|
1.
|
|
בית - ספר חכם הוא בית - ספר המיישם את מה שאנו יודעים כיום 'נל שישה היבטים מכריעים של החינוך( מטרתה הבסיסית של ההוראה, חינוך להבנה, תוכנית לימודים, הנעה, אינטליגנציה ויצירת שינוי. הספר סוקר את התיאוריות והממצאים האחרונים בתחונוים אלה, ומשלב אותם לכדי תמונה כוללת של בית - ספר חכם, בית - ספר של המאה הבאה. לקראת בית - ספר חכם: מאימון הזיכרון לחינוך החשיבה הוא ספר חכם המציע חזון חינוכי מעודכן, מרתק ואפשרי. דיוויד פרקינס, פסיכולוג קוגניטיבי מבית - הספר לחינוך של אוניברסיטת הרווארד, הוא מן הדמויות המובילות כיום את מחשבת החינוך בעולם המערבי. הוא פרסם ספרים ומאמרים רבים בהם פיתח תיאוריות מקוריות על חשיבה, הבנה, ידע, לכוידה והוראה בהוצאת מכון ברנקו וייס ראו אור שניים נ,ספריול הכיתה החושבת (נכתב בשיתוף עם ש' טישמן וא' ג'יי) ונופי החשיבה (אסופת מאמרים של פרקינס ועמיתיו). מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה מביא לידיעת הקורא העברי את מיטב התיאוריות העוסקות בחינוך החשיבה, ומקיים שורה של מסגרות חינוכיות שבהן הן מיושמות הלכה למעשה....
|
2.
|
|
כיצד מתרחשת חשיבה פורצת דרך; חשיבה המביאה לעולם רעיון חדש ומועיל? פרקינס טוען שלחשיבה פורצת דרך יש מבנה טיפוסי. היא כרוכה בחיפוש ממושך, בהתקדמות מועטה, באירוע מזרז, בקליק קוגניטיבי ובטרנספורמציה של מה שהיה ידוע קודם לכן. שיאו של התהליך הזה – המקום שבו צועקים כמו ארכימדס "אאוריקה!" – הוא הקליק הקוגניטיבי. גם לחיפוש אחר קליק קוגניטיבי יש מבנה טיפוסי. פרקינס מתאר אותו באמצעות אנלוגיה לחיפוש זהב. הספר כתוב באופן קריא ומשעשע. הוא כולל חמישים חידות המדגימות כיצד מתרחשת חשיבה פורצת דרך.
...
|
3.
|
|
האסופה נופי החשיבה מציעה לקורא העברי עיון מעמיק ומקיף בעבודתו של דיוויד פרקינס - ממובילי ההוגים בעולם בתחום של חקר החשיבה וחינוכה. מאמריו הנבחרים של פרקינס, הכרוכים באסופה זו, עוסקים באופן חד ומעורר בכל אותן שאלות 'סוד המעצבות את אופיו ומהותו של חינוך ילדינו: כיצד אנו חושבים? ממה "עשויה" חשיבה טובה? מהי למידה עתירת חשיבה? מהי הבנה? כיצד מחנכים לחשיבה טובה, ללמידה עתירת רשיבה ולהבנה? שבעת השערים של נופי החשיבה מובילים את הקורא אל גווניה הרבים של עבורת פרקינס ועמיתיו בתחום של חינוך החשיבה ואל יישומיה והשלכותיה החשובות של עבודה זו. דיוויד פרקינס הוא מרצה בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת הרווארד. הוא מנהל במשותף עם הווארד גרדנר את "פרוג'קט זירו" (מסגרת למחקרים מעשיים בחינוך), חוקר ב"מרכז לטכנולוגיה חינוכית" .יועץ למדינות, מחוזות, מכונים, בתי ספר ומוזיאונים בארצות הברית, באמריקה הדרומית, בדרום אפריקה ובישראל. בהוצאת מכון ברנקו וייס ראו אור ספריו של פרקינס לקראת בית ספר חכם והכיתה החושבת (נכתב בשיתוף עם ש' טישמן וא' ג'"), ומאמרים רבים שלו תורגמו והופיעו בכתב העת של המכון חינוך החשיבה. בקרוב יראו אור שני ספרים נוספים שלו: מעבר ל - :IQ המדע החדש של האינטליגנציה הנלמדת, והאמבטיה של ארכימדס: חשיבה פורצת דרך. מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה פועל בשיתוף משרד החינוך, ומטרתו היא טיפוח החשיבה והלמידה במערכת החינוך ובמסגרות אחרות. המכון מפתח חומרי למידה בתחומי החשיבה, מקיים השתלמויות למורים, למנהלים, להורים ולתלמידים, ומוציא לאור את מיטב ספרות המקור והתרגום העוסקת בחינוך החשיבה....
|
4.
|
|
מה ראוי ללמד וללמוד? מהו הידע הנחוץ ביותר לחיים בעולם משתנה? או במילים אחרות, איך עונים על שאלתם הנפוצה ביותר של תלמידים: "למה אנחנו צריכים ללמוד את זה?!" הספר חינוך בעולם משתנה: מה באמת חשוב ללמוד מאת דייוויד פרקינס מציע קווי מתאר לתוכנית לימודים חדשה הנענית לאתגרי המאה המורכבת והמאתגרת שלנו. במוקד תוכנית הלימודים שתלמידים "צריכים ללמוד" נמצאות "הבנות גדולות" – הבנות עתירות מובן, ערך ונוכחות. בוגרי בית ספר המצוידים בהבנות גדולות, יוצאים לחיים נבונים, טובים ויעילים יותר.
חינוך בעולם משתנה הוא ספר חובה לאנשי חינוך מכל הסוגים ולהורים המבקשים לחנך את תלמידיהם וילדיהם לקראת חיים עתירי משמעות והישגים.
דייוויד פרקינס הוא פרופסור אמריטוס בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת הרווארד. הוא ניהל במשך שנים יחד עם עמיתו הווארד גרדנר את פרוג'קט זירו – מרכז למחקרים יישומיים בחינוך. פרקינס פרסם מאמרים וספרים רבים המעצבים את שיח החינוך בעשורים האחרונים.
בעברית ראו אור: הכיתה החושבת (מכון ברנקו וייס, 1996); לקראת בית ספר חכם (מכון ברנקו וייס, 1998); נופי החשיבה (מכון ברנקו וייס, 2000); למידה כמשחק (ספרית פועלים, 2011); חינוך בעולם משתנה (ספרית פועלים, 2020), הוראה ולמידה (ספרית פועלים, 2020)
***
הסדרה הוראה איכותית מוקדשת למורי ישראל. היא הוקמה ביוזמתם של קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס כדי להעשיר את עולמם המקצועי של המורים ולסייע להם לבנות ולשכלל את כישורי ההוראה שלהם. הסדרה – תרגום ומקור – מציעה דידקטיקה חכמה: עקרונות מבוססי מחקר ומעשה ושיטות התומכות בלמידה עצמאית ומעמיקה.
"אין חכמה, ואין עצה, ואין תבונה, אשר אין להם רועה" (ר' ידעיה הפניני, "בחינות עולם")
...
|
|