“#
פעם, מזמן, קראתי את "שירת הסירנה" ונהניתי מאד. בעיקר מהכתיבה הנון-שלנטית השנונה ומחוסר היומרנות לכתוב ספרות גדולה. כל מה שאני זוכרת ממנו הוא בגדים שצריך לנקות בניקוי יבש, וכתיבה בגוף ראשון. אחר כך קראתי את גברת ורבורג, בו נהניתי מהאיזכורים החביבים של תל-אביב של שנות השבעים המשמימות. הסיפור, שחלק מקוראיו חשבו שהוא משעמם, היה מקסים בעיני. אני זוכרת את הפורד אסקורט שהבעל לא יאפשר לאשתו לנהוג בה, אותה הוא יצחצח בימי שישי עם צינור מים, מכנסיים עד הברך והכרס בחוץ ויסבול מפוסט טראומה אם מישהו יחשוב שאולי הוא יסכים לשטוף ריצפה בבית. או כלים חו"ח.
לא מזמן היתה פה ביקורת חיננית של א. סלע על הספר הזה, שהזכירה לי את הסופרת וסיקרנה לגבי הספר (תודה רבה!) והנה מספר ימים אחרי הביקורת ההיא עברתי ליד הספסל ו- voilà, הספר מחכה רק לי.
הסיפור מסופר בגוף ראשון מפי אסנת שטיבל, שהיא צלמת מסחרית בת 30, שהזכרונות המרירים מבית הספר התיכון (ליידי דייויס למתעניינים...) אינם מרפים ממנה גם שנים מאז השתחררה ממנו. בית הספר גם הוא אינו מרפה ממנה: היא גרה בקרבתו, חבריה הטובים מאז הם חבריה היום. עדיין היא בת 17 חסרת-ערך, דחוייה ועלובה, גם 13 שנים אחרי אותו גיל.
הסיפור כולל תעלומה, יותר שטותית ומופרכת אפילו מספרי מתח לא מצטיינים בדרך כלל. היא לא מעניינת במיוחד ולא מותחת בכלל. מטרת התעלומה היא לאפשר היכרות טובה יותר עם אסנת שטיבל (היא הסופרת? בכל מקרה הוא כתוב בגוף ראשון ובהרבה אמינות) ופתרונה האווילי אינו יותר מחווייה לא כל כך מעניינת שעברה על המספרת. לא נראה לי שכדאי ללינור להמשיך בכיוון כתיבת מתח כלשהו. הדירוג של הספר 3.5 כוכבים, עוגל כלפי מטה בגלל סיפור התעלומה העלוב.
יש בסיפור מידה מסויימת של אנכרוניזם. הוא פורסם ב 1993, יש בו טלפון קווי, שצריך לחכות לידו לשיחה, קלטות ומכשיר וידאו, מזכירה אלקטרונית, "עקוב אחרי"... הסיפור כמו שסופר לא יכול היה להתקיים היום.
תל-אביב של אותן שנים אינה העיר היקרה בעולם (חכו עוד עשרים שנה לפלא הזה). יש בו תיאורים קצת מעליבים של פלורנטין, שהיום היא בעלת עתיד נדלני מבטיח, המתוארת כשכונה מוזנחת (זה כנראה היה נכון) שמפחיד להסתובב בה ברחוב בחושך (סכנה בעיני המתבונן, נראה לי).
אין בספר הזה שום יומרה להיות ספרות עילית, שום מגמה של הגיגים ופילוסופיה (או פסיכולוגיה) בשקל. אלה שמחשבים את סך הספרים שנותר להם לקרוא עד יום מותם – יוותרו עליו, כמובן. הוא לא מוסיף משקל לעגלה והבנאדם צריך להספיק לסיים את החשובים בספרים לפני מותו ולעשות וי. אבל אלה ש"בידור" אינו מילה גסה עבורם, אלה שנהנים מקריאת סתם ספרים שמשעשעים אותם גם אם לא יוסיפו דבר לתדמיתם - יוכלו להשתעשע קצת עם הספר הזה, שאינו מתייחס לעצמו ברצינות למרות שחוויות נעורים קשות הן די רציניות, נראה לי.”