לכל מי שזוכר או זוכרת את ביאליק כאפיקויירס משיעורי ספרות, הא לכם מבחר מפתיע, חריף אך מתובל בהומור עוקצני ביחסו (העצבני יש לומר) של ביאליק אל חילול השבת בקיבוצי השמוצ"ניקים:
מבחר נהדר:
"אתם יודעים רבותי כי גידול תפוח זהב הוא דבר חשוב מאוד, אבל לא זה מה שמוציא מוניטין בכל העולם וקובע את מקומה של הארץ בתוך התרבות העולמית. רק מה שהעם מפריש מתוך חיי שעה לתוך חיי עולם שלו - ההפרשה העליונה הזו היא חלקו לעולם הבא והיא חלקו לעולם התרבות לנצח...
תפוח הזהב יש לו גבול לזמנו, הוא מרקיב אחד כמה שבועות, אבל העבודות הללו [כינוס נכסי הרוח היהודיים] לא מרקיבות"
(ביקורת של ביאליק על יחסם המזלזל והשלילי של החלוצים לעולם המסורת)
"ולא אכחד מכם, חברי, כי המאמר על השבת ושבתון לי' ברץ... גרם לי צער מרובה. האמנם עד כדי כך הגיעו הדברים אצלכם? הטרם יבינו אלה המחללים את השבת בזדון וביד רמה, בצורה גסה ופרועה כזאת... עד כמה יש במעשיהם מן הפראות והנבלה? הטרם ידעו אלה כי השבת היא המתנה הגדולה ביותר שהביאה היהדות לעולם, והיא בלבד דיה לתת לנו זכות של קיום תרבותי בין העמים? הטרם יבינו, כי השבת היא הסמל המזוקק והצרף ביותר של הרעיון הסוציאלי ושוויון ערך האדם?... אין לי אלא להתפלא על סכלות האנשים ההם ועל בערותם"
(ביאליק - עצבני במיוחד לשמוע על חילול שבת כדרך הטבע בקיבוצים השמוצניקים)
"מן הצורך לצווח ככרוכיה יום יום על סילוק שכינה וסילוק הדעת מצעירי ישראל. ועד שאתה חס על כבודי, מוטב לכולכם לחוס על כבוד קונכם ועל כבוד ארץ ישראל המחוללת בידכם... ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה, אלא תחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלא גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם אלוהים וצלם אנוש בעולם. אילו היתה העבודה תכלית לעצמה - הרי אין מותר האדם מן הבהמה... השבת ולא התרבות של תפוחי-זהב או תפוחי אדמה, היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו"
נכון שאתם לא מאמינים לי שהדברים האלה נכתבו על ידי ביאליק ולא ע"י רב חרדי אדוק?
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה