הספריה האלטרנטיבית לטובת ציבור הנפגעים מהצנזורה של הספריות הציבוריות קבוצה ציבורית
הרקע להקמת הקבוצה:

האח הגדול שומר עליכם – הספריה ציבורית במדינה דמוקרטית

בחודש נובמבר 2007 נחקק חוק הספריות הציבוריות , אשר קבע כי השאלת ספרים לציבור תהייה חינם ללא תשלום כאשר הספריה תמומן מכספי ציבור.

הרבה מילים נכונות ויפות נאמרו סביב החוק.
כמו למשל המניפסט הזה שמצאתי באחד מהאתרים הרבים של הספריות הציבוריות:
"הספרייה הציבורית היא אחת ההמצאות הגדולות של האדם.
הרעיון העומד בבסיס הספרייה הוא שאוצרות התרבות והרוח שייכים לכל ולפיכך עליהם להיות זמינים לכל.
האפשרות להגיע אל יצירות התרבות למינהן (ולא רק אל יצירות המופת!) זהו מבחנה של החברה. ביסוס אוניברסלי לכך, נמצא ב מנשר אונסקו (1994).
לספרייה הציבורית נגיעה ישירה לדמוקרטיה גם אם הדבר לא נראה בברור ממבט ראשון. היא הדמוקרטיה של הרוח והיא כלי לשוויון הזדמנויות.
(מתוך אתר ספרית כפר סבא- בהנהלת גב' מיכל גאולה)

עד כאן החוק, הכוונות והמילים היפות!
ובמציאות:
לידי הגברת שושי יעקובי, מנהלת הספריה הציבורית, של מועצה מקומית עמק המעיינות, הגיעו 3 עותקים של הספר "אבא הוריד ראש".
הגברת יעקובי החליטה לזרוק אותם!

לספרים שנשלחו, צורף מכתב, המציין כי הספרים נמסרו במתנה, מיועדים למדור מבוגרים בלבד, וכן צורפו למכתב עשרה חוות דעת של קוראים מבוגרים, אזרחים ישראלים אשר קראו את הספר וטרחו לכתוב את דעתם עליו ועל חשיבות של המסרים החברתיים העולים מתוכו. (מצ"ב חוות הדעת שצורפו למכתב) http://cafe.themarker.com/post/1682623/

בנוסף צויין בפניה שהספר עומד בדרישות על פי החוק, (אישור מס'- 002719150) עותקים מימנו נמסרו כנדרש לבית הספריה הלאומית, מדור עותקי חובה, הספר נרשם וקוטלג בקטלוג המאוחד של הספריות בישראל. בנוסף וללא קשר הספר השתתף בשבוע הספר העברי, 2010 בתל אביב ובראשל"צ.

אולם הגברת יעקובי החליטה על דעת עצמה, שהמבוגרים הבאים בצל הספריה "הציבורית-פרטית" שלה, אינם מספיק מבוגרים ואחראים דיים, על מנת שיצליחו בכוחות עצמם, לגבש דעה עצמאית על הספר. היא מראש החליטה בשבילם שהספר "אינו חינוכי!"

--- ראוי לציין כאן, כי ההתנהלות הפרטית של הגברת יעקובי בספריה הציבורית, אינה מאפיינת את כל הספריות בארץ. הספריות הציבוריות בתל אביב, כפר סבא, ירושלים, באר-שבע, נתניה ועוד מקומות – טרחו להודות על קבלת הספרים, הספר מושאל אצלם לציבור הרחב ואפילו נמצא ברשימת המתנה מכובדת.

להערכתי ברוב הספריות אליהם נשלח הספר, נוהגים בו כך ובהתאם לערכים ולחוק הספריות הציבוריות. אבל לצערי, הדוגמא הספציפית שהבאתי כאן, להצרת חופש הדעה בספריות ציבוריות, אינה מקרה בודד.----

ברור כשמש, שכואב לי מאוד לראות את הספר שלי נזרק, במקום שיגיע לעיני הקוראים בישובי עמק בית שאן, וזאת רק בגלל תפיסתה האישית של גברת מסוימת לגבי תרבות וחינוך המבוגרים.
אולם ראוי לעזוב את הכאב שלי האישי שלי בצד ולשאול שאלות כלליות יותר. שאלות אותם בכוונתי להציג במכתב אישי למר שמוליק שם טוב, מנכ"ל מרכז הספריות ולד"ר סנונית שהם, יו"ר מרכז הספריות בישראל ואת תשובותיהם לצרף כאן לדיון הזה:
1. האם יש מקום לצנזורה שכזאת בספריה ציבורית, בהתאם לדעותיו וטעמו האישי של הספרן?
2. האם לא נכון יותר נכון, בספריה ציבורית של מדינה דמוקרטית, לקבוע נוהל שבו ספר השנוי במחלוקת, יעבור סקר של כעשרה קוראים פרטיים, מקרב המנויים של אותה הספריה, ודעתם היא שתקבע?

http://simania.co.il/group.php?groupId=130


קיר הדיונים
 |  הוסף דיון הצג הכל מציג 1 דיונים שעל הקיר
אבא הוריד ראש לפני 15 שנים ו-2 חודשים
אז מה נעשה מול הכוונות הטובות של הגברת יעקובי ?
כן, זאת לא ציניות ולא טעות שלי! אני באמת בטוח שרק כוונות טובות יש לה. היא באמת חושבת שהספר הזה "לא חינוכי" ועוד חושבת שמתפקידה לחנך את ציבור הקוראים המבוגרים של ישובי עמק בית שאן.

הרבה מעשים רעים נעשים כאן יום, יום מתוך כוונות טובות שכאלה.
הרבה שרפות הובערו במאות הקודמות והנבערות. מיליוני ספרים נשרפו בשם הכנסיות ואפילו כמה מאות מכשפות רעות שהתחזו לנשים רגילות, הועלו על מוקד מתוך טוב ליבם של הצודקים.

אבל אנחנו במאה העשרים ואחת וגם במדינה דמוקרטית.
אולי נחכה לתגובה של מנהלי הספרות (המכותבים בדף הקבוצה) אולי ירימו את הכפפה ויחליטו לאמץ איזה נוהל, בו ציבור הקוראים יחליט מה נכון לו לקרוא בספריה הציבורית ומה לא?!

ובינתיים מה?
ובכן יש לי פתרון טוב יותר מאשר רק לחכות. פתרון ביניים קל ופשוט, הנובע מהרעיון שאנו חיים במדינה דמוקרטית המאפשרת לנו המון חופש, הרבה יותר ממה שאנחנו מרשים לעצמנו.

דרושים עשרה קוראים מתנדבים:
תנאי קבלה:
מעל גיל 18, אוהבי ספר, מתגוררים בישובים המשויכים למועצה המקומית עמק המעיינות (עמק בית שאן) עדיפות למנויים כאן באתר סימניה ועדיפות ראשונית לקוראים המנויים בספריה הציבורית של הגב' יעקובי.
עשרת המתנדבים, יקבלו את הספר לסקירה ויביעו עליו בקצרה את דעתם, לגבי כן חינוכי, או לא חינוכי, כן ראוי או לא ראוי להיכנס לספריה הציבורית שלהם. (כן, ספריה שלכם, תתרגלו!)

את התוצאות אשלח לגברת יעקובי ובכל מקרה עם פרחים! (אני רציני לגמרי)
אם הדעה הכללית לגבי התכנים של הספר תהייה חיובית- אצרף לפרחים מכתב המבקש מימנה לאפשר לו לחזור למדף.
ואם הדעה הכללית תהייה שלילית, אז לפרחים יצורף מכתב הקורא לגברת יעקובי לאמץ את השיטה הזאת כנוהל.
------כי זאת דמוקרטיה הראויה לספריה ציבורית-----
-------------------------------------
ובקשה- אם אתם מכירים מועמדים פוטנציאליים המתגוררים באזור האמור, נא העבירו אליהם את הקישור לקבוצה
הזאת.
בנוסף- אם אתם מכירים סופר שעבר חוויה דומה מול ספריה ציבורית, הוא מוזמן להעמיד את ספרו, דרך הקבוצה
הזאת , לסקירת קוראים שכזאת.
אנקה לפני 15 שנים ו-2 חודשים
לאילן ולשאר חברי הקבוצה שלום רב!
הצטרפתי רק היום לקבוצה. הריני חדשה. אדמח מאוד להבין
מי זאת גברת יעקובי ומה מעשיה ודבריה על ספריות ציבוריות
כדי שאוכל להביע את דעתי כראוי.
אנקה לפני 15 שנים ו-1 חודשים
לכל החברים היי ובוקר טוב!
לאחר שקיבלתי הסבר מקיף וברור מאילן, על דבריה של גברת יעקובי,
אז ברשותכם מספר מילים בגנות המעשה:
א. גם אם הספר לא מצא חן בעיניה אישית עדיין אין זכותה להחליט
החלטה גורפת בשביל שאר מנויי הספריה אם ספר מסוים הוא ראוי לקריאה
או לא.
ב. הגברת אינה סמכות ואינה פוסקת עליונה להחליט אם ספר חינוכי או
לא.
ג. לא ראוי ולא דמוקרטי לפסול ספר ואפילו לא ישר מצידה, רק על סמך
קריאה ראשונית שלה.
אלא אם כן כינסה ועדה מיוחדת, שדנה בעניין וברוב קולות של לפחות
10 איש (סתם זרקתי מספר)החליטו לא לרכוש את הספר מטעמים כאלו ואחרים
לספריה.
לסיום אוסיף, שלדעתי, היו כאן שיקולים כלכליים אולי ו/או אחרים
לא להוסיף את הספר למאגר הספרייתי שלהם. אבל קל יותר להכפיש
שמו של ספר ולא להודות בשיקולים כלכליים או אינטרסנטים אחרים.
וזה בלתי נסלח ואף לא הגון מצידה.
ואם יש לגברת מה לומר בנושא הריהי מתבקשת לבוא לפורום הנ"ל או לאתר
ולטעון את טענותיה ונימוקיה.


©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ