ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 בספטמבר, 2014
ע"י פילנפיל
ע"י פילנפיל
קניתי את הספר לפי המלצת מישהו שאני מחשיב כבר סמכא , וחייב להודות שדי התאכזבתי- ממספר סיבות:
1. העטיפה: קשה לתאר את הסלידה שאני חש כאשר אני רואה שמשתמשים בציניות שכזאת בספר כדי שישמש, אם כבר, על הדרך, כפרסומת לסרט באותו השם. שיהיה ברור, אין לי שום דבר נגד הסרט, לא ראיתי אותו וייתכן מאוד שהוא מצוין- אבל כל קורא ספרים רציני יודע שעולם הספרים והסרטים הוא שונה לחלוטין, אפילו אם מדובר לכאורה באותו 'תסריט'. אחד היתרונות הבולטים של הספר למשל, הוא העובדה שאתה רשאי לעצב את הדמויות והתפאורה שבסיפור פחות או יותר כרצונך, והן אינם נקבעים לפי איזשהו מפיק עם סטיגמות אופנתיות משלו. העובדה שהעטיפה של הספר מכילה כל מני פרצופים חייכניים וסיסמאות שאינם קשורים בהכרח לסיפור עצמו יכולה רק לפגום בחוויית הקריאה, לא לתרום לה. אבל כמובן סיבה זו קשורה להוצאה החדשה, לא לספר עצמו.
2. הדמויות: ישנה לדעתי בעיה עקרונית עם הצגת הדמויות בספר ביחס לז'אנר שנראה לי שהוא מייצג. הספר הוא ללא ספק ספר מסע, כשספציפית מדובר במסע פילוסופי-אקזיסטנציאליסטי (סליחה על המילה הארוכה). הבעיה מתעוררת כבר בהגדרה זו- כי פילוסופיה תמיד מנסה להנחית מלמעלה בעוד האקז' מתחיל מהאדם, מלמטה- כך שאנחנו מקבלים שילוב מבלבל של מסע ריאלי לגמרי וסימבולי בו זמנית. בגלל שילוב זה הדמויות שהגיבור פוגש חייבות להיות גם הן מורכבות משני אלמנטים: אנושי-ריאלי וסימבולי-מיתי. הקושי שמתעורר הוא אם כן האם ליצור דמויות 'על אנושיות' שגם להן חולשות של בני אדם, או בני אדם רגילים שעושים מעשים יוצאי דופן. המחבר בחר באפשרות הראשונה, אולי כי לטעמו מטרת המסע היא להפוך את הגיבור ל'אנושי' יותר, אבל לדעתי הוא טעה, כי כבר לא נותרה שום דמות שניתן להתחבר אליה- הן פשוט לא אמיתיות. בקיצור, אם המחבר, פילוסוף גרמני, היה כותב ספר פנטסיה, הייתי קורא אותו בסבבה- כאן זה לא מתאים.
3. העלילה: הסיפור מתחיל באיזשהו מפגש מפתיע, קיטשי מדי לטעמי, שמהווה זרז לכל המסע שבא אחריו- אבל בפני עצמו הוא נתקע באמצע. הגיבור מוצא באקראי ספר של סופר מסתורי ומתחקה בעקבותיו- מה שהופך בעצם לסיפור בתוך סיפור, כשהסופר המסתורי הוא גיבור העלילה הפנימית. כדי לצאת מתסבוכת כזאת ועוד בספר דחוס בהגות כמו זה, ולסיים עם איזשהו מסר ברור לקורא, צריך שילוב מופלא של לוליינות סיפורית ותכנון מאחורי הקלעים. עם כל הכבוד- למסיה פסקל אין את זה. שתי העלילות- החיצונית והפנימית, מסתיימות במפתיע, ללא מסר ברור ועם המון קצוות פתוחים ומסרים סותרים.
עם כל מה שכתבתי עד כאן, עדיין מדובר בספר מהנה ומאתגר אינטלקטואלית- פשוט צריך להתייחס אליו כאל שיטוט אקראי במוזיאון, ולא סיור מסודר.
3 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של פילנפיל
» ביקורות נוספות על רכבת לילה לליסבון - עטיפת הסרט - חיוו של אדם יכולים להשתנות ברגע אחד
» ביקורות נוספות על רכבת לילה לליסבון - עטיפת הסרט - חיוו של אדם יכולים להשתנות ברגע אחד
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נתי ק.
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
חסכת לי כתיבת ביקורת. מאמצת כל מילה...
|
|
פילנפיל
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
יש משהו במה שאתה אומר, אבל אני לא חושב שצריך להאשים את המקלדת.
אני חושב שמדובר בתופעה כללית במדיה ההמונית, שבולטת במיוחד בתעשיית הסרטים אבל גם גולשת לתחומי הספרים. ההרגשה היא שהכותב של התסריט כבר לא מאמין שלצופה ישנה יכולת ריכוז גבוהה מספיק בשביל טיעון ארוך, עקבי ופרטני- ולכן הוא מנסה להחזיק אותו ע"י רצף של הברקות קצרות וססגוניות, מוחזקות יחד באווירה מתוחה או דרמטית. במקרה הספציפי של ספר זה, לא נראה לי שהמחבר מזלזל באיזשוהי דרך באינטלגנציה של הקורא, אלא פשוט מתמקד בסיפור האנושי ומשתמש בפילוסופיה כקישוט. |
|
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
לא קראתי
התחושה של קריאה של ספר שמתיימר להיות פילוסופי ואיך שהוא הופך לתסבוכת וקצוות פרומים-לא אמינים מפריע לי מאד ולאחרונה נתקלתי בלא מעט ספרים כאלו. לדעתי הכתיבה במחשב גורמת לכך לא מעט.
הסופר/ המשורר שכתב בכתב ידו-כתב ומחק נדרש לדיוק ולמחשבה. היום זה קל מידי. המקלדת מעבירה בקלות גם שטויות ואי דיוקים, אני יודע שרבים לא חושבים כך, אבל אני חושב שיש בזה משהו. |
3 הקוראים שאהבו את הביקורת