הביקורת נכתבה ביום שני, 6 בנובמבר, 2017
ע"י סקאוט
ע"י סקאוט
כשאני מסתכלת על תמונה של אדם שהלך בדרך כל ארץ, ליבי מסרב להאמין, להאמין בלכתו של אדם זה. הרי בתמונה הוא נראה כה פעלתן, אנושי, שערות מעטרות את קודקודו- אדם בשר ודם.
והמחשבות מציפות את מוחי, כיצד? כיצד ניתן שאדם זה, שנראה כה חי, לא נמצא יותר? קיומו כבר נעלם מן העולם? שהוא ברגע זה טמון עמוק באדמה ומה שנותר ממנו זה שלד ועצמות?
לפני ימים מספר יצא לי להתבונן בתמונותיה של חנה סנש, ותחושת מחנק אחזה בי. מעולם לא נחשפתי אל התמונות האלה, לתמונות של סנש מחייכת, לתמונות של סנש הנמצאת עם אחיה, לתמונה שלה כשהיא עובדת את האדמה.
כאשר התבוננתי טוב-טוב בתמונות הללו חשתי תחושת אי-צדק, מעין תרעומת על מר גורלה, נערה כה צעירה הלכה מעימנו...וכמובן, המחשבות על מה היה קורה אילו, אילו הייתה נשארת בחיים, ומה הייתה תרומתה למדינה.
מחר יום השנה להוצאתה להורג של חנה סנש.
מה אומר ומה אגיד על נערה זו? נערה רגישה, שסיכנה את חייה למען מדינתה, למען יהדותה, כשכלל לא היה צורך בכך! היא התנדבה מיוזמתה להיות חלק מהצבא הברטי כצנחנית על מנת להציל יהודים וגם כאשר תפסוה והיה באפשרותה להציל את עורה בכך שתגלה את מקומם של היהודים המוברחים, מיאנה לעשות זאת.
נערה שמלבד עוז ליבה ניחנה בכישרון כתיבה, נערה מחוננת שתוך חודשים בודדים כתבה שירים בעברית, מלבד שפת אמה- הונגרית.
כאשר קראתי את ספר שירים זה, צנום בגודלו אך אוצר בתוכו כה הרבה, ליבי נחמץ, נחמץ מההפסד שמדינת ישראל נחלה. אילו חנה סנש הייתה חיה, מי יודע כיצד פני המדינה היו משתנים?
חשבתי על אישיותה של סנש, כיצד יכלה לעזוב הכול, את שהכירה ולהתגייס לצבא זר, שהוא כלל לא צבא מדינתה ולהציל יהודים זרים שלא הכירה ושלא תכיר לעולם? תוך כדי ידיעה שהיא מסכנת את חייה, וגם כשכבר נעצרה וידעה שהיא עומדת בפני עינויים, איך לא נשברה?
כמה מאיתנו היו עושים את שעשתה?
האם צעירי ישראל כלל מודעים לקיומה של סנש?
האם הם מוקירים את מה שעשתה? ( כמובן שאינני מכוונת דבריי אל צעירי סימניה)
כשראיתי את הספר בספרייה, במדף המאובק והבדידות ואותות הזמן ניכרים בו היטב, ידעתי מיד שאקח אותו אל חיקי, לא היה ביכולתי לסרב. כבר זמן רב רציתי לקרוא בו ולהיחשף אל דמותה של הנערה שהייתה ואיננה, אל הנערה בעלת התעוזה הרבה. מצד שני, ידעתי שהקריאה לא תהיה מלאכה קלה, וצדקתי.
אבל אינני מתחרטת, הרגשתי שניתנה לי זכות להיחשף אל הרגשות הכמוסים ביותר של נערה כמעט בת גילי. כגון מותו של אביה כשהייתה רק בת 7, התגייסותו של אחיה לצבא, וכמובן תחושותיה כלפי ארץ ישראל ואל היהודים, בעת שהייתה עצורה ותחושת הסוף ריחפה מעל ראשה.
הייתה לי הזכות בין היתר להיחשף אל כישרון הכתיבה הגדול של סנש, בשיריה המוקדמים שנכתבו במשלב לשוני גבוה ושופעי תיאורים אשר כתבה אותם בגיל תשע, בגיל תשע בלבד!
וחשבתי לעצמים תוך כדי הקריאה שלמרות שנות חייה המעטות, אף אדם מבוגר לא היה מגיע לכמות הכישרון שהיה מנת חלקה בזמן כה קצר. סנש בורכה בתכונות רבות ונפרדה מעולמנו צעירה. צעירה גדושה בחלומות, צעירה שהעתיד היה לפניה והיא ידעה מה תעשה בו: היא תשוב לארץ ותעזור בהקמתה של המדינה.
צעירה פטריוטית עם זיקה לדם היהודי שפעפע בעורקיה, דם יהודי שגבר על הזהות ההונגרית.
צעירה שהמילה אינטרסנטיות הייתה זרה לה מכיוון שבראש מעייניה הייתה טובת הכלל, בחושבה על האחר. היא אומנם הייתה בת 23 אך שפעה ידע וחוכמה ורגישות שלעיתים קרובות לאדם בוגר אין בקרבו!
נערה אצילת נפש שהוקסמה מכל מה שהחיים הציבו בפתח דלתה,
נערה שידעה להעריך את הדברים הקטנים ביותר שיראו לרבים מאיתנו כבנאליים: אור השמש, הים, השמיים. ואף על פי כן, הקריבה את חייה למען עתידה של המדינה. למרות שאש החיים בערה בליבה עד יום מותה.
נערה שכשאתה מתבונן בתמונותיה מחלחלת בך ההבנה כי היה בה דבר מה יוצא דופן, דבר מה שונה, שישנו למעטים, ליחידי סגולה.
היא הייתה יחידה בדורה.
וכנראה שהמשפט הבא הוא אינו הבל הבלים, הוא אמיתי:
אלוהים לוקח את הטובים ביותר בעודם צעירים.
הליכה לקיסריה-
״אֵלִי, אֵלִי
שֶׁלֹּא יִגָּמֵר לְעוֹלָם
הַחוֹל וְהַיָּם,
רִשְׁרוּשׁ שֶׁל הַמַּיִם,
בְּרַק הַשָּׁמַיִם,
תְּפִלַּת הָאָדָם.״
למות צעירה-
״למות צעירה, למות,
לא, לא רציתי.
לא, לא רציתי.
אהבתי את השמש החמה,
האור, השיר, ניצוץ של זוג עינייך.
ולא רציתי הרס מלחמה.
לא, לא רציתי.
לא, לא רציתי.
אך אם נגזר עליי לחיות היום,
בשפך דם, בהרס האיום,
אגיד: "ברוך השם ובעד הזכות,
לחיות ובוא תבוא שעה למות,
על אדמתך, ארצי, מולדתי".
למות צעירה, למות...״
הערה חשובה: אני מאוד עצובה שמשרד החינוך לא כולל את ספר זה כחלק ממערכת הלימוד של חטיבות הביניים והתיכונים, אני חושבת שיש צורך לדון בדמותה של סנש יותר. בשיריה, בתרומתה למדינה, בהקרבתה. לא יעלה על הדעת שילדי ישראל לא ידעו מי היא! למען מי היא הקריבה את חייה? למעננו! אז הגמול שנוכל להשיבה הוא בכך שנזכור אותה. כל אחד ואחד מאיתנו נזכור את מי שהייתה ומי שיכלה להיות אילולא הקריבה את שהקריבה.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
באמת? איזה יופי! תודה רבה אור!
זה באמת משמח לקרוא (:
|
|
אורי החמודה
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
התרגשתי מאוד
אם זה ישמח אותך , חברי לכיתה עשו בת מצווה והנושא היה על גבורתה של חנה סנש.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה, אאורה (: אני מכירה את המחזה, יש לי אותו בבית אך טרם קראתי אותו.
|
|
אאורה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=618768
הוא מכיל גם מחזה שהיא כתבה בזמן שהותה בנהלל. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה על התגובה! היומן שלה? איך קוראים לו? לא ידעתי שחנה סנש כתבת יומן.
|
|
אאורה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
כשהייתי בת 13 קראתי את היומן שלה וחוויתי בדיוק את אותן תחושות.
הערצתי את הכתיבה שלה, הערצתי אותה כאישיות, היא היתה הגיבורה שלי. החזרת אותי לשם עכשיו חזק. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אותו*
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ודרך אגב, נעמי, לא רק שסנש כתבה שירים ומכתבים, היא גם כתבה מחזה שיש לי איתות בבית וטרם קראתי.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
(:
ומקווה שמתישהו תקראי את הספר כי הוא באמת שווה זאת.
|
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
=)
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, נעמי!
אני שמחה שבעקבות הסקירה שלי גרמתי לך לחשוב. זו הייתה המטרה שלי- לחשוב על סנש מעבר למה שאנחנו כבר מכירים מימי בית הספר ובמקביל להראות עוד צדדים שונים בבחורה הזאת שכפי שרשמתי, לא היו רבים כמותה. לגבי למידת ספר השירים- אכן, גם אני חושבת כך, ועם זאת, מה שנלמד בימינו אינו מספיק. הייתי שמחה במידה והיו מוסיפים עוד שירים שלה למערכת הלימודים וגם עיון במכתביה. שיחשפו גם התלמידים לצדדים השונים באופייה ואישיותה. |
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
סקאוט כל הכבוד על בחירת הספר ועל הסקירה היפה!
אין מי שלא מכיר את הליכה לקיסריה וזה לא דבר של מה בכך. בקריאת הסקירה חשבתי שמוזר שעד היום לא שאלתי את עצמי האם זה היה שיר חד-פעמי או שהיא כתבה עוד, והנה את מגיעה עם ספר השירים שלה. העובדה שהיא חיברה שירים לא בשפת אמה בהחלט מעוררת כבוד, אני לא יכולה להעלות בדעתי לכתוב אפילו פזמון קטן באנגלית. חנה שנס קיבלה ומקבלת מקום של כבוד בבתי-הספר, הסיפור שלה, לפחות בקווים כללים, מוכר, וכאמור גם שירה המפורסם, ולדעתי אין צורך לדרוש גם את הכנסת ספר השירים. מה לעשות, יש כל-כך הרבה דמויות ותכנים להעביר, ספר שירים זה למתקדמים... |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
בהחלט, בת-יה. באמת מזל! ותודה לך על תגובתך!
|
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
היו ימים... מזל שהשירים והסיפורים נשארים. תודה, סקאוט.
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
דרך אגב, שכחתי לציין שתאריך הציון היה אתמול, ה-7.11
|
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
כרמליטה- תודה רבה על המחמאה ועל תגובתך המנומקת. למדתי בזכותך דבר או שניים על חנה סנש!
ותוך כדי למדתי עליך דבר או שניים! (:
את הולכת לשירה בציבור? איזה יופי! את נהנת? |
|
כרמלה
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
סקירה יפה ומרגשת.
חנה סנש היתה בחורה רגישה ואמיצה כאחד.
הדבר שמייחד את התגייסותה לצבא הבריטי הוא התפקיד עם הגוון הקרבי והמודיעיני שלו, ולא עצם ההתגייסות עצמה. כדאי לדעת שעם פרוץ מלחמת העולם ב-39' הודיעו המוסדות הציוניים לממשלת בריטניה כי הם רואים במלחמה זו מלחמתם, והם מוכנים להתנדב לעזור. כל זאת בנפרד מהמשך המאבק על הקמת הבית הלאומי ומלחמה בספר הלבן של אותה שנה. ההתנדבות לצבא הבריטי בקרב היישוב היתה גדולה מאד. חלק מהמתנדבים, כולל חייל עזר של נשים, שרתו במצריים. רבים אחרים התנדבו לחייל החפרים כתומכי לחימה, נשלחו ליוון ונפלו בשבי הנאצי. מאוחר יותר קמה הבריגדה היהודית שנלחמה נגד הנאצים באיטליה, וכמובן הקבוצה של "צנחני הישוב" עליהם נמנתה חנה סנש. באותם הימים, היה גם שיתוף פעולה בין ההגנה לצבא הבריטי. ידועים כ"ג יורדי הסירה שנספו כשנסעו לחבל בבתי זיקוק בלבנון. גם בספר "שלום על הרובים" שסקרה לא מזמן רויטל מסופר על איש הגנה שנשלח יחד עם איש מודיעין בריטי לפעולת ריגול בביירות. במיוחד בשבילך אציין גם שבראש משרד "ההגנה" בחיפה שהיה ממונה על הקשר עם הבריטים באותה תקופה עמד עמנואל ילן, אחיה של אסתר ילן שטקליס. השיר "אלי, אלי" הוא אחד השירים האהובים עלי, ומלווה אותי מאז ילדותי. במפגשי שירה בציבור וגם במפגשים השנתיים של גדוד תנועת הנוער שלי, אנחנו תמיד שרים אותו בהתכוונות רבה. |
|
סקאוט
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
omripoll-תודה על תגובתך! אני שמחה לשמוע זאת מכיוון שכשאני הייתי בחטיבה ובתיכון לפני שנים אחדות, רק שיר אחד או שניים נלמדו ואיזכורה של סנש היה במספר מילים בשיעורי היסטוריה, לא התעמקנו עליה ועל מכתביה ושיריה. וחבל.
ערגה- תודה לך! אני שמחה שהצלחתי להעביר את המסר כפי שצריך, תמיד כשיש לי משהו חשוב לכתוב עליו, קשה לי למצוא את המילים הראויות.
אני חושבת שטעיתי ובלבלתי אותך ואת שאר הקוראים בדבר המשפט אלוהים לוקח את הטובים ביותר, אולי הייתי צריכה לרשום לוקח את הטובים ביותר בגיל צעיר, כי זה יותר מדויק. |
|
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
את מיוחדת. לא הכרתי אותך, והנה הזדמנות...
כתבת נפלא! ותודה שהעלית את זה. לא מסכימה שאלהים לוקח את הטובים ביותר, כי הרי כולנו נלך בדרך כל הארץ כפי שכתבת... העיקר ללמוד מחנה סנש את חדוות החיים, כמה לא מובן אור השמש, טיפות גשם על שפתיים סדוקות או קשת בענן וכו' וכו' יפה לך מאד! |
|
omripoll
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
סקאוט,
גם אני מוצא את ספרה של סנש מרגש ויפייפה. תשמחי לדעת שבבתי הספר מלמדים על חנה סנש ולא פעם גם את שיריה. בין אם במסגרת שיעורי ההיסטוריה והספרות ובין אם במועדים כמו יום השואה - דמותה לא נשכחה..
|
16 הקוראים שאהבו את הביקורת