פורומים » סיפור שכתבתי
כתבת סיפור למגירה? זה הזמן לשתף את קהילת הקוראים הישראלית ולקבל חוות דעת.
כתיבת הודעה חדשה בפורום סיפור שכתבתי
» נצפה 674 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 11 חודשים הּ.רֹעִ.יּ.םּ (נּ.ערכּ.הּ) כּ.
מּהּ אתּ.הּ רוּצ.הּ?
בּ.חיּנּ.הּ. נּ.יּ.סּ.יּוּןּ. עלּ.יּ.הּ.
שנייה רגע.
בלי נקודות של כוח הזרוּע.
יּ.שּׁ.יּ.שּׁ
[דברים כח סג]
"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ יְהוָה עֲלֵיכֶם לְהֵיטִיב אֶתְכֶם וּלְהַרְבּוֹת אֶתְכֶם כֵּן *יָשִׂישׂ* יְהוָה עֲלֵיכֶם לְהַאֲבִיד אֶתְכֶם וּלְהַשְׁמִיד אֶתְכֶם וְנִסַּחְתֶּם מֵעַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ".
[ישעיהו סב ה]
"כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה *יָשִׂישׂ* עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ".
[צפניה ג יז]
"יְהוָה אֱלֹהַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ גִּבּוֹר יוֹשִׁיעַ *יָשִׂישׂ* עָלַיִךְ בְּשִׂמְחָה יַחֲרִישׁ בְּאַהֲבָתוֹ יָגִיל עָלַיִךְ בְּרִנָּה".
[תהילים יט ו]
"וְהוּא כְּחָתָן יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ *יָשִׂישׂ* כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח".
------------------------------
[בראשית ז א]
"וַיֹּאמֶר יְהוָה לְנֹחַ בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ אֶל הַתֵּבָה כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה".
"מָמוֹן הַמֻּטָּל בְּסָפֵק – חוֹלְקִין"
------------------------------
[שמות טו יד]
"שָׁמְעוּ עַמִּים, יִרְגָּזוּן {ס} חִיל {ר} אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת {ס}".
[בראשית ג יח]
"וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה".
[דברים כח לג]
"פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל *עַם אֲשֶׁר לֹא יָדָעְתָּ* וְהָיִיתָ רַק עָשׁוּק וְרָצוּץ כָּל הַיָּמִים".
[משלי ד יג]
"*הַחֲזֵק בַּמּוּסָר אַל תֶּרֶף נִצְּרֶהָ כִּי הִיא חַיֶּיךָ*".
------------------------------
תהילים א
"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב.
כִּי אִם *בְּתוֹרַת יְהוָה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה*.
וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר *פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ*.
לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ.
עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים.
כִּי *יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד*".
------------------------------
תלמוד בבלי, חגיגה יד ב
פרק שני - אין דורשין
[ויקרא כב כד]
"וּמָעוּךְ וְכָתוּת וְנָתוּק וְכָרוּת לֹא תַקְרִיבוּ לַיהוָה וּבְאַרְצְכֶם לֹא תַעֲשׂוּ".
[תהילים כא ז]
"לֹא יֵשֵׁב בְּקֶרֶב בֵּיתִי עֹשֵׂה רְמִיָּה דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי".
[תהילים קטז טו]
"יָקָר בְּעֵינֵי יְהוָה הַמָּוְתָה לַחֲסִידָיו".
[תהילים קמח ז]
"הַלְלוּ אֶת יְהוָה מִן הָאָרֶץ תַּנִּינִים וְכָל תְּהֹמוֹת".
[משלי כה טז]
"דְּבַשׁ מָצָאתָ אֱכֹל דַּיֶּךָּ פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ וַהֲקֵאתוֹ".
------------------------------
*דבה*
[במדבר יג לב]
'וַיֹּצִיאוּ *דִּבַּת* הָאָרֶץ *אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ* אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל *לֵאמֹר* הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ *אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ* הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת, *וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים* בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים *וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם*"
רש"י
כן ישיש ה'.. אֶת אוֹיְבֵיכֶם עליכם להאביד וגו'
פירוש הרא"ש על דברים פרק כח פסוק סג:
והיה כאשר. שש ה' עליכם להרבות *אתכם* ולהטיב אתכם כן ישיש. הוא אינו שש אבל אחרים משיש.
[דברים כח סג] והיה כאשר שש יהוה עליכם להיטיב אתכם ולהרבות אתכם כן ישיש יהוה עליכם להאביד אתכם ולהשמיד אתכם ונסחתם מעל האדמה אשר אתה בא שמה לרשתה.
לא ברור מהניסוח שה' הוא ששש? הרי גם שש להטיב בעצמו...
כאשר בא גר להלל הזקן וביקש שילמדוֹ את כל התורה על רגל אחת, השיב לו הלל: ”דעלך סני לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור“ (בבלי, מסכת שבת – דף לא, עמוד א). כלומר: *מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, זו היא כל התורה כולה*, והשאר פרושה הוא, לך ולמד.
--------------------
"כל הפוסל במומו פוסל"
[משלי י יח]
"*מְכַסֶּה* שִׂנְאָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר *וּמוֹצִא* דִבָּה *הוּא כְסִיל*".
[בראשית לז ב]
"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן… וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת *דִּבָּתָם* רָעָה אֶל אֲבִיהֶם".
[במדבר יד לז]
"וַיָּמֻתוּ הָאֲנָשִׁים מוֹצִאֵי *דִבַּת* הָאָרֶץ רָעָה בַּמַּגֵּפָה לִפְנֵי ה'".
------------------------------
מן הגמרא:
שירת המלאכים [מגילה י/ב]
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָא: ״וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ ה׳ עֲלֵיכֶם לְהֵיטִיב אֶתְכֶם כֵּן יָשִׂישׂ... לְהָרַע אֶתְכֶם״. וּמִי חָדֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּמַפַּלְתָּן שֶׁל רְשָׁעִים? וְהָא כְּתִיב: ״בְּצֵאת לִפְנֵי הֶחָלוּץ וְאוֹמְרִים הוֹדוּ לַה׳ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ״, וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִפְּנֵי מָה לֹא נֶאֱמַר ״כִּי טוֹב״ בְּהוֹדָאָה זוֹ? לְפִי שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׂמֵחַ בְּמַפַּלְתָּן שֶׁל רְשָׁעִים. וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, מַאי דִּכְתִיב: ״וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כׇּל הַלָּיְלָה״ — בִּקְּשׁוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לוֹמַר שִׁירָה, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: מַעֲשֵׂה יָדַי טוֹבְעִין בַּיָּם, וְאַתֶּם אוֹמְרִים שִׁירָה? אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: *הוּא אֵינוֹ שָׂשׂ, אֲבָל אֲחֵרִים מֵשִׂישׂ*. וְדַיְקָא נָמֵי, דִּכְתִיב: ״כֵּן יָשִׂישׂ״, וְלָא כְּתִיב ״יָשׂוּשׂ״. שְׁמַע מִינַּהּ.
[ישעיהו ב יא] "עֵינֵי גַּבְהוּת אָדָם שָׁפֵל וְשַׁח רוּם אֲנָשִׁים *וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא*".
[ישעיהו ב יז] "וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים *וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא*".
לעומת:
[דניאל יב ג] "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ *וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים* כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד".
"כְּזֹהַר הָרָקִיעַ... כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד" = הרי זה רוממות.
אז כיצד "וְשַׁח רוּם אֲנָשִׁים"?
מכוח הזרוּע.
שאין כוֹח הזרוע.
"שח רום אנשים" מכוח הזרוּע.
נסיון באמצעות אדם אחר שנשלח ע"י הּ.
מונע מכוח פנימי, שמגיע מ הּ.
כמו במצריים:
[שמות ז ג]
"*וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה* וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם."
אקשה את לב פרעה, על מנת ללמד כוחי.
"*וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי* בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם."
לא סתם מרומם אותם / מפעיל אותם, אלא לצורך מסויים.
ההפעלה היא מדחף פנימי.
מניין הדחף?
מן כוח הזרוּע.
אדם שפל לא מעצמו. הוא מונע.
הּ זורם דרך בני האדם.
הוא מחולל דחפים ורצונות.
לאיזה צורךךךך???
מן הגמרא: רחמנא ליבא בעי?
את לב פרעה הקשיח.
למה?
הוא תבע את אמונת ישראל באמצעות אותות ומופתים.
למען יראת שמיים.
שיראו אותות ומופתים. שיאמינו.
איך? יראה אותות ומופתים. יאמינו.
יתנו לו את ליבם.
איך תיתן לבך, ללא אמונה?
רצה שיאמינו בו. נתן אותות ומופתים.
איך? הקשיח את לב פרעה.
ואז כולם ראו.
ראו?
האמינו.
נתנו את ליבם מתוך אמונה.
*הָרֹעִים* זה דבר קצת יותר מורכב.
כי לא היה בהם רוע.
עשו ולמדו ולימדו ורעו מתוך תום לב.
ללא זדון.
------------------------------
רשע = רשּׁ.ע
*הָרֹעִים*:
רֵעַ, מלשון חבר: אח ורע.
"מדובשם" אנחנו יונקים.
------------------------------
[ישעיהו ג יא]
"אוֹי *לְרָשָׁע רָע* כִּי *גְמוּל יָדָיו יֵעָשֶׂה לּוֹ*".
רשע = רש ע = שאינו מיטיב לראות פנימה והחוצה. זה העוני שלו.
מהותו היא שהיה דל ועני, על כי אינו רואה את הפנים של עצמו ואינו רואה החוצה, את הפנים של זולתו.
[ירמיהו ב יט]
"*תְּיַסְּרֵךְ רָעָתֵךְ וּמְשֻׁבוֹתַיִךְ תּוֹכִחֻךְ* וּדְעִי וּרְאִי כִּי *רַע וָמָר עָזְבֵךְ אֶת-יְהוָה אֱלֹהָיִךְ וְלֹא פַחְדָּתִי אֵלַיִךְ* נְאֻם-אֲדֹנָי יְהוִה צְבָאוֹת".
מלבי"ם על [ישעיהו ג יא]:
"אוי לרשע רע" - הרע המוצאת את הרשע *אינו על-ידי סבה חיצונית*, רק הרשע עצמו הוא הרע היותר גדול מכל רע זולתו, כמו שנאמר (ירמיהו ב יט): "ודעי וראי כי רע ומר עזבך את ה' אלהיך", "כי גמול ידיו" - העונש המגיע אליו *אינו על-ידי סבות חיצוניות*, *רק "יעשה לו" גמול שהכינו לו ידיו בעצמו*, הרע עצמו אש היא, עד אבדון תאכלנו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה