• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
6:29 (שש עשרים ותשע)

6:29 (שש עשרים ותשע)

מאת עמוס הראל

הביקורת של שולמית

תמונה של שולמית
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
2.0
6:29 (שש עשרים ותשע)

6:29 (שש עשרים ותשע)

מאת עמוס הראל

הביקורת של שולמית

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
2.0
תמונה של שולמית
הוצאה לאור:כנרת זמורה דביר
שנת הוצאה:2026
קטגוריה:אלימות וטרור

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 6 שעות•3 דקות קריאה

ספרו החדש של עמוס הראל,06:29, מגיע עם משקל ציבורי ברור: כתב ופרשן צבאי ותיק, אחד העיתונאים הביטחוניים הבולטים בישראל, מנסה לעשות סדר במחדל 7 באוקטובר ובמלחמה שבאה אחריו. הספר משווק כ”קריאת השכמה” וכחשבון נפש על השקרים שישראל סיפרה לעצמה; הראל, לפי תיאור הספר, מפנה אצבע מאשימה גם לדרג המדיני וגם לצה״ל ולשב״כ.

אלא שדווקא משום שזה עמוס הראל, הציפייה גבוהה יותר. הבעיה המרכזית של הספר היא שהוא כתוב. באופן דרמטי במיוחד אבל, וזה אבל גדו, כמעט אינו מחדש. מי שקרא בשנתיים האחרונות את התחקירים, הטורים, הראיונות והעדויות על הלילה שלפני 7 באוקטובר, על התצפיתניות, על “חומת יריחו”, על סימני האזהרה, על כרטיסי הסים ועל הקריסה המודיעינית והפיקודית, לא ימצא כאן שום דבר שמפיל מהכיסא. במובן הזה הספר הוא בעיקר אריזה מחודשת, בהירה ונוחה, של סיפור שכבר סופר שוב ושוב.

לזכותו של הראל ייאמר שהוא עיתונאי מנוסה מאוד, וזה מורגש. הוא יודע להחזיק רצף אירועים, להסביר תהליכים, לחבר בין מחדל טקטי לכשל תפיסתי, ולמקם את 7 באוקטובר בתוך תהליך ארוך של שחיקה, יהירות והתמכרות לשגרה ביטחונית כוזבת. אבל כספר עיון שמבקש להיות משמעותי באמת - הוא נשאר במידה רבה באזור הבטוח ואף מאכזב. הוא פחות חושף שכבות חדשות ויותר מאשרר תזות מוכרות, וחלקן פוליטיות.
החלק הפוליטי הוא גם החלק החלש יותר. לא מפני שאין מקום לפוליטיקה בספר על 7 באוקטובר - ברור שיש - אלא מפני שכאן היא לעיתים מרגישה שטוחה מדי - בוודאי ביחד למומחיותו הצבאית של הראל. פרשן צבאי במעמדו יכול לתת לקורא ערך ייחודי כשהוא מפרק את צה״ל, יחסי דרג מדיני-צבאי, תהליכי קבלת החלטות וכו׳. כשהספר גולש להכללות פוליטיות רחבות, הוא נשמע פחות כמו ניתוח צבאי ייחודי ויותר כמו עוד מאמר דעה מוכר לעייפה מהעיתונות הישראלית.

ההשוואה לרבי מכר אחרים מהתקופה האחרונה כמו “מתיר אסורים” של יאיר מירון ו“לא נשבר” של בר קופרשטיין מדגישה את נקודת החולשה המרכזית של “06:29”. מירון וקופרשטיין כותבים מתוך אזורים שהציבור כמעט לא ראה: מאחורי הקלעים של מאמץ השבת החטופים, ומתוך חוויית השבי עצמה. לכן הקריאה בהם מייצרת תחושה חזקה של חשיפה - של כניסה לחדר, למנהרה, לדילמה, למקום שלא הייתה לקורא גישה אליו. הם לא רק מסבירים את המלחמה; הם מרחיבים את גבולות מה שהציבור יודע עליה. אצל הראל, לעומת זאת, התחושה שונה. הוא כותב על נושא עצום וחשוב, אבל ברובו דרך חומר, תזות ואבחנות שכבר הפכו לחלק מהשיח הציבורי.

06:29 הוא ספר בינוני במובן המדויק של המילה: לא רע, לא מיותר, ובוודאי לא רשלני - אבל גם לא פורץ דרך. הוא טוב כסיכום, חלש יותר כגילוי. הוא חשוב כמסמך שמרכז את מה שאנחנו כבר יודעים, אבל פחות מצליח להפוך את הידוע למחשבה חדשה.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
אין לייקים עדיין

על המבקרת

תמונה של שולמית

שולמית

חברה משנה
4 ביקורות•2 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מקורית•אלימות וטרור•ביוגראפיות
תמונה של שולמית
שולמית
חברה באתר משנה
ביקורות4
לייקים שקיבלה2
דירוג ממוצע4.2 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מקורית1אלימות וטרור1ביוגראפיות1

דיון על הביקורת

אין תגובות עדיין

אין תגובות עדיין

היה הראשון לשתף את המחשבות שלך על הביקורת

ביקורות נוספות של שולמית

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים

יאיר מירון

“מתיר אסורים” הוא לא ספר מושלם ולא תמיד ספרותי במובן המלוטש של המילה. יש בו חספוס, דחיפות, לפעמים אפילו תחושה שהוא נכתב מתוך האירועים עצמם ולא ממרחק בטוח. אבל דווקא זה אחד הדברים שעובדים בו: הוא לא מנסה להיות רומן אלגנטי על המלחמה, אלא מכניס את הקורא ישר לתוך החדרים, החמ״לים, הבלבול, האחריות והלחץ.

הכוח הגדול של הספר הוא שהוא מצליח להיות גם מותחן פרוזאי קריא וסוחף וגם ניסיון רציני להבין כשלים עמוקים באמ״ן, בצה״ל ובתרבות קבלת ההחלטות שקדמה ל-7 באוקטובר. מירון לא כותב תחקיר יבש, אבל גם לא מסתפק בדרמה אנושית. הוא משתמש בעלילה כדי להראות איך מערכת חושבת ואיפה היא נתקעת. כמישהי שלא הייתה ביחידת החטופים הרגשתי שאני מבינה איך היררכיה, פוליטיקה פנימית, ביטחון יתר ופחד מטעות יכולים לעוור גם אנשים חכמים ומסורים.

דווקא משום שהספר פחות “ספרותי” הוא מצליח להכניס את הקורא לעניינים במהירות. הוא נקרא כמעט כמו מותחן, אבל משאיר אחריו שאלות של ספר עיון: איך הגענו לשם, מה לא ראינו, מי לקח אחריות, ואיך נראית קריסה מערכתית מבפנים.

במובן הזה, “מתיר אסורים” מרגיש כמו התחלה של ז׳אנר חדש בספרות הישראלית שאחרי 7 באוקטובר - רומן תיעודי-מערכתי, קרוב מאוד למציאות, לא תמיד מלוטש, אבל חי, דחוף, סוחף ומחדש. ממליצה בחום!

לפני 6 שעות•
★★★★★
•שולמית
לא נשבר

לא נשבר

בר קופרשטיין

“לא נשבר” הוא לא רק ספר על הישרדות בשבי. הוא מסמך אנושי נדיר, כמעט בלתי נתפס, על אדם שמנסה לשמור על צלם, אמונה, זיכרון וסדר פנימי במקום שנבנה כדי למחוק את כל אלה. כוחו הגדול של הספר הוא דווקא בפשטות שלו: הוא לא מנסה להיות ספרות “יפה” מדי, לא מייפה את הזוועה ולא הופך את הכאב למליצה. הוא מספר.

במובן הזה, ובלי להשוות כמובן בין האירועים עצמם, יש בו משהו שמזכיר את העוצמה העדותית של ק. צטניק - לא בגלל הסגנון, אלא בגלל הפונקציה: עדות מתוך התופת, שנכתבת לא רק כדי לתאר מה קרה, אלא כדי להשאיר סימן. לומר: זה היה. זה קרה. כך נראה אדם כשהוא נאחז בחיים, בזיכרון, במשפחה, באמונה ובתקווה בתוך מקום שמנסה לשבור אותו.

וזה גם ספר אינפורמטיבי מאוד. מעבר לסיפור האישי, הוא נותן לקורא מושג מוחשי יותר על השבי: הפחד, הרעב, השגרה המעוותת, יחסי הכוחות, מנגנוני ההישרדות, הדרך שבה זמן מפסיק להתנהג כמו זמן, והאופן שבו אדם נאחז בדברים קטנים כדי להישאר שלם. לפי הראיונות סביב הספר, קופרשטיין אף התחיל לכתוב חלקים ממנו בזמן השבי עצמו, במנהרות - מה שמעניק לטקסט תחושת דחיפות ואותנטיות שקשה לזייף.

הגדולה של “לא נשבר” היא שהוא לא רק מרגש. הוא חשוב. הוא הופך את המילה “חטוף” חזרה לאדם מסוים, עם קול, פחדים, הומור, כוח, אמונה ומשפחה. הוא לא ספר מושלם במובן הספרותי המלוטש, אבל אולי דווקא לכן הוא עובד: כי הוא לא נכתב ממגדל ספרותי, אלא מהבור. מהחושך. מהמקום שבו עצם הכתיבה היא כבר פעולה של התנגדות.

לפני 6 שעות•
★★★★★
•שולמית
סבתא בורחת מהבית

סבתא בורחת מהבית

מאירה ברנע-גולדברג

נהדר וממלא.
כתבו כבר את כל מה שרציתי להגיע אז רק אגיד שנהניתי.

לפני 10 שעות•
★★★★★
•שולמית