פורומים » אתר סימניה
יש לכם הצעות? הערות? רוצים לספר לנו מה אתם חושבים על אתר סימניה? זה המקום.
כתיבת הודעה חדשה בפורום אתר סימניה
» נצפה 1170 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 12 שנים ו-1 חודשים הויכוח על יוכי מיקי מאוס
לפני כמה זמן ראיתי פה ויכוח בין שניים האם יוכי נאמנת למקורות או "קצת" מטה אותן לכיוונה.
שאלתי חבר שלי (אני לומדת בבר אילן ויש שם כמה דתיים) מה הוא חושב. הוא אמר לי שזה קצת ארוך ,אבל הוא
יכתוב לי את דעתו על אחת הכתבות של יוכי.
אז זה באמת מגילה, אבל אחרי שקראתי, הבנתי כמה מעט אני יודעת וכמה קל להטעות אותי, אני בטוחה שאני לא
היחידה. אני מצרפת את המגילה, מקווה שמישהו יצליח לשרוד אותה.
למי שלא קרא את הכתבה היא מופיעה בלינק בסוף העמוד או בכתובת הבאה: http://www.israelhayom.co.il/opinion/104291" rel="nofollow">http://www.israelhayom.co.il/opinion/104291
הגברת טוענת שהעם מאס בדוד ותמך באבשלום כי דוד היה שופט גרוע והיא מביאה כאסמכתא את הפסוקים הבאים (טוב,היא לא ממש מביאה, היא זורקת איזה שביב פסוק בתקווה שאף אחד ממילא לא יודע איפה זה כתוב ובאיזה הקשר,אז בואו נקרא את) שמואל ב פרק טו פסוקים א-ו:
א.ויהי, מאחרי כן, ויעש לו אבשלום, מרכבה וסוסים; וחמישים איש, רצים לפניו. ב והשכים, אבשלום, ועמד, על-יד דרך השער; ויהי כל-האיש אשר-יהיה-לו-ריב לבוא אל-המלך למשפט, ויקרא אבשלום אליו ויאמר אי-מזה עיר אתה, ויאמר, מאחד שבטי-ישראל עבדך. ג ויאמר אליו אבשלום, ראה דבריך טובים ונכוחים; ושומע אין-לך, מאת המלך. ד ויאמר, אבשלום, מי-ישימני שופט, בארץ; ועליי, יבוא כל-איש אשר-יהיה-לו-ריב ומשפט--והצדקתיו. ה והיה, בקרוב-איש, להשתחוות, לו; ושלח את-ידו והחזיק לו, ונשק לו. ו ויעש אבשלום כדבר הזה, לכל-ישראל, אשר-יבואו למשפט, אל-המלך; ויגנב, אבשלום, את-לב, אנשי ישראל.
לפני שנדהר הלאה אולי ננסה להבין מה כתוב כאן. ויהי אחרי כן, אחרי מה?
אחרי הסיפור של תמר ואמנון, שאבשלום רצח את אחיו אמנון וברח למלך עמון . יואב שר הצבא מבקש מדוד להחזיר את אבשלום (בצורה מאוד עקיפה, שאין כאן המקום להאריך, למי שמכיר זה הסיפור עם האישה התקועית). דוד מסכים שאבשלום יחזור לירושלים אבל עדיין לא מוכן לראות אותו. אבשלום רוצה שיואב ידבר שוב עם דוד, אבל יואב מבין שצריך קצת להרפות. כ"הכרת הטוב" פוקד אבשלום על עבדיו לשרוף את שדותיו של יואב. כשיואב מנסה לברר מה הסיבה, אבשלום מסביר לו שהוא רוצה לראות את המלך, בלית ברירה יואב מבקש מהמלך לקבל את אבשלום חזרה לארמון ואכן אבשלום חוזר למצבו הקודם. זו ההקדמה לשלוש המילים הראשונות. ליוכי לא מפריע שרוצח ואדם שרכוש הזולת לא ממש חשוב לו יהיה טוען לכתר השופט האידיאלי (בעצם זה חכמינו).
נעבור הלאה. אבשלום (אתם זוכרים הילד המפונק) משכים ועומד ליד השער של בית הדין. מה לבן המלך בשעות כאלה? יש לו תוכנית – יש הזמנה לבית הדין בשעה תשע בבוקר לשני אנשים, הראשון מגיע בשעה שמונה וחצי ואבשלום מתעניין מאיפה אתה בארץ? מה טענותיך? שמע, אתה צודק ,אבל אין לך סיכוי המלך לא יקשיב לך. הראשון נכנס לבית הדין בהרגשה גרועה (גם אני צודק וגם המלך יפסוק שאני חייב). שתי דקות אחריו מגיע השני, ואבשלום שוב מתעניין מאיפה אתה ? מה טענותיך? ושוב אין לך סיכוי המלך יפסוק נגדך.
נעצור לרגע פה, זה השופט האידיאלי של יוכי, הוא לא שומע את שני הצדדים במשפט אלא לפני כן (נגד ההלכה), שניהם צודקים (אחלה שופט) והוא כבר יודע שהמלך יפסוק נגד שניהם. אבל מה לעשות חכמינו אמרו שדוד שופט גרוע (מי זה החכמינו האלה ,יוכי?)
נעבור לפסוק ד: ויאמר, אבשלום, מי-ישימני שופט, בארץ; ועליי, יבוא כל-איש אשר-יהיה-לו-ריב ומשפט—והצדקתיו אבשלום מעוניין להיות שופט והוא יצדיק את כולם, ממש פוליטיקאי, העיקר שכולם יהיו מרוצים. אבל אם אחד גנב או רצח ,איך כולם יהיו מרוצים? לא משנה, העיקר חכמינו אמרו שאבשלום הוא האלטרנטיבה ולא מרוצים מדוד.
לפני חכמינו מה חושב המקרא על אבשלום, פסוק ו: ויעש אבשלום כדבר הזה, לכל-ישראל, אשר-יבואו למשפט, אל-המלך; ויגנב, אבשלום, את-לב, אנשי ישראל.
אבשלום מרמה את לב אנשי ישראל, ואחד כזה חכמינו טוענים שהוא "חושף" את הבעיות בצורת המשפט של דוד?
אז למה באמת אבשלום מצליח ליצור כזו תסיסה בעם עד שהם מוכנים למרוד בדוד? אבשלום פונה לרגש של האדם הפשוט, הוא רוצה להרגיש תמיד צודק, חכם ויפה ואם יורש העצר אומר את זה אז למה לא לתמוך בו , מול המלך המעצבן שפסק אתמול נגדי. או בלשון הכתוב : "ויגנוב אבשלום את לב אנשי ישראל".
מפה יוכי חותכת לסיפור אחר , יש כמה דמויות כמעט אנונימיות (לטענתה) מפיבושת וציבא. אז בואו נכיר את האנונימים.
דוד לפני שהיה מלך התחתן עם הבת של המלך הקודם (שאול) והיה חבר של יהונתן (הבן של שאול). אחרי שסבל מרדיפות של שאול (ולמרות שהיו לו לפחות שתי הזדמנויות להרוג את שאול ,הוא לא עשה זאת) ונאלץ לברוח מהארץ, הוא מגיע אל המנוחה. כי שאול נהרג במלחמה נגד פלישתים ושבט יהודה מבקש מדוד לבוא ולהיות מלכם. הסיפור קצת מסתבך כי הבן של שאול ממשיך למלוך על שאר השבטים, אבל הוא נרצח ע"י שניים משרי הצבא שלו (רכב ובענה) ובהסכמת כל השבטים דוד הוא מלך של כל ישראל. דוד בשונה מהרבה מלכים לא מנסה לחסל את המשפחה של המלך הקודם, אלא להיפך, הוא מנסה לברר אם נשאר ליהונתן (החבר שלו, הבן של המלך הקודם) איזה צאצא ,כדי שהוא ידאג לו. מתברר שלבית שאול יש עבד שקוראים לו ציבא, וציבא מספר לדוד שנשאר ליהונתן בן נכה שקוראים לו מפיבושת. דוד מזמין את מפיבושת לאכול על שולחנו, מחזיר לו את שדותיו ופוקד על ציבא להמשיך לעבוד בשביל מפיבושת.
הכרנו את הדמויות ונחזור להוכחה של יוכי (שדוד שופט שמתחמק מהכרעות) . כשמתחיל המרד של אבשלום ודוד נאלץ לברוח יש הרבה אנשים שמתגייסים לעזרת דוד, אחד מהם הוא ציבא.
שמואל ב פרק טז פסוקים א-ד :א. ודויד, עבר מעט מהראש, והנה ציבא נער מפיבושת, לקראתו; וצמד חמורים חבושים, ועליהם מאתיים לחם ומאה צימוקים ומאה קיץ--ונבל יין. ב ויאמר המלך אל-ציבא, מה-אלה לך; ויאמר ציבא החמורים לבית-המלך לרכוב, והלחם והקיץ לאכול הנערים, והיין, לשתות היעף במדבר. ג ויאמר המלך, ואיה בן-אדוניך; ויאמר ציבא אל-המלך, הנה יושב בירושלים--כי אמר, היום ישיבו לי בית ישראל את ממלכות אבי. ד ויאמר המלך, לציבא, הנה לך, כול אשר למפיבושת; ויאמר ציבא השתחוויתי, אמצא-חן בעיניך אדוני המלך.
ציבא מספר לדוד שמפיבושת לא בא לעזרתו כי הוא מחכה לתפוס את המלוכה, כתגובה דוד מעביר את כל הרכוש שנתן למפיבושת לציבא.
כשנגמר המרד ודוד מנצח את אבשלום , הוא חוזר חזרה לירושלים ופוגש את מפיבושת, הנה הדו שיח של שניהם (שמואל ב פרק יט פסוקים כה-לא) :
כה.ומפיבושת, בן-שאול, ירד, לקראת המלך; ולא-עשה רגליו ולא-עשה שפמו, ואת-בגדיו לא כיבס, למן-היום לכת המלך, עד-היום אשר-בא בשלום. כו ויהי כי-בא ירושלים, לקראת המלך; ויאמר לו המלך, למה לא-הלכת עימי מפיבושת. כז ויאמר, אדוני המלך עבדי רימני: כי-אמר עבדך אחבשה-לי החמור וארכב עליה, ואלך את-המלך--כי פיסח, עבדך. כח וירגל בעבדך, אל-אדוני המלך; ואדוני המלך כמלאך האלוהים, ועשה הטוב בעיניך. כט כי לא היה כל-בית אבי, כי אם-אנשי-מוות לאדוני המלך, ותשת את-עבדך, באוכלי שולחנך; ומה-יש-לי עוד צדקה, ולזעוק עוד אל-המלך.
ל ויאמר לו המלך, למה תדבר עוד דבריך; אמרתי--אתה וציבא, תחלקו את-השדה. לא ויאמר מפיבושת אל-המלך, גם את-הכול ייקח: אחרי אשר-בא אדוני המלך, בשלום--אל-ביתו.
דוד שואל את מפיבושת למה הוא לא בא איתו? מפיבושת מסביר שהוא פיסח ולכן ביקש מעבדו, ציבא, להכין לו את החמור כדי שירכב עליו. בינתיים ציבא לקח את החמור והלך למלך וסיפר לו סיפורים שאני מתכנן לתפוס את המלוכה. ואני ,אומר מפיבושת, לא כפוי טובה, אחרי כל הטובות שגמלת לי לעומת הצרות שהמשפחה שלי עשתה לך, מעולם לא התכוונתי למרוד בך. דוד פוסק שמפיבושת וציבא יחלקו את השדה של משפחת שאול.
עד כאן הכמעט אנונימים (שהמקרא מקדיש להם די הרבה פסוקים). בא נראה מה קרה פה, דוד עושה חסד עם השונאים שלו, הוא חושב שהם מנצלים את המרד כדי להשתלט חזרה על המלוכה. כל מלך אחר היה מחסל את כל המשפחה כפויית הטובה הזאת בלי להרהר פעמיים. דוד מקשיב לטענות שלהם ובגלל שקשה לו להכריע מי צודק הוא פוסק שיחלקו את הרכוש.
נשים לב למקרה הבעייתי שעמד בפני דוד, וההכרעה לא ממש גרועה. וזהו מכל המשפטים של דוד מצאנו משפט אחד מסובך וממנו יוכי מסיקה שיש בעיות בכישורי המשפט של דוד, הלוואי עלינו כזה שופט היום!
מה כן חכמינו אומרים (מסכת שבת דף נו עמוד ב): הם אומרים שדוד לא היה צריך לקבל את דברי ציבא בהתחלה, כי זה לשון הרע, ולכן כעונש נגזר שהמלוכה תתפצל לשניים. ז"א יש דרישה מדוד כשופט שלמרות שהיה במצב של פיקוח נפש (אבשלום עומד להורגו) הוא לא יפסוק בלי לשמוע את שני הצדדים (זוכרים את אבשלום מתחילת הכתבה?).
לסיכום אם זאת הייתה כתבה על שופט שחי היום יוכי הייתה נתבעת על הוצאת דיבה אבל דוד היה לפני 3000 שנה בערך אז ליוכי לא ממש אכפת לא צריך להיצמד לפסוקים ולא צריך להביא מקורות. היא רואה ברשות השופטת כיום רעה חולה ושצריך להתרות על הפגמים שבה כמו שעשה אבשלום (שהוא רוצח נואף וניסה להרוג את אבא שלו) שמצא את "נקודות התורפה" אצל דוד המלך. ראינו מי זה אבשלום ואילו פגמים הוא מצא. זה המודל שלך לחיקוי ?! מערכת המשפט לא מושלמת אבל עד כדי כך יוכי? אבל לא נשכח זאת לא יוכי זה חכמינו...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 12 שנים ו-1 חודשים איזה מין ויכוח? הרי ברור שיוכי מטה את הטקסט התנכי, ולא קצת. אבל לא צריך לכעוס-היא כותבת סיפורת ולא מתיימרת לכתוב מחקר תנכ״י הקוסמת (ל"ת)
-
לפני 12 שנים ו-1 חודשים את העלת פה 'מגילה' מיותרת לחלוטין... בת-יה
סיפור על נושא תנ"כי לא צריך להיכתב כשהוא צמוד למה שנכתב בתנ"ך, וברור לכל מי שקורא את ספריה של יוכי ברנדס שהם נשענים על התנ"ך אבל ארוגים, בעיקר, רעיונות שהיא המציאה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-