ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 25 בנובמבר, 2022
ע"י יהונתן מויזה
ע"י יהונתן מויזה
מצאתי את עותק זעיר של הספר מונח בקרן רחוב על המדרכה. קראתי אותו לראשונה ביום כיפור כאשר הדרכים הושבתו ונמצאה לי לכך שהות. ניכר כי לכותבי הספר היה ידע נרחב בתורה ואף בתלמוד. ישנם כמה משפטים שאקח מהספר כגון "השבת נועדה לבני האדם ולא בני האדם לשבת". או "מה שיוצא מן הפה עלול לטמא את האדם יותר ממה שנכנס בו". חשוב גם להבין שלאורך כל הספר ישו מעולם לא אומר שהוא המשיח וגם לא בנו של אלוהים. אלה בכל פעם ששואלים אותו בנוגע לכך הוא אומר לשואל "אתה אמרת". צר היה לי לשמוע שנוצרים מפרשים את הפסוק בתהילים "..בני אתה אני היום ילדתיך.." בצורה קונקרטית בכך שלאלוהים יכול להיות בן. גם בתלמוד כתוב ש"כאשר בני ישראל עושים רצונו של מקום הם נקראים בנים למקום". בסביבה אוניברסיטאית יהודית נוטים להשמיץ את הספר בכך שהוא רווי בניסים ולכן פונה לקהל עממי שקשה לו לקבל תפיסה של אל מופשט בניגוד לתנ"ך היהודי שהוא "פסגת הרציונאליזציה". זוהי כמובן שטות כי גם התנ"ך שלנו מלא בניסים כגון מעשי הנביא אליהו, שמואל, ועוד.. כן אני חייב לציין שלעניות דעתי הספר לא יכול לשמש כספר קודש משום שהשפה בו אינה שפה פיוטית אלה שפה מאולצת ששאולה במידה רבה מהתנ"ך. הספר איננו תלית שכולה תכלת. ישו מפציר במאמיניו לעוור את עצמם או לכרות את כפות ידיהם כדי לא לחטוא בבשרם. הוא גם מצהיר כי בא לעשות מלחמה בעולם ולא שלום. אך קריאה בברית החדשה מנקה את המצפון היהודי מרגשות אשמה על צליבתו של ישו, משום שישו אומר לתלמידו יהודה לא פעם במהלך העלילה שהוא (יהודה) יסגיר אותו לשלטונות ואז יצלב, וביום השלישי יקום לתחיה. ובמובן זה זוהי מהין בקשה בין רב לתלמידו ונבואה שמגשימה את עצמה.. יש לכעוס על הסנהדרין שהיו מושב לצים שהסגירה את ישו לידי השליט הרומי, ומתוך תפיסתי האמונית יש למנוע בכל מחיר הישנות סנהדרין כזו.. הרבה מהספר המורכב מ"בשורות" למעשה חוזר על עצמו. ודי בקריאת תחילתו כדי להפיק ממנו את המיטב. תחילתו של הספר "בראשית היה הדבר" מסקרנת אך לוטה בערפל.
4 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
strnbrg59
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
הפרקים הראשונים פחות מעניינים (והאמת לומר, הם מעצבנים
באנטישמיות הבולטת שלהם) מאשר הספרים החיצוניים, המספרים את סיפורו של העם היהודי בתקופה ההלניסטית והרומית, והספר שנקרא (זה תלוי בתרגום) או "חזון יוחנן" או "התגלות יוחנן" או "האפיקליפסה" בגלל דימוייה הפנטסטיים נוסח ספר יחזקאל וספר דניאל.
|
|
קיבוצניק
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
הברית החדשה היא במקורה ארוע יהודי לחלוטין. ישוע ומשפחתו, שנים עשר תלמידיו וכל בני הקהילה הראשונים היו יהודים. פטרוס שעל שמו נקראת קתדרלת סט.פטר בותיקן הוא שמעון הדייג מהכנרת. פאולוס שהפיץ את הבשורה בין הגויים הוא שאול התרסי, יהודי פרושי במקור. תמצית הבשורה היא בפרקים ה-ז באוונגליון של מתי, שנקראים גם "דרשת האושר" ועפ"י המסורת היא נאמרה על הר האושר שמצפון לכנרת, היום אתר צלייני. התמצית של הדרשה מופיעה בפסוק: "לכן כל אשר תרצו שיעשו לכם בני האדם עשו להם גם אתם כי זו התורה והנביאים". ניסיון לשוב אל מקורותיה של התורה להבדיל מאינספור פרשנויותיה. לימים התפתחה מזה הדת הנוצרית על כל פלגיה, טכסיה והתאולוגיות שלה שגם הן רחקו ממקור האמת. כדרכו של עולם.
|
4 הקוראים שאהבו את הביקורת