|
splitsubject
לפני 8 שנים ו-8 חודשים
'כל השירים' מאת קוואפיס / "המשורר וההזייה" מאת פרויד
לינקים לקריאה מופיעים ב"קישורים רלוונטיים".
כפתיח לדיון על הקשר בין פסיכואנליזה וספרות, אני מציע לקרוא את שני אלו זה לצד זה. נתמקד בעיקר בשירו של קוואפיס "חומות", הפותח את הספר.
פרויד מציע לנו לחפש "נבטים ראשונים של פעילות פיוטית כבר אצל הילד", ועוד אומר ומוסיף כי "כל אדם הוא משורר בליבו". אך מהו משורר? מהי פעולה פיוטית? מה עושה המשורר שמשותף הן לילד והן לאדם הבוגר, באשר הוא? פרויד מספר לנו שהמשורר יוצר עולם של דמיון אשר אליו הוא מתיחס בכובד ראש גמור, הוא משקיע בו אף גם מפרידו מעולם המציאות, ודרך כך הוא מזכיר לנו שהמילה "משחק" היא גם ציון ל"מחזה", ליצירה פיוטית. אך זהו רק קצה הקרחון, תחילת ההבנייה של מבנה הנפש ומרכיביו במאמר.
אני מזמין אתכם לקרוא ולתהות יחד בקבוצה על מהו הקשר הזה בין השירה, או הספרות, ומבנה הנפש של האדם בפסיכואנליזה. ונתחיל באמת בשאלה - מיהו המשורר ומהי הפעולה הפיוטית בשיר "חומות" של קוואפיס.
|
-^^-
לפני 8 שנים ו-8 חודשים
ואו! כשחושבים על כך, יש משהו בדברייך.
הרי ילד שמשחק משחק מפעיל את דמיונו וגם משורר פועל כך.
אם כי משורר במרבית הפעמים מתאר את רגשותיו כמו ביומן והילד מדמה לעצמו עולם אחר לחלוטין, רחוק מהמציאות היומיומית במרבית הפעמים.
|
|
splitsubject
לפני 8 שנים ו-7 חודשים
העלת נקודה קריטית - מה הקשר בין "מציאות יומיומית" ובין "עולם הדימיון" ושירו של משורר. ובכלל זה, מהם רגשות? מה זה אומר לכתוב רגש? האם הרגש עומד בפני עצמו, מנותק מ"עולם הדימיון" והמשחק של הילד, או שאולי ישנו משהו מעבר לכך?
פרויד מציע לנו לחשוב על השיר כמו על משחקו של ילד, אפילו אם אנו טועים לרגע וחושבים שהמשחק של הילד אינו נלקח באותה רצינות כפי שהמשורר לוקח את יצירתו. האם הילד אינו מושקע במשחקו עם אותה עוצמת רגש כפי שהמשורר מושקע? זו שאלה טובה מאוד.
|
|
-^^-
לפני 8 שנים ו-7 חודשים
ויש אפילו מענה על השאלה!
לדעתי, ילדים לוקחים את המשחק בשיא הרצינות, למשל משחק שמצריך בנייה כגון לגו ופאזל, לא מעט ילדים ישבו, מרוכזים בעצמם ופשוט לא יזוזו ממקומם עד שיצלחו את המשחק.
לא פעם הורים מתלהבים מהריכוז שמאפיין את ילדם.
|
|
-^^-
לפני 8 שנים ו-7 חודשים
וברצוני להוסיף, כי פעמים רבות, הרצינות של הילד במשחקו נתפסת כדבר מה חמוד, וילדותי, אבל כשחושבים על כך לעומק, אין שום דבר מצחיק בכך, כמו שמבוגר מתרכז בעבודתו, כך גם הילד.
ולדעתי דווקא ההתרכזות הזאת בגיל צעיר, תועיל לילד כשיהיה מבוגר.
|
|
splitsubject
לפני 8 שנים ו-7 חודשים
זה גם מה שפרויד טוען, במובנים מסוימים. הילד לוקח את המשחק ברצינות גמורה. ממש כשם שהמשורר לוקח את כתיבתו. המשחק או הכתיבה יכולים להיות קומדיה או טרגדיה, אך הרצינות וההשקעה ניכרים בשניהם.
הוא גם מזכיר במשפט אחד, משפט יפיפה לטעמי, כי "כל אדם הוא משורר בליבו". במילים אחרות, כל אדם יוצר, כל אדם משחק. כל אחד ואחת בונה את עולמו בדרך אחרת. קוואפיס פותח את השיר במילים -
"בלי התחשבות, בלי בושה, בלי חרטה
חומה סביבי הקימו גבוהה ועבותה."
זהו התחלה של סיפור, של יצירה. לא רק במובן המטאפורי, אלא במובן האנושי - קוואפיס כותב את קוואפיס. מי בונה? מי זה הם? באיזה משחק הוא משחק בשיר? והוא מזכיר לנו זאת גם ברגע של שאלה - "איך לא הבחנתי". איזה מן מעשה זה - בניית חומה סביב אדם, אשר האדם העומד במרכזו כלל לא מבחין בכך?
|
|
-^^-
לפני 8 שנים ו-7 חודשים
מאוד מעניין מה שרשמת.
בסופו של דבר, ניתן להתייחס אל העולם כבד קנבס או דף והאומן [משורר או צייר או פסל וכדומה] מספר את סיפורו.
אם ככה, כל החיים האלה יכולים להיות יצירה אחת גדולה, יום יום אנחנו בוחרים מה להוסיף לה.
[ זה לפחות הרושם שקיבלתי ממה שרשמת]
|
|