות. היא ארוגה במרקם ההוויה, בשגרה, במעגלי החיים ובמאורעות קיצון. היא מה שהופך את העולם לחדש, למפתיע, לבלתי-צפוי. לפעמים היא טובה אלינו ולפעמים רעה, ואולי איננה מתייחסת אלינו כלל, ולחינם נבקש את קרבתה או עצתה. מקריות היא תמה אוניברסלית שבה עוסקים כל כתבי הקודש והספרויות, היא מושג מרכזי שבו מתחבטים פילוסופים מתחילת המחשבה עד ימינו. האדם הצליח לביית אותה חלקית ולרתום אותה לשימושים שונים ומגוונים. בהתחלה עשה זאת באמצעות הגרלות דתיות ומשחקיות, ובהמשך גייס לעזרו את המדע והמתמטיקה. אבל מקריות הייתה ונותרה אניגמה בממד החומר, המחשבה, הפסיכולוגיה והאסתטיקה.
ספרו של אייל דותן צולל אל תוך הספרייה הענקית של טקסטים העוסקים במקריות ודולה משם 13 סיפורים, עיונים פילוסופיים ופסיכואנליטיים. כל אחד מהם מציע תפיסה ייחודית של מקריות ונעזר בה כדי להבין בעיה מרכזית אחרת. יחד הם יוצרים חבורה מגוונת אשר טווח העניין שלה רחב ביותר. הספר בוחן, בין השאר, כיצד וולטר ואליס מונרו תופסים הזדמנויות והחמצות בחיים, ומה עומד בעיניהם מאחורי מזל טוב ומזל רע; כיצד פרויד ויונג רותמים צירופי מקרים לטיפול נפשי ובאיזה מחיר; מהי דרגת החופש הממשית שלנו לפי ספר יונה ובורחס; כיצד מקריות מעוררת באנדרה ברטון וסופי קאל השראה, ואילו משחקים רציניים הם משחקים איתה; מדוע לוקרטיוס האטומיסט ראה בה את הניצוץ שהעיר לחיים את היקום, על כל ישיו וברואיו.
בין גיבורי וגיבורות הספר נמצאים נביא, משרת, אחות פסיכיאטרית, מהמר, משורר, ספנים, הרפתקן, אמנית, פסיכואנליטיקאים, מרגל ואפילו המוות מחופש לאישה. הסיפורים שלהם הם גם הסיפורים שלנו; צירופי המקרים שהם פגשו מוכרים גם לנו. בשפה בהירה, נטולת ז'רגון אקדמי, מציע דותן פנורמה של התבוננויות. כל אחד מפרקי הספר הוא מקרה אוטונומי וניתן לקוראו בנפרד מהשאר, אבל יחד הם יוצרים קלסתר רב-פנים של תופעה חמקמקה זו....
|
|