עוזר-השל יוצא מהעיירה הנידחת אל העיר הגדולה – ורשא; הוא שאפתן המבקש לרכוש השכלה ולהקלט מהר. אך יסורי הקליטה בכרך מכשילים אותו בדרכו ומונעים ממנו את ההצלחה המיוחלת. עוזר-השל מפתח פילוסופיה אישית וחי את חייו על פיה: הוא נעשה נהנתן, תלוש ונצלן הקובע את גורלן של נשים אחדות שנקשרו בו – מתוך אינדיבידואליזם חסר אחריות.
בסאגה מרהיבה זו
רומן אהבה והרפתקאות זה, על תלמיד חכם יהודי הנשבה בימי גזירות ת"ח ונמכר לעבד לאיכר פולני, מצוין בסגולות - הסיפור ובקסם הפולקלור שהקנו למספר האידי יצחק בשביס - זינגר שם בין - לאומי. פרשת האהבה האסורה, המלווה נפתולי - נפש, שבין העבד היהודי ובין בת אדוניו הנוצריה, משולבת בתיאורי ההוי הססגוני של היהודים והפולנים במאה הי"ז. יצחק בשביס - זינ
סיפורו המרתק של אהרן גריידינגר, סופר צעיר הקונה לו את מקומו בעולמה של ספרות יידיש בוארשה בשנות השלישים על רקע התבססות השלטון הנאצי בגרמניה והאיום הגובר על פולין.
מקום מרכזי תופסות אהובותיו של הגיבור:
פעילה במפלגה הקומוניסטית, אשה נשואה בת - טובים, ושחקנית שבאה מאמריקה להעלות מחזה בוארשה; וכנגדן - שושה, חברת - ילדות שלו, מפגרת בה
עולם אפל של גנבים, זונות, רוחות רופאים ועושי כשפים. בצעירותו היה מקס שייך אליו, אולם התנער ממנו ובנה בית בארגנטינה. לאחר שבנו, ארתורו בן השבע-עשרה מת פתאום ואשתו, רוחל'ה, כמעט יוצאת מדעתה, הוא נוטש את ביתו ושב לווארשה, לרחוב קרוכמלנה שבו נטועים שורשיו. זמן רב עבר מאז השתוקק לאישה, תשוקה עזה כזו, שהוא חש כלפי צירלה, בת הרב, המוכנה להינשא
הוא היה קוסם נערץ. ידע ללכת על חבל, לפרוץ מנעולים, להפנט אנשים. נשים אהבו אותו, גברים חיפשו את קרבתו. אבל זה לא הספיק לו. הוא שאף לפרוץ למרחב, לזכות בתהילת עולם. האם יצליח להמריא, או ייפול לשפל תחתיות? יאשה מָאזוֹר הוא אמן שמורד במוסכמות ונאבק עם עצמו תוך כדי חיפוש אחר שורש ה"אני" האישי והיצירתי שלו. מבחינה זו הוא בן דמותו של המחבר. סיפו