ביקורת ספרותית על טיפולים יצירתיים עם ילדים שעברו טראומה - עקרונות המודל המשקם - סדרת ספרים בפסיכולוגיה וחינוך מיוחד # מאת אן בניסטר
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 2 בספטמבר, 2014
ע"י שקית ניילון


הספר מתאר את עקרונות "המודל המשקם", שיטת הטיפול במשחק שפיתחה אן בניסטר בילדים שעברו טראומה חד פעמית או מתמשכת, ומשלב דוגמאות מנסיונה המקצועי הרב בפסיכודרמה בטיפול פרטני וקבוצתי. בניסטר גם מנתחת את ההתנהגות, הרגשות, אסטרטגיות ההתמודדות ויחסי ההתקשרות של הילדים ושל בני משפחותיהם.
בניסטר גילתה כמו תיאורתיקנים רבים (וביניהם ויגוצקי, מורנו, ויניקוט, סלייד ודמסיו), שהתפתחות הילד והלמידה קשורים זה לזה. הטיפול ביצירה פועל באופן ישיר על הרגשות, שרובם חוזרים על עצמם והופכים לחלק בלתי נפרד מהעצמי שלנו. דרך האמנויות והגוף ניתן לגשת באופן לא מודע לרגשות. הטיפולים ביצירה מציעים באופן ייחודי יצירת מרחב משחק מטאפורי מרוחק ובטוח בו מתרחש שחזור סמלי ומטפורי של הטראומה, במקביל לתהליך ההתקשרות עם המטפל. המוח מגיב לרגשות המתעוררים ונרשמים בו דפוסים רגשיים חדשים. הילדים והנוער מקבלים עידוד לעשות שימוש ביצירתיות ובתהליכי הריפוי האישיים שלהם, תוך כדי עידוד המודעות לגופם כחלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי.
לדברי בניסטר הטיפול ביצירה עשוי להיות נגיש לילדים בכל גיל ובמיוחד לילדים שחוו טראומה, ילדים עם קשיי למידה, ילדים עם קשיי דיבור וילדים בסקאלת ההפרעות האוטיסטיות. טיפול ביצירה מתאים יותר לילדים שעברו טראומה מינית, שכן הם יכולים לתקשר את הטראומה, להעזר ולזכות בתיקון הנזק.
במקביל לניתוח עקרונות "המודל המשקם", בניסטר מתייחסת גם לגישות אחרות של טיפול יצירתי בילדים שעברו טראומה ולמכנים המשותפים בין הגישות השונות. לדבריה גם אנשי מקצוע מנוסים, שעברו הכשרה בתחומי טיפול אחרים ושרכשו נסיון רב בעבודה עם ילדים שעברו טראומה, יוכלו להעזר בשיטות המתוארות בספרה.
הספר מרתק ומעורר השראה. התרגום של אלה רבינוביץ' בהיר והקריאה בו קולחת.
2 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה



2 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ