» יש כפילויות בתוצאות החיפוש? דווח לנו
בנימין לאו

בנימין לאו

         הרב ד"ר בנימין לאו הוא רב קהילת רמב"ן בשכונת קטמון ועמית במכון הישראלי לדמוקרטיה. מחקריו עוסקים בתחומי חקר ההלכה ובהתמודדות של היהדות הדתית עם המציאות המשתנה. הרב לאו פועל רבות בשדה החינוך ומלווה בתי ספר בהכוונה ובהוראה. פעילותו הציבורית מתמקדת בקו התפר שבין היהודי לישראלי ובניסיונות לחבר ביניהם.... המשך לקרוא     
1.
"אין ספק שהנביא הגדול ביותר שקם לנו בימי המלוכה, לפני חורבן ירושלים, וגם האומלל והשנוא ועז הרוח ביותר, היה ירמיהו. הוא לא נפחד מבית כלא, ממכות וגם מן המוות עצמו - ובחר להגיד לעמו האמת המרה עד הסוף [...] הוא ידע כי לא לעולם חוסן, והיה בטוח שלא יעבור זמן רב - לא יותר משבעים שנה ובבל תתרופף ותיפול [...] ירמיהו אהב את עמו וגם האמין באחריתו - ואמו...

2.
עולמם של חכמים נפתח בשעה שנסתתמו שערי נבואה בישראל. אתגרים רבים עמדו לפניהם מבית ומחוץ: הקמת המדינה החשמונאית והתפוררותה ותהליכים חברתיים שהובילו לחורבן הבית. חכמים ידעו שעליהם לבנות שתתית רוחנית איתנה, כדי לשמר את המסורת היהודית לדורות. המעמסה ההיסטורית שהוטלה על כתפיהם באה לידי ביטוי בפיתוחו ובביססו של עולם ההלכה, כמו גם יציר...

3.
ספר חדש הסוקר את משנתו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף. זוהי אינה ביבליוגרפיה שלו במובן המקובל של מונח זה, אלא שיש כאן ניסיון להתבונן באישיותו ובתולדות חייו מתוך עולמו שלו ? היינו מתוך ספריו וכתביו בהלכה. במשך השנים רכש הרב עובדיה יוסף את מעמדו כאחד מפוסקי הדור; מפעל פרטי של הלכה כבר למעלה משישים שנה, פוסק אמיץ בעל כוח היתר משמעותי, מ...

4.
קריאת התורה השבועית מגלגלת את הקורא ממציאות הווה אל סיפורי העבר ואל מערכת החוק והמוסר המקראי. כל אחד קורא את פרשת השבוע מתוך חייו ועולמו, ואין קריאה דומה לחברתה: שערי פירוש התורה לא ננעלו והם פתוחים לכול. הספר המוגש לפניכם נכתב במקורו בטור שבועי בעיתון "הארץ" במהלך השנים תשס"ז-תשס"ט. שלוש שנות כתיבה כונסו בקובץ שמבטא בסגנונו ובאופי...

5.
קריאת התורה השבועית מגלגלת את הקורא ממציאות ההווה אל סיפורי העבר ואל מערכת החוק והמוסר המקראי. כל אחד קורא את פרשת השבוע מתוך חייו ועולמו, ואין קריאה דומה לחברתה: שערי פירוש התורה לא ננעלו והם פתוחים לכול. הספר המוגש לפניכם נכתב במקורו כטור שבועי בעיתון "הארץ" במהלך השנים תשס"ז - תשס"ט. שלוש שנות כתיבה כונסו בקובץ שמבטא בסגנונו ובאו...

6.
מגילת אסתר היא אחד הספרים המוכרים ביותר מבין ספרי המקרא. הסיפור הדרמטי שבמרכז העלילה מכיל את הכול: מלך ויפהפייה שהופכת למלכה, תככי חצר, צרה והצלה, והכול ספוג במשתאות יין של מלך קפריזי ששולט בכול ואינו שולט במאומה. מקובל לפרש כי המגילה עצמה "מתחפשת" ומעלימה את עצמה בתוך הרעש הגועש בארמונו של המלך אחשוורוש. ההסתרה הגדולה ביותר היא כמ...

7.
ספר חדש הסוקר את משנתו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף. זוהי אינה ביבליוגרפיה שלו במובן המקובל של מונח זה, אלא שיש כאן ניסיון להתבונן באישיותו ובתולדות חייו מתוך עולמו שלו ? היינו מתוך ספריו וכתביו בהלכה. במשך השנים רכש הרב עובדיה יוסף את מעמדו כאחד מפוסקי הדור; מפעל פרטי של הלכה כבר למעלה משישים שנה, פוסק אמיץ בעל כוח היתר משמעותי, מ...

8.
אזרחי העולם או נבדלים? ישראלים או יהודים? תל אביבים או ירושלמים? מאבקי בכורה וזהות מלווים את העם היהודי בעת החדשה ומוכרים היטב לקורא הישראלי. הישראליות- החילונית והדתית- מגלה כלפי יהדות העולם יחס של פרטנות ואדנות מתוך אמונה בסיסית ב"שלילת הגולה". עם זאת מתעצמת תודעה אוניברסלית, היונקת מרוח הגלובליזם, שלפיה אין משמעות של מממש למושג...

9.
חורבן בית המקדש השני חִייב שינוי כיוון. כשלון המרד הגדול והיעדרו של בית מקדש הכתיבו תנאים חדשים להתפתחות היהדות. רבן יוחנן בן זכאי הוביל את המנהיגות ליבנה והחל במפעל אדיר של שיקום היהדות דרך היצירה של בית המדרש. מעתה, יבנה תהפוך לסמל של מתינות, השלמה עם הגורל וויתור על חירות מדינית.אולם רוח יבנה לא שרדה לאורך זמן. מעל חמישים ש...

10.
דרכו של עולם היא שממלכות קטנות ומקומיות מושפעות בכל אורחותיהן מהאימפריות שסובבות אותן. נפילה של אימפריה אחת ועלייה של אחרת גוררת בדרך כלל זעזועים בקרב בנות חסותן: חששות קיומיים, קשיי הסתגלות, שינויים מנהליים ואף שאלות פילוסופיות. כך התנהלו מלכות ישראל ומלכות יהודה במשך שנים רבות. נביאי ישראל, שליוו את החיים הפוליטיים הסוערים, ...

11.
מאות שנים של ניתוק בין העם לאלוהיו מסתיימות עם הופעתו של שמואל, אחרון השופטים וראשון לנביאים. שמואל הוא חוליית המעבר מתקופה לתקופה. בכל מהלך ספר שופטים אין נביאים המביאים את דבר ה' לעולם, אין עלייה לרגל למשכן בשילה, אין מגע בין שמים וארץ. עד שמגיע שמואל. שמואל – בקודש חזיתיךָ מתאר את שתי המהפכות שחולל שמואל על רקע תקופתו הסוערת. ה...

12.
להזכיר, ללמד, לענות, לתודה, ליום השבת, למנצח – אנחנו קוראים את מזמורי תהלים בגעגועים ובתקווה, בלב נכון ובנפש צמאה. המזמורים מספרים לנו סודות ומגישים לנו הוד והדר, חורזים מילה למילה ומגלים עולמות טמירים. אין לנו שירים נאמנים מאלה. כל אימת שנבוא אליהם נמצא את מבוקשנו. מאה וחמישים קריאות אישיות בספר זה, כנגד מאה וחמישים פרקי תהלים. ...

13.
כרך שלישי של חכמים נפתח עם המעבר של היהודים מיהודה לגליל לאחר מרד בר כוכבא וגזירות אדריאנוס. הדור שחווה את החורבן של הישוב היהודי ביהודה ואת שפיכות הדם ההמונית של גזירות השמד אסף את עצמו והתחיל לבנות את חייו מחדש. הספר עוקב אחרי עיצוב החברה היהודית דרך עינם ומשנתם של חכמי דור אושא עד לחתימת המשנה בימי רבי יהודה הנשיא. הסערה הגדולה...

14.
במאה השלישית התרחש אירוע ספרותי מכונן בישראל – המשנה הפכה לספר היסוד של ההלכה היהודית. הייתה זו מהפכה של ממש, וח"נ ביאליק היטיב לתאר את הקדחתנות שנלוותה לה: "בית מדרשם של רבי יהודה הנשיא ותלמידיו הולך וסוער; הידיים מלאות עבודה: מכנסים הלכות, מבררים שמועות, גובים 'עדויות', מסדרים, מגיהים, רושמים, מעלים על ספר את התורה שבעל פה! יודעים ה...

15.
דור המייסדים של תקופת התלמוד הסתלק מן העולם והגיעה שעתם של תלמידיהם לשאת בעול ההנהגה. לקראת סוף המאה השלישית לספירה הולכת ומתפתחת התופעה שעתידה להיות הסמל של עולם הלימוד היהודי. נולד מוסד "הישיבה". הכרך החמישי של סדרת "חכמים" מתחקה אחר מפנה זה בעולמם של חכמים. עולם הישיבות הסיט את המוקד מלימוד בצלו של חכם גדול אל לימוד במוסד קבוע ...

16.
סדרת "חכמים" מאת הרב בני לאו, הינה חלק מניסיון כולל של יצירת גשר בתוך החברה הישראלית בפרט והיהודית בכלל, לחיבור בין התרבות המודרנית-העכשווית על אפיוניה השונים עם רובדי המסורת היהודית לדורותיה. סדרת "חכמים" מאת בני לאו, באה לעולם כמפעל שמבקש להנגיש את התורה לכמה קהלים. הן לקהל הדתי, שאינו רגיל לקשר טקסט לקונטקסט. והן לרחוב הראשי של ...

17.
לראשונה בהיסטוריה העתיקה מתפצל העם היהודי למרחבי קיום שונים בבבל ובארץ ישראל. הפיצול הזה מעורר שאלות עמוקות של זהות באשר קבוצה מרכזית מהעם מתנתקת מאדמתה. במשך כמה זמן ובאיזה היקף המשיכו יהודי בבל לחוש קשורים לארץ ישראל כ"נחלת אבותם"? האם העתקת היהדות מן הארץ והתבססות בדת ללא ריבונות שינו באופן מהותי את הגדרתם, ולו בעיני עצמם? שי...

18.
19.
אזרחי העולם או נבדלים? ישראלים או יהודים? תל אביבים או ירושלמים? מאבקי בכורה וזהות מלווים את העם היהודי בעת החדשה ומוכרים היטב לקורא הישראלי. הישראליות- החילונית והדתית- מגלה כלפי יהדות העולם יחס של פרטנות ואדנות מתוך אמונה בסיסית ב"שלילת הגולה". עם זאת מתעצמת תודעה אוניברסלית, היונקת מרוח הגלובליזם, שלפיה אין משמעות של מממש למושג...

20.
מדוע נפתחת ההגדה בארמית? מה קרה להלל הזקן ביום שלג קר? מה עושה בצל ירוק על שולחן הסדר אצל יוצאי פרס? ומי יישאר בסוף לשיר את ה"חד גדיא"?   עושים סדר במשפחה היא הגדה של פסח לילדים, להורים ולכל המשפחה. עורך הסדר ימצא בה סיפורים היסטוריים, ביאורים מאירי עיניים ותשובות לשאלות שעשויות להגיע מכל קצות השולחן. הילדים ימצאו בה סיטואציות משפח...

 


©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ