בזבוז של זמן

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 30 באוגוסט, 2018
ע"י חתול השיממון
ע"י חתול השיממון
***השנאה שנתתם***
אמ;לק: כן או לא? לא. ספר מיותר, שלדעתי גם עושה עוול לכל המסרים השוויוניים שהיה אמור לשדר. הישמרו לנפשותיכם
תקציר מגב הספר:
סטאר בת השש־עשרה חיה בשני עולמות מתנגשים – שכונת העוני שנולדה וגדלה בה ( =^.^= זו לא שכונת עוני, זו שכונת *פשע*, יש בה גם מאפיונרים ממש עשירים, וסטאר עצמה שייכת למשפחה נורמטיבית ממעמד הביניים =^.^= ), וחברת הילדים העשירים מהתיכון היוקרתי שלה. האיזון העדין בין השניים מופר כששוטר לבן הורג את קאליל, חבר הילדות של סטאר, והיא העדה היחידה למעשה. עכשיו היא חייבת לבחור אם לשתוק ולהמשיך בחייה או לצאת למאבק כדי לחשוף את האמת. דבר אחד בטוח: המחיר שתיאלץ לשלם יהיה גבוה.
( =^.^= "וואו", אתם ודאי חושבים. זה נשמע בדיוק כמו "גלימה ופגיון", רק בלי כוחות העל. זה בטח יהיה טוב, נכון? אז לא נכון! =^.^= )
ומה אני חשבתי:
ניגשתי אל הספר הזה בהתלהבות, גם כי יהיה מעניין לקרוא סוף-סוף סיפור על החברה האפרו-אמריקאית שנכתב על-ידי אפרו-אמריקאית, אבל בעיקר כי הוא ימלא לי שלוש משבצות בבינגו החודשי של קבוצת "ספרים?": גם ספר ביכורים, גם ספר שהסופרת שלו היא אפרו-אמריקאית וגם ספר שהדמות הראשית שלו היא פושעת (טוב, בת של פושע, חברה הכי טובה של פושע וחצי אחות של בן של פושע. איכשהו, בספר שאמור להעביר מסר של "זה לא בסדר להתייחס לאפרו-אמריקאים כאילו כולם פושעים" כל האפרו-אמריקאים פושעים, פושעים לשעבר או צעירים מדי אבל תנו להם זמן, ואלה שיצאו בסדר הם רק אלה שהתמזל מזלם ללכת לתיכון לבן).
לא העליתי ציפיות לשמיים – אחרי הכל, יש המלצה של ג'ון גרין על הכריכה, שזה בערך כמו המלצה של טבעוני על פיצה (כלומר, אתה יודע מראש שכנראה לא תהיה בה גבינה צהובה). אבל אפילו כך התאכזבתי מעל ומעבר. עולמם של השחורים בספר היה כל-כך סטריאוטיפי, שלו סופרת לבנה היתה כותבת אותו, הייתי תוהה האם היא קצת גזענית או סתם מתנגדת עקרונית לביצוע תחקיר בסיסי: לכולם יש שמות כמו סטאר, ליריק, קניה ודה-ונטה (כשם פרטי!), כולם שומעים רק ראפ, משחקים כדורסל, מדברים בשפת רחוב ומשתייכים לכנופיות. אני מודעת לכך שיש *גם* שחורים כאלה, בדיוק כמו שיש גם יהודים עם אף ארוך ותאוות בצע, אבל לא על השחורים האלה רציתי לשמוע! רציתי ספר שיגיד "אנחנו לא הדעות הקדומות שלכם", שיתן לי משהו מעבר לכל הספרים שלבנים כותבים על שחורים ושבוודאי מפספסים ניואנסים כלשהם ולא משנה כמה יסודי התחקיר שעשו, ולא ספר שבאותה מידה יכול היה להיכתב על-ידי מישהו שלא פגש אדם שחור מימיו והתבסס רק על הקלישאות שהוא מכיר.
סטאר, הגיבורה, היא מצד אחד סתמית ושטוחה ומצד שני מתנשאת ומפונקת, הטינאייג'רית ה"אני לא שייכת לשום מקום אף אחד לא מבין אותי" הקלאסית עם גישה של השמש-זורחת-לי-מהמקום-בו-לא-זורחת-השמש. יש לה משפחה מושלמת ומבוססת כלכלית (יש לכם בית עם גינה גדולה וחדר לכל ילד? אתם אוכלים במסעדות כל הזמן? יש שני רכבים בבית? אז כן, אתם משפחה מבוססת ממעמד הביניים), חברים אוהבים מכל הצבעים והגזעים, וחבר שמסור לה יותר משטיחון רצפה (למרות שכראוי לשטיחון רצפה, היא רומסת אותו בכל הזדמנות), אבל היא תמיד מרגישה מקופחת, מסכנה ו"לא באמת יכולה להיות עצמה כי היא לא שייכת לשום מקום ואף אחד לא מביייין אותה". היא כל-כך עסוקה בלחפש בזכוכית מגדלת ביטויי את-שחורה-מדי-בשבילנו מצד חבריה הלבנים (היא עשתה סצינה שלמה בגלל חברה שהתבדחה על כך שסטאר אוהבת עוף מטוגן *אחרי שסטאר אכלה עוף מטוגן*, כי מה אם היא התכוונה שהיא אוהבת עוף מטוגן כי היא שחורה, ולא כי העוף המטוגן הוא עוף מטוגן?) וביטויי את-לבנה-מדי-בשבילנו מחבריה השחורים (כי היא הולכת לבית-ספר של לבנים וכל זה), שהיא לא מבחינה שאף אחד לא באמת גזען כלפיה, היא זו שמתייחסת לכולם כמו לפיסות תחת אבל אנשים איכשהו עדיין ממשיכים לסבול את השיט שלה. אפילו את הרצח של קאליל, החבר הכי טוב שלה (כלומר, מישהו שמדי פעם ראוי לשניה מתשומת הלב היקרה שלה) היא הצליחה לסובב איכשהו סביבה – והנה ציטוט מהספר להמחשה (הכוכביות היו הדגשות במקור):
"את לא מבינה!" אני אומרת. "*אף אחד* לא מבין! *אני* ראיתי את הכדורים מפלחים לו את הגוף. *אני* ישבתי שם על הכביש כשהוא נשם את הנשימה האחרונה שלו. *אני* נאלצת לשמוע איך אנשים מנסים לגרום לזה להיראות כאילו זה בסדר שהוא נרצח. כאילו זה הגיע לו. אבל לא הגיע לו למות, ולי ממש לא הגיע לראות את השיט הזה!"
רואים? לא הגזמתי: שני "אף-אחד לא מבין אותיייי", שמונים "אני" (מודגשים!) והתייחסות לרצח של חבר כאילו הדבר הכי גרוע בו היה הטראומה הנפשית שנגרמה לה ולא העובדה שבנאדם אשכרה נרצח. ברצינות, סטאר היתה דמות כל-כך בלתי-נסבלת שיחסית אליה, אני רוצה את כל הדמויות מספרים ששנאתי עד כה כמשפחה מורחבת (אני בכל מקרה אף פעם לא פוגשת את המשפחה המורחבת שלי אז זה יכול להסתדר). ואם עדיין יש לכם ספקות לגביה אתם צריכים לדעת גם שהיא אוהבת את הסרטים של הארי פוטר יותר מאשר את הספרים ושהיא רוצה להיות בסלית'רין כי כל העשירים שם (נו, באמת, מצטרפים לצד האפל בשביל העוגיות, לא בשביל כסף!)
העלילה היא קודם כל משעממת: בנוסף לכל האמור, סטאר היא דמות מאוד פסיבית, ועושה דברים בקשר לאירוע הירי רק כשמישהו מבקש ממנה לעשות אותם: ניגשת לדבר עם המשטרה רק אחרי שהם מזמנים אותה, מתראיינת לטלויזיה רק כשמבקשים ממנה, מעידה במשפט רק כשמבקשים ממנה ואפילו משתתפת בהפגנה רק כשמישהו גורר אותה לשם פיזית ודוחף לה מגפון ליד. ולכן, עד שמבקשים ממנה לעשות משהו אנו נאלצים לצלוח פרקים אינספור בהם היא הולכת לבית-הספר, משחקת כדורסל, אוכלת ארוחות ערב משפחתיות, ובאופן כללי מנסה להעמיד פנים ששום דבר לא קרה כי, טוב, הברירה הדיפולטית היא השגרה, וזה לא שמישהו *אמר* לה לעשות משהו אחר. גם כשהעלילה מצליחה להתניע אין בכך נחמה רבה, משום שהכל בספר כל-כך שחור ולבן (שחור ולבן הבנתם?!) שאי אפשר היה לסחוט ממנו טיפת מורכבות גם עם מסחטה תעשייתית: שוטר לבן שעצר נער שנהג למופת רק משום שהוא שחור ואז הוציא אותו להורג ללא רחמים וללא כל התגרות מצידו, כשבנשימתו האחרונה הנער טוב הלב והתמים רק דאג לשלומה של חברתו, ואחר-כך השוטר גם שיקר ולכלך עליו בטלויזיה. מה יש פה לחקור, בעצם? מה יש פה לשפוט? או שיטייחו את המקרה או שיכניסו את הקיי-קיי-קיי הזה לכלא. ומאחר שנושא ה"שוטר לבן יורה בנער שחור" נטחן עד דק עוד לפני שאתם ואני נולדנו, כשמציגים אותו בצורה כל-כך פשטנית ורדודה, באמת שאין משהו חדש או מעניין לומר עליו.
אבל החלק שהכי עצבן אותי היה המסרים שהספר העביר. אני די בטוחה שהכוונה היתה להעביר מסר של "גזענות זה רע", אבל כיוון שהסופרת עשתה את כל השחורים (כאילו, כ-ל השחורים) בספר פושעים, לרבות הנער שנורה, היא נטרלה את עניין הגזע והמסר הפך להיות "אסור לשפוט מראש סוחרי סמים, יכול להיות שהם סתם עושים את זה כדי לעזור לאמא החולה שלהם ואז בעצם הם לא סוחרי סמים אלא תינוקות טהורים של מלאכים". כמה פעמים נאמר בספר "אז מה, רק בגלל שהוא עבריין צריך להניח שהוא מסוכן?" ואפילו "אם הייתם יודעים למה הוא מכר סמים, לא הייתם שופטים אותו ככה". זה גם שגוי (כן, עבריינים הם מסוכנים, לא, הסיבות שבגללן הוא סחר בסמים לא אמורות לעניין את אנשי החוק, אם כי כמובן זה לא הופך את חייו של עבריין להפקר) וגם לא מציאותי – כי רובין הוד וערפדים מנצנצים ששותים רק דם חיות שתרמו אותו מרצון עובדים רק בספרים. בחיים האמיתיים אין פושעים טובים ופושעים רעים, יש פושעים, שהם בני אדם שזקוקים לעזרה ולשיקום אם ירצו בזה, אבל עדיין, הם *פושעים* – אבל גם התחום הזה מאוד שחור ולבן בספר: יש את התינוקות-של-מלאכים שעוזרים לפרנס אמא חולה או להאכיל אח קטן, ויש את ראשי המאפיה שהם מפלצות חסרות לב, שום דבר באמצע. אין לי בעיה עם איזה רובין הוד בספר פנטזיה קליל, יש לי בעיה כשזה מתיימר להיות מסר לחיים האמיתיים.
ועוד דבר שהפריע לי היה "הגזענות ההפוכה": משפטים כמו "אני נפרדת ממך כי אתה לבן ולצאת איתך מרגיש כאילו אני בוגדת בגזע שלי" או "אנחנו בני המיעוטים צריכים להתאחד נגד הלבנים" הם גזעניים בהגדרתם, וזה שקבוצת מיעוט היא זו שמפנה אותם כלפי קבוצת רוב פריבילגית לא אומר שלא מדובר פה בפסילת אדם על סמך גזעו וצבע עורו. הגישה הזאת, לצערי, הרגשתי שלא נבעה רק מסטאר אלא חלחלה מהסופרת עצמה – ולראיה העובדה שכל הלבנים בספר היו רעים (והיו בו, אגב, רק שלושה לבנים), והלבן היחיד שלא היה מרושע עד העצם היה "משתחר", כלומר אחד שמתלבש כמו שחורים, שומע מוזיקה שחורה ונמשך רק לבנות שחומות, ולמען הסר ספק אחת הדמויות מעידה עליו שהוא בסדר כי "אתה שחור, רק העור שלך לבן", כאילו לבן זו מילה נרדפת לרוע. איך הסופרת לא מבינה כמה נזק מסר כזה עושה? אנשים אמורים לקרוא את הספר ולחשוב "גזענות זה רע", ולא "אה, הם גזענים כלפינו בדיוק כמו שאנחנו כלפיהם, גזענות זה טבעי אז יופי הכל טוב"!
וכמובן, איך אפשר לכתוב ספר נוער בלי להכניס אליו התחסדויות לגבי סקס? והפעם, הסופרת אפילו לא ניסתה להסתיר את זה מאחורי "אה לא הם לגמרי רוצים סקס פשוט ממש במקרה כל פעם זה לא הרגע הנכון" – בספר הזה סקס הוא אשכרה עילה לפרידה מחבר שלך זה שנה (מצד שני, גם צבעו הלבן הוא עילה לפרידה), והנימוק – "גם קונדום יכול להיקרע ואז אפשר להיכנס להריון". ובכן, יקירתי בעלת הלוגיקה הכל-כך-עקומה-שאני-לא-יודעת-מאיפה-להתחיל, ראשית, בדיוק בשביל המצבים הללו ישנן גלולות נגד הריון וגלולת היום שאחרי. שנית, את מבינה שהטיעון הזה יהיה תקף לשארית חייך, כן? גם בגיל שלושים אפשר להיכנס להריון לא רצוי. כלומר, אם את מתכננת רק שני ילדים, תוכלי לעשות סקס רק פעמיים בחיים (טוב, כמה פעמים לכל הריון כי לא תמיד בפעם הראשונה מצליחים). אז אולי די כבר לתת לנו שיעורי חינוך מיני בשנקל באמצע החיים? זה ספר, תנו להינות (כלומר להתייסר) ממנו בשקט!
נקודת האור היחידה בספר היא התרגום, שהצליח להעביר היטב את הניגר-סלנג (לא יודעת איך קוראים לזה בפוליטיקלי קורקטית) של הדמויות, וגם לא היו בכלל קטעים שדורשים מהקורא לעשות reverse engineering (כלומר, תרגום חזרה לאנגלית) כדי להבין למה התכוון המשורר במקור, שזה די נדיר אפילו בתרגומים הטובים יחסית.
לסיכום, לרעיון הבסיסי של "נערה שחורה שלומדת בתיכון לבן היא העדה היחידה לתקרית גזענית" היה המון פוטנציאל, והאופן בו הצליח הספר לחרב אותו בצורה כה מוחלטת הוא מעורר תדהמה. בין גודל הציפיה לגודל האכזבה כאן אפשר להכניס את סר גרגור ממשחקי הכס (למי שלא קרא/ראה: זה בחור ממש ענק). אל תפלו כמוני בפח של "התקציר נשמע ממש טוב", הצילו את עצמכם כי אותי כבר אי אפשר.
נ.ב
הידעתם? בספר נטען שהקעקוע של הראפר טופאק, thug life, הוא למעשה ראשי תיבות של the hate you give little infants fu**s everything, או, "השנאה שנתתם לילדים קטנים דופקת הכל", שזה בעצם שם הספר! טוב, אז אני אומרת שראשי התיבות של "ספרים דפוקים דופקים הכל" זה "סדדה", שזה כמו "סבבה" של מצוננים, רק שספרים דפוקים הם בדיוק ההפך מסבבה, וגם להיות מצונן זה לא סבבה האמת, במיוחד בקיץ.
נ.ב2
לאורך כל קריאת הספר הזה לא יכולתי שלא להשוות אותו בראש שלי ל"צעד גדול קטן" של ג'ודי פיקו (תרגום נוראי לספר ששמו היה צריך להיות "בייבי סטפס", כלומר "צעדי תינוק", שזה רק הגיוני כי יש תינוק בספר). זה ספר שגם הוא עוסק בגזענות כלפי אפרו-אמריקאים אבל בצורה מורכבת, רגישה ונפלאה. למי שכן רוצה לקרוא משהו בנושא – תנסו.
10 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מסמר עקרב
(לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
שיממון, עכשיו
תורי להודות לך על התגובה המפורטת והמנומקת...
1. "כל השחורים פושעים" - גם מבחינתי אבא של סטאר, הפושע לשעבר, נספר, אבל בכיוון ההפוך. דווקא משום שכל כך קשה לחזור למוטב. בנוגע לטענתך "ולמה כל השחורים הם או פושעים או שוטרים?" - שוב, לא נכון עובדתית. ציטוט מהספר: "מה עם גברת רוקס והעוגות שלה? מה עם מר לואיס והתספורות שלו? מה עם מר רובן? והמרפאה? והמשפחה שלי?" (עמוד 203). הרי לך, במשפט אחד, כמה וכמה דמויות מהספר שהן לא של פושעים או של שוטרים - קונדיטורית, ספר ועובדי מרפאה. בנוגע לטענתך "אין שחורים שמרצים באוניברסיטה? אין שחורים שהם אנשי עסקים עשירים? אין שחורים רופאים?" - ברור שיש, אבל מטבע הדברים הם כמעט לא יופיעו בזירת ההתרחשות של הרומן, שכונת פשע. מה גם שמספר הדמויות שמאכלסות את הרומן אינן עשרות, כפי שכתבת, אלא הרבה פחות - סטאר ומשפחתה, כמה חברות לספסל הלימודים וכמה דמויות מהשכונה. בפירוש לא עשרות. 2. בעניין הכתיבה הסטריאוטיפית, כביכול, הרי שבמקרים מסוימים היא תורמת לאותנטיות של הסיפור, ובכך היא עדיפה בעיניי על כתיבה מלאכותית של התרחשויות ושל דמויות שלא קיימות במציאות שבה הספר מתרחש. הסופרת תורמת כאן, לדעתי, להפרכת הדעות הקדומות בכך שהיא מיטיבה לתאר את האנושיות והרגישות שמסתתרות בלבבותיהם של הדמויות ה"סטריאוטיפיות", לראייתך. ושוב, סטריאטיפיות בערבון מאוד מוגבל, שכן כבר הוכחתי לך בסעיף הקודם את קיומן של דמויות לא סטריאוטיפיות בעליל ברומן. אגב, הישראלי הטיפוסי שאת רואה לנגד עינייך, שמו אבי והוא היה חייל קרבי שעבר טראומה כשחברו הקרוב נהרג במלחמה והוא עובד במסעדה שמתמחה בחומוס ובורקס ומדבר במבטא ישראלי כבד? לא מכיר הרבה ישראלים כאלה. השם אבי כבר לא נפוץ כמה עשורים טובים ובורקס אף פעם לא היה מאכל ישראלי טיפוסי. אם כבר, פלאפל. וגם זה כבר נחלת העבר. ועוד אגב, צפיתי בעונות הראשונות של How to Get Away with Murder (בעברית היא נקראת "המדריך לרוצח"). אני מסכים עם הטענה שלך שהיא מציגה תמונה אמינה של האוכלוסיה השחורה על כל גווניה, אבל בל נשכח שהיא לא מתרחשת בשכונת עוני ומצוקה אלא בקרב סטודנטים למשפטים באוניברסיטה יוקרתית. יחי ההבדל הקטן. ועוד אגב... העונה הראשונה הייתה בעיני מצוינת. לאחר מכן היא הדרדרה בעיקר בגלל תפניות עלילתיות מופרכות והזויות במיוחד. 3. בנוגע לאופי של סטאר, נסכים שלא להסכים. אני ראיתי אותה בצורה אחרת לגמרי, שלא לומר הפוכה. בעיניי היא אנושית ורגישה וכלל לא מתנשאת. את דבריה בציטוט שהבאתי היא לא מביאה בפני המצלמות, כך שאי אפשר להאשימה בצביעות. דבריה נאמרו לקוראים והם משקפים את הרהורי לבה: "לאנשים אמיצים לא רועדות הרגליים. לאנשים אמיצים אין בחילה. אנשים אמיצים לא צריכים להזכיר לעצמם איך לנשום אם הם יחשבו יותר מדי על הלילה ההוא. אם אומץ הוא מצב רפואי, אז במקרה שלי כולם טועים באבחנה". האם כך מתבטא אדם יהיר ומתנשא? בנוגע לפסקה שחתמה את דברייך, לצערי הנחת בפי מילים שכלל לא נאמרו. לא טענתי לרגע אחד שזה ש"כולם אהבו את הספר" עושה אותו לספר טוב. שימי לב לכך שבמשפט הפתיחה בתגובה שלי כתבתי לך "כתבת קטילה יפה, מנומקת ומושחזת, ואני בהחלט מכבד דעות מנוגדות לאלו שלי". כל מה שאמרתי זה שמאות אלפי קוראים דירגו אותו בדירוג גבוה, ושאני שמח שאינני בדעת מיעוט. האם זה עושה אותו לספר טוב? ממש לא. נקודת המוצא שלי היא שאין דבר כזה "ספר טוב" או "ספר רע". ספר שיהיה מעולה לאדם אחד יהיה גרוע לאדם אחר. יותר מכך, אותו אדם עצמו יכול לשנות את טעמו במהלך חייו. ישנם ספרים שקראתי לפני שני עשורים ואהבתי מאוד, ועכשיו, במרחק הזמן, ההתלהבות פגה לחלוטין. בנקודה זו, אם כן, אני מסכים אתך לחלוטין. רק מה? פירה?? איכסה. עם מלח וגם בהיעדרו. אבל אני יכול להציע לך שוקולד חופשי... |
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
מסמר, האתר IMDB מדרג את חומות של תקווה כסרט הטוב אי פעם. הדירוג נעשה
ע"י גולשי האתר. במקום השני הסנדק.
אני גם אוהב לפעמים להזדעזע מטעמם של קוראים ולהעניק לספר כוכב בודד היכן שקיבל לרוב ארבעה וחמישה. |
|
חתול השיממון
(לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה על התגובה המפורטת והמנומקת, מסמר! ברשותך אמספר את תשובותיי:
1. כל השחורים פושעים - אבא של סטאר פושע לשעבר, מבחינתי נספר כפושע. דוד קרלוס אכן שוטר, אבל כולם מתנהגים אליו כמו לבוגד/מנסה להיות לבן. עוד שוטר שחור. בסדר. שני שחורים שאינם פושעים מתוך...כמה דמויות שחורות בספר? עשרות? ולמה כל השחורים הם או פושעים או שוטרים? אין שחורים שמרצים באוניברסיטה? אין שחורים שהם אנשי עסקים עשירים? אין שחורים רופאים? אני ראיתי לאחרונה סרטונים של רופא אפרו-אמריקאי. מה הוא? פלמינגו? תופעה על-טבעית? 2. עולם סטריאוטיפי, שמות סטריאוטיפים וכו' - כנראה שלא הייתי ברורה. לא אמרתי שהם לא אמינים (ברור לי שיש גם שחורים כמו בספר, עם דגש על המילה גם, לא רק), לא אמרתי שהשמות שלהם מוזרים - הם לא יותר מוזרים מישראלי בשם אבי או אמריקאי בשם ג'ון סמית, אבל אתה מבין מה הבעיה בשמות כאלה. כשקראתי את הספר הרגשתי שאם ספר דומה היה נכתב על ישראלי, היו קוראים לו אבי והוא היה חייל קרבי שעבר טראומה כשחברו הקרוב נהרג במלחמה והוא עובד במסעדה שמתמחה בחומוס ובורקס ומדבר במבטא ישראלי כבד. האם יש ישראלים כאלה? כן. אבל למה לכתוב דוקא עליהם? זה הישראלי שמדמיין כל אחד שמעולם לא ראה ישראלי כשאומרים לו "תדמיין ישראלי". מבחינתם כולנו שירתנו בקרבי ולכולנו יש מבטא כבד וכולנו אוהבים חומוס. כישראלית, הייתי רוצה שאם יכתב עלינו ספר, הוא יפריך סטריאוטיפים ולא יחזק אותם. לא שהוא יגיד "אין ישראלים כמו אבי באמת", אלא שיגיד "יש כאלה, אבל זה ממש לא כל הישראלים, יש בהם כל-כך הרבה יותר מזה". אתה צופה במקרה בסדרה "איך להתחמק מרצח?" הנה סדרה שמציגה תמונה של האוכלוסיה האפרו-אמריקאית על כל גווניה: מצד אחד אנאליז היא עורכת דין מוצלחת ומפורסמת, מצד שני יש את המשפחה שהגיעה ממנה שהיא יותר...אפרו-אמריקאית קלאסית כזו? מצד שלישי יש גם פושעים, ויש גם כאלה שעשו פשעים קטנים אבל נשפטו בחומרה קשה בגלל היותם שחורים. באופן כללי, ספר שמציג אוכלוסיה, אפילו דמיונית כמו אלפים או גמדים, כאילו כל הפרטים שבה זהים, הוא ספר גרוע. המשפט לגבי התחקיר הבסיסי נאמר בהקשר של "אם הסופרת היתה לבנה". מובן שבהיותה שחורה היא לא צריכה לעשות תחקיר על איך זה להיות שחורה. זה פשוט שהספר נשמע לגמרי כאילו אמרו לאדם לבן שמימיו לא פגש אפרו-אמריקאי "תדמיין אפרו-אמריקאי". 3. האופי של סטאר - האמת שעלית פה על משהו עם הציטוט שהבאת: המצבים היחידים שבהם סטאר נשמעת אדם בלתי-מאוס הם מול המצלמות (מה שעושה אותה עוד יותר צבועה!) כשאין מצלמות היא יוצאת בהגזמה על ההורים שלה (שהיו לגמרי צריכים לקחת לה את הלפטופ עד שתלמד איך להתנהג), החברים שלה (נעזוב את הנושא הגזעני בצד - מה החברים השחורים שלה עשו לה? היא גסת רוח לאנשים כברירת מחדל), החבר שלה (מה יש לך להגיד על זה שהיא הפסיקה לדבר איתו כי הוא לבן?!), ונשמע שיש לה יותר תלונות של "אף אחד לא מבין אותי" מאשר על העובדה שהחבר שלה מת. אני לא זוכרת שבמקום אחד בספר הוזכר שהיא בכלל מתגעגעת אליו, רק כמה בלתי מתחשב מצידו היה למות דוקא מולה ולעשות לה טראומה. יש דמויות פאסיביות בחיים - נכון, יש. אבל הן משעממות ואני לא רוצה לקרוא עליהן. אני רוצה לקרוא על דמויות שמובילות מהפכות, על דמויות ששמות את טובתם של אחרים לפני טובתן, דמויות שיש להן אידאלים, ולא ילדות קטנות ומפונקות. ולסיום, טענה אחת שלך שגויה לחלוטין מיסודה - החלק של "אבל כולם אהבו את הספר". אני חושבת שאמנם צריך להסתמך על דעתם של אנשי מקצוע בעניינים בהם הם מבינים יותר מאיתנו - דעתם של רופאים בנושאים רפואיים, דעתם של אנשי הייטק בנושא מחשבים וכו'. אבל כשמדובר בספר, שהוא בסך-הכל מוצר צריכה, בדיוק כמו מנה במסעדה - אם המנה לא טעימה לי, זה לא משנה כמה אנשים אומרים שהיא כן, כי בנושאים כאלה אין צודקים ואין טועים: אם אני אומרת שהפירה מלוח מדי, יכול להיות שאנשים אחרים פחות רגישים למלח או אוהבים מלח, אבל זה לא משנה את העובדה שהוא עדיין מלוח מדי לאנשים עם טעם דומה לשלי. והעובדות הן - אנשים עם טעם דומה לשלי בספרים (שאם יורשה הנחתום להעיד על עיסתו אגיד שהוא אחלה טעם!) יסבלו פצצות מהספר הזה. |
|
שמוליק כ.
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
דווקא הדעות המנוגדות עושות חשק לקרוא.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
שיממון, אני לא מסכים עם אף מילה מדברייך.
עד כאן הכול בסדר. כתבת קטילה יפה, מנומקת ומושחזת, ואני בהחלט מכבד דעות מנוגדות לאלו שלי. מה שחרה לי זה שהקטילה שלך הסתמכה על חצאי אמיתות ועל אי דיוקים בנוגע לתכנים מהרומן.
באשר לטענותייך כי "עולמם של השחורים בספר היה כל כך סטריאוטיפי", שהרומן מציג את השחורים כ- "כל האפרו-אמריקאים פושעים, פושעים לשעבר או צעירים מדי", ש- "הסופרת עשתה את כל השחורים – כאילו, כ-ל השחורים בספר פושעים" ו- "כולם שומעים רק ראפ, משחקים כדורסל, מדברים בשפת רחוב ומשתייכים לכנופיות" (ציטוטים חלקיים), הרי שזה פשוט לא נכון מבחינה עובדתית. אביה של הגיבורה הראשית איננו פושע (פושע לשעבר, אמנם, אבל הוא חזר למוטב) ודוד קרלוס (השחור, כן?) הוא בכלל שוטר. גם אחד השוטרים שמגיע לעצור את אביה של סטאר הוא שחור. זאת ועוד, הסילוף הזה מזכיר לי כמה משפטים יפים מהספר עצמו. אני מצטט ומצטמרר, שכן נדמה לי שהסופרת פשוט קראה את הביקורת שלך ומגיבה לדבריך: "על מרקע הטלוויזיה מופיעים השכונה שלי, הבית שלי, ואני מתכווצת. כאילו בחרו בכוונה את החלקים הכי גרועים – נרקומנים משוטטים ברחובות, שיכון סידר גרוב העלוב, גנגסטרים עושים סימנים עם הידיים, גופות מכוסות בסדינים לבנים על המדרכות. מה עם גברת רוקס והעוגות שלה? מה עם מר לואיס והתספורות שלו? מה עם מר רובן? והמרפאה? והמשפחה שלי?" (עמוד 203). ועוד בעניין הטענה העקומה שלך כי "עולמם של השחורים בספר היה כל כך סטריאוטיפי" וש- "לכולם יש שמות כמו סטאר, ליריק, קניה ודה-ונטה (כשם פרטי!)", למה בדיוק ציפית, שלגיבורים יקראו רבקה ויעקב? מה לעשות שקניה ודה ונטה וכל שאר השמות המגוחכים לראייתך, הם השמות השחורים הקיימים במציאות? אותנטיות, שיממון, היא מילת המפתח כאן. גם בסוגיית השמות הסופרת כמו קראה את מחשבותייך והיא מגיבה לדברייך בספר עצמו: "למה יש שחורים שנותנים לילדים שלהם שמות מוזרים? כאילו, תראו את השמות שלכם. הם לא נורמליים". "מה אתה מדבר," אומר דה ונטה בטון נפוח, "השם שלי נורמלי לגמרי". "בכל מקרה," אומר סוון, "דה ונטה צודק. למה השמות שלנו פחות נורמליים משלכם? מי או מה מגדירים בעיניך מה זה נורמלי? אם אבא שלי היה פה, הוא היה אומר שנפלת למלכודת של הסטנדרטים הלבנים. חוץ מזה, לרוב השמות שבאוזניים של לבנים נשמעים משונים דווקא יש משמעות בשפות אפריקאיות" (עמודים 329-330). זאת ועוד - אביה של סטאר מסביר את השמות שהוא נתן לילדיו: "לאחותך קראתי סטאר כי היא הייתה האור שלי בתוך האפלה. סוון, שבע, זה מספר קדוש. המספר של השלמות. אנ'לא אומר שאתה מושלם, אבל אתה המתנה המושלמת שקיבלתי מאלוהים" (עמוד 304). באשר לטענתך כי "עולמם של השחורים בספר היה כל-כך סטריאוטיפי, שלו סופרת לבנה היתה כותבת אותו, הייתי תוהה האם היא קצת גזענית או סתם מתנגדת עקרונית לביצוע תחקיר בסיסי", אני חייב לומר לך כמה מילים על הסופרת: אנג'י תומאס נולדה במיסיסיפי, ושם היא מתגוררת כל חייה. כן, אותה מיסיסיפי שבמאה העשרים נחקקו בה חוקי הפרדה גזעית, שסבלה מדיכוי מוצהר וגלוי של שחורים ע"י רפובליקנים לבנים במשך עשרות שנים ואשר הייתה במרכז המאבק של תנועת זכויות האזרח האמריקנית. איך בכלל את יכולה לכתוב שאת תוהה "האם היא קצת גזענית או סתם מתנגדת עקרונית לביצוע תחקיר בסיסי"? תחקיר בסיסי, שיממון? הסופרת יכולה להרצות בפני מי שמבצע תחקיר. תחקיר מעמיק, לא בסיסי. כתבת ש- "סטאר, הגיבורה, היא מצד אחד סתמית ושטוחה ומצד שני מתנשאת ומפונקת" ותיארת אותה כ- "דמות כל כך בלתי נסבלת, שיחסית אליה אני רוצה את כל הדמויות מספרים ששנאתי עד כה כמשפחה מורחבת" ואת גישתה כ- "גישה של השמש-זורחת-לי-מהמקום-בו-לא-זורחת-השמש". ואני דווקא ראיתי לנגד עיניי נערה חכמה, אנושית ורגישה, שמצד אחד לא מתפלספת מהבוקר עד הלילה כמו בני הנוער הבלתי אמינים של ג'ון גרין, אבל מצד שני היא ממש לא שטוחה וריקנית כמו רבות מחברותיה בביה"ס. הוספת וקטלת את הפסיביות שלה: "בנוסף לכל האמור, סטאר היא דמות מאוד פסיבית, ועושה דברים בקשר לאירוע הירי רק כשמישהו מבקש ממנה לעשות אותם". ובכן, סטאר היא אולי לא הגיבורה האולטימטיבית שעשויה ללא חת, אבל לדעתי זה חלק מהמרקם האנושי שלה שכל כך נגע בי. כי, מה לעשות, בחיים האמיתיים לא כולנו גיבורי על וחלקנו נתקף פיק ברכיים דווקא ברגעים בהם נדרשת תעוזה. אגב, סטאר עצמה מתבדחת בחינניות על חוסר האסרטיביות שלה. למשל, כשהמפיק בתוכנית הטלוויזיה משבח את האומץ שלה להשתתף בראיון, היא כותבת "לאנשים אמיצים לא רועדות הרגליים. לאנשים אמיצים אין בחילה. אנשים אמיצים לא צריכים להזכיר לעצמם איך לנשום אם הם יחשבו יותר מדי על הלילה ההוא. אם אומץ הוא מצב רפואי, אז במקרה שלי כולם טועים באבחנה". אני חושב שהציטוט מפריך גם את טענתך על היותה מתנשאת, לכאורה. אגב, בניגוד גמור לתיאורייך, ברגע האמת סטאר נוהגת בקור רוח. היא נותנת הופעה מרשימה בראיון, כולל כמה משפטי מחץ על גזענות, וגם העדות שלה בפני חבר המושבעים היא ללא דופי. בנוגע לטענתך כי סטאר "כל כך עסוקה בלחפש בזכוכית מגדלת ביטויי את-שחורה-מדי-בשבילנו מצד חבריה הלבנים" וש- "היא עשתה סצינה שלמה בגלל שחברה התבדחה על כך שסטאר אוהבת עוף מטוגן, כי מה אם היא התכוונה שהיא אוהבת עוף מטוגן כי היא שחורה, ולא כי העוף מטוגן הוא עוף מטוגן", הרי שאני יכול לומר שחיישן הגזענות שלנו הוא רגיש מאוד, ויכולים להיווצר אי אילו מקרים בהם הוא מהבהב ומתריע לחינם. הרווחנו את החיישן הרגיש ביושר, האמיני לי, מה גם שלא כך הם פני הדברים במקרה הספציפי של העוף המטוגן. אילו לא היית מנתקת את הדוגמה שלך מההקשר בו הדבר בא לידי ביטוי בעלילה, היית מגלה שאכן סרקזם בעל ניחוח גזעני למהדרין עולה מאמירת העוף המטוגן של אותה "חברה". ועוד דבר חשוב, לקינוח הקידוח (וזאת ההזדמנות להתנצל על החפירה): אילו הייתי בדעת מיעוט, ניחא. נו, אני והטעם הדפוק שלי בספרים. אבל באתר Goodreads הספר דורג על ידי למעלה מ- 215,000 קוראים (לא טעות בהקלדה. למעלה מ- 215,000 איש!), והוא זכה לדירוג ממוצע של 4.56 כוכבים נוצצים וזוהרים. זאת ועוד: את דף הספר ב- Goodreads מעטר הכיתוב המרשים – Googreads choise 2017 winner. https://www.goodreads.com/book/show/32075671-the-hate-u-give?from_search=true אבל מה אני מבלבל ת'מוח. כולם מטומטמים. |
|
חתול השיממון
(לפני 7 שנים)
אורי - זה נכון שהספר מיועד לנוער אבל הסטיגמה שיש על ספרי נוער שהם קלישאתיים ורדודים היא ממש לא נכונה, ואני אומרת את זה בתור מישהי שקוראת כמעט ורק ספרי נוער, וקוראת המון. זה נכון למרבה הצער שיש סופרים שמזלזלים באינטיליגנציה של בני-נוער, אבל למרבה המזל הם דוקא מיעוט, וכשאני קוראת ספר נוער אני ניגשת אליו עם טריליון ציפיות גבוהות ואפס הנחות.
אה ותודה כמובן שקראת והגבת ^^ שונרא (קרוב משפחה שלא ידעתי על קיומו?) - תודה! כשחתול אחר מפרגן לך אתה יודע שמדובר בפרגון של אמת, כי לרוב חתולים אחרים סתם רבים איתך על מי יאכל ראשון ומי מקבל את המקום הכי נח על הספה =^.^= |
|
אורי רעננה
(לפני 7 שנים)
לחתול השיממון,
גמרתי את הספר והרגשתי כמו בסאונה, קטעים חמים ומעניינים וקטעים שיש בהם מרכיבים מלאכותיים.
אני מסכים כי יש בו כמות עצומה של סטראוטיפים. אולי הספר מיועד לבני הנעורים. הדבר המרגיז ביותר הם חמישים העמודים האחרונים, סכריניים , שמאלץ וכתיבה שמרגישים בה כי הכותבת מנסה לסיים את הסיפור. אם הספר היה מסתיים בהחלטה של חבר המושבעים הגדול, הייתה ההתרשמות אחרת. |
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
חתול השיממון, כתבת פה יופי של ביקורת. מעניינת, סוחפת, צינית, ביקורתית ומנומקת היטב.
תוך כדי הקריאה על סטאר לא הצלחתי שלא להיזכר בדמות הראשית של 'אמריקנה' שגם היא הייתה בלתי נסבלת, מרוכזת בעצמה ומקטרת סדרתית שפשוט אי אפשר להשביע את רצונה. אהבתי גם את ההערה על ג'ון גרין. זה לא סתם שלא הולך לו עם חתולים. השם של הספר חזק ומושך. הוא מעביר מסר שקשה להתעלם ממנו. העטיפה מתלבשת עליו מצויין. אני חושבת שבכל זאת אקרא אותו. והביקורת הזו היא אמ;אמ;שוכ. ארוך מאוד. אז מה? שווה כל מילה! |
10 הקוראים שאהבו את הביקורת