פורומים » סיפור שכתבתי
כתבת סיפור למגירה? זה הזמן לשתף את קהילת הקוראים הישראלית ולקבל חוות דעת.
כתיבת הודעה חדשה בפורום סיפור שכתבתי
» נצפה 146 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 11 חודשים יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ.ע.יּ.הּ כּ.
[תּ.הּ.יּ.לּ.יּ.םּ פּטּ כּ]
"אָז *דִּבַּרְתָּ בְחָזוֹן* לַחֲסִידֶיךָ וַתֹּאמֶר *שִׁוִּיתִי עֵזֶר* עַל גִּבּוֹר הֲרִימוֹתִי בָחוּר מֵעָם".
[שּׁמּוּתּ לּבּ א]
"*וַיַּרְא* הָעָם *כִּי בֹשֵׁשׁ* מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם *לֹא יָדַעְנוּ* מֶה הָיָה לוֹ".
------------------------------
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ וּ]
"כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ...".
[קּהּלּ.תּ בּ כּוּ]
"כִּי *לְאָדָם שֶׁטּוֹב* לְפָנָיו, נָתַן *חָכְמָה וְדַעַת* וְשִׂמְחָה; וְלַחוֹטֶא נָתַן עִנְיָן *לֶאֱסֹף וְלִכְנוֹס*, *לָתֵת לְטוֹב* לִפְנֵי הָאֱלֹהִים , גַּם זֶה *הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ*".
לּ.רוֹע.יּ.םּ: *נתן ענין לאסוף ולכנוס*".
הּ.רוֹע.יּ.םּ של היום הם נושאי ספרים.
[קּהּלּ.תּ יּבּ יּבּ]
"וְיֹתֵר מֵהֵמָּה בְּנִי הִזָּהֵר *עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה* אֵין קֵץ *וְלַהַג* הַרְבֵּה *יְגִעַת בָּשָׂר*".
------------------------------
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ הּ]
"וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ *מְדֻכָּא מֵעֲוֹנֹתֵינוּ מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא לָנוּ*".
[קּהּלּ.תּ הּ יּטּ]
"כִּי לֹא הַרְבֵּה יִזְכֹּר אֶת יְמֵי חַיָּיו *כִּי הָאֱלֹהִים מַעֲנֶה בְּשִׂמְחַת לִבּוֹ*".
------------------------------
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ ז]
"*נִגַּשׂ* וְהוּא *נַעֲנֶה* וְלֹא יִפְתַּח פִּיו...".
ביאור שטיינזלץ:
"נִגַּשׂ, נלחץ על ידי אחרים וְהוּא נַעֲנֶה, נכנע תחת נוגשיו".
[שּׁמּוּתּ הּ וּ ]
"וַיְצַו פַּרְעֹה בַּיּוֹם הַהוּא אֶת *הַנֹּגְשִׂים* בָּעָם וְאֶת שֹׁטְרָיו לֵאמֹר".
[דִּבֶּר.יּ.םּ טּוּ בּ]
"וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא *יִגֹּשׂ* אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַיהוָה".
[שמות ה ו]
"הנוגשׂים *בעם*"
[דברים טו ב]
"יגושׂ *את רעהו*"
יגוֹשׂ *עצמו*.
*פשפוש* אמיתי במעשיו, ללא *משוא פנים* תוך לקיחת אחריות.
*פשפש*:
[ברכות ה/א] אם רואה אדם שיסורין באין עליו *יפשפש במעשיו* שנא' (איכה ג, מ) נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה שנאמר (תהלים צד, יב) אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו ואם תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הם שנאמר (משלי ג, יב) כי את אשר יאהב ה' יוכיח.
[יּ.הּוּשּׁע א ח]
"לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה *הַזֶּה* מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ *בּוֹ* יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל *הַכָּתוּב בּוֹ* כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ, *וְאָז תַּשְׂכִּיל*".
------------------------------
[יּ.חזקּ.א.לּ יּדּ דּ]
"לָכֵן דַּבֵּר אוֹתָם וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר *יַעֲלֶה אֶת גִּלּוּלָיו אֶל לִבּוֹ וּמִכְשׁוֹל עֲוֹנוֹ יָשִׂים נֹכַח פָּנָיו*, וּבָא אֶל הַנָּבִיא: אֲנִי יְהוָה *נַעֲנֵיתִי* לוֹ *בה (בָא) בְּרֹב גִּלּוּלָיו*".
רש"י:
"נעניתי לו. שויי"ש רפונדו"ץ בלע"ז *אע"פ שהוא בא לפני ברוב גלוליו* כן ת"י:"
ביאור שטיינזלץ
אֲנִי ה' נַעֲנֵיתִי, אענה, או: אתעסק ואוכיח לוֹ בעודו בָא בְּרֹב גִּלּוּלָיו. כפי שנראה מן ההמשך, ה' יענה לו בדברים מייסרים.
במשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה' נאמר:
"לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; *וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא*."
נפש אחת שתיגושׂ עצמה בעבור..
”וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים, וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה; וְאַבְרָהָם – עוֹדֶנּוּ עֹמֵד, לִפְנֵי יְהוָה. *וַיִּגַּשׁ* אַבְרָהָם, וַיֹּאמַר; הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע?“ (בראשית יח, פסוקים כב – כג). אברהם מתחיל בחמישים צדיקים, ויורד עד לעשרה: ”וַיֹּאמֶר אַל-נָא יִחַר לַאדֹנָי, וַאֲדַבְּרָה אַךְ-הַפַּעַם – אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם, עֲשָׂרָה; וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית, בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה. וַיֵּלֶךְ יְהוָה, כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר אֶל-אַבְרָהָם; וְאַבְרָהָם, שָׁב לִמְקֹמוֹ.“ (בראשית יח, פסוקים לב – לג), אך אפילו עשרה לא היו בעיר."
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ ח]
"מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח *וְאֶת דּוֹרוֹ* *מִי יְשׂוֹחֵחַ* *כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים* מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ".
[תּ.הּ.יּ.לּ.יּ.םּ קּיּטּ צּז]
"מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ כָּל הַיּוֹם *הִיא שִׂיחָתִי*".
------------------------------
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ יּ]
"וַה' חָפֵץ דַּכְּאוֹ הֶחֱלִי *אִם* תָּשִׂים *אָשָׁם* נַפְשׁוֹ *יִרְאֶה זֶרַע* יַאֲרִיךְ יָמִים וְחֵפֶץ ה' בְּיָדוֹ יִצְלָח".
[בּ.ראשּׁ.יּ.תּ לּ בּ]
"וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ *פְּרִי* בָטֶן".
[בּ.ראשּׁ.יּ.תּ גּ בּ]
"וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל הַנָּחָשׁ *מִפְּרִי* עֵץ הַגָּן נֹאכֵל". (עץ הדעת)
[בּ.ראשּׁ.יּ.תּ דּ כּהּ]
"*וַיֵּדַע* אָדָם *עוֹד* אֶת אִשְׁתּוֹ *וַתֵּלֶד בֵּן* וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ *שֵׁת* כִּי שָׁת לִי אֱלֹהִים *זֶרַע אַחֵר* *תַּחַת הֶבֶל* כִּי הֲרָגוֹ קָיִן".
[קּהּלּ.תּ א בּ]
"*הֲבֵל הֲבָלִים* אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל *הָבֶל*".
[בּ.ראשּׁ.יּ.תּ כּטּ הּ]
"וַיֹּאמֶר לָהֶם *הַיְדַעְתֶּם* אֶת לָבָן *בֶּן נָחוֹר* וַיֹּאמְרוּ *יָדָעְנוּ*".
[שׂמּוֹ.אלּ א טּז יּח]
"וַיַּעַן אֶחָד מֵהַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר הִנֵּה רָאִיתִי *בֵּן לְיִשַׁי* בֵּית הַלַּחְמִי *יֹדֵעַ* נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר וְאִישׁ תֹּאַר וַיהוָה עִמּוֹ".
[בּ.ראשּׁ.יּ.תּ כּדּ נּח]
"...וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ *הֲתֵלְכִי* עִם הָאִישׁ הַזֶּה *וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ*".
מסכת אבות:
"חביב אדם שנברא בצלם".
בן עזאי אומר זה ספר תולדות האדם כלל גדול מזה (שם), כשבסוף הפסוק המקורי שבתורה [בּ.ראשּׁ.יּ.תּ הּ א] כתוב: "*בדמות אלהים* עשה אותו".
ותהיה הכוונה באמרו נעשה אדם בצלמנו כדמותנו הצורה המינית שהיא *ההשגה השכלית* לא התבנית והתאר. (מורה הנבוכים, חלק א', פרק א')
הביטוי "הצורה המינית" פירושו "האדמיות" שבאדם, שמבדילה אותו משאר בעלי החיים. אלא ש"האדמיות" הזו איננה "התבנית" או הצורה – קומה זקופה, שתי ידיים ורגליים וכו', אלא *היכולת השכלית*. כלומר, ה"בצלם" איננו זהות צורנית לאל, שמעצם הגדרתו הוא חסר גוף ונטול תבנית; זוהי *היכולת השכלית של האדם* שהיא מהותו של "בצלם".
------------------------------
[יּ.חזקּ.א.לּ בּ דּ]
"וְהַבָּנִים, קְשֵׁי פָנִים *וְחִזְקֵי לֵב* אֲנִי שׁוֹלֵחַ אוֹתְךָ אֲלֵיהֶם, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם *כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה*".
[יּ.חזקּ.א.לּ גּ ז]
"וּבֵית יִשְׂרָאֵל, לֹא יֹאבוּ לִשְׁמֹעַ אֵלֶיךָ *כִּי אֵינָם אֹבִים, לִשְׁמֹעַ אֵלָי*: כִּי *כָּל* בֵּית יִשְׂרָאֵל *חִזְקֵי מֵצַח וּקְשֵׁי לֵב הֵמָּה*".
------------------------------
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּבּ יּגּ]
"הִנֵּה *יַשְׂכִּיל* עַבְדִּי *יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד*".
חז"ל:
"זכו - אחישנה. לא זכו - *בעתה*".
[תּ.הּ.יּ.לּ.יּ.םּ קּבּ יּדּ]
"אַתָּה תָקוּם *תְּרַחֵם* צִיּוֹן כִּי *עֵת לְחֶנְנָהּ* כִּי בָא מוֹעֵד".
[יּשׁע.יּ.הּ.וּ נּגּ יּ]
"... אִם תָּשִׂים *אָשָׁם נַפְשׁוֹ*... וְחֵפֶץ ה' בְּיָדוֹ יִצְלָח".
רבא אמר:
"אדם קרוב אצל עצמו, ואין אדם משים עצמו *רש.ע*“
(בבלי, מסכת סנהדרין – דף ט, עמוד ב)".
רשע = רש ע = שאינו מיטיב לראות פנימה והחוצה. זה העוני שלו.
מהותו היא שהיה דל ועני, על כי אינו רואה את הפנים של עצמו ואינו רואה החוצה, את הפנים של זולתו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה