פורומים » א כללי
האזור הכללי. פה אפשר לדבר על כל מה שלא נכנס למקומות האחרים.
כתיבת הודעה חדשה בפורום א כללי
» נצפה 3412 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים יבשו עצמותינו ואבדה תקותינו?? תום
התערוכה "עולמות הגוף" נחתה היום במדעטק בחיפה.
הרבנות הראשית, מן הסתם, יצאה נגד העניין.
זה קישור למידע כללי על התערוכה: http://www.bodyworlds.co.il/
וזה לידיעה על התנגדותה של הרבנות הראשית: http://entertainment.il.msn.com/article.aspx?cp-documentid=15306397
***סוף כל סוף נושא מעניין במיוחד! מה דעתכם? בעד או נגד?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-3 חודשים הייתי שם היום ענת
אז ככה, אני לא מנסה לשנות דעות ולא לשכנע אף-אחד.
אבל יש כמה נקודות שצריך להבהיר.
* תום, וזה נעשה בתום לב, עירבבה בין שתי תערוכות שונות כאשר התייחסה לסוגיית הסינים והטענות של ארגוני זכויות האדם.
במקביל ל"עולמות הגוף", מסתובבת אי-שם תערוכה נוספת, העונה לשם:
"Bodies – the exhibition". בתערוכה הזו, שמקורה סיני, מקור הגופות לא ידוע. הטענות של ארגוני זכויות האדם הן, שהשתמשו בגופות של אסירים סיניים, ללא אישורם.
"עולמות הגוף" מתקיימת בזכות תורמים, שביקשו לתרום את גופם למדע וזהותם עלומה למבקרי התערוכה.
אם עדיין יש ספקות באשר ללגיטימיות הזו של התערוכה - האגודה למלחמה בסרטן משתפת פעולה עם התערוכה, כפי שניתן לראות בקישור הבא:
http://www.bodyworlds.co.il/BW-Activities.htm
** טענה נוספת שהועלתה פה, כנגד קיומה של התערוכה עסקה בכך, שהיא עשויה לגרום נזקים נפשיים או טראומה (סליחה אם הניסוח לא מדויק). ובכן:
1. הכניסה מוגבלת לילדים מגיל 11 ומעלה.
2. יש בתערוכה חלק, שעשוי לעורר רגישות ו/או פגיעות בקבוצות מסוימות באוכלוסיה - מדובר בחלק שמציג עוברים בכל מיני שלבי התפתחות ברחם (מחוץ לרחם, כמובן). החלק הזה של התערוכה מבודד מאחורי מחיצה שחורה אטומה, ובכניסה יש שלט גדול שמסביר מה יש מאחורי המחיצה, ומציע את האפשרות לבחור האם להביט בעוברים הללו או לא - כלומר, יש מספיק רגישות כלפי סוגי האוכלוסיה השונים, שעשויים להיפגע מחלק מהתערוכה.
3. לא היינו שם לבד. בכוונה בחרנו יום חול, כדי שלא יהיה צפוף. ובכל זאת היתה תנועה ערה מאוד של אנשים. אף-אחד! לא נחרד/הביע שאט-נפש במהלך השהות בתערוכה. הגופות עברו תהליך מורכב מאוד של שימור ופלסטיזציה - הן אפילו לא נראות כמו משהו חי... מחריד זה לא.
אז זהו... והרשמים?
חוויה מאלפת. בעיקר אחרי שלומדים על חלק מהדברים הללו לימודים תיאורטיים; האפשרות לחזות בהם בפועל מקנה ללימוד איכות אחרת. לראות את מערכת העצבים, אחרי שלומדים עליה כל-כך הרבה... והמוח... זה מיוחד. בעיניי זו תערוכה של פעם בחיים. אני ממש לא מתחרטת על הביקור במדעטק, בתערוכה.
אני חושבת, שכל מי שיש בו שמץ סקרנות טבעית על מהות הגוף האנושי - חולה ובריא - יכול להרוויח מביקור בתערוכה. כמובן רק אם מרגישים שיכולים להיות שם.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-3 חודשים תודה רבה, ענת:) תום
על כל הנקודות והרשמים.
אני באמת טעיתי וערבבתי בין חיקוי של התערוכה לתערוכה המקורית, אז אני מתנצלת אם הטעיתי מישהו.
תום.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים אכן, האם יבשו עצמותינו ואבדה תקותינו? יוֹסֵף
אני לא רוצה להפוך את הדיון לויכוח דתיים חילונים, ולכן אני אנסה להציג את הבעיתיות בלי קשר לטעונים דתיים או חילוניים מובהקים.
אני מרגיש שיש בתערוכה חושפת הקרביים הזו משהו שאינו בריא לנפש.
הסקרנות הזו והרצון לחשוף, כביכול, את מסתרי הגוף, אף שאולי תהיה בה תועלת מסויימת (ותרשו לי להיות סקפטי ולא לסמוך על זה שמעשן, אלכוהוליסט או מסומם, יחזרו למוטב בעקבות התערוכה), בכל זאת הנזק, לדעתי, רב יותר. גם אם נתיחת גופות קידמה את מדע הרפואה בצעדים רבים, הרי שהיא נעשתה בתוככי מעבדות רחוק מעין הציבור הכללי, ולא באופן פומבי. וגם אז העוסקים במלאכה הזו לא ניצלו מהשפעות הלוואי של ההתעסקות בגופות.
אני מוצא דמיון מה בין הנהירה הזו להתבונן באיברנו הפנימיים, לבין הנוהג בימי קדם לבוא לחזות בהוצאות להורג, או כיום לצפות בסרטי אימה מסויימים. אני לא אומר שזה אותו דבר, כמובן שצפיה בתערוכה במוזיאון היא מעודנת יותר, ובפרט כשהיא נעשית בהקשר מדעי, נאור ותרבותי, אבל השורש של הסקרנות הזו הוא זהה. זה אכן מסקרן, אבל האם זה מוסרי? האם זה נכון? אני באמת לא יודע...
[ואני לא נכנס לטענה של ארגוני זכויות אדם, שיש כאן שימוש בגופות ללא הסכמת המת, שאם זה כך אין בכלל על מה לדבר].
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים באשר לטענתם של ארגוני זכויות האדם ענת
כל הגופות בתערוכה נמצאות שם, משום שהאנשים תרמו את גופותיהם... לא מדובר בשוד קברים ולא בחטיפת גופות; מההיבט הספציפי הזה התערוכה לגיטימית לגמרי.
חלק מהיות התערוכה טמון בכך שהיא פרובוקטיבית כל-כך ומעוררת תגובות כאלה של בעד-נגד. ובכל זאת, מיליוני אנשים בכל העולם צפו בה...
אולי אותם מליונים שצופים ב"אח הגדול"?... יצר המציצנות מתבטא בכל מיני צורות, הלא כן? אז כשזה מתבטא בתערוכה של גופות זה פסול? למה?
ולמה שלא אוכל לחזות בנזקי העישון/סמים/אלכוהול במו עיניי? תתפלא, אבל יש אנשים שזה כן גרם להם לחשוב פעמיים על הנזק שהם גורמים לגוף שלהם... הלוא ידוע, שטוב מראה עיניים ממשמע אוזניים.
ועדיין - תנו לי ולשאר האנשים להחליט בשביל עצמנו האם זה בריא לנפש או לא. מיליוני אנשים ברחבי העולם לא התמוטטו נפשית אחרי שצפו בתערוכה, נכון? אם לטעמי זה יותר מדי בשבילי, אדיר רגליי ממדעטק שבחיפה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-4 חודשים זה לדעתי מזעזע וגם טיפשי... סתמוש
כל מה שיגידו בעד התערוכה - דברים טובים או לא זה לא לויכוח.
למרות זאת - וזו דעתי יש קודים שאינם כתובים, ישנם דברים שהם מעבר,
למילה הכתובה או לחוק זה או אחר. וישנם כמובן בני אדם שחוץ מתאוות
פירסום - כסף או חולניות-או הפרעה כזו או אחרת יעשו הכל על מנת לזכות בכסף או
בתהילה- פרסום. למרת שזה חוקי לחלוטין.
זה מבחיל.
הייתי פעם בתערוכה בגרמניה על אומן ( שאיני זוכר את שמו), הלה קשר עצמו
בכלוה והילך עירום ועריה ועשה עוד כל מיני דברים, שסימנייה היתה מסמיקה,
וזאת עאלק בשם האומנות המודרנית או הבעת דיעותיו על המשטר והביורוקרטיה בגרמניה. לכן טוען אנוכי את האנשים והקוד האנושי זה מבחיל.
גם במלחמה ששם הורגים כי אם לא חהרגו אותך.., ישנם בצד המלחמה-פשעי מלחמה.
דברים שאסור לעשות. ולדעתי על קטגורייה זו נופלת תרוכה מבחילה-ומגעילה כזו.
איני מבין איך אפשר להתעשר קוגנטיבית מדבר מבחיל זה, למרות שזה חוקי.
זו דעתי הבלעדית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 16 שנים ו-5 חודשים שוב,זכויות אדם. תום
לא מכבר, בערך מהפצתה הראשונית של התערוכה, ישנן שמועות בנוגע לטוהר הגופות. זה לא דבר בדוי.
הגופות, כביכול, נתרמו מבית ספר רפואה בסין..ואני הבנתי שהן לא נדרשו או זוהו באתר. אני מדגישה שאלו שמועות...אין פה חתימה על אמינות.
אותי דווקא דבר אחר מעסיק..
יוצר התערוכה הוא גרמני...החוקרים והעובדים..סביר להניח, אירופיאים גם הם.
לא קצת מעצבן שכל הגופות הם של סינים?
אולי זה נשמע קצת מתחסד...אבל משהו כאן לא מריח לי טהור.
הנה חלק ממאמר מאוד כללי ואקראי בנוגע לדילמה המוסרית של התערוכה:
"שאלות מוסריות ואתיות
אולם יחד עם המסרים החינוכיים האלה, עולות מספר שאלות אתיות וגם משפטיות. העניין המשפטי שהתערוכה העלתה נדון רבות - בטרם התערוכה עלתה בפלורידה היא נדונה בערכאות המשפטיות. נקבע שזה לא חוקי לבצע פלסטיזציה לגופות של אנשים. התערוכה בפלורידה נפתחה למרות זאת לפני כמה שנים. הטענה הייתה שהגופות המשומרות והמבותרות בתערוכה היו שייכות לאנשים סינים והן לא נדרשו או לא היו מזוהות בבית הספר לרפואה בסין. המצביעים כנגד התערוכה אמרו שהם חשו לא בנוח עם הרעיון שלא בעלי הגופות ולא משפחותיהם הביעו הסכמה רשמית לכך שהם יוצגו במוזיאון:
כאשר התערוכה הוצגה בפריס דווח:
bodies can only be used after death for scientific purposes, even if the people gave their consent. “When you consider the way China respects human rights, what can consent mean? We would never used French bodies like that,”
הבעיה במטרה של התערוכה הייתה שהיא תערוכה חינוכית ובידורית כאחד, "בידוכית", או כפי שפרופ' גונטר פון הגנס עצמו תאר זאת, "אומנות אנטומית". הגופות נתונות כמו מעין פסלים "חיים" במוזיאון, יותר מאשר גופות וזאת כדי שיהיה לנו המבקרים יותר קל לעכל את נוכחותם. ואז היו כאלה שכינו את פרופ' גונטר פון הגנס, המדען הגרמני שיצר את התערוכה בשם פרנקנשטיין.
כאן נכנס המתח בין המחקר המדעי לסוגיו השונים של הידע - במיוחד זה של הפנים הפיזיולוגי שלנו - ומנגד הציווי ההומניסטי לשמור על כבוד האדם באשר הוא. שני אידיאלים אלו לפעמים מתנגשים זה בזה בדמות האומנות האנטומית.
מבקרים שביקרו בתערוכה וראו גופות אמיתיות של אנשים שעברו פלסטיזיציה והן מוצגות באופנים המוזרים ביותר העלו התנגדויות אתיות בכל זאת ל"פסלים" האלה. ההתנגדויות היו מכך שהוסר מהאנשים העור, וחלק מהגופות מבותרות וכל זאת כדי שהמבקר יראה את האנטומיה שלהן ואת המתרחש בעולמן הפנימי. הועלו שאלות בנוגע לכבוד המת. האם התערוכה אכן יכולה להעלות בעיות אתיות ומשפטיות כאשר מוצגים גופות של אנשים? יש אנשים שטוענים שהתצוגה היא בכל זאת בחינה לא מוסרית ומקאברית של המתים.
יחד עם זאת, התערוכה נותנת הזדמנות נדירה לאנשים שאינם לומדים רפואה להציץ אל תוך נבכי שעורי האנטומיה של הסטודנטים לרפואה. ישנו מוטו אנונימי שחדר וחלחל אל המעבדות האנטומיות בבתי הספר לרפואה: ההנחה הבסיסית של האנטומיה היא שהמתים ילמדו את החיים. אבל אז בדיוק נשאלת השאלה למי צריכה להיות גישה לידע אודות הפעולה הפנימית והמורכבת של גופנו? כלומר מי רשאי ללמוד מהמתים? האם רק אלה שהם מוסמכים מבחינה אקדמית להכנס לחדרי הנתיחה או למוסדות חינוך, כלומר מדעני המחקר, רופאי העתיד והאנשים שיספקו לנו שירותי בריאות? או האם הידע הזה צריך להיות מסופק גם ובנוסף לציבור הרחב, בלא תלות במטרות ובכוונות החינוכיות? בנוסף, כמובן עולה בהקשר זה השאלה האתית והמשפטית: האם מותר להשתמש בגופות למטרות מדעיות בלבד גם אם אנשים נתנו את רשותם לשימוש בגופם בנוסף למטרות חינוכיות?
נשאלת בנוסף השאלה, מהי ההשפעה של חלקי גוף פנימיים של גופות אמיתיות על בני אדם ועל מבקרים מסוימים במוזיאון? יש הטוענים שישנו בכל זאת האפקט הפסיכולוגי על מבקרים שחולפים על פני תצוגה ואינם מסוגלים להפנים שהגופות שאותם הם רואים אלה הם המבנה הפנימי של עצמם. ואז אנו תוהים, האם סטודנטים לרפואה שמנתחים גופות רואים בהן את האנטומיה של עצמם?
ומה ההבדל אם כן, בין תערוכת עולם הגופות לתערוכת מומיות מצריות במוזיאון? שהרי הורגלנו כבר לראות מומיות חנוטות עד כה באינספור מוזיאונים בעולם...
ונשוב לשאלה המרכזית: האם התערוכה יכולה לגרום לרתיעה לאנשים מסוימים? למשל לאנשים דתיים בנוגע להלכות על אדם לאחר מותו? הגוף נתון לפירושים פילוסופיים ודתיים, פירושים בעלי חזונות לחיים טובים של קיום אחרי המוות בעולם טוב יותר בצורת גוף שמורה כלשהי.
התערוכה עשויה לעורר מחלוקת בנוגע לאתיקה וללגיטימיות של הצגת גופות מתות של האנשים שאולי לא לגמרי היו מודעים לתהליך הפלסטיזציה שאותו הם יעברו ולתנוחות בהן הם יוצגו בתערוכה במוזיאון. יתכן שאנשים הסכימו שגופם יתרם למטרות חינוכיות ברפואה בטרם מותם, אבל הם לא לגמרי היו מודעים שבסוף הם יסיימו את חייהם כמוצג שלם או מבותר שעבר פלסטיזציה במוזיאון. תמיהה שמחכה לדיון ולתשובה."
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-4 חודשים זה לא מה שאני יודעת... ענת
למיטב ידיעתי, הגופות הן של גרמנים, רובם אנשים שנפטרו בשנות ה-60 לחייהם, שהחליטו לתרום את גופם.
כפי שכתבת על הסינים בעצמך - "כביכול"...
אותם אנשים שנפטרו בשנות ה-60 לחייהם, נפטרו ממחלות שונות, והחליטו ללמד אחרים - כן, באמצעות תערוכה פרובוקטיבית - על הנזקים של עישון וצריכה מוגזמת של אלכוהול, למשל.
ולשאלה המרכזית -
ברור שכן! ברור ואף הגיוני שהתערוכה תגרום לרתיעה אצל אנשים מסוימים. והאנשים האלה מוזמנים להדיר רגליהם ממנה. להחרים אותה אפילו! בין אם ממניעים של דת ואמונה ובין אם ממניעים של סלידה מוחלטת מעצם הרעיון של מוצגים בשר ודם.
על זה בדיוק אני מדברת - על חופש הבחירה שנתון לכל אזרח במדינה; האם ללכת לתערוכה או לא.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים הם שפויים? אפרים
זה ממש מגעיל ודוחה
תגידו המצב שלנו כל כך גרוע שלא נשאר לנו מה לראות?
אולי כדאי להמליץ לאנשים על איזה סםר טוב בֶמקום?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 16 שנים ו-5 חודשים הרבנות הראשית, מן הסתם... לביא
דעתי בעניין לא קשורה לתערוכה הזו ספציפית.
"הרבנות הראשית, מן הסתם, יצאה נגד העניין." (תום)
"ואם לרבנים יש בעיה, שלא ילכו לצפות בה!" (ענת)
"במסמך שהעביר הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, למפיק שוקי וייס" (מתוך הכתבה בMSN)
שלושה ביטויים שהקהו את עיני.
רב ראשי לישראל צריך לכתוב מכתב למפיק? אולי כשאני חונה במקום אסור ראש הממשלה יכתוב לי מכתב ויבקש שאזיז את הרכב?
משהו בהתנהלות שלנו כלפי מי שמבין יותר מאיתנו הוא, איך לומר, קלוקל.
כשרב מביע דעה בעניין ציבורי הוא עושה זאת לטובת הציבור, מכוון אותו ימינה-שמאלה לנתיב הנכון. כשעושה זאת רב ראשי לישראל יש לזה משקל כבד שממש לא ראוי להתייחס אליו באופן שכזה.
לרבנים הרי אין בעיה, הם לא ילכו לתערוכה שכזו.
הבעיה היא אנשים מתוך עמנו שלא מבינים במה זה פוגע בהם. כשמבוגר אחראי אומר לך "את זה לא. אסור!" זה מציק לך, כי אנחנו לא מבינים ורוצים לספק כאן ועכשיו את היצר שלנו. אבל כל מי שעבר תהליך של התבגרות יודע שבדיעבד היה נכון להקשיב למבוגר האחראי, וכל תגובה אחרת היא.. ילדותית. אנושית אמנם, אבל שגויה.
ועוד דבר, בדרך כלל כשהמבוגר האחראי אומר פעם, פעמיים, שלוש ורואה הצד השני לא מקשיב (רואים את זה יפה עם המרצים בטכניון) הוא מוותר על אותו אדם, ולא יכוון אותו בפעם הבאה שהאדם יעמוד מול בור בכביש.
נראה לי שזה לא קורה עם הרבנים בגלל "כל ישראל ערבים זה לזה". גם מאלה ש"לא בעניין", אי אפשר להתעלם ולתת להם לשגות בלי לנסות לכוון אותם - שוב, ושוב, ושוב.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים קתרזיס תום
על איזה זלזול הזלזול??!
אין לי בעייה עם שם רבנות. ויותר אין לי טרדה מהעובדה שהרבנות מנסה לחנך. זה תוקף תפקידה...מבחינתי זה גם חלק ממהותה.
העובדה שאמרתי מן הסתם קשורה אך ורק לערכי היהדות ולא לרבנות עצמה. ביהדות כבוד המת הוא ערך עליון, ולכן, מן הסתם (!) שהרבנות הראשית תצא נגד העניין.
***למה לעשות זאת כה מכוער??
הדיון לא מכוון להיות ויכוח בין מסורתיים, דתיים ו"חילונים" (תום/ענת). שכל אחד יחשוב שהשני פוגע בו...למה?
כפי ששקדנית הציגה את עמדתה בכבוד...וזכותה המלאה לחשוב כך, לכתוב כך. ללא זלזול, ללא פגיעה באף אדם...כך אני אעשה זאת (כי, מן הסתם, עוד לא אמרתי את עמדתי).
"עולמות הגוף" זוהי תערוכה דיי נדירה בעולם. העובדה שהיא מוצגת בישראל זהו הישג ענקי במובן האומנותי והמדעי, ובמיוחד למוזיאון המדע בחיפה. תערוכה שהוצגה בגרמניה, לונדון יפן וניו יורק ו...ישראל. זה מגניב וזה טוב לרובד התרבותי של מדינתינו, גם אם זה לא קשור לפן היהודי. יש במדינה אנשים שעניינם התרבותי הוא אינו "יהודי",כביכול, וזה בסדר גמור.
בקשר לתערוכה עצמה..היא מעט מגעילה...ולמרות זאת אני לגמרי בעדה כל עוד זוהי בחירתם המלאה של הגופות המוצגות. אולי אותם בני אדם שמשמשים כיום פסלים בתערוכה שכזאת חשבו שכבוד גדול לתרום להתפתחות המדע? אולי צריך להבין ש"כבוד המת" רב משמעויות.
*אגב, הרב שכותב למפיק. זוהי תערוכת אומנות ולכן זוהי כתבת תרבות. אין שום דבר לא תקין. האמן לי שהרב שולח את תגובתו למי שאומרים לו לשלוח...ולא אומרים סתם.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים בעד התערוכה! ענת
ואם לרבנים יש בעיה, שלא ילכו לצפות בה!
זה לא שמיקמו את התערוכה בלב בני ברק או מאה שערים... לא כפו על אף-אחד ללכת ולצפות במוצגים.
אני חושבת שהתערוכה מדהימה (מקווה מאוד שגם ייצא לי להגיע לחיפה), ושזו זכות גדולה שהיא הגיעה לארצנו הקטנטונת.
אם יש למישהו בעיה עם התערוכה, כאמור הזכות לבחור אם ללכת או לא נתונה בידיו של כל אחד.
במובן מסוים, ואני יודעת שאני עשויה לפתוח קופת שרצים, זה ביטוי של כפיה דתית... מה אכפת להם אם אני הולכת לתערוכה הזו או לא?! האנשים שתרמו את גופותיהם לתערוכה אפילו לא יהודים!
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-5 חודשים נגד התערוכה! שקדנית
יש משהו בזוי בלהציג גופות לעיני כול . איזה יופי יש בכך? אומנם קטונתי מלבקר אומנות , אולם השכל הישר , ההיגיון הבריא ורגישות מינימלית כלפי הציבור התורני מביאים אותי למסקנה כי זוהי תערוכה מיותרת ואף מקוממת. נסו לחשוב איזה בר דעת יסכים שיציגו את גופתו ( העירומה) או גופת קרובו בפומבי? איזו תועלת יש פה חוץ מאשר סיפוק יצר אפל של מציצנות הרי יש פה ביזיון המת חד משמעית .גם אם האיש תרם את גופתו עדיין אנו כיהודים נדרשים לערך הנעלה של כבוד המת באשר הוא. מה שמתאים לגויים לא בהכרח מתאים לנו .לא בכול דבר צריך לחקות את הגויים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 16 שנים ו-5 חודשים השרץ הראשון! עו
הדיון הזה לדעתי לא מתאים ככל למקום,
וגם לא יניב שום תועלת.
לכן אני אפילו לא יטרח להסביר את עמדתי.
אבל צריך כל אדם לבדוק בתוך נבכי נפשו אם
באמת הוא חושב כך או שאמר את מה שאמר רק
בכדי להתריס נגד גופים מסוימים.
אני בטוח שאם חבר כנסת נמרץ או משהו בסגנון
היה מוחה התגובות פה היו שונות.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 16 שנים ו-4 חודשים עוז, אתה טועה ענת
לדיון הזה יש פה מקום בהחלט.
לכולנו יש זכות להביע דעה על הנושא הזה, בין אם היא מקובלת עליך ובין אם לאו.
אם אתה לא מעוניין להשתתף בדיון - זכותך המלאה, ואני מכבדת אותה במלוא הרצינות הראויה לה.
אבל אל תפסול את הזכות שלנו, יתר המשתתפים בדיון.
זכור כי הפוסל - במומו פוסל. והזלזול שלך לא מכבד את בעליו.
אני לא מתריסה נגד אף גוף או מוסד. אני כן חושבת שלכל אזרח במדינה הזו יש את הזכות הבסיסית להחליט, האם הוא רוצה לבקר בתערוכה או לא, זה הכל.
ולהערכתך אין שום בסיס - גם אם ח"כ כזה או אחר היה מביע מחאה, זה היה מעורר בי את אותה תגובה, לח"כים אין איזו השפעה מיסטית עליי. התערוכה כבר בארץ, ופתוחה לקהל הרחב - שהקהל הרחב יחליט האם היא לטעמו או לא.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 16 שנים ו-5 חודשים עוד הבהרה תום
הכוונה היא דיון בנוגע לתערוכה עצמה. תגובת הרבנות מציגה את העמדה "הדתית" בנוגע לתערוכה. אין פה זלזול! יש כאן הצגה של דעות...
אולי אם מישהו יחשוב שזה תערוכה מעולה ואז יתקל בביקורת הרבנות הוא יחשוב שנית. זה גם מהותה של התגובה ההיא. וזה לגיטימי!
במצב הזה של הדיון, כמו שעוז אמר, זה באמת לא מניב שום תועלת. זה לא אמור להיות דיון פגע אלא רעיוני-ערכי.
יום טוב.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-