ביקורת ספרותית על שבע אימהות - הנשים הגדולות של התנ"ך מאת יוכי ברנדס
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 15 ביולי, 2023
ע"י רץ


נשות התנ"ך

את יוכי הכרתי לראשונה, לפני שנים רבות, בהרצאה על רות המואביה. בליל שבעות. הרצאה שהייתה עבורי חוויה חדשה ויוצאת דופן, באופן שבו יוכי ברנדס, הצליחה להעביר את סיפורה של רות המואביה, סיפור בין אלפי שנים, ולהעניק לו חיים ורלוונטיות לחיים שלנו בהווה. יוכי, כמי שבאה מבית חרדי, הופיע בטלוויזיה, עוד שהייתה בשחור לבן, בפינת יהדות, ובכך לדעתי היא הייתה מהמשפיעות על הטרנד החדש של לימודי יהדות כחוויה תרבותית גם לחילונים.

אך כגודל הסופרלטיבים, המגיעים ליוכי, כך גודל האכזבה, בשעה שקראתי לפני מספר שנים את הרומן שלה מלכים ג, שהוצג בתקשורת וביחסי הציבור שלו, באופן יהיר, כספר שאמור לשנות את התפיסה שלנו לגבי התנ"ך וגיבוריו, כמו העובדה, שלפי ברנדס, דוד, שאמונם היה חייל פלשתי בימי הקרב בגלבוע, אך לא נטל בו חלק, ייעץ לפלשתים כיצד לגבור על שאול וצבאו. לא רק שטענה זאת חסרת ביסוס לחלוטין, גם הרומן ועלילתו רעים.

עברו שנים, והחלטתי לקרוא את שבע אימהות, של ברנדס, כקריאה המנסה למצוא את יוכי, אותה הכרתי בפגישתנו הראשונה. לא רק שלא התאכזבתי, אלא ממש הופתעתי לטובה, משום שיוכי, היא כותבת רהוטה ונפלאה, המעניקה לטקסט המקראי נקודת מבט ייחודית ומעצימה כאישה.

יוכי, בחרה בנושא קרוב לליבה, נשים מקראיות, שזכו רק לפסוקים מעטים בתנ"ך. יוכי, מספרת סיפור נפלא, המבוסס על הטקסט המקורי, תוך שימוש במגוון פרשנויות, מסורתיות, כמו רש"י, או חז"ל, ספרות ושירה מודרנית (כרחל המשוררת הכותבת על מיכל), ואף מתוך הסתכלות על העלילה התנכ"ית דרך ניסיון חייה. בשפה קולחת, היא מלהטת ומחברת בצורה מרהיבה בין קטעי הפרשנות המגוונות, ובונה מהם אמירות מעניינות, חכמות ומרגשות.

יוכי כותבת על אשת פוטיפר, אדונו של יוסף, ומתארת אותה כפאם פאטל של העולם העתיק, וכורכת את דמותה בצורה שנונה, עם דלילה ועם יעל, שתקעה לסיסרא, יתד לרקה. היא אף טוענת, בצורה מעניינת שהאישה המפתה גברים למשגל ולבסוף הורגת אותם, זאת קונבנציה, שהשפיעה על דימויה של האישה מפלצת, כפי שהיא נתפסת בתרבות המודרנית. כדוגמה יוכי, מביאה את שרון סטון, מאינסטינקט בסיסי, כביטוי ארכיטיפי לנשים מפתות ורצחניות. אין סיכוי שבכתיבה אקדמית, או רבנית, תמצאו השוואות בועטות נשכניות ובעלות הומר, כפי שאלה מופעיות בספר זה ללא חשבון, כולל שימוש בעברית לא תקנית בספר, כמו נערה שיוזמת סקס, נחשבת שרלילה. אבל זה מה שהופך את כתיבתה ואמרותיה של יוכי, לטקסט בגובה העיניים.

ליוכי, יש גם פרשנויות מבריקות, כמו העבודה, שאת הכוח המניע ליציאת מצרים, היא לא רק רואה במשה ואהרון, אלה גם במקומה של מרים אחות משה, כמושיעה, המופיעה יחד עם שניהם בפסוק מקראי: "ואשלח לפניך את משה אהרון ומרים". כשם שבפסוק אחד מראה על מעמדה של מרים, פסוקים אחרים מתארים אותה כרקדנית, או רכלנית, קולות שונים וסותרים, המאפיינים את המקרא, מתוכם יוכי, מצביעה על המשמעות האמיתית.

גולת הכותרת של יוכי, היא בכתיבתה על רות המואביה, כסיפור של נשים שקשרו בניהן ברית על מנת לשרוד בעולם הגברים ולעמוד על שלהן. הסיפור על רות הוא על אישה שכולה נתינה ואהבה שלא תלויה בדבר לחמה שלה (היכן תמצאו דברים כאלה), שאומרת לה את הפסוקים היפים בתנ"ך: "המוות יפריד ביני ובינך". בפרשנות של יוכי, יש משהו מקורי, באופן שהיא מתייחסת לקונבנציה הסיפורית של רות, כסיפור לכלוכית, אבל הקונבנציה הזאת, מחייבת יופי, ממש כמו בסרט אישה יפה, בו כיכבה ג'וליה רוברטס, אך התנ"ך לא מציין שלרות יש יופי, אם כן, מה יש לרות שואלת יוכי, ומפתחת פרשנות מעניינת.

לא הסכמתי איתה, בכל הפרשנויות, כמו הניסיון לתאר תמונתה האחרונה של איזבל, העומדת בחלון ארמונה. על פי יוכי, כמי שערכה מפגן נשיות מרהיבה לרוצחיה, ולמי שצפה בה. איזבל הופיע קרוב לוודאי, ככוהנת האשרה, ואיפרה את עצמה כיאה למעמדה כאישה גאה ואמיצה, והחשוב מכל, היא העזה פנים ליהוא, שר צבאה שבגד בה. התנ"ך בחר לספר את סיפורה כאויבת אלוהי ישראל, כאישה הזרה המפתה, דימוי מגמתי.

אז מהי השורה האחרונה, לאוהבי סיפורי התנ"ך, אתם חייבים לקרוא את הספר הזה, חוויה צרופה של עונג.
22 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה, אני מתיחחס רק לספר הזה, את מלכים ג שלה, לא אהבתי. אבל החשיבות שלה בכך שיצרה עניין ללמוד התנ"ך בקרב חילונים.
רץ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
עמיחי - תודה, את ההשוואה עשתה ברנדס, על שלוש נשים מפתות מינית, המסכנות את מי שאותו הן פיתו. לדעת ברנדס, מעמד הרקדנית, הוא לא מעמד מנהיג, ורכלן, הוא לעתים אדם שפעולותיו מזיקות לחברה ונתפסות על ידה באופן שלילי, גישתה של ברנס הייתה שבמקרה זה מרים מתוארת על פי עקרון ריבוי הקולות, חלקן בקשו להעצים אותה, ואחרים משום היותה אישה, להנמיך אותה, כך ברנדס.
רץ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אנקה - התכוונתי שאני לא מביע דעה על כל הספרים של ברנדס, רק לגבי הספר הזה. במקרה הזה הפרשנות שלה הייתה טובה ורק מועילה ומעשירה חילונים המבקשים לקרוא טקסטיים יהודיים.
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
ממש מעניין. ויוכי ברנדס מצטיירת ככותבת מצטיינת.
עמיחי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה, רץ.
שתי נקודות שלא היו מובנות לי:
1. מה פשר ההשוואה בין אשת פוטיפר ליעל ולדלילה? שתי האחרונות פיתו את הגבר על מנת להחליש אותו ולגבור עליו, בעוד אשת פוטיפר כופה את עצמה על הגבר מעמדת כוח ("ניצול יחסי מרות" בלשוננו).
2. מדוע הסיפורים על מרים הרוקדת בשירת הים, ולאחר מכן מרכלת על משה ואשתו, הם "קולות שונים וסותרים"? מה הסתירה?
אנקה (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
מצטערת רץ אבל לא כל כך הבנתי את התגובה האחרונה שלך אליי. קראתי את הספר הנ"ל. לא טענתי שהוא רומן והגבתי לחני על הפניה שלה אליי.
מוריה בצלאל (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
רץ, יופי של ביקורת. דודתי אוהבת אותה והפצירה בי לנסות. אז ניסיתי, זה היה לפני יותר מעשור - קראתי את הגר ולא הצלחתי למצוא הנאה. מסופקני שאהנה ממנה גם היום, היא לא כוס התה שלי.
רץ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אנקה - הביקורת שלי מתייחסת לספר הזה, זה לא רומן, אלא כתיבה אישית על שבע נשים תנכיות. את הספר הזה אהבתי מאוד מסיבות שכתבתי עליהן בביקורת והתייחסתי לחני.
רץ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
חני - תודה, יוכי, ממש כמוני בוגרת מכון שכטר, מקום שמחנך לאהבת האדם, מקום שמלמד תנ"ך ומדרש בגישה אקדמית ביקורתית, עקרונות אלה באים לביטוי בכתיבתה של ברנדס, היא עוסקת בהנגשת המקורות, דווקא למי שמתקשה להבין אותם מתוך הטקסט או הפרשנות, ולכן ממש לא צריך לחושש מקריאת הספר הזה, ואני מניח שהדבר נכון לגבי ספריה האחרים.
רץ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
בנצי - תודה, בטוח שתואב את הספר, בראש ובראשונה בזכות הסיפור הקולח המצליח להחיות את הדמויות התנכיות.
אנקה (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
חני, לי זה לא משנה מה הסופרים מעלים על הכתב, אם זה מדמיונם הפורה ולא אכפת לי אם זה לא מתיישר עם הסיפור המקראי. בסופו של דבר, בינינו, גם הסיפורים של התנ"ך לא תמיד מדייקים לאמת ההיסטורית או הארכיאולוגית. זאת רק הפרשנות שלה לסיפור. לא תורה מסיני. אני מקווה שאני זוכרת מספיק מהתנ"ך כדי לא להתבלבל :)
אנקה (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
חני (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אנקה השאלה איך את קוראת את הספרים הללו בלי שישפיעו עלייך או יעוותו לך את הסיפור המקראי.
זה קורה רק אם את בקיאה מאוד
בתנך. אבל נניח אם לקורא אין מושג קלוש
מיהם באמת הדמויות?
אנקה (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
יוכי ברנדס כותבת טובה, לדעתי. אהבתי את הספרים שלה שקראתי וגם את הפרשנות שלה לנושאים מן התנ"ך והמשנה: שבע אימהות. מלכים ג'. הפרדס של עקיבא. הספר 'אדל' מחכה לי בסבלנות על מדף :)
חני (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
כן בנצי ברור שספרים משנים ומעצבים. רבקה נניח היא אחת האימהות שלנו
ובכל זאת מצויירת כאישה רעה מאוד.
ובגלל חוסר בקיאותי דעה משתרשת הלאה
ועלולה להחשב כאמת מוחלטת.בספרים הללו
העולם המקראי כל כך תוסס לעומת הקריאה היבשה, יש שם הרבה פורנוגרפיה,
אלימות,שובניזים,עבדות, מכירת בני אדם.
מה שנקרא אלוהים ישמור.

יש פה מורות לתנך בקהל
מעניין מה הן חושבות.


בנצי גורן (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
חני, האם את מכירה ספר שאינו מעצב דעה?
חני (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
רץ , ספרים כאילו מסוכנים לחילונים. הסיבה היא שהפרוזה שהיא כותבת
מפיחה חיים בדמויות מהמקרא. ואם אתה
לא בקי ברזי המקרא כקורא אתה שבוי בסיפור
בלי לדעת מה באמת אמיתי.מאז שקראתי לפני שנים
את " האוהל האדום" רבקה מצטיירת כמכשפה אמיתית.לכן לטענתי סילוף עובדות למען סיפור טוב
יש בו משהו מסוכן למי שלא בקי.כי הוא מעצב דעה.
בנצי גורן (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רץ, שכנעת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ