פורומים » שירים ומשוררים
יהודה עמיחי, נתן אלתרמן, ולהבדיל אביב גפן. משוררים חדשים וישנים. שירים שאהבתם, וספרי שירה שנגעו בליבכם.
כתיבת הודעה חדשה בפורום שירים ומשוררים
» נצפה 23041 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים חוזה לך ברח - יענקל'ה רוטבליט ענת
הגמדים מוצאים מקלט באגדות
צללים כהים פוסעים אט אט אל תוך הלילה
באור לבן מאחורי דלתות כבדות
שם בבתים גבוהי קומה העיר סגורה לה.
חוזה לך ברח חוזה לך ברח
הלילה הוא אפל כל כך.
הבהוב סיגריה שם בחושך מאדים
מתוך היער האפל הזה לפתע
וסינדרלה ממתינה לגמדים
וברחוב רובץ החטא ליד כל פתח.
מתוך בתים גבוהים הגמדים כולם
פתאום באים אחד אחד אל סינדרלה
כי סינדרלה היא האגדות כולן
כי אין אחת באגדות אשר תדמה לה.
חוזה לך ברח חוזה לך ברח
הלילה הוא אפל כל כך.
שומר נפשו נימלט
שומר נפשו תמים
כי אין בעיר מקלט
ואין בה רחמים
חוזה לך ברח
הלילה הוא אפל כל כך
והם שבים אל הבתים כהי קומה
והם חומקים אחד אחד אל תוך היער
רק סינדרלה עוד ניצבת במקומה
כשהם חומקים לאגדות סוגרים השער
חוזה לך ברח
הלילה הוא אפל כל כך
שומר נפשו נמלט שומר נפשו תמים,
כי אין בעיר מקלט ואין בה רחמים
חוזה לך ברח..
*** למישהו יש מושג על מה מדבר השיר?
למה התכוון יענקל'ה רוטבליט?
כלומר אני יודעת שהמילים "חוזה לך ברח" לקוחות מהתנ"ך (ספר עמוס, פרק ז', פסוק י"ב) ומהוות חלק מאזהרה שמקבל הנביא לברוח מהעיר שכן רוצים להרגו.
אבל מה הקשר ליתר השיר הנ"ל? לסינדרלה ולגמדים (שבכלל שייכים לסיפור של שלגיה)?
מי מרים את הכפפה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 11 שנים ו-9 חודשים אני מופתע מאוד לקרוא את התשובות שניתנו כאן דוד דוד
האמנם יש מישהו שלא ברור לו שהשיר הוא על זונה, ולא סתם אלא זונת רחוב מקורבות, אשר הגמדים עלובי מרגישים גבוהים יותר אחרי ביקור אצלה, כאשר הם חוזרים לבתיהם המוארים היטב, מאחורי דלתות כבדות, ומותירים את האומללה בדיוק במקום בו היא הייתה?
הייתי בטוח שזה מובן לכולם....
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 9 שנים ו-9 חודשים מסכים וגם: אלון קורן
כמו שאמרו החברים למטה, באגדה על סינדרלה היא עברה שינוי - מנערה קשת יום ומנוצלת, הלבושה בלויים לנסיכה מחוזרת, אצילה, לובשת בגדים יקרים, נוסעת כרכרה מפוארת וכו'.
גם כאן היא עוברת שינוי - בהתחלה היא סינדרלה מהאגדות שאין אחת אשר תדמה לה, ובסוף השיר אחרי שהגמדים מנצלים אותה ושבים לבתיהם, הם משאירים אותה "ניצבת במקומה", ומותירים אותה מחוץ לאגדה וסוגרים בפניה את השער. כמו באגדה כשהגיעה השעה חצות והקסם פג.
הגמדים מייצגים לדעתי אנשים קטנים מבחינה נפשית ומוסרית, שבתוך עולמם האפל והמושחת הם מנסים ליצור אווירה שתסתיר את הוויתם האמיתית. הם בונים עיר מוארת באור לבן ביער האפל, ובתוכה בתים גבוהים, שעוזרים להם להתכחש להיותם גמדים. הם "מוצאים מקלט באגדות". ובאגדה שהם יוצרים נמצאת גם סינדרלה. אחרי שהם עוזבים את סינדרלה הם עוברים שינוי ("והם שבים אל הבתים גבוהי קומה"). הניגוד בין השינוי שהיא עוברת כאשר הם מסיימים איתה ומותירים אותה פתאום מחוץ לאגדתם, אל מול השינוי החיובי שלהם, מרמז לדעתי על הניצול שבזנות.
בספר עמוס, עם ישראל נמצא בתקופה של שיגשוג ופריחה כלכלית. אך השגשגוג והעושר גורמים להם להדרדרות מוסרית שמתבטאת בניצול של השכבות החלשות, הגדלת הפערים בין המעמדות, פריצות מינית, שחיתות משפטית וכו'. ובהשוואה לשיר אפשר למצוא (חוץ מהזנות שמושכת את העין בקלות) גם את הניצול של החלש, גם את הדגש על הפערים בין השכבות וכו'.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים אם אפשר- מיה אליה
http://www.youtube.com/watch?v=yy9NdPRXmdE&feature=related
אדם מחפש מפלט...
השימוש במקורות מרהיב וחודר ללב-רק על קרנות המזבח לא יוכלו להרוג את הנביא
בימינו אין מקום כזה.
סינדרלה מעולם לא נראתה כדמות של פרוצה בעיניי בשיר אלה כדבר נצחי ,דמות אגדה שאיש לא יוכל לגעת בה.
גם לגמדים יש פה את המוטיב שאולי לא ישובו הביתה מאידך ששבים הם מוגנים הם .
"וסינדרלה ממתינה לגמדים
וברחוב רובץ החטא ליד כל פתח."-ראי את ההפרדה בין האגדות לרחוב ....
נראה שרצה להוכיח דרך האגדות מה קשה המציאות של ימיינו.
נדמה שהיה במצוקה או כתב לאדם קרוב לו לשמור על נפשו.
ובכל זאת גם אם מקשקשת,
שיר מקסים.
תודה שהבאת אותו :)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים תמיד אפשר ענת
(התגעגעתי - וזה לא קשור לשיר... אבל אני שמחה שהשיר הביא אותך...).
פרשנות מעניינת... את היחידה ששמעתי ממנה את קו המחשבה הזה ביחס לסינדרלה.
שהיא דמות שאין יש שיכול לגעת בה, והיא מוגנת דווקא מעצם היותה דמות מהאגדות.
אבל... האומנם הדמויות מהאגדות מוגנות, כאשר חושבים לעומק על האגדמות השונות (אפילו אם יש להן Happy end)?
וזה נכון שסינדרלה ממתינה לגמדים, אבל בסוף הם אלה שחוזרים לבטחון שמעניקים הבתים וסינדרלה נותרת לבד... או שמא הם חוזרים למקומות הלא-בטוחים (לפי הקו שלך) והיא נותרת בטוחה? ואם כך, למה הגמדים הופכים לגבהי קומה אחרי הביקור אצל סינדרלה?
ואני מסכימה איתך ב-100% שהמציאות של ימינו קשה. גם באגדות לא קל... הרי סינדרלה היא לכלוכית. כמה מרים היו חייה עד שהנסיך מצא אותה בזכות הנעל.
אז את לא מקשקשת בכלל. זה מה שרציתי מלכתחילה - לשמוע כמה שיותר דעות/קווי מחשבה/פרשנויות אישיות על השיר הקסום הזה.
תודה לך. שמחתי להביא אותו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים שמחה מאוד, מיה אליה
שאני לא היחידה שהתגעגעה פה...
ולמה הגמדים הפכו גבוהי קומה עם הגיעם הביתה
אולי רצה להמחיש לנו דבר מה דרך קומתם .
הבת שלי בת 6 ,יפיפייה ,בובה בלונדינית ...
קטנטונת....
זה מוריד לה את הביטחון העצמי כאילו היא נבלעת ומחפשת דרכים להתבלט .
אולי גובה מהווה הגנה או ביטחון??
מצריך מחשבה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים כן, רצו להמחיש ענת
אני חושבת שאחרי שאנחנו עושים משהו שגורם לנו להרגיש גאווה, אנחנו מרגישים - בהשאלה - גבהי קומה.
אבל לפעמים יש אנשים עם כוונות שליליות, שמהמעשים (חטאים) שלהם גם גורמים להרגיש כך...
אם העיר היא מקום מסואב, והגמדים הוא סוג של חוטאים, אז המעשים של בסינדרלה גורמים להם לחזור גבהי קומה, מבחינת הרגש, לא פיזית....
אלה סתם משחקי מחשבה, כמובן.
ילדים בגיל הזה רגישים כל-כך מחד, ויכולים להיות מרושעים כל כך מאידך - פרדוקס.
אין ספק שגובה עשוי להקנות תחושה של בטחון, כאשר נמצאים "בגובה העיניים" כמו כולם.
משום שאני זוכרת מישהי שלמדה איתי בבי"ס, והיתה גבוהה מאוד, והרגישה רע עם זה; מגושמת וגמלונית... חריגה...
להיות יוצא דופן לפעמים זה משהו שקשה להתמודד איתו בגיל שבו טרם בשלים לכך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים וואו ,איזה צורת חשיבה שונה .. מיה אליה
אני חופרת ...טוב אתר שירים ומשוררים (לפחות זה נותר לי:) )
ראיתי את הגמדים נמוכי קומה על מנת לא להראות ברחובות ,, בלתי נראים ...חומקים לעשות את עבודתם ,מסתתרים מהחוטאים והפוגעים.
להישאר כאגדה ,טהורים .
גבוהי קומה הופכים הם רק בבית ,שם יש את סינדרלה ולה כל עבודתם.שם אפשר להרים ראש .
ההשלכה שהיא מטפורה לחיים .
אני לא רואה בה יוצאת דופן,יש בנות שדיי קרובות למידותיה.
קוראים לה גוזל,אפרוח ,בובה ,תמיד מחמיאים לה ונוגעים לה בשיער...
להם היא בין הילדות הכי יפות בכיתה והיא נעלבת מזה...
יחי הפרדוקס
כי שהיא עצובה ,אני כן מבינה ,איך אפשר להיות עצובה "שאת הילדה הכי יפה בגן"....
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים חוזר לפראג לביא
-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים עד עכשיו סתם אהבתי אותו בלי לחשוב על מה הוא מדבר dushka
יש בו משהו אפלולי נעים ואינטיליגנטי.
אבל עכשיו כשהערת את תשומת לבי אני באמת לא מבינה כלום.
ממה שמצאתי ברשת אני יכולה לנסות להרכיב הסבר קוהרנטי יחסית, שאני לא בטוחה שעונה על 'למה התכוון יענקלה רוטבליט' וגם לא ממש מסתדר לי עם כל המילים ובכל זאת-
בשיר ישנן מספר אלוזיות מקראיות פרט ל'חוזה לך ברח' (נסיון של אמציה הכהן מישראל לגרש את עמוס מיהודה כי בישראל לא ממש אוהבים לשמוע את מה שיש לו להגיד). יש את 'רובץ החטא ליד כל פתח' (לפתח חטאת רובץ מקין והבל) וגם את השימוש במונח המקראי עיר מקלט.
כמו כן, ישנו שיר של ביאליק באותו השם.
מול זה יש את עולם האגדות (סינדרלה, הגמדים והיער האפל משלגיה) שהוא, למרות האסוסיציה המיידית, לא כל כך תמים (והיה כאן לא מזמן דיון על משמעותן הלא תמימה של אגדות הילדים הידועות)
לפי רוב הפרשנויות, החוזה הוא המשורר עצמו, שמבקר את חיי העיר/ החיים המודרניים ודוחק בעצמו לשמור את נפשו ולהסתלק מאורח החיים האפל הזה.
חיי העיר באור הלבן, בבתים הגבוהים, נראים נורמלים ומוגנים אך בלילות האפלים יוצאים הגמדים אחד אחד לבקר את אם כל האגדות, סינדרלה, שהיא, לפי רוב הפרשנויות, זונה.
ולאחר שבילו שעה קלה בעולם הפנטזיות שבים לביתם.
מהעיר, יער האגדות הזה, צריך החוזה- המשורר לברוח.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים גם אני מאוהבת בשיר הזה 3> ענת
אבל בשלב מסוים התחילה להציק המשמעות שמעבר למילים "סתם". ואני לרוב לא מפרקת שירים לגורמים.
הפכתי את האינטרנט ומצאתי כל מיני פרשנויות וניתוחים (כולל הפרשנות שרואה בסינדרלה דימוי לזונה).
יער אפל יש בהרבה אגדות - גם בכיפה אדומה, למשל. בכלל, הרי השיר אומר "כי סינדרלה היא האגדות כולן..." כך שהגיוני שהיער הוא ייצוג של כמה וכמה אגדות. אבל מאידך - "כי אין אחת באגדות אשר תדמה לה"; יש דווקא בסינדרלה (לכלוכית) משהו מיוחד - אבל מה? הטרנפורמציה שהיא עוברת?
והכי מעניין - כציד מתחבר הסיפור התנ"כי על עמוס הנביא עם האגדות?
האם משום שעמוס ניבא לרוב נבואות זעם וגם המשורר רואה בעיר כמקור למשהו אפל, למעשה יש סוג של אנלוגיה בין הנביא המקראי למשורר בהווה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים אז אם להעמיק קצת dushka
(עד כמה שהזמן ירשה לי, שהרי מצפה לי היום מסיבת נסיכות ל 10-15 בנות גן חובה, ושם סינדרלה, נוסח דיסני ולא נוסח יענקל'ה רוטבליט תככב)
כפי שציינתי, ישנו שיר של ביאליק הנושא את אותו השם
"לך ברח?" - לא-יברח איש כמוני!
הלוך בלאט לימדני בקרי,
גם דבר כן לא למדה לשוני
וכקרדום כבד יפול דברי.
ואם-כוחי תם לריק - לא פשעי,
חטאתכם היא ושאו העוון!
לא-מצא תחתיו סדן פטישי,
קרדומי בא בעץ ריקבון.
אין דבר! אשלים עם גורלי:
את-כלי אקשור לחגורתי,
ושכיר היום בלי שכר פועלי
אשובה לי בלאט כשבאתי.
אל-נווי אשוב ואל-עמקיו
ואכרות ברית עם שקמי יער,
ואתם - אתם מסוס ורקב
ומחר ישא כולכם סער
וגם כאן, רוב הפרשנויות גורסות שלמרות האלוזיה לעמוס המשורר מדבר על עצמו ועל דבריו שנופלים על אזניים ערלות.
אגב עמוס, הבוקר ובולס השקמים, לא בחר להיות נביא (מי כן?) ובא להוכיח את ישראל על הדרדרות מוסרית ועל עבודה זרה. כשהוא בעצם היה מחובר יותר, כמו שביאליק כותב, לחיי הטבע.
מה שמחזק את עניין ההטפה כנגד החברה העירונית שקורצת כלפי חוץ כעולם האגדות אך מבפנים רקובה.
(אגב, לי אישית קצת מפריע הפירוש הזה. את השיר הספציפי הזה, נראה לי שאני מעדיפה להרגיש בעזרת חיישני אווירה בלבד ולהשאיר לו את החן של משהו לא לגמרי מובן. אם כי זה מסקרן).
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-8 חודשים אולי אין הבדל? ענת
ככל שהחברה נעשית אורבנית יותר, ומתרחקת מהתום והיופי שבטבע, כך היא נעשית פחות מוסרית?
ולכן גם על כך הטיף עמוס הנביא, על חטאי החברה ה"אורבנית" (בהתאמה לימים ההם) והשחיתות שמתפשטת בה.
ככל שמתרחקים מהפשטות, ונעשים - לכאורה - מתוחכמים יותר, כך גם משהו בפנימיות נעשה רקוב יותר, ונוטה לכיוונים שליליים, של חטא ופשע.
גם הלחן של שלום חנוך (לשיר של רוטבליט), מתחיל כמו שיר ערש והופך למשהו קודר ואפלולי, על גבול האלימות המוסיקלית... כמעט משקף את תהליך ההתדרדרות.
והאגדות?... מסמלות את הגבול שבין התום לבין אובדן התמימות...?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-